Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

tror at fotosekk er unødvendig, bergans har mange gode småsekker, noen par raggsokker rundt optikken er fin støtdemping. mye bedre å bære   http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Hadde jeg ville hatt en vanlig sekk så hadde jeg ikke spurt om en fotosekk, Staffan ;D

En fotosekk har lommer som er tilpasset objektiver etc som gjør at de ligger systematisk og støtt. Akkurat sånn vil jeg ha det!!!!! :)

Willy:

Skulle gjerne vært der men det går nok ikke, desverre.

Er det ingen flere som har erfaring med fotosekker og som kan gi noen råd i denne tråden??

Terje!

å herre gud så dårlig folk er til å mekke og ordne litt ;D ;D ;Ddet er ikke rart det går dårlig med fastlandsnorge ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens. Er det noen av dere som har testet denne?

Kjøpte en veldig billig slik en i dag. (Ilag med MYE anna stasj), men det er den blnke versjonen, og ikke den hvite.

Erfaringer?

Jeg må bare bryte litt inn i denne tråden igjen, for å vise et bilde (Av Oliver nok en gang :):D ) Der jeg har brukt lightsphere`n.

Synest den ga et SKIKKELIG fint lys til å være fra en blitz.

Her er første test, uten å gå no særlig i dybden. Tatt med makrolinsa.

F7.1

Lukker 1/60

ISO 320

+/-  -0.3

Apurture.

[attachimg=1]

post-0-13949873202614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et til. Av gitaren. Lightsphere på blitzen, rett i taken og fyrer av. Også tatt med makroobjektivet, da jeg ikke gadd å bytte.

Synest denne diffuseren gir skikkelig fint og mykt lys. Skal testes mer gitt.

[attachimg=1]

post-0-13949873206844_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bra,Henning!

Hvis du drar den antakelige utslitte guttungen;D litt mer til venstre,blir det krem.

tror at fotosekk er unødvendig, bergans har mange gode småsekker, noen par raggsokker rundt optikken er fin støtdemping. mye bedre å bære  http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Hadde jeg ville hatt en vanlig sekk så hadde jeg ikke spurt om en fotosekk, Staffan ;D

En fotosekk har lommer som er tilpasset objektiver etc som gjør at de ligger systematisk og støtt. Akkurat sånn vil jeg ha det!!!!! :)

Willy:

Skulle gjerne vært der men det går nok ikke, desverre.

Er det ingen flere som har erfaring med fotosekker og som kan gi noen råd i denne tråden??

Terje!

å herre gud så dårlig folk er til å mekke og ordne litt ;D ;D ;Ddet er ikke rart det går dårlig med fastlandsnorge ;D ;D

Selv bruker jeg bare kamerabagen med "ha på"glasset mitt,17-40mm.er'n og putter i stolsekken.

Hvis jeg skal ha med utstyr bruker jeg ed(tett i desa  ;) ) liten koffert jeg har kjøpt på Europris,og oppi der har jeg annen optikk,noe med softbagger,så det blir litt trangt.

Men nå har vel Terje kjøpt så mye krem,at'n syns det fortjener noe bedre,tilpasset,tenker jeg.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode tips om fotosekker, folkens.

Jakten fortsetter :)

Willy:

Men nå har vel Terje kjøpt så mye krem,at'n syns det fortjener noe bedre,tilpasset,tenker jeg.

NEMLIG :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et til. Av gitaren. Lightsphere på blitzen, rett i taken og fyrer av. Også tatt med makroobjektivet, da jeg ikke gadd å bytte.

Syns jeg du skal fortsette med,ikke bytt så mye optikk,det blir så mye støv på brikka.

Helt sant....... ;)

Eh......en sesong(hel fiskesesong) gikk jeg med bare 50mm. det ble "apostelzoom" (dæsken som jeg fløy,men bildene ble bra,nemlig meget skarp,den på f/1,4).

Den neste tok jeg bare bilder i jpeg. noe som tvinger deg til å gjøre riktige ting ute i felten,er ikke bare å komme hjem å justere hvitbalanse da..! 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Vertex 200 selv, som har plass til mye.God å bære er den òg..passer veldig godt til meg ihvertfall.Savner desverre jakke+mat+annet rom noe ala Primus AW,den ser ut til å være noe mer "utpåtur"-preget.

http://www.naturogfritid.no/default.asp?var=!var!foofo!Lowepro!Fotoryggsekk!Lowepro_Kamerasekk!&rstadv=J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har en Vertex 200 selv, som har plass til mye.God å bære er den òg..passer veldig godt til meg ihvertfall.Savner desverre jakke+mat+annet rom noe ala Primus AW,den ser ut til å være noe mer "utpåtur"-preget.

Takker for linken, Mr Turbo :D

Her er den varianten jeg har mest lyst på, men  den koster skjorta.

Hadde jeg funnet en av de tre til en langt lavere pris så skulle jeg nok sterkt ha vurdert disse.

Vanntette og perfekt for å legge i kajakken. Akkurat etter mitt ønske:

http://www.naturogfritid.no/default.asp?var=!var!foofo!Lowepro!Fotoryggsekk!Lowepro_dryzone!&rstadv=J

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen flere som har erfaring med fotosekker og som kan gi noen råd i denne tråden??

Terje!

Jeg har hatt noen fotosekker, blant annet LowePro Dryzone Rover, Kata R-103 og Kata HB-205, og brukt andre sekker også kombinert som fotosekk (Norrøna Hjerkin etc)

Forsåvidt flotte fotosekkene, men det som ofte er problemet generelt er at de stort sett er laget for å være bare fotosekk - med minimale muligheter for å ha med annet (mat, sneller, fluebokser etc  ;D)

Den Dryzonen var forsåvidt grei i så måte, men den hadde en helt mongo vanntett glidelås, så den ble solgt. Katasekkene er veldig bra fotosekker, men igjen, omtrent bare plass til fotoutstyr. Men mellom oss Terje, så vet du jeg jobber med akkurat den saken...  :-X;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det ingen flere som har erfaring med fotosekker og som kan gi noen råd i denne tråden??

Terje!

Jeg har hatt noen fotosekker, blant annet LowePro Dryzone Rover, Kata R-103 og Kata HB-205, og brukt andre sekker også kombinert som fotosekk (Norrøna Hjerkin etc)

Forsåvidt flotte fotosekkene, men det som ofte er problemet generelt er at de stort sett er laget for å være bare fotosekk - med minimale muligheter for å ha med annet (mat, sneller, fluebokser etc  ;D)

Den Dryzonen var forsåvidt grei i så måte, men den hadde en helt mongo vanntett glidelås, så den ble solgt. Katasekkene er veldig bra fotosekker, men igjen, omtrent bare plass til fotoutstyr. Men mellom oss Terje, så vet du jeg jobber med akkurat den saken...  :-X;D

Det er helt klart et poeng at man som fluefisker burde kunne få med seg litt mer enn bare kamera utstyr.

......... i know what you`re talking about, Andrè :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen flere som har erfaring med fotosekker og som kan gi noen råd i denne tråden??

Terje!

Jeg har hatt noen fotosekker, blant annet LowePro Dryzone Rover, Kata R-103 og Kata HB-205, og brukt andre sekker også kombinert som fotosekk (Norrøna Hjerkin etc)

Forsåvidt flotte fotosekkene, men det som ofte er problemet generelt er at de stort sett er laget for å være bare fotosekk - med minimale muligheter for å ha med annet (mat, sneller, fluebokser etc  ;D)

Den Dryzonen var forsåvidt grei i så måte, men den hadde en helt mongo vanntett glidelås, så den ble solgt. Katasekkene er veldig bra fotosekker, men igjen, omtrent bare plass til fotoutstyr. Men mellom oss Terje, så vet du jeg jobber med akkurat den saken...  :-X;D

Jeg kjøpte en billig fotosekk på Ebay. Ikke noe kjent merke. Men den har plass til kamera og et par opbjektiver + div. SAmt eget rom for matboks/flueboks/termos/ullgenser ;)

Den er nok ikke vanntett, men hva gjør det så lenge kamerahus og optikk tåler litt ;) Har forresten regntrekk til den da. Kosta meg 400 kr.

Funker greit, både  på skiturer og fisketurer :)

hmm....nå kom jeg på at jeg her ALT formye bilder jeg skulle gått igjenom....

@b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon har vel trådløse utløsere vil jeg tro, kabel er noe dritt da vet du

Jeg vet det. Jeg har en slik liten sak, som jeg brukte til D80en. Men D300 er ikke kompatibel med denne, så da lurer jeg på en annen type. noen som har tips om hvolke jeg burde gått for? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er denne ok?

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=123325

Eller er det ræl som ikke kan brukes på skikkelig vis?

Tror den er helt grei, Henning.

Ellers så har du denne:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71087

Jeg kommer nok til å kjøpe denne etterhvert:

http://www.japanphoto.no/product/kamera-tilbehor/nikon/hahnel-tradlos-utloser-pro-for-nikon-hw-433-n80

Her kan du sette opp kamera foran for eks fuglebrettet.

Gå inn, hjemme deg ved vinduet og fyre løs uten at fugelen har sjans til å se deg. Du kan ogås styre autofokus med denne.

Den må ikke kobles på blitzskoen heller så vidt jeg har forstått, det er kun en mulighet.

PS. Husk at trådløse fjernutløsere er langt lettere å miste enn de med ledning så av og til er en ledning praktisk :)

Den lille knøttesaken til d80 er jeg redd man virkelig må passe på, for den forsvinner fort :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg fin ut den siste der Terje. Blir nok en slik på sikt.

Er ikke sånn dødsviktig her og nå, men sånn "kjekk og ha" sak :)

Den lille til D80en sender jeg nok til hu som kjøpte kamerahuset av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløst utløserssytem til d200-300 etc. er litt mer kostbart. Jeg klarer ikke forstå hvordan noen skal kunne klare å lage en dårlig utløser med kabel, i verste fall får du droppe et par pils på byen neste helg:)

Du får ikke kvalitet for 129kr, men hvor vanskelig er det å lage en slik da? Tenker å kjøpe en selv... spørs om du vil være prøvekanin først da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløst utløserssytem til d200-300 etc. er litt mer kostbart. Jeg klarer ikke forstå hvordan noen skal kunne klare å lage en dårlig utløser med kabel, i verste fall får du droppe et par pils på byen neste helg:)

Du får ikke kvalitet for 129kr, men hvor vanskelig er det å lage en slik da? Tenker å kjøpe en selv... spørs om du vil være prøvekanin først da=)

Den i siste linken til puristanten ser fin ut. Kanskje den er god.

Hvor er Andrè når vi lurer på noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløst utløserssytem til d200-300 etc. er litt mer kostbart. Jeg klarer ikke forstå hvordan noen skal kunne klare å lage en dårlig utløser med kabel, i verste fall får du droppe et par pils på byen neste helg:)

Du får ikke kvalitet for 129kr, men hvor vanskelig er det å lage en slik da? Tenker å kjøpe en selv... spørs om du vil være prøvekanin først da=)

Den i siste linken til puristanten ser fin ut. Kanskje den er god.

Hvor er Andrè når vi lurer på noe? :)

Sjekk denne,disse har solgt gode tredjeparts i mange år.

http://www.fotopianetthandel.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=323&Category2ID=367&List=1&Level=2&ProductID=6236

Edit:Og i tilfelle du syns du har kjøpt for dyrt kamera!

http://www.fotopia.no/Default.asp?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...