Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Tenkte jeg kunne vise litt av effekten på et polafilter.  De fleste her inne kjenner til polariserte briller, så dette er noe av det samme.

Andrè Brun laga et bilde av dette en gang, med en eller anna leke på et bord, men jeg fant det ikke i farten.

Har laget et par bilder selv i dag, og testet dette med polafilter litt.

Farger, kontraster, blå himmel osv kan filteret også brukes til, men nå tar jeg bare opp dette med reflektert lys.

Her er feks et bilde av refleksen fra bilvinduet (Blir det samme med alle typer vindu :) )

Kan legge til at de bildene uten effekt, er ikke filteret av, men bare vridd 9o grader til ene siden, slik at filteret ikke har effekt mot refleks.

Uten effekt.

[attachimg=1]

MED effekt.

[attachimg=2]

post-0-13949875666056_thumb.jpg

post-0-13949875666616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no
Gjest Oliver

Her kommer to fra et bord (Ikke rent :) ) som får lys fra vinduet på seg.

Meget bra illustrasjon her Henning. Skulle nesten trodd det var brukt blitz på det siste.

Har brukt blitz på begge.

Har også tester fra samme bord uten blitzer, med samme resultat. Jeg valgte disse to bildene her for her er det pittelitt raskere lukker. og bildene var littegrann skarpere en de uten blitz. På de to andre bildene jeg har her, er effektforskjellen pittelitt større.

Jeg har også bilder fra idag der jeg skiller i kontrastforskjeller på skyer. Med de ligger som RAW på PCen, så det får komme senere.

Jeg har store planer om å forske på polafilter til våren.  Noen spm har tips om hvor en kan lese/kikke/se filmer om dette?

Der en rett og slett kan lære seg dette med polafilter? Hva skiller feks de dyreste fra de billigste filtrene. Er det noe annen en forkjellig blendertap? osv.

Tipsmottas med takk :) (Gjelder alt om foto generelt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ HAR JEG ENDELIG BESTILT MEG NYTT STATIV!!  ;D

Det ble et Gitzo 2531 Mountaineer.

Gratiss! La oss endelig høre mer etter hvert om erfaringer.

Hallo, Alf  :) I og med at du spurte i denne tråden her, så våger jeg meg til å poste det i denne også.

Det virker ekstremt stabilt. Helt sykt stabilt. På Gitzo 2531'n ble det et RRS BH-40 kulehode og en RRS L-Plate. Jeg venter også på et Sachtler DA 75 L og det skal bli moro å se forskjellen.

Her er'n, med min loslitte, men helt fenomenale Nikon 28-70 f/2,8 påmontert:

[attachimg=1]

post-3159-13949875784852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ HAR JEG ENDELIG BESTILT MEG NYTT STATIV!!  ;D

Det ble et Gitzo 2531 Mountaineer.

Gratiss! La oss endelig høre mer etter hvert om erfaringer.

Hallo, Alf  :) I og med at du spurte i denne tråden her, så våger jeg meg til å poste det i denne også.

Det virker ekstremt stabilt. Helt sykt stabilt. På Gitzo 2531'n ble det et RRS BH-40 kulehode og en RRS L-Plate. Jeg venter også på et Sachtler DA 75 L og det skal bli moro å se forskjellen.

Her er'n, med min loslitte, men helt fenomenale Nikon 28-70 f/2,8 påmontert:

[attachimg=1]

Er det godt betalt og jobbe som lærer tro??

Ser ikke billig ut dette oppsettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Macrolinser!! Hva mer en nærbilder er de gode til? Jeg leser litt her og litt der...

Si man kjøper seg ei 100mm linse sånn ca, hva er den bra til utenom nærbilder?

VELDIG god på portrett. Bedre en mange andre. Jeg tester en del av dette med mitt, og jeg tar MINST like gode portrettbilder med Tamron 90mm Macro som med Nikkor 17-55 F2.8 til 3 ganger prisen. (i Hvert fall dobbel pris).

En god invistering. koster ikke mer en ca 3500kr helt ny, og er å finne på bruktmarkedet til tider. Rundt ca 2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macrolinser!! Hva mer en nærbilder er de gode til? Jeg leser litt her og litt der...

Si man kjøper seg ei 100mm linse sånn ca, hva er den bra til utenom nærbilder?

Macrolinsene generelt har veldig god optikk. Det er billigere å lage god fast optikk enn zoom. Så en makro er veldig bra til at objektivets brennvidde passer til. Eneste ulempen er at man er låst på den brennvidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et filter spørsmål.

Har akkurat gått til innkjøp av et UV filter og et Polafiltet til den ene linsa mi. Tenkte primært å ha på uv filteret allround for å beskytte glasset. Det jeg da lurer på, når jeg har behov for Polafilteret, setter jeg dette på utsiden av uv filteret, eller tar jeg av uv filteret først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :),  drister meg til å spørre om et spørsmål til jeg, polafilteret mitt er så den kan snurres, hva er poenget med dette, er det sånn at dette må justeres sammen med fokusen før man tar bilde?

Polafilteret må kunne snurres rundt, det er hele poenget. Sett på filteret og prøv i praksis så skjønner du fort hvordan dette virker. Du må justere inn ønsket virkning\brytning.

Det blir litt sånn av/på med grader av effekt ettersom du snurrer.

Du trenger ikke tenke på fokusering :)

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har noen Contaxlinser.....er det noen som kan forklare meg hva som skal til å få brukt dem på et canon d400. og som vet hva jeg må ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Contaxlinser.....er det noen som kan forklare meg hva som skal til å få brukt dem på et canon d400. og som vet hva jeg må ha?

Hm, nei det har jeg ikke peiling på, Staffan, men det er mulig det er å få en overgang mellom Cannonfatning og Contax kanskje?

Jeg vet det er å få overganger til ulike systemer, så prøv kanskje Ebay og se om du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...