Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Oliver

100 aurivillie duns på at du oppgraderer til D3(S).

Da vet jeg hvilken flue jeg IKKE trenger å binde til vinteren :D

Er nok litt for dyrt for en industriarbeiderlønn dette her :)

Har Canon no bra?

Jepp, har faktisk et 400D pent brukt bare 3-4 år som du kan få for smått utrolige 7.999 kroner  ;D ;D

Skal du oppgradere til et enda bedre igjen?

Er du gal? Jeg oppgraderer da ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra bilderedigering program på tilbud nå 50% - 310,- nok ( tilbud varer i 18 timer til)

http://www.mupromo.com/

Programmet Lightzone ( http://www.lightcrafts.com/lightzone/ ) er utrolig bra for å justere bilder så som farge og eksponering.

Virker ved å legge justeringer som lag på bildet.

Virker også med de fleste RAW filer.

VideoDemo hvordan program virker

http://www.lightcrafts.com/learning/index.html

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jepp, stemmer :) men utrolig hvor dårlig alle kameraer måler WB, og hvor viktig dette er for sluttresultatet :)

CBLen henger der, for jeg ville teste dette med å sette graypiont vs måle i forkant. Fikk identisk resultat ;)

Har hatt en skikkelig openbaring her i det siste med tanke på WB, og som jeg tenkte jeg skulloe skrive litt om her, men jeg fant ut at jeg ville holde kortene tett til brystet i stedet :) Spare LITT på kruttet om du vil :)

Takker for alle de hundrevis av tipsene jeg får titt og ofte på telefon Andrè. Veldig glad for at du gidder :) Og jeg hadde ikke vært halvveis til der jeg er nå visst det ikke hadde vært for deg :)

Ta det som et kompliment er du snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, Henning. Kjempehyggelig å høre at man kan bidra  :)

EDIT: synes jeg skylder en teknisk forklaring her (ikke til Henning for han vet det), men for andre, hvis det er noen som kunne tenkes å være interessert:

De aller fleste fotografer (amatører som proffe) tror at hvis man skyter RAW- bilder, så behøver man ikke å tenke på WB i skuddøyeblikket. Det kan justeres i sin helhet i etterkant. Det er feil. Og i grunnen ingen god strategi, og i hvert fall ikke med fluebilder. For, har man feil hvitbalanse i det man tar bildet, så har typisk en av fargekanalene lett for å brenne ut. Og utbrente kanaler kan man aldri vinne tilbake i etterbehandlingen, uansett hvilket program man bruker. Er det utbrent så er det borte. Så en nøye avstemt WB i skuddøyeblikket er mye bedre på sikt. Da kan man lysmessig pushe til det ytterste, og særlig om man hører til skolen "expose-to-the-right", så er det ekstra kritisk å ha en riktig hvitbalanse i opptaksøyeblikket. En annen ting er at skarpheten i bildet oppleves som prikken over i-en hvis hvitbalansen er perfekt - altså uten et fargeslør som preger alle opprinnelige farger i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :) Veldig morsomt å være ute i natt.

Utrolig hvor fascinerende nordlyset kan være.

Her er et tatt rett opp i "øyet", etter at de verste utbruddene hadde gitt seg.

4999779032_52041227e9_o.jpg

Fy flate for et bilde :o

Ps: Hva gjør dette bilde i denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn to bilder for å vise forskjellen på målt hvitbalanse, og Auto.

Det første bildet er Auto, og det andre er målt WB, og riktig.

Idag har det vært et sånt TYPISK vanskelig for Autoen og måle WB lys :) Skikkelig grått og trist, og kamera bommer totalt.

(Dette kan fikses i etterbehandling, men er morro å forske på litt i skuddøyeblikket også.)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-0-13949882252305_thumb.jpg

post-0-13949882252884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dag var jeg oppe i en liten sideelv til Mjøsa for å ta noen bilder, da jeg fikk se rimelig stor Mjøsørret forsøke å forsere et håpløst fossefall.

Jeg hadde kun med meg en 17-55mm og selv om ørreten spretter forholdsvis nære så blir det ikke nærbilder for å si det sånn.

Det jeg allikevel finner interessant er at det er mulig å croppe rimelig kraftig med et Nikon D300 og allikevel kunne få mye ut av bildet

iallefall til bruk på nettet.

Her er orginalen og den siste croppingen jeg gjorde for noen minutter siden.

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-4723-13949882259803_thumb.jpg

post-4723-13949882260334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg virkelig si Henning, ligger ikke på latsida mtp foto!

Er jo blitt en "hylar" ;)

Takk for det Finn :)

Legger inn to bilder for å vise forskjellen på målt hvitbalanse, og Auto.

Det første bildet er Auto, og det andre er målt WB, og riktig.

;)

Ja, du kan gjerne blinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dett kamera på stativ........ved 100 iso er klar måne ca 1/100 + / - dels sekund eksponeringssekund for å få med kraterene tydelig, selvpm jeg tviler på at din optikk klarer å tegne det skarpt....... kamera på manuelt.......har mere enn en gang i nattenøpket fotografert månen med popupblitsen og hold framfor blitslyset i slik at det ikke kaster lys på forgrunnen.......da får du også en eksponeringstid på ca 1/100 sek. du kan selv gjøre noen eksprimenter........det viktigste er stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett kamera på stativ........ved 100 iso er klar måne ca 1/100 + / - dels sekund eksponeringssekund for å få med kraterene tydelig, selvpm jeg tviler på at din optikk klarer å tegne det skarpt....... kamera på manuelt.......har mere enn en gang i nattenøpket fotografert månen med popupblitsen og hold framfor blitslyset i slik at det ikke kaster lys på forgrunnen.......da får du også en eksponeringstid på ca 1/100 sek. du kan selv gjøre noen eksprimenter........det viktigste er stativ.

takker for svar.... skal prøve å utforske litt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Trenger litt hjelp til å skjønne noe greier i Nikon ViewNX2.

Når jeg overfører bilder til dette programmet fra kortleseren så ser det ut som om programmet øker skarphet før jeg i det hele tatt har

rørt redigeringsspakene.

Noen som kjenner dette programmet og kan svare meg på hvorfor det er slik?

Kan det eventuellt være at skarpheten er for høyt satt opp i mitt Nikon D300?

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...