Gå til innhold

Ny stang


Hermann

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har bestemt meg. Denne vinteren her skal jeg kjøpe meg en ny fluestang. Det er noen år siden sist nå og jeg er fullstendig klar over at de stengene jeg allerede har innehar kasteegenskaper jeg aldri klarer å mestre om jeg blir hundre år. Uansett, det er noe stas med ei ny stang. Den siste jeg kjøpte var en Sage RPL 590, ei helt ok stang det. Men det er over 15 år siden jeg kjøpte den og mye har sikkert skjedd på stangside. Yndlingsstanga mi er forøvrig en Sage SP 490 som jeg synes passer min noe "Laidback" kastestil bra. Den er det vel forøvrig snart 20 år siden jeg kjøpte. Etter en del internettsøken har jeg kommet frem til tre stenger. Men hvem av de tre skal jeg velge? Også en annen ting, det er jo nesten klin umulig å få tak i noe annet enn tre- og firdelte stenger. I min gamle hjerne er det noe som sier meg at det må gå ut over aksjonen i stanga? Vil forøvrig legge til at stanga må være allround for jeg fisker med flue i alt fra Mjøsa til de minste fjellbekker. Her er i hvertfall mine tre nominerte i vilkårlig rekkefølge:

1. Sage ZXL 9" #5

2. Orvis Helios 9" #5

3. G. Loomis Whisper Creek 9" #5

Så hvem velger jeg, eller burde jeg velge noe annet? Glad for synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du setter opp bruksområder "mjøsa, minste fjellbekker"....

I Mjøsa ville jeg kanskje godt for midflex Helios,

i mindre fjellbekker ville godt for annet :), eller ta med deg din sp #4 ;)

jeg bruker knapt min egen Midflex #4 Helios i mindre fjellbekker...men stangen har god rygg for lange deilige kast i middelsstore elver og vann.

Jeg skal ikke gi råd, bare si at listen din er kjempeflott, med snasne saker....hvor stor forskjell er det på zxl og midflexen til Orvisen? Jeg ville tro og håpe at  zxl ikke er like hard i klingen som Heliosen)

noen som kan si noe om det?

At ZXL var mer lik min Winston BIIt #5 9' i aksjon. (sannsynligvis er BIIt'en enda litt mer "laus i fisken"....uten at det er negativt ment selvsagt :))

Mange beskriver likevel BIIx #5 9' (mer en #4/5 stang) som en slik stang du er ute etter, men Mjøsas østside blir kanskje litt utsatt for vind....hadde holdt meg på vestsiden :)(eller var dt omvendt)

Og for dere som ikke har lest Winston tråder og forsøk på beskrivelser:

Min allround "femmer" er en BIIx #6 9'.(en #5/6 stang).Ignorerer bare 6 tallet på klingen, og bruker femmer og sekser liner om hverandre) Sannsynligvis har den like lav, eller lavere ERN enn f.eks Heliosen.

Zxl kjenner jeg dessverre ikke.

På min fjelltur iår hadde jeg både #5 og #6 BIIx med...jeg brukte #6 i vann med flyt/intermediate og synk.

I elven brukte jeg pinadø samme stangen, bare med litt tung femmer line og tørrfluer...

Stangen var lånt fra en kompis..men nå har jeg den endelig selv.

En stang som faller litt imellom klassene....og bremser nok salget for de som er ute etter en "femmerstang"...men jeg er for gammel og artig i humøret til å bry meg om det...bruk stangen til det som passer den best. Silkestang som alle ferdighetsnivåer liker å holde i hånden.

Hvis dette oppfattes som rein reklame...det er det jo også, direkte svar på ditt spørsmål; er det annet jeg burde vurdere? :)

tror hvis du likevel går for en av de stengene på din liste, at du ikke kan bli veldig misfornøyd...skulle bare mangle, topp stenger.

men det er jammen santen mitt lille bidrag ;) (vær obs på det)

Skal jeg sende den over til deg slik at du får prøvd den?

Det hadde vært gøy ikke sant? Du betaler porto, likevel sparer du masse penger iforhold de øvrige, og er kanskje enda mer fornøyd ;)

Skulle nemlig ikke forundre meg :)

Gled deg over at du har konkludert med at du skal ha noe nytt...kjekt i seg selv :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse stengene er jo "gode stenger". Stenger som har høstet heder og ære. Så å si at den ene er bedre en den andre i denne klassen blir vel litt opp til hver enkelt. Kan vanskelig se for meg at du vil bli misfornøyd med noen av de.

Min favorittstang til ørretfiske i elv (kansje også vann, får ikke helt bestemt meg) er zkl. Har faktisk to av de.

En kompis kjøpe helios. Den rådigger han. (han er veldig flink til å kaste)

En annen kompis kjøpte whisper creek. Han har og en zkl. Lystfiskeren hvor er du?

Tror ikke du kommer til å bomme hvis du velger en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfattning ligner ZXL'n mest på de du har fra før og er kanskje en mellomting mellom SP og RPL ?? Om ting har blitt så mye bedre siden da er jeg usikker på, den største forskjellen er antagelig at stengene har blitt noe lettere dersom det er viktig. Heliosen er ei knallstang for mer utstrakt lengdekasting. Forsåvidt også som en allroundstang som takler det meste og den er utrolig lett. Den har likevel en hardere rygg slik jeg ser det enn ZXL.

Loomisen kjenner jeg ikke... Som det eller er sagt her sikkert bra stenger alle tre men av de to øverste tror jeg ZXl'n er nærmest den aksjonen du sa du likte.

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Sage ZXL 9 fot i #5, og kan ikke si annet enn at det er ei fantastisk stang  :)

Har også SP i #4, og disse to er vel ikke veldig ulike når det gjelder aksjon, men zxl virker nok lettere, og kanskje litt tightere.

Blir mest nyanser dette, og andre har kanskje en annen oppfatning av forskjellen mellom disse to.

Det har jo gått noen år siden SP ble lansert da . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så langt. Til SVN, det er ikke kødd det med Mjøsa. Jeg bor omtrent sånn ca. 91,52 meter fra bredden av sjøen(på østsiden ja, Jessnes for å være nøyaktig) og har et ordentlig artig tørrfluefiske etter abbor i begynnelsen av mai. De vaker ganske så besatt etter ei brun døgnflue(marginata)Hender man er så heldig at mjøsørret tar de også, om de ellers er mer opptatt av laua.

Osprey og Lars; Takket være dere to heller jeg nå mest mot ZXL`n fordi, som dere sier, stanga ligger noe mellom RPL`n og SP`n (sistnevnte etter min mening ei glimrende stang, men jeg har en tendens til å få griseromper i de lange kastene med den(Jada, Staffan, jeg vet at ikke dobbelttrekket mitt er langt nok ;) og at den virker litt "laus" da). Det er ei stang som er noe mer "tight" enn SP`n jeg er på jakt etter, men ingen stiv "pinne" så da kan jeg kanskje stryke Heliosen av lista mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Test Sage Z-Axis også.

Den er veldig nær dine gamle stenger.

Helios Midflex er god, men veldig hard. Samme med Scott S4.

Da er Scott G2 9'5 trolig å foretrekke.

Når det  gjelder flerdelte stenger i dag kontra for 15 år siden har det skjedd mye. Ei todelt er ikke bedre enn ei firedelt stang lengere. På 90 tallet gjorde delingen stengene dypere og tyngre. Se på holkene på din RPL mot en ny stang. Prøv å bøye stanga over holken, det er en jebn fin bøy over holken på nyere stenger, mot et "flatt" parti over holken tidligere.

PS. DE stengene du pensjonerer står ikke mye tilbake for de nye på markedet. Det er overhode igen revolusjon siden RPL og SP !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test Sage Z-Axis også.

Den er veldig nær dine gamle stenger.

Helios Midflex er god, men veldig hard. Samme med Scott S4.

Da er Scott G2 9'5 trolig å foretrekke.

Når det  gjelder flerdelte stenger i dag kontra for 15 år siden har det skjedd mye. Ei todelt er ikke bedre enn ei firedelt stang lengere. På 90 tallet gjorde delingen stengene dypere og tyngre. Se på holkene på din RPL mot en ny stang. Prøv å bøye stanga over holken, det er en jebn fin bøy over holken på nyere stenger, mot et "flatt" parti over holken tidligere.

PS. DE stengene du pensjonerer står ikke mye tilbake for de nye på markedet. Det er overhode igen revolusjon siden RPL og SP !

Skal ikke pensjonere verken RPL`n eller SP`n men det er noe gjevt med ei ny stang. Særskilt når man ikke har kjøpt noen de siste 15 årene :)

Z-axis er også ei stang jeg har vurdert men den nådde ikke opp blant de tre. Tror nok ZXL passer meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det 2-delt som var "standarden" når man utviklet stenger. I dag er det 4-delt. Så de utvikler den aksjonen man ønsker med 4-delt som utgangspunkt. Så i dag er det den 2-delte stanga som er en "modifisert" versjon av den 4-delte. Flisa er snudd på hodet kan man si.

Ellers så kan jeg vel ikke gjøre annet enn å stemme på ZXL... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Et annet tips er å vurdere Winston LT5 eller BIIt (x)

Det er stenger som er "magiske" å ha i stallen ! De har en ubeskrevelig "feel" som må oppleves.

Serlig med tanke på at du allerede har flere Sage..

Selv "mangler" jeg en Winston blandt mine Scott og Sagestenger !

(Men det komer !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gode og fine stenger på markedet idag. Av de tre du har nevnt, så kjenner jeg G. Loomisen best. Fantastisk god så denne er ikke ett dårlig kjøp. Dessuten har Scott noen gode på lager. Hva med en G2 som har denne rolige laidback kastefølelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å vurdere Winston LT5 eller BIIt (x)

Det er stenger som er "magiske" å ha i stallen ! De har en ubeskrevelig "feel" som må oppleves.

Serlig med tanke på at du allerede har flere Sage..

Selv "mangler" jeg en Winston blandt mine Scott og Sagestenger !

(Men det komer !)

:) kloke ord (vurder også BIIx #6 9' med femmerline)

Jeg var på brygga til Aktiv i formiddag igjen, kastet den stangen med Cortland Precision Platinum i #5.

Fy satan for en kombinasjon. :)

Og den er jo som mange andre femmerstenger likevel ;)

Men intet kan hindre meg fra å kose meg i glugg med mine #5 BIIt og x.

det er som du sier Fredrik..."noe magisk flott" ved dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gode og fine stenger på markedet idag. Av de tre du har nevnt, så kjenner jeg G. Loomisen best. Fantastisk god så denne er ikke ett dårlig kjøp. Dessuten har Scott noen gode på lager. Hva med en G2 som har denne rolige laidback kastefølelsen?

Hei! Er helt enig med Black Rat, Scott G2 er ei super stang, men for alldel det er ikke å forakkte med Sage eller Orvise. Men selv har jeg alldri hatt bedre stang enn G2 9" 5 den er virkelig å annbefale der vil du ikke angre ;) Mvh Per Edvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvis det er sånn at BIIx stengene er litt "lette" i snøreklassene, betyr det at min BIIx klasse syv burde fungere bra med en litt tung sekserline..?  Stig..?

For da har jeg jo en stang for de litt lange kastene og store elvene, og hvem av de grønne skal jeg da kjøpe i år..sukk..;-)

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvis det er sånn at BIIx stengene er litt "lette" i snøreklassene, betyr det at min BIIx klasse syv burde fungere bra med en litt tung sekserline..?  Stig..?

For da har jeg jo en stang for de litt lange kastene og store elvene, og hvem av de grønne skal jeg da kjøpe i år..sukk..;-)

BC

DiN #7 stang BC er god på #7 liner, men enda bedre med f.eks Coastal linen i #6 :)

Og en sekser flyteline vil nok gå mer enn godt på stangen.

Jeg synest den stangen er mer delikat enn en røff kyststang i #6 eller #7 bør være.

Jeg synsest alle BIIx modellene bærer preg av at de er lavere i ERN verdier enn hva AFTM merking viser.

Jeg fisket mye nymfe/tørt med min BIIx #5 9' med firerline i sommer. Firer linen gjorde ikke stangen så dyp, toppen ble raskere og mer presis...jobbet lett og kjapt.

Samme opplever jeg på BIIx #6 9'...som jeg ser på som en femmerstang...det var den stangen som skulle ha vært i Anderson Shootout'en arrangerte for et par år siden da Z-axis ifølge dem "vant" testen for beste "femmerstang".

Men godt å vite om saker, og ikke bare gå for merkingen på stangen.

Men slik er det jo med mange stenger, bare de fleste er "underklassifiserte"...altså motsatt av Winston BIIx serien (spesielt) BIIt har mye det samme,

Hvilken ny grønn stang du skal kjøpe? Ikke sikkert du trenger noen...men vurder; BIIMX #6 9' og 9'6' og #7 9'6...dette er fantastiske sjøørretstenger...både til kyst og elv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den primært for fiske i en mindre sjø-ørret og lakseelv må nordmøre, med litt fjellfiske i bakhodet...

og der fungerer den veldig bra:-)

Men skal prøve å finne et bra 6er flytesnøre for stanga og se hvordan det fungerer..hender jeg savner en skikkelig langtkastende stang i enkelte ørretelver...

Var egentlig på jakt etter en ny 8er(knakk siste sommer..), kanskje en 9,6 i klasse 7 vil dekke det behovet... ;D

Og snart er det julaften.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT dette her.

Har lenge ønsket meg en grønn stang. Helst av typen LT 5

Men etter alt skrytet og maset om disse stengene begynner jeg å utvikle en for for allergi for disse.

Beklager.

Hvis du skulle kommer over allergien din Torbjørn ;), ville jeg gått for LT 4, da 5 ern desverre ikke er av samme klasse, er fortsatt en god stang, men ikke så god som 4 ern. (har begge)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...