Gå til innhold

Favoritt for "smått, godt og grått"- situasjonene - en erkjennelse...


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Jeg må tilstå - med både glede og opprømthet, og litt sorg - at min favoritt under kategorien "smått, godt og grått" er F Fly.

Ja, F Fly, den tilsynelatende altfor enkle imitasjonen. Men som jeg ofte sier om fluer: Det enkle er ikke alltid best, men det beste er alltid enkelt.

Når ørreten, og ikke minst harren vaker etter denne "kategorien" fluer, så er en svart-grå F Fly omtrent uslåelig.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg i mange år desperat har forsøkt å utvikle en fjærmyggimitasjon som skulle slå denne. Bundet med alle finurlige triks ved bindestikka - enkle som kompliserte fjærmyggimitasjoner, testet hardt ved elva, tilbake ved bindebordet, og testet ved vannet igjen. Og tilbake ved bindestikka, og ut ved elva og vannet igjen...

Vel...av mange typer har noen vært bra, noen passe bra, en del direkte dårlige og et par har faktisk vært superbra.

MEN...ingen tydelig bedre enn F Fly. Og da er det jo ingen grunn til å lansere enda en fjærmyggimitasjon, ikke sant?

Skulle jeg lansere en fjærmyggimitasjon som min egen, så skulle den være MYE bedre enn F Fly. Det hadde jeg bestemt meg for. (En slik innrømmelse sitter langt inne for de fleste fluebinder/fiskere vil jeg tro  ;) ).

Så her sitter jeg med fanget fullt av F Fly. Og lever veldig godt med det - for ørreten vaker mer enn villig etter denne  ;D

Ei fantastisk flue. I all sin enkelhet.

Vi fisker gjerne under vårflue- egglegginger med en Brun's Caddis fordi den er satans bra, men akkurat når det gjelder fjærmygg har i hvert fall jeg ingen som matcher F Fly. Det må i så fall bli Stokkebekken sin fjærmyggimitasjon som er meget bra. Den er faktisk ei flue som kan sammenlignes i effektivitet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig berettelse :)

Jeg har vel omtrent en lignende oppfatning av "onse & avay" Binder den ikke helt orginal.

Det beste av alt er mine heller tvilsomme fiskekompiser hater denne flua mens jeg haler opp fisk ;D

Slike ord som du skriver her Andre, skriver bare en som har et kjærlig forhold til sin hobby :)

"Me like"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er veldig fine synes jeg, men er de ikke veldig like en "Kolbuklekker"? Vet ikke hva som kom først...

Uansett de er gode, holdbare (hvis de lakkes) og enkle fluer.

De jeg har hatt mest hell med er med lakket brunrød bindetråd som kropp og perlemor tinslel og brunaktig cdc som ving.

Har også bundet noen med sort kropp og grå cdc-ving, men har ikke testet de så mye.

Og så er de relativt lette å se på vannet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja .....av og til dukker det opp noe spennende, noe riktig spennende, ......som nå. Denne erkjennelsen, fra en jeg regner som en erfaren fluefisker, synes komme fra hjertet. Og hvorfor har jeg ikke hørt om dette F Fly før? Hmmm, mye jeg ikke vet, det er min erkjennelse. Men, jeg vil sjekke dette mønsteret til våren. Får jeg fisk på den så sender jeg deg nok en liten takketanke Andre  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så digg med F-Fly er at du binder 20 stk. på rett i overkant av 20 minutter. Visst fanger den fisk også.

Jeg liker den best i små str. til myggen str. 16/17 til 24.  Og jeg klipper vingene, flyter best med litt stamme og grøvre fibre.

Hunderørret: Jeg ville lagt på minst dobbelt så mye CDC på den der.- Ellers flyter den fort bare ok de første to kastene. Min mening. Kolbu var nok etter dette mønsteret som stammer fra før andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, interessant flue! :)

Den skal bindes opp.

Rune: Bedre med to cdcfjær i tillegg (altså 4 totalt)?

Kommer ann på hvor tykke de er da veit du og hva slags farge/type cdc du bruker. Hvis du bruker de små naturbrune (sigarfargede) ville jeg brukt 3 eller 4 på en str. 16. Hvis du bruker type selected/jumbo/hyperselected holder det med 2, samme med grå eller fargede det er somregel større fjær. Jeg liker å ha med stammen, den gir litt mer spenst. Spesielt på fluer i krok 16 og større. På 18 og mindre er bare fibre ok, eller en fjær + fibre..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

når man nevner nansen og march brown så burde man nevne F fly   http://www.diptera.co.uk/patterns/f/f_fly.html

et æventyr større enn klinkhammer.....enklere metodikk finnes ikke, som rackelhanen, men enklere. dette er ei fiskeflue som imiterer det meste.....værflue, steinflue, d.flueklekker, bibio, mygg........og det hjelper ikke å hekle på de den en kropp! Genial enkel!!!!!! irriterende enkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man nevner nansen og march brown så burde man nevne F fly   http://www.diptera.co.uk/patterns/f/f_fly.html

et æventyr større enn klinkhammer.....enklere metodikk finnes ikke, som rackelhanen, men enklere. dette er ei fiskeflue som imiterer det meste.....værflue, steinflue, d.flueklekker, bibio, mygg........og det hjelper ikke å hekle på de den en kropp! Genial enkel!!!!!! irriterende enkel!

Enig i alt du sier her, Staffan. Som vi pratet om på telefonen en times tid i kveld, genialt enkel   :)

Forøvrig takk for en kjempehyggelig prat, kamerat.

EDIT: Håper vi ses i Bardu til sommeren!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så digg med F-Fly er at du binder 20 stk. på rett i overkant av 20 minutter. Visst fanger den fisk også.

Jeg liker den best i små str. til myggen str. 16/17 til 24.  Og jeg klipper vingene, flyter best med litt stamme og grøvre fibre.

Hunderørret: Jeg ville lagt på minst dobbelt så mye CDC på den der.- Ellers flyter den fort bare ok de første to kastene. Min mening. Kolbu var nok etter dette mønsteret som stammer fra før andre verdenskrig.

Ikke jeg som har bindt denne, men tipsene er notert til jeg skal lage meg noen selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-fly er så enkel at den blir igjen i boksen når jeg fisker.. Vet ikke helt hvorfor.. Men jeg går som regel for den peneste fluen (i mine øyne) når jeg fisker :-\

Har vel en 20 varianter av f-fly i boksen som aldri traff vannflaten i 2009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè, dette var gøy at du satte frem i lyset :)

F Fly prinsippet er fisket over hele europa, av de aller, aller beste fluefiskerne.

Olav Syversbråten fra Hemsedal hadde en gang et fenomenalt harrfiske i Polen under VM med en bitte liten F Fly på kurvet krok og pearl i kroppen. Nesten for enkelt skulle en tro...men drift var fremdelses viktig :)

Nå når du har tid å fordype deg i den fantastiske Hends boka fra Tsjekkia (med tilhørende dvd/fisketeknikker og binding) så ser du hvor genialt enkelt det kan gjøres både på nymfe og tørrfluefronten.

Jeg tar det for gitt at du lager en ny film fra Norge, hvor du fokuserer på teknikk/lokale strømmer/ og det enkle. En slags "se og lær" dvd. Dette fikser du ;)

jeg er glad for at vi av og til får en "vekker", takk til Andrè for det idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Andrè, dette var gøy at du satte frem i lyset :)

F Fly prinsippet er fisket over hele europa, av de aller, aller beste fluefiskerne.

Olav Syversbråten fra Hemsedal hadde en gang et fenomenalt harrfiske i Polen under VM med en bitte liten F Fly på kurvet krok og pearl i kroppen. Nesten for enkelt skulle en tro...men drift var fremdelses viktig :)

Nå når du har tid å fordype deg i den fantastiske Hends boka fra Tsjekkia (med tilhørende dvd/fisketeknikker og binding) så ser du hvor genialt enkelt det kan gjøres både på nymfe og tørrfluefronten.

Jeg tar det for gitt at du lager en ny film fra Norge, hvor du fokuserer på teknikk/lokale strømmer/ og det enkle. En slags "se og lær" dvd. Dette fikser du ;)

jeg er glad for at vi av og til får en "vekker", takk til Andrè for det idag :)

Det mønsteret som ble brukt da ble døpt "Marits redning". Marit Kronen var med som flubinder på dette mesterskapet. Disse fluene ble bundet i krok 20-24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...