Gå til innhold

Når begynner vårfisket?


Beate P.

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er som regel ikke all verdens action på de turene, men så legger man ikke lista så høyt på den årstida heller  :)

Lars

Nei, ikke sant?

Jeg tar de første turene i mars, litt avhengig av vær og temperatur. Det å se det første vaket er en utrolig fin opplevelse, selv om fisken er liten og tynn. Helt klart et av årets høydepunkt!

edit: Jeg bor på Sola. Med stor s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De siste årene har jeg startet med sjøørret i Sverige i april, fulgt av et par rene bomturer i Oslomarka. Deretter blir det kanskje en tur til Barduelva eller et annet sted som kan være bra tidlig, før årets første skikkelige tur til Ransarån i Nord-Sverige i slutten av mai. Etter det er det N-N som gjelder - og da starter jeg i lavlandet og følger etter iskanten opp i fjellet. Pleier å være altfor sugen på å komme meg til fjells, slik at jeg forlater lavlandet akkurat når døgnfluene kommer i gang og istedet blir utsatt for supervanskelig, treg fjærmyggfisk i fjellet. Elsker disse trege vårdagene i fjellet, skjøre forhold med litt for mye vind og selektiv fisk, mens naturen brått våkner til liv og sola skinner 24/7!

Magiske kvelder med midnattsol, blankstille, 4 plussgrader og stor fisk som super i seg mikromygg og aldri tar flua - før den plutselig sitter. Gleder meg skikkelig til sesongstart - synd at det er så grusomt lenge til, bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vintersolverv (midtvinters) er vel 22-23 desember.. DVS at vårsesongen starter 24 desember :) Er vel bare å fiske hver dag så lenge ikke snøret fryser fast i ringene vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersolverv (midtvinters) er vel 22-23 desember.. DVS at vårsesongen starter 24 desember :) Er vel bare å fiske hver dag så lenge ikke snøret fryser fast i ringene vel....

Det virker som om Nord Norge er 6mnd etter i tids sone enn sør-norge.. Her er det jo ikke isfritt før langt utti mai i elvene, og vannene som er på laksefjord vidda kan enda ha is rundt 5-10 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkt mange ganger på å ha fluestanga i sekken på årets siste skiturer uten å ha prioritert dette.

En gjeddetur tidlig i mai, mest pga. grillmaten og gode venner, som avbrekk i skiturer/toppturer. Så etter pinsen blir starten på ørretjakt. Har mere glede av 1/2 kg ørret enn min største gjedde på flue, 3,9 kg.

Siden jeg er ny på forumet... Har fått med meg at mange kjenner hverandre. Har hatt 2 innlegg for å lære dere bedre å kjenne. Tankegods og ikke bare stenger, fluer, backing. Hvis dere lurer på hvem jeg er så sitter jeg med rødrutet skjorte på bildet, studerer kartet. Har prøvd  å legge til nye fiskebilder på sommerminner men det har kræsjet, men kun 2 dager siden aardahl lærte meg å legge til bilder.

post-3766-13949870657825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I natt var det 16 kalde og det er nesten ikke snø på isen. Tror den kan bli liggende en stund her nede.

Blir den liggende uti april blir det vilt når den går.

Tror vel også det at om det drøyer en måned lengre enn det pleier så blir det nok mer konsentrert når det først kommer i gang.

Regner med første myggturen blir unnagjort ikke altfor langt uti mars uansett. Pleier som regel tære fort på is og snø her når mildværet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var det 16 kalde og det er nesten ikke snø på isen. Tror den kan bli liggende en stund her nede.

Blir den liggende uti april blir det vilt når den går.

Må Gud forby ;D Neidå, uansett so blir da bra når isen går, men kjenne eg hordaland området rett, so vare ikkje dette lenge, men den tid den GLEDE ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var det 16 kalde og det er nesten ikke snø på isen. Tror den kan bli liggende en stund her nede.

Blir den liggende uti april blir det vilt når den går.

Må Gud forby ;D Neidå, uansett so blir da bra når isen går, men kjenne eg hordaland området rett, so vare ikkje dette lenge, men den tid den GLEDE ;D

Kulden varer nok ikke lenge her heller. Varmegrader og vind så går den fort. Hadde vært fint å kunne starte i mars slik man pleier.

De "tunge" myggklekkingene med de store myggene kommer uansett i arpil i purketjønn og andre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...