Gå til innhold

Jakten på vårørreten!


fishking1

Anbefalte innlegg

Et forsiktig vak brer sine små ringer utover vannet, så ett til… helt inne ved torvkanten. Nesten umulig å få øye på.  Jeg synker ned på kne og gransker overflaten for aktivitet. Med ett er den oppe igjen, men nå litt lenger mot høyre. Vårens første ryddefisk av fin størrelse svømmer rolig forbi på leting etter mat, rett under overflaten og med blikket festet oppover. Helt inntil torva går den og kun 10 meter ut fra der jeg sitter sammenkrøket. Overflaten er dekket av små fjærmygg, men også en og annen maur ligger kavende eller halvdruknet mellom all myggen. Hva vil den ta? Myggen som det er mengder av, eller den fristende mauren? Svaret kommer relativt fort da fisken stiger og super i seg en av de kavende skogsmaurene som har blåst på vannet. Når det siste vaket kommer, ser jeg også hva jeg har med å gjøre: en feit, mørkebrun skogsørret rundt 1,5kg +/- løfter vannet brått for så å gli ned i mørket igjen… kun en stor virvel ligger tilbake. Pulsen øker merkbart og mygg blir erstattet av maur ytterst på fortomen mens fingrene skjelver lett. Aaah, dette er livet! Som en indianer på jakt, sniker jeg meg i posisjon. Sansene er skjerpet og jeg er 100 % fokusert. Fisken viser seg en siste gang og kastet går, 8 meter ut og 2 meter til høyre for det siste vaket. Nå er det bare å vente…

Vinteren har vært hard og lang denne gangen, med mange minusgrader og mye snø. Selv for sånne som fisker hele året, kjennes lengselen mot vår og plussgrader stor. På lik linje som de fleste andre, er vi nå smålei av kalde fingre og is i stangringene. Det finnes jo muligheter i dag til å ”snike” seg unna noe av den verste kulden ved å reise til andre jaktmarker utenlands. Tropiske områder, Argentina eller New Zealand. De ligger alle og venter på dem som har tid og råd. Selv drar vi til Island første uka i april, men da har vi fisket hjemme i Norge fra november og helt til påsken er omme. Våren er uansett noe jeg vil ha med meg på hjemlige trakter. Selv om man i dag er blitt en erfaren fisker som reiser land og strand på jakt etter eventyr, så er det noe nostalgisk og godt med vårfisket her hjemme i Norge. Det vekker minner fra barndommen da vi løp barbeint ned til skogstjernet for å fiske de første små abborpinner med dupp og mark. Etterpå la man seg ned i det friske vår-gresset og plukket hestehov og hvitveis med hjem til mor. Der viste man stolt fram årets første fiskefangst, bestående av tre små abbor rundt 100g. Så stolt man var og så godt det var å leve. Vinteren var forbi og framfor en lå våren med uendelige muligheter og så mange spennende eventyr som bare ventet på å bli opplevd!

Riktig nok har noe endret seg siden den gang. Utstyret er annerledes og koster en trillion mer samt at fiskestørrelsen har endret seg en smule. Allikevel er essensen akkurat den samme nå 20 år senere. Det å trå på bare stier igjennom en frisk vår skog, høre flaggspetten hamre løs i en gammel tørrgran, kjenne de første varme solstrålene i ansiktet mens nesen fylles av nye lukter… det har ikke endret seg fra da til nå.

Vinteren hadde nå endelig sluppet sitt kalde grep over landet og våren var på full frammarsj. Det klukket i 1000 små bekker og skogens alle fugler sang og kvitret i kapp med hverandre. Det lå fortsatt noen snøflekker her og der, men opp i mellom dem vokste mengder av hestehov hvor sola hadde varmet. Bakken rundt grantrærne var kledd i hvitt og blått og det var små enger av hvitveis og blåveis som var årsaken til dette. Midt i mellom dem surret de første insektene på jakt etter blomsterstøv. Det låt som musikk i ørene der jeg vandret bortover stien mot skogsvannet mitt. Jeg sier skogsvannet mitt, selv om det så klart ikke er mitt vann. Jeg har allikevel fisket der så mang en vår at jeg kaller det mitt vann. Det blir tidlig isfritt på dette vannet og de første døgnfluene klekker ofte i slutten av april avhengig av været. Denne våren skulle vise seg å bli en varm og fin vår, noe som satt fart på is, insekter og fisk.

Omsider så jeg noe som glitret mellom trestammene foran meg og jeg visste at jeg var framme. Forsiktig gikk jeg de siste meterne ned mot vannet og skviset meg mellom to tette grantrær. Jeg bøyde varsomt noen grener til side så vannet åpenbarte seg for meg i all sin prakt! Stille og blankt lå det der mellom tunge graner og lange furustammer. Solen glitret i overflaten og noen få insekter svermet i lufta. Langs bredden gikk det en 4 felts motorvei full av skogsmaur. De var i full gang med sine aktiviteter, men det var alt for tidlig på året til at det kunne være noen flyvemaur på gang. Den plutselige lyden av urolig vann vekket meg opp og jeg fikk øye på en elg som svømte over en vik 300 meter unna. Den nådde omsider land på motsatt bredd hvor den ble stående en liten stund før den luntet innover i skogen og forsvant. Jeg bare ristet på hodet… for et syn og for en dag!

Fiskeutstyret ble omsider rigget og mygg ble dagens førstevalg basert på erfaring og observasjon. Den mest lovende plassen så tidlig på året var en liten lurebukt hvor det alltid ligger en del torv og flyter. Der bruker ofte aktive fisker å kruse rundt på leting etter mat mye tidligere enn i resten av vannet. Lenge før noen døgnfluer dukker opp av bunnvegetasjonen.

Jeg beveget meg i retning av bukten og da jeg ankom stedet, ble jeg ikke skuffet. Hele bukten var isfri og passe store flak med torv lå veldig fint plassert mot hverandre. Det var mindre passasjer i mellom dem hvor fisken kunne finne mygg, maur og annet snacks med letthet. Bordet var dekket og det var bare å snike seg varsomt ut på torva…

98952_s.jpg

98953_s.jpg

Jeg nistirrer på mauren min som ligger der ute foran meg. Kastet hadde vært perfekt, ikke for langt og forhåpentligvis rett i fiskens bane. Jeg venter, venter og venter litt til. Ingenting skjer. Typisk stillevann tenker jeg for meg selv. Nå er sikkert fisken på et helt annet sted og jeg kan ikke gjøre noe annet enn å vente litt til.  Da med et, kommer det en plog til syne i overflaten og den har retning direkte mot min maur. Det er ingen tvil, mauren er målet! Pulsen slår, jeg fokuserer blikket på flua og tighter grepet rundt korken. ”Svupp”… Jeg strammer opp og vi er i gang! Vårens første sparringsrunde med en ørret over kiloen har startet.

98954_s.jpg

Ørreten er sterk, faktisk veldig sterk og den vil helst gå under torva. Det kommer ikke på tale, så jeg presser den hardt opp og utover. ”Ok, jeg får ikke gå under? Da blir det utover”! Fisken setter nesa utover og raser av gårde så det synger i bremsen. Det var da som bare det! En fisk på denne size’n bruker da fanken meg ikke å by på den utfordringen der… Langt der ute kommer den opp i et luftig sprang og da ser jeg fort at dette slettes ikke er en ørret på 1,5kg, men heller 2kg+!!

Etter å ha registrert at fisken er langt større og sterkere en først antatt, så krummer jeg nakken og strammer bremsen. Er det kamp den vil ha, så skal den få det! Fram og tilbake går det og på kryss og tvers. Jeg vinner sakte men sikkert og kan sveive inn meter for meter på snella. Deilig og ikke ligge ute på backingen lenger i hvert fall. Utrasene blir kortere og kortere og går til slutt over til rulling i overflaten. Omsider velter fisken over på siden og glir inn i nettmaskene. Jeg synker sammen i torva og stirrer på skapningen som ligger i håven foran meg. Maken til ørret! En mørkebrun kubbe ligger der og glinser i all sin prakt. Kondisjonen er utmerket for å være så tidlig på årer, så dette er garantert en fiskespiser av rang. Allikevel tok den en maur i str.16! Sykt og så utrolig kult! Vekten lander på 2,2kg og jeg finner ikke ord. Eneste aberet er kanskje at kameraet ligger helt borte der jeg rigget utstyret, dypt nede i sekken. Det får heller så være for denne ruggen skal få leve videre og minnene ligger uansett på hjernebarken min for all tid. Jeg setter den varsomt tilbake og ser den forsvinner ned i dypet med et smil om munnen. Takk for kampen, vi sees igjen! Kanskje til neste vår allerede?

Noen bilder fra vårfiske:

98955_s.jpg

98956_s.jpg

98957_s.jpg

98958_s.jpg

Dette var bare et lite utdrag fra sist vår...

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet kamerat og akkurat sånn vi føler det, nå har vi dæven hakke meg fisket oss gjennom hele den tungeste delen av vinteren (med og uten resultater) og nå skal det bli godt å kjenne sola varme skikkelig og slippe å kle seg med 35 lag ull og dobbel lue  ;D samt å se de første store mygg og døgnflueklekkingene mens svarttrosten synger i toppen av ei gran. Aaaah!

Legger ved noen klassiske vårbilder fra fjellheimen dato er 17 Mai.

98980_s.jpg

På vei innover og årets første tidligtur i fjellet er et faktum...Spennende

98988_s.jpg

Der mellom trær og vier ligger myggvannet..Og hvorfor det heter myggvannet får du svar på her..

98985_s.jpg

98986_s.jpg

Liten rast og speiding i brisen

98987_s.jpg

Der ja..Årets første fjellfisk

98983_s.jpg

Kjemper tappert i kveldssola..

98984_s.jpg

Før den må gi tapt. Tok en myggklekker.

98981_s.jpg

Ny plass nye muligheter, her var det litt tidlig enda, men gud så vakkert

98982_s.jpg

Og her var det også litt tidlig..men for en dag! Endelig vår.

98994_s.jpg

Men fikk tatt den her litt lenger nede i dalen..stod i en bakevje supte i seg små fjærmygg tross stor elv pga vårflommen.

98995_s.jpg

Og snart kommer disse for å gjøre sitt for naturen.

98996_s.jpg

Og da skal vi ta en  av disse...

SNART VÅR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony P og Eppaen: Takker for veldig hyggelige tilbakemeldinger på historien min. Det varmer i mørket :)

Simen: Der hadde du noen fine vår bilder du også gitt. Gleder meg til vi skal opp dit om ikke alt for lenge! Jepp, vinteren er på hell nå og våren ikke langt unna! Kom mars du skjønne milde... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ut i fra dette, så er det vel bare å innse at vinteren blir en smule seig i år...våren kan vi risikere å måtte se langt etter gitt.

http://www.yr.no/nyheter/1.7006247

og sommeren kan bli dårlig..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=593665

Jaja...får vente litt til med å pakke ned lua og skjerfet da... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ut i fra dette, så er det vel bare å innse at vinteren blir en smule seig i år...våren kan vi risikere å måtte se langt etter gitt.

http://www.yr.no/nyheter/1.7006247

og sommeren kan bli dårlig..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=593665

Jaja...får vente litt til med å pakke ned lua og skjerfet da... :-\

Isåfall skal jeg ut å salte! Orker ikke lengre ventetid! Er SYKT klar for å fiske!

;);D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ut i fra dette, så er det vel bare å innse at vinteren blir en smule seig i år...våren kan vi risikere å måtte se langt etter gitt.

http://www.yr.no/nyheter/1.7006247

og sommeren kan bli dårlig..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=593665

Jaja...får vente litt til med å pakke ned lua og skjerfet da... :-\

Dette minner veldig om første halvdel av 90-tallet, synes jeg.

Veldig lange og kalde vintre, og veldig sein vår - spesielt i fjellet. 1995 var et spesielt drøyt år i deler av Nord-Norge. 25. juli lå det fortsatt en god del is på et vann der isen har vært borte før 1. juli de siste 10 årene. 1993 var også ekstremt.

Håper det ikke blir så ille - da må sommerens turplaner modifiseres ganske kraftig...

Men - aldri så galt at det ikke er godt for noe: en så kald sommer har ikke det dødpunktet midt sommeren som ofte kommer på en varm sommer etter en tidlig vår - det er det ganske enkelt ikke tid til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv jeg og mine kompiser som nå har fisket hele vinteren begynner å bli litt lei av frosne fingre og tær. Har sett på egne bilder fra samme tid og sted i fjor og det var ganske annerledes gitt. Første helgen i mars sitter vi i bare skjorta mens sola steker fra blå himmel. Gradestokken viser 12 pluss i sola og det gjør det neppe i år for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ut i fra dette, så er det vel bare å innse at vinteren blir en smule seig i år...våren kan vi risikere å måtte se langt etter gitt.

http://www.yr.no/nyheter/1.7006247

og sommeren kan bli dårlig..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=593665

Jaja...får vente litt til med å pakke ned lua og skjerfet da... :-\

Huff og huff, tar nok en stund før isen går da :(

Men det at det blir kald sommer er vel positivt rent fiskemessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ut i fra dette, så er det vel bare å innse at vinteren blir en smule seig i år...våren kan vi risikere å måtte se langt etter gitt.

http://www.yr.no/nyheter/1.7006247

og sommeren kan bli dårlig..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=593665

Jaja...får vente litt til med å pakke ned lua og skjerfet da... :-\

Sånne spådommer tror jeg sååå mye på.

Å spå en kjølig vår i Bergen kunne jeg gjort og,selv om jeg bare har bodd i området i 10 år.

Selv om det har regnet hele vinteren igjennom,kommer det alltid en kald periode en eller annen gang i løpet av mars/april/mai.

Krokusen står i ukevis pga. den kalde våren,og det første året jeg bodde her var det like varmt i januar som i juni! :-X

Det er antakelig det kalde havet som omtales i VG som er den største temperatur-driveren,sammen med,ofte,en klarværsperiode med høytrykk før sola begynner å varme skikkelig (varmt på dagen,kaldt om natta)mye hav å varme opp,altså.

Så jeg er ikke så veldig bekymret,sist vi hadde firmbulvinter var vel i - 96/97 da tælan på indre østlandet gikk ned på 2,7 meter,og hvordan var sommeren ? En av de varmeste som jeg kan huske,og her på vestlandet badet de seg igjennom hele sommeren,noe som ikke er vanlig da badetempen ofte ikke kommer før langt utpå sommeren.

Og på storm.no fant jeg denne: http://www.storm.no/nyheter/maalte-badetemperatur-under-isen-3145592.html

Og hvis det stemmer,trenger vi antakelig bare en periode med litt sønnavind,så blir våren varmere enn vanlig,kanskje!!!

Edit: Fiskemessig har jeg ingen problemer med en kjølig sommer,det er antakelig bare bra,kun komfortmessig. ;)

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, en kaldere sommer trenger ikke være noe problem hvis du ikke er en utpreget badenymfe da :P Forrige sommer regnet og blåste bort, men allikevel fikk vi mye fin fisk. Det var bare å vente på opphold innimellom slagene og da var fisken aktiv på tørt. Ble også mye nymfing. Tror aldri jeg har ventet mer i hele mitt liv som fisker, men allikevel sitter jeg igjen med mange fine minner fra forrige sesong. For varmt vær over lang tid er faktisk mye værre . Var forresten ute på fisketur i helgen og fikk årets første plussgrader! ;D Det raste snø ned fra trærne rundt oss, snøen smeltet og solen skinte ned fra blå himmel! Etter å ha fisket heeeeeeele vinteren og fryst myyyyyyyyyyye, så var dette så ubeskrivelig deilig!! Kun 3 pluss, men allikevel pluss! :D8) (Dette var Indre-Østlandet).

Arvlar: Takk for hyggelig tilbakemelding på skildringen min.

/Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for kjemperapport Tony, og fine bilder Simen :D 2.2 i det vannet er imponerende, håper jeg kan få lurt opp en derifra over kiloen til våren. Er ikke så lenge til det smeller nå :D Kansje vi ses der oppe ?!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...isfiske? Aldri i livet. Det er ikke for meg gitt.

Nei, vi har fisket etter brunørret, kanadisk bekkerøye og noe regnbue hele vintern. Vi har 4-5 plasser som er åpne og frie for is selv om det er slike brutale vintre som det har vært i år. Der har det gått en del i nymfefiske, men også mye fjærmygg. Du kan lese noe av det her hvis du orker å skumme igjennom: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14647.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et sted i Trøndelag.

Skulle egentlig bare teste nystanga (Orvis FF #3) i elva i dag. Kom ned litt før klokka fire

og jamen vaket det utenfor iskanten. CDC klekkermyggen fikk flyte et par meter før den forsvant.

Ørret på 350 gram som noen kast etter ble fulgt av en tvillingbror. DEILIG !

Så ganske mye vak på de to timene jeg var ute. Rart, det pleier å vake i skumringen på denne tiden.

Vi er igang!

post-1535-13949876052657_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 2stk vårørret! :)

Jepp det bruker å vake mest i skumringen på denne tiden, men noen vaker sporadisk på dagtid. Kult at du traff da!

Her er en annen vår-krabat som tok nymfa mi gitt. Harr 600g (eneste tiden på året da jeg synes harrfiske er noe særlig).

100700_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...