Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Ser rundt inne på Foto & Media at mange nevner "eksponeringer," ihvertfall når det gjelder insektsbilder osv..

Noen av dere som kan forklare hva det menes med dette?  :)

Hei mathias.

Å eksponere er rett og slett å ta et bilde:Dvs når du trykker på utløserknappen,eksponerer du bildebrikken for lys(evt, film...i gamledager og sånt) ;)

Altså;egentlig et fagutrykk(som er gammelt) som vi vanlige amatører har adoptert. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ser rundt inne på Foto & Media at mange nevner "eksponeringer," ihvertfall når det gjelder insektsbilder osv..

Noen av dere som kan forklare hva det menes med dette?  :)

Hei mathias.

Å eksponere er rett og slett å ta et bilde:Dvs når du trykker på utløserknappen,eksponerer du bildebrikken for lys(evt, film...i gamledager og sånt) ;)

Altså;egentlig et fagutrykk(som er gammelt) som vi vanlige amatører har adoptert. ;)

Willy

Fikk jeg litt historie også! :) takker willy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På canon har du funksjonene "one shot" og "semi et eller annet". Ja dere skjønner hva jeg mener.

Hva heter dette hos nikon? (d80) og hvordan stiller jeg det?

Ps: Hvis ikke folk skjønner hva jeg mener så kan jeg prøve å forklare litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Oki, Da har det med lukkertid å gjøre.

Er du avhengig av rask lukker (noe som beveger seg) Så må du sikkert opp i 1/800 eller noe. Det krevet litt greit lys, ganske lav blender (feks F4 eller noe. Des lavere jo bedre, men på bekostning av dybdeskarphet) og ISO på feks 500 eller 640. Ville ikke gått lenger opp en det på ditt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, Da har det med lukkertid å gjøre.

Er du avhengig av rask lukker (noe som beveger seg) Så må du sikkert opp i 1/800 eller noe. Det krevet litt greit lys, ganske lav blender (feks F4 eller noe. Des lavere jo bedre, men på bekostning av dybdeskarphet) og ISO på feks 500 eller 640. Ville ikke gått lenger opp en det på ditt kamera.

Takk for svaret Henning. Men det som er saken er at jeg var på et kall det "kurs" med en jeg kjenner i går som er pressefotograf for vg og han gikk igjennom de vaneligste feil nybegynnere gjør og div innstillinger. Han bruker cannon og kjente derfor ikke til kameraet mitt noe særlig.

På canon sine kamera så finnes det en fungsjon som heter full flex som er til å ta bilde av folk og fe i bevegelse uavhenging av lukker og blender.

Hadde noe med fokusering og gjøre. Han trodde nikon også hadde denne fungsjonen men viste ikke hvordan.

Det med iso-lukker og blender kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok AF-A, AF-C og AF-S som er tema her.

AF-S: Single - brukes på objekter som ikke beveger seg

AF-C: Continuous - brukes på objekter som er i bevegelse

AF-A: Automatisk - kamera prøver å finne ut om det skal bruke AF-S eller AF-C

(MF - manuelt fokus)

Trygve ;)

( full flex er vel et uttrykk som VG fotografen har funnet på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok AF-A, AF-C og AF-S som er tema her.

AF-S: Single - brukes på objekter som ikke beveger seg

AF-C: Continuous - brukes på objekter som er i bevegelse

AF-A: Automatisk - kamera prøver å finne ut om det skal bruke AF-S eller AF-C

(MF - manuelt fokus)

Trygve ;)

( full flex er vel et uttrykk som VG fotografen har funnet på)

Stemmer. Noen som kjenner til dette for nikon?

Ps: det er slett ikke sikkert det noe han har funnet på. Det er vel større sjangse for at det er jeg som roter sammen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon har den samme betegnelsen (AF-S,AF-C osv.)

Det ser ut til at kameraprodusentene har blitt enige om en standard.

Sony,Pentax,Nikon,Canon,Minolta bruker de samme forkortelsene.

Det var vel Minolta som var først ute med autofokus på speilrefleks.

Autofokus er optimalt på blender 2.8 og med objektiver som har største blenderåpning på ca 6 eller mindre så virker ikke autofokus.

(untatt Sony 500mm refleks med blenderåpning 8 som lurer autofokus med at den har blender 6)

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne forklart det enkelt hadde jeg vært veldig glad for det.. ble litt mye stoff på en gang :)

I korte trekk, og det som betyr noe i praksis (les det så langt du henger med; jeg har skrevet det bygd opp som en god artikkel - dypere og dypere i materien jo lengre ned du kommer, men bygd opp slik at du kan hoppe av når du vil):

Eksemplene først:

- Kort lukkertid ("kjapp lukkerhastighet") muliggjør å fryse hurtige bevegelser i bildet.

- Lange lukkertider kan brukes for å illustrere fart.

Og en annen vinkling på bildetakingen vår:

- Vi etterstreber ofte kortest mulig lukkertid for å sikre at det ikke blir uskarpe bilder på grunn av kamera- /håndbevegelser.

En tredje vinkling, og vel så viktig, synes jeg:

- Vil du ha størst mulig dybdeskarphet i bildet ditt, skaper det tilsvarende treg lukkerhastighet - økt tall på blender er omvendt proposjonalt med lukkertiden (større dybdeskarphet=lengre/økt lukkertid). Så har du bestemt deg for at fluefiskerkompis-holder-ørret-i-hendene-ved-50mm-brennvidde når du legger fokus på øynene til ørreten på cirka 2 meters avstand og for å få alt i fokus unntatt bakgrunn så må du da nødvendigvis kjøre f/4,5 på FX, eventuelt cirka en blenderåpning større på DX (omtrent), så har du iso å jobbe med for å få lukkerhastigheten opp nok til å skape et steady bilde uten bevegelsesuskarphet (økt iso= kortere lukkertid, eventuelt mindre blenderåpning --> større dybdeskarphet) Du lærer deg etterhvert sånn cirka hva du selv er kapabel til å prestere for å få minst mulig bevegelsesuskarphet ved den og den lukkertiden og brennvidden. Økt brennvidde minsker evnen din, og motsatt.

(Punkt 3 her var litt nerdete, og vel så det. Men viktig allikevel å lære seg det grunnleggende for å unngå å "plutselig" ende opp med mange uskarpe bilder sånn helt ut av det blå. Liksom  :D ).

Så, som oftest i praksis - og enda værre og viktigere i kritiske fiskesituasjoner:

- jobb med å automatisk få lukker/blender/iso- knapper kjappt inn i tankegangen din. Det er disse tre parametrene som styrer alt, og det er disse du må lære deg å kontrollere kjappest mulig. På hjernedød-auto :) Fiskegira-auto  :) Det er evnen til å se gode bildeutsnitt, godt lys, eventuelt kompensere det som "lurer kamerahuset" + dette tekniske her som gjør de gode bildene som oftest.

Kort og godt er 'lukkertid' den tiden kamerahuset/lukkeren, på sin på forhånd fastsatte åpning, bruker til å slippe inn lys på bildebrikka. Sånn kjedelig definisjonsmessig til slutt.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon har den samme betegnelsen (AF-S,AF-C osv.)

Det ser ut til at kameraprodusentene har blitt enige om en standard.

Sony,Pentax,Nikon,Canon,Minolta bruker de samme forkortelsene.

Det var vel Minolta som var først ute med autofokus på speilrefleks.

Autofokus er optimalt på blender 2.8 og med objektiver som har største blenderåpning på ca 6 eller mindre så virker ikke autofokus.

(untatt Sony 500mm refleks med blenderåpning 8 som lurer autofokus med at den har blender 6)

Trygve ;)

Funnet ut av det. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg nå. Har i dag vært på FotoVideo og lagt igjen 10 lapper. Det ble et EOS 500 D med Sigma 18-200 mm objektiv. Kjøpte også en gorillapod med ballhead. Så nå blir greier her. Kjenner at jeg ble mer motivert til å dra på fisketur nå!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...