Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på foto.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Canon 500D har et hjul + - ( langsynt nærsynt) som man kan dreie på for å stille skarpt. Samme som på kikkert . Hvordan vet man at dette står riktig i forhold til avstand skarphet på det man ser gjennom linsa.

Har brukt briller i snart to år. Jeg liker ikke å bruke brillene når jeg fotograferer, får ikke øyet nært nok øyemuslingen på kameraet. Derfor bruker jeg +/- hjulet til å kompensere for det samme som brillene ville kompensert hvis jeg brukte dem.

Jeg gjorde som følger når jeg stilte inn dette:

Jeg fant noe som det er lett å fokusere på, noe med både vannrette og loddrette streker. Jeg satte kameraet på stativ og trykket utløseren halvt ned slik at jeg fokuserte på objektet med autofokusen. Så kikket jeg inn i søkeren, og begynte å vri på +/- hjulet til det jeg så i søkeren var skarpt.

Denne metoden forutsetter at objektivet du bruker fokuserer riktig til kameraet du bruker. Dette finner du ut ved å bruke autofokus, ta bilder og se på dem på pc-skjerm etterpå for å sjekke at de er i fokus.

Denne kompensasjonen har ingen innvirkning på brennvidden eller fokuseringsegenskapene til objektivet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Var og tittet på linser i dag og endte opp med to alt,

Tamron 2,8- 90mm (det jeg linket til) eller nikor 3,5- 85mm

Prismessig var det ikke noe jeg bryr meg om i forskjell. 3300 for tamron og 3600 for nikor.

Hva synes dere?

Spesielle brennvidder,hva skal du bruke det til,er'e makro ?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Var og tittet på linser i dag og endte opp med to alt,

Tamron 2,8- 90mm (det jeg linket til) eller nikor 3,5- 85mm

Prismessig var det ikke noe jeg bryr meg om i forskjell. 3300 for tamron og 3600 for nikor.

Hva synes dere?

Spesielle brennvidder,hva skal du bruke det til,er'e makro ?

Willy

Jupp. Spesielle? Er jeg på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Var og tittet på linser i dag og endte opp med to alt,

Tamron 2,8- 90mm (det jeg linket til) eller nikor 3,5- 85mm

Prismessig var det ikke noe jeg bryr meg om i forskjell. 3300 for tamron og 3600 for nikor.

Hva synes dere?

Har ingen erfaring med noen av disse objektivene, men kanskje denne er til hjelp:

http://www.tamronlensreview.com/tamron90macrovsnikon85microvr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe meg. Var og tittet på linser i dag og endte opp med to alt,

Tamron 2,8- 90mm (det jeg linket til) eller nikor 3,5- 85mm

Prismessig var det ikke noe jeg bryr meg om i forskjell. 3300 for tamron og 3600 for nikor.

Hva synes dere?

Spesielle brennvidder,hva skal du bruke det til,er'e makro ?

Willy

Jupp. Spesielle? Er jeg på villspor?

Neida,ikke til macro,ellers ja...... ;D

Bare tuller,men de brennviddene er litt hverken fugl eller fisk til annet enn makro og nærporttretter,derfor lurte jeg.

Henning anbefaler Tamron'en og det er jo et veldig bra objektiv til makro,har vurdert det selv,men de ligger til rundt 2500,- på foto.no til Canon.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det macro? Har ikke hørt om den. Er det ikke macro, hadde jeg valgt tamron uten å stusse.

Denne http://www.pixmania.com/no/no/533077/art/tamron/objektiv-sp-af-90mm-f-2-8.html

eller et 85mm 3,5 f nikkor. Var jo macro jeg sto og maste om i butikken. De kastet seg over meg som noen gribber så jeg ble rimelig forvirret.

Dårlig salgstriks ovenfor en nybegynner. Da går jeg bare! men samma det.

Vet ikke helt om jeg forstår hva dere ikke forstår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det macro? Har ikke hørt om den. Er det ikke macro, hadde jeg valgt tamron uten å stusse.

Denne http://www.pixmania.com/no/no/533077/art/tamron/objektiv-sp-af-90mm-f-2-8.html

eller et 85mm 3,5 f nikkor. Var jo macro jeg sto og maste om i butikken. De kastet seg over meg som noen gribber så jeg ble rimelig forvirret.

Dårlig salgstriks ovenfor en nybegynner. Da går jeg bare! men samma det.

Vet ikke helt om jeg forstår hva dere ikke forstår :D

Ser ut som du har fått en god pris på Nikkor-objektivet :

http://produkt.akam.no/product.php?productId=114340&cat_id=24

Willy

Dette er makro,og du får krangle det til deg for den prisen,banker Tamronen i testen også. ;)

Edit: OBS;OBS,hvis du skal bytte til fullformat etterhvert må du ha Tamron!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet til ca 3100kr.

http://cgi.ebay.com/NIKON-AF-MICRO-NIKKOR-105mm-f-2-8D-Exc-/160505437580?pt=Camera_Lenses&hash=item255ede9d8c#ht_7152wt_1005

Har handlet fra forhandler noen ganger og han leverer det han lover  ;)

De gangenejeg har handlet der har pakkene ikke blitt tollbehandlet (altså pris uten tollgebyr og mva)

Trygve ;)

Er ikke denne bedre? Fullformat vet jeg ikke hva er. Kan jeg bruke denne saken hvi jeg kjøper nytt hus etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet til ca 3100kr.

http://cgi.ebay.com/NIKON-AF-MICRO-NIKKOR-105mm-f-2-8D-Exc-/160505437580?pt=Camera_Lenses&hash=item255ede9d8c#ht_7152wt_1005

Har handlet fra forhandler noen ganger og han leverer det han lover  ;)

De gangenejeg har handlet der har pakkene ikke blitt tollbehandlet (altså pris uten tollgebyr og mva)

Trygve ;)

Er ikke denne bedre? Fullformat vet jeg ikke hva er. Kan jeg bruke denne saken hvi jeg kjøper nytt hus etterhvert?

Hei Ruffs :-)

Fullformat er kamera som buker hele bildebrikka, og som ikke har cropfaktor. Dvs, i all enkelhet, at når du tar et bilde, så klipper kamera kantene på det kamera du har. :) Dette har vært det mest vanlige i mange år. Så visst du har et Tamron 90mm, og jeg har det samme 8jeg har fullformat), så har du mer "zoom" en meg :) Skjønner?

Jeg har fullformat. Dette bruker hele ramma. Dvs, alt jeg ser i søkeren. Det har Lars Mathisen, jeg, Andrè, Ola av de jeg vet om her inne. Fordeler og ulemper med fullformat kan diskuteres like mye som nymfe vs tørrt. Men for å gjøre det kort, på fuglebilder er det ikke fordel med fullformat :-)

terje Refsahl tar bilder uten fullformat. Og jeg føler selv at det var lettere å få gode macrobilder før når jeg hadde cropkamera. Men det er sikkert bare meg.

Tamronlinsa bruker jeg på mitt fullformat. Det er et "billigobjektiv" men med veldig gode testresultater.

Testene over har jeg ikke lest gjennom, da dette er et objektiv utfor mitt "interesseområde". men jeg her HELT sikker på at samme hvilken av disse du velger, så har du muligheten til superresultater. Får du ikke supre bilder her, så er det fotografen, og ikke objektivet. Enkelt og greit.

Jeg har ikke hørt om denne 85mm, fordi Nikons 60mm og 105mm i en "håyere" klasse er liksom det som er "snikk snakket" i fotoverden.

85mm er en billigere sak, på lik linje med mitt Tamron 90, men det holder garrantert i massevis .-)

Byggekvaliteten er jo ikke lamborgini, og jeg tror ikke Lars Monsen bruker disse når han krysser jordkloden i pulk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terje Refsahl tar bilder uten fullformat. Og jeg føler selv at det var lettere å få gode macrobilder før når jeg hadde cropkamera. Men det er sikkert bare meg.

Er ikke bare deg det Henning. Er en kjensgjerning at jo mindre format jo større dybdeskarphet. Fordelen er at objektiver laget for fullformat ofte kan blendes mer ned en rene aps format objektiver, men på makro brukes jo som regel de samme objektivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg får prøve meg på litt macro foto jeg også da, mine første forsøk i dag og legger ut et av dem. Har et lite telt jeg kjøpte på Kaffebrus. Kom gjerne med kommentarer. Bilde er ikke manipulert noe, kun beskjært.

[attachimg=1]

post-21-13949884510549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...