Gå til innhold

Er fluebinding for dyrt ?


G*Zu$

Anbefalte innlegg

Det er gøy å binde fluer, men hva synes dere om prisen på matrialene ? Når du har kjøpt deg ei stikke og alt du trenger av verktøy pluss en grei startpakke med matrialer, så har du brukt flere tusen kroner. Hvis dere estimerer hva alt fluebindings-utstyret deres koster så trur jeg dere kunne kjøpt veldig mange fluer for de penga :shock: :P hehe ...

 

Du skal jammen fiske MYE før detta begynner å lønne seg :D

 

Og dere trenger ikke å svare at dere ikke binder for å spare penger, og at det er en hobby og skal koste penger, og alt det der. Det er jeg klar over laugh.png' alt=':lol:'> Men kunne dette vært litt rimligre ? Er det like dyrt i andre land ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare, de pengene får man igjen etter å ha tatt et par pene ørreter på dine egene selvbundene fluer, det er jo litt kunstneriskt det.

 

Men, det er som du sier dyrt nok. Men nå er det da også mange dyr som tar kvelden pga oss, så sett med andre øyne så er disse dyrene prismerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindeutstyr er dyrt, men nødvendig ja !

 

Fluebinding kan faktisk være en egen hobby (vet om fluebindere som ikke fisker med fluene sine). For noen er det kanskje "et nødvendig onde", mens for andre er det en like naturlig del av fluefisket som alt annet....

 

Jeg vil påstå at jeg hadde vært en dårligere fluefisker dersom jeg ikke bandt mine egne fluer, for fluebinding krever vanligvis at man setter seg litt dypere inn i entomologi og materialenes egenskaper i og under vann. Dette kan være "det lille ekstra" som endrer frustrasjonen til lykke ved elvebredden...

 

Det er vel ingen som binder for å spare penger, men det finnes nok av grunner til at vi binder selv for det :

 

1) Selvbundet er generelt bedre enn kjøpefluer (kvalitet, utseende etc)

2) Du får ikke det utvalget du trenger i kjøpeflue-boxene i butikken

3)Du lærer ikke materialenes egenskaper like godt, dersom du ikke binder fluene selv

4)Du får aldri muligheten til å lage "egne mønster" / eksperimentere

5)Du mister gleden av å ha lurt ørretten med egenkomponerte kreasjoner

6)Du vil få dårligere syn, og dermed kanskje gi ditt bidrag til brille-bransjen med årene

7)Du vil like lukten av lakk og lynlim så godt at du starter å vanke ved akerselva for å diskutere egenskapene med lim-proffene...

8)Du får stadige påminnelser om hvor flink du er blitt, siden bare halve støvsugeren ble fylt med cdc og marabou denne gangen...

 

Så når det er sagt; Nei, det lønner seg ikke økonomisk å binde fluer selv, men tenk på all morroa man hadde gått glipp av ved å kjøpe alle fluene i butikken... ;) Tror ikke de som selger fluebindeutstyr i Norge tar så mye høyere avanse enn på annet fiskeutstyr, men dette har jeg egentlig ikke greie på..... :roll:

 

Jeg håper det at det finnes så mange og gode kjøpefluer i dag, i forhold til hva som fantes i butikkene for 15 år siden, ikke gir nybegynnere i fluebinding så stor prestasjonsangst at de faller for fristelsen til å bare bruke kjøpefluer fordi man ikke klarer å binde like fine fluer som i butikken i starten. Det tar nok litt tid å mestre de fleste teknikkene, men det er garantert verdt det. Et tips kan jo være å bruke noen gode kjøpefluer som mal på proposisjoner etc mens man binder sine første fluer, men sørg da for at det er GODE kjøpefluer. Litt senere vil du binde like gode eller bedre fluer selv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syns fluebinding' date=' og forøvrig fiskeutstyr er for dyrt kan jo finne seg en annen hobby?

 

 

Mvh Anders[/quote']

 

Ikke enig i dette utsagnet. Fluebinding òg fiskeutstyr er stort sett dyrt, hvertfall hvis man skal følge norske tester, reklamer og man må for all del ikke glemme diverse propaganda fra de store importørene som forteller deg at "du bare må ha en keramisk seneklipper til 199,- eller en hovutløser til fiskevesten for "bare" 499,-."

 

Sitat aktiv fritid om nettopp denne hovutløseren:"...Visst er den dyr, men er helt overlegen andre hovoppheng!"

 

Dette er sludder og vås!

 

jeg tror det finnes "ordninger" innen fluefiske/ fluebinding fo enhver økonomi, og jeg mener man burde være svært forsiktige med komme med slike utsagn overfor eventuelle nybegynnere som antageligvis først og fremst får input fra de store leverandørene før de kanskje lærer seg å bruke pengene mer fornuftig hvis de har behov for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder priser på fluebindermateriell er det noe som har blitt dyrere mens andre ting har blitt billigere. Kjøpte min første genetiske nakke i 1992, det var en 2 grad metz. Den gangen kostet denne 450 kr. I våres kjøpte jeg Witting Bronz nakke for 550 kr. Den siste har en kvalitet som er himmelhøy i forhold til metzen jeg kjøpte for 13 år siden. Så man kan si at noe av det viktigste ved tørrfluebinding, altså hackle har blitt mye bedre og fremfor alt mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kun kjøper de aller mest nødvendige materialene skal det ikke bli så alt

for dyrt. Men en del hundrelapper blir det. Den største utgifte er vel krokene tror jeg.

Men på den annen side så er det vanskelig (umulig) å holde materialutvalget på et

minimumsnivå. Om man bare har en bitte bitte liten trang til å prøve nye materialer,

ja så er det fort gjort å havne på kjøret. Jeg takker de høyere makter (Ephemeroptera) [-o<

for at madammen ikke vet hvilke verdier som henger på veggen min. Det er minst 4

sydenturer for hele familien på 5 der.........

 

Kanskje vi skulle kjøre i gang en spørreundersøkelse på hvor mange som river av

prislappene for å skjule kostnadene. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle kjøre i gang en spørreundersøkelse på hvor mange som river av

prislappene for å skjule kostnadene. Hehe...

Hehe er ikke mange prislapper som blir med heim nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett skummelt å gå inn i en butikk som har bra utvalg av fluebindemateriell. Det er jo så mye en bare må ha. Jeg er sikker ikke 100% god, men når jeg kommer over bra materialer finner jeg alltid en god nok grunn til å kjøpe de, der og da klarer jeg også ofte å overbevise meg selv om at det sikkert er en god investering og at ved å binde 20 fluer for salg så kan jeg betale det ned, men det blir mange fluer å binde etter hvert. Hvis jeg skulle regne ut stykkpris for fluene mine tror jeg den hadde blitt svimlende høy for å dekke alle materialer jeg har kjøpt.

 

Men på den andre siden det er mye bedre å betale dyrt for bra materialer enn å samle på masse billig dritt som en ikke kan bruke allikevel. Bare synd det er så få i Norge som satser på virkelig bra fluebindemateriell, derfor må en ofte til Danmark for å få tak i det beste, og der er også prisen ca halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg kjøpte ei sånn pakke med stikke, bindemateriale osv da jeg først begynte å binde fluer ! Var skråsikker på at bare jeg holdt meg med kroker skulle jeg klare meg mange år på det som var i denne esken :oops: Greia er bare at etterhvert som man får taket på det blir det bare mer og mer moro, og da blir det naturlig å utvide utvalget litt også !

Finnes mye bedre sånne start-pakker å få kjøpt i dag ! Mitt inntrykk er at stikka som evt følger med ofte er elendig !

Og hvorfor skjule utgiftene for dama ? Ihvertfall så lenge hun er av typen som feks syntes det er helt greit å punge ut 3-4000kr for noen meter gardin-stoff laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' dere må ha et lite lager med Rimiposer i bilen. Veldig kjekt :D[/quote']

 

..og alltid betale kontant !!!!

Kontoutskrifter er ganske avslørende dessverre :oops:.

 

Kontoutskriftene må dere jo få elektronisk til nettbanken!! :D

 

Eller ha ei dame som er like utstyrsfrik (hun foto, jeg fiske) og reiser mye....dama har vært i mange flere fiskebutikker i utlandet en meg og kommer ofte hjem med noe fra ønskelista! :smt023

 

Ellers er nok bindematriell dyrt i Norge ja, men det blir mye småkjøp og da merkes det ikke så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fruen er leder i et regnskapsfirma, og er dermed (dessverre) den selvskrevne økonomiansvarlige i heimen. Det har sine klare fordeler, men det nytter ikke å skjule kjøp med kort her i gården, nei....

 

Men som sagt tidligere; det blir ikke hett rundt middagsbordet før kjøpet av det viktige fiskeutstyret overstiger verdien av sminke, klær, sko, frisørtimer og andre unødvendigheter med det tredobbelte.... laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

En annen ting man alltid undres over når man bare skal inn å kjøpe et par kroker eller litt dubbing; -er det ikke rart hvordan de små pakkene på bare 29 kroner her og 39 kroner der plutselig forvandler seg til summer over 1000-lappen....... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kone har etter mitt ønske splittet økonomi :D

Det betyr at vi deler alt i to, etter vi har spleiset på våres faste utgifter er resten klar til å brukes på hva som helst.

Det blir ikke lite fiskeutstyr/ bindeutstyr av en slik ordning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man alltid undres over når man bare skal inn å kjøpe et par kroker eller litt dubbing; -er det ikke rart hvordan de små pakkene på bare 29 kroner her og 39 kroner der plutselig forvandler seg til summer over 1000-lappen....... :shock:

 

Akkurat der catch'a du poenget mitt ! :) Veldig mye av utstyret har en prislapp som ikke er så skremmende. Men å gå ut av en *Fly shop* uten å ha brukt minst 1000 kr. ' date=' det er umulig :shock:

 

De som syns fluebinding, og forøvrig fiskeutstyr er for dyrt kan jo finne seg en annen hobby?

 

Alltid 1 som må komme med en slik kommentar.

 

Jeg takker de høyere makter (Ephemeroptera)

for at madammen ikke vet hvilke verdier som henger på veggen min. Det er minst 4 sydenturer for hele familien på 5 der

 

NEMLIG ! hehe :D Tenk om alle fruer var klar over hvilke verdier dette er. Trur kanskje det hadde vært noe færre fluebindere.

 

Fluebinding er morsomt og jeg har tenkt å fortsette med det. Men konklusjonen er vel at dette er dyre greier. Og hvorfor er det så dyrt i Norge hvis det koster halvparten i Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluebinding mer enn at det skal lønne seg. Utvalget materialer har blitt så stort nå at jeg når som helt kan lage nye drlmmeflue til uansett hva det skulle være.

Det er deilig å sette seg ned etter en slitsom dag, la tankene flyte, dagdrømme litt og tenke at denne flua får jeg fisk på en vakker dag. Det blir for meg min egen kunst og siden jeg ikke skaper noe i mitt yrke, er det utrolig deilig å se at jeg og kan mer enn å flytte papir.

Det kommer aldri til å lønne seg for meg å binde, det jar jeg innsett, men det er en hobby som er sterkt knytta opp til fluefiske og for meg vel verdt å bruke tid og penger på.

Men det går grenser for hvor mye jeg skal gi for en nakke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å skaffe seg ei dame som du ikke skjuler NOE som har med fisking å gjøre!

Jeg føler selv at jeg var rimelig ærlig når jeg møtte min samboer, jeg la ingenting imellom, og la ut om hvor mye de forskjellige nødvendighetene koster. På den måten trenger man ikke å måtte gjemme priser o.l.

 

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja... Etterpåklokskap er den beste klokskap som finnes laugh.png' alt=':lol:'> . Det er litt for sent for meg å si; "Ta meg som jeg er, jeg er en snill mann med en sinnsykt dyr og tidkrevende hobby. Du vil nesten ikke se meg om våren, sommeren og høsten, ferien vil være forbeholdt mine fisketurer, og kontoutskriftene vil røpe at alle kroner etter faste utgifter brukes på fiskeutstyr. Ok ?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date='ja... Etterpåklokskap er den beste klokskap som finnes laugh.png' alt=':lol:'> . Det er litt for sent for meg å si; "[i']Ta meg som jeg er, jeg er en snill mann med en sinnsykt dyr og tidkrevende hobby. Du vil nesten ikke se meg om våren, sommeren og høsten, ferien vil være forbeholdt mine fisketurer, og kontoutskriftene vil røpe at alle kroner etter faste utgifter brukes på fiskeutstyr. Ok ?"[/i]

 

Hehe. Ja, ikke lett dette der, men utifra hva jeg leser så virker det ikke som du har så strenge tøyler Flemming?!

 

Jeg vet at jeg er heldig i allefall, her en morgen satt min samboer og jeg og så på "The best of Bård og Lars" mens vi spiste frokost. :D:D

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider av total mani av " dibedutt" kjøping. Samt at jeg på en eller annen måte havner i en slags transe når jeg kommer inn i den lokale fiske sjappa.

Skulle bare ha noen kroker..... Hva kommer jeg ut med , jo ei ny Vision extreme stang . Men uten kroker :oops:

Å når jeg prøver meg på krokene , ja da gjentar ofte historien seg.

Resultatet gamlestanga er gjemt bort på loftet i den nye stangas tube .Kremt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...