Gå til innhold

En skam for Norge! Nordmenn skyter fredet fugl i NZ, og filmer det...


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

Ikke la det nå bli noe "vondt blod" mellom oss her inne for andre sin idiotoppførsel :)

Det jeg prøvde å si er at det er lett å hause opp en sak til å bli litt mer en sakens kjærne, pluss at selvtekt kommer det ALDRI noe godt ut av!!

Verken jeg eller Stian forsvarer deres oppførsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Tore.

Det er meget beklagelig hva de har gjort. For noen mennesker i Norge er dette ikke uvanlig å ta helt av. Men det er noen kulturer i Norge og ellers i Norden som er slik. Det er også slik med andre Europeere, som ikke har hemning. Det var noen uheldige mennesker i fra Europa som ble tatt for å skyte Aregal ulovlig i Mongolia... Det ble ikke billig heller ikke bra for dem.

Dette bør vel også straffes hard. Jeg har et motto ikke ta mer enn det du trenger. Heller ikke skyt det du ikke skal bruke (spise).

For meg og andre er dette per def. skam. Men jeg vil tro at det er mange andre som kan ha gjort det samme, men ikke skrytt av det på film. Ikke fredede fugler, men skutt dyre på samme måte å latt dem ligge i marka for å råtne... Det er også meget uaksebtabelt. Men dette er en skam, for oss fiskere som prøver å ta vare på vårt rykte og vår natur. Men mange må faktisk gå i inn i sin kultur å rydde opp. Er man gjest uansett hvor du er en, ta aldri mer en det du trenger!

Men vet du om det er slik at disse kan utleveres til NZ, for straff ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den var ment til meg Ruffen så må jeg bare understreke det lille smilefjeset under innlegget mitt. Er ikke ment som annet enn en liten meningsutveksling, noe jeg håpet kom frem  :) Her er humøret på topp og som nevnt: Jeg står ikke i bresjen for en lynsjestemning, men jeg er langt unna å uskyldiggjøre slik adferd. Hmmm.. Kunne kanskje begrenset det nevnte innlegg mitt til sist setningen her ;D Skitt fluefiske i påsken!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kameraten min. Men svogeren til en kamerat av meg. Kjenner han knapt, kun hilst på han en gang. Så jeg har egentlig ikke så stort behov for å forsvare ham. Og ja, men skyter ikke på dyr i flukt med rifle! Så sant man ikke allerede har skadeskutt det da. For det kan jo ha skjedd?? Ikke vet jeg. Har ikke pratet med ham om dette jeg. Og derfor vil jeg ikke dømme alt for mye heller.

Hva om "kenguruen" ble skadeskutt ved første skudd? Og så sto alle å skjøt etter den fra åssiden etterpå? De hadde ikke hund så vidt jeg så. Er det bedre å la den løpe enn å skyte etter den da?

Poenget mitt er ikke å forsvare dem for enhver pris. Er filmen ett sant bilde av hvordan det var, har jeg ikke lyst til å forvare dem heller. Men jeg vil heller ikke lynsje dem før jeg vet hvordan dette egentlig foregikk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at ingen skal lynsjes, henges og steines i straffer som ikke kan omgjøres Stian. Likevel tror jeg du er inne på sakens kjerne i slutten av innlegget ditt. Det er hvordan det hele har foregått som fremprovoserer så sterke følelser hos folk, og jeg skal erkjenne, det gjør det også hos meg. Du trakk frem Clausens jaktfilmer i forrige innlegg, men her stiller jeg meg litt uforstående da disse filmene ikke er i nærheten av å vise den samme grad av uforsvarlig våpeneierskap. Å glise når man får i land en stor ørret eller får has på en rødrev er ikke det samme som å le rått, vise rumpa og spille metal musikk mens man skyter vilt på vilt. Den samme typen ungdomsfilm blir ofte laget i sammenheng med motocross (motorsykkelcross), bmx (sykkelcross), ufc (kampsport) og andre sporter med et maskulint preg. Det tatt i betraktning sammen med bildene, musikken og fremstillingen sier samlet noe om de unge guttenes holdning til selve jakta som sport, og derfor mener jeg man ikke kommer utenom paragraf 19. Desverre er det ikke lovpålagt å ha respekt for viltet man nedlegger, men heldigvis blir det i de aller fleste (men ikke alle) naturfilmer omhandlende jakt, fiske og friluftsliv i Norge lagt vekt på respekten vi har fått i arv gjennom kulturen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All skrikingen og hylingen gjør de ikke til vettløse idioter. De er tross alt på ferie og et eksotisk sted for å jakte. Skriking og hyling skal være lov etter min mening. Det at de går i bar overkropp er etter meg bekjent ikke ulovlig på jakt

Det eneste jeg stusser på er at de:

1: skøyt på vilt i flukt (stusser ikke hvis viltet allerede var skadeskutt)

2: Skøyt på fredet vilt. Det er uaksebtabelt, men 100.000 dollar og 6 års fengsel er etter min mening i strengeste laget.'

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All skrikingen og hylingen gjør de ikke til vettløse idioter. De er tross alt på ferie og et eksotisk sted for å jakte. Skriking og hyling skal være lov etter min mening. Det at de går i bar overkropp er etter meg bekjent ikke ulovlig på jakt

Det eneste jeg stusser på er at de:

1: skøyt på vilt i flukt (stusser ikke hvis viltet allerede var skadeskutt)

2: Skøyt på fredet vilt. Det er uaksebtabelt, men 100.000 dollar og 6 års fengsel er etter min mening i strengeste laget.'

MB

Enig, men har forstått det slik at det er 100' dollar i bot (ca. 450' norske) eller 6 måneder i fengsel (Samme som i Norge. Betaler man ikke forelegget så må man sone tilsvarende boten. I dette tilfelle 6 mndr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All skrikingen og hylingen gjør de ikke til vettløse idioter. De er tross alt på ferie og et eksotisk sted for å jakte. Skriking og hyling skal være lov etter min mening. Det at de går i bar overkropp er etter meg bekjent ikke ulovlig på jakt

Det eneste jeg stusser på er at de:

1: skøyt på vilt i flukt (stusser ikke hvis viltet allerede var skadeskutt)

2: Skøyt på fredet vilt. Det er uaksebtabelt, men 100.000 dollar og 6 års fengsel er etter min mening i strengeste laget.'

MB

Enig, men har forstått det slik at det er 100' dollar i bot (ca. 450' norske) eller 6 måneder i fengsel (Samme som i Norge. Betaler man ikke forelegget så må man sone tilsvarende boten. I dette tilfelle 6 mndr).

VG skriver: "Strafferammen for å skyte den fredede fuglen er seks måneders fengsel eller 100.000 dollar i bot. Dette utgjør rundt 430.000 norske kroner."

skrev feil angående strafferammen i det første innlegget mitt. My mistake

Hårreisende bøter der nede... 100.000 + er vell det man må betale for å bruke filtsåler på vadestøvlene. Det skal vistnokk overføre parasitter... De har fantastisk natur som de selvsagt vil ta vare på, så jeg møter de halvveis

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare en idiotkultur for utvalgte idioter. Har jakta siden jeg var 16 og har sett og vært borti mange av de samme holdningene. Det er for eksempel utrolig dårlig kunnskap om natur og økosystemer. Har hørt om flere jegere som har skutt gaupe, og forsvart seg med "etter gaupa kom er det nesten ikke rådyr igjen i skogen".. Andre jegere er ekstremt skytekåte. At de fleste jegere er opplyste og glade naturmennesker som først og fremst liker å være ute i friluft er noe sprøyt. Noe av dette bidro igrunn til at jeg la hagla på hylla i høst, og kommer nok aldri til å ta den frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All skrikingen og hylingen er nok ikke et bevis på at de er vettløse idioter. Ei heller at de legger det ut på youtube med de "artigste" scenene i fokus og med "Skippy" som bakgrunnsmusikk. Men det er styrker mistanken om det ganske kraftig. For meg er det mer enn nok til å kalle dem idioter. Og idioter med børse vil jeg helst slippe å ha løpende rundt. Jeg er sikkert gammeldags, men jeg orker bare ikke brautende ungdom som skyter dyr nærmest på måfå for moro skyld og legger det ut på nettet fordi det er kult. Men det er bare hvordan jeg ser det og det betyr lite. Men når norske statsborgere reiser til et annet land og skyter fredede dyr og så gjør som beskrevet over, ja da blir det verre. De har, som alle oss andre, et ansvar for hvordan vi blir oppfattet i aktuelt land. Og i dette tilfellet har norsk ungdom på ingen måte bidratt til å sette nordmenn i et godt lys. Absolutt ikke! De har tross alt også brutt loven i landet.

Å si at det er alt for strengt med 100.000nzd eller fengsel i 6 mnd er greit nok det, men det hjelper ikke filla og er til null forsvar. Når man gjester et annet land for å fiske eller jakte så forplikter man faktisk å sette seg inn i dette landets regler for dette. I dette tilfellet er det enten ikke gjort eller ikke tatt hensyn til. Ingen av delene kan forsvares. Og er det så strenge straffer så er det bare enda en indikasjon på mindre intelligente "jegere". Jo strengere straff, jo forsiktigere bør man vel være?! Det er ikke alle land som har strafferamme på 5000 nkr serru. Og passer ikke politikken så får man vel bare finne seg et annet land å jakte i.

Jeg håper derfor de får seg en smekk som lærer andre potensielle "youtube-cowboyer" å ta til vettet så andre som vil besøke NZ slipper å måtte ha sikkerhetsklarering fra selveste utenriksministeren. Og det blir pokker ikke bedre i fremtiden heller om ikke slike får seg en smell deluxe. Tenk på alle tenåringene som sitter og godter seg over slike filmer og som dermed drømmer om å leke i bushen med dongeribukser og patronbånd som skjorte.

Lynsjing nei, statuere et eksempel mot idiotiet ja.

Et meget godt svar som jeg er fullstendig enig i.

Enig med både Larser`n og Ruffen her nå.

Men det jeg er mest overrasket over er at Larser`n skriver så feilfritt når klokken er over 2100 på en fredagskveld.  ;D ;D ;D ;D

Skål folkens!

Må innrømme at jeg er like overrasket selv Nut-nut  ;D ;D

Blir bra i Tanumstrand! Ser veldig frem til turen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bråker dere for?  Dette er jakt.  Jakt innebærer å drepe dyr for forlystelsens skyld. Disse gutta forlyster seg. Det gjør også gaupejegeren i Norge. Således skiller ikke dette seg nevneverdig fra annen jakt.  Forskjellen på dette og en hver annen jakt er kun av filosofisk interesse, av den enkle grunn at dette provoserer mer på grunn av omstendighetene og rammene.  For viltet går det nemlig ut på ett.  Selvfølgelig kan man legge vekt på at det her muligens var fare for skadeskyting.  Hvor er det ikke det?

Selv er jeg en stor motstander av jakt.  All jakt.  Jeg begriper ikke hva som rører seg inne i hodet på folk får bender av å se en hjort, gaupe, kenguru, elg eller kiwi ligge ihjelskutt på bakken.

Jeg er forøvrig ikke motstander av å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det har blitt noen svar siden jeg var inne sist.

Det er snodig at uansett hvor opplagt saken er så er det alltid noen som skal forsvare de kriminelle. Lurer på om de hadde fått samme forsvar hvis 5 utlendinger kom til Norge med gevær, oppførte seg som totale idioter, lagde pelshatter av selvskutte norske fjellrever, filmet ugjerningen og la det ut på nett i skryteform.

I NZ bruker man hundrevis av millioner på å beskytte de opprinnelige dyreartene. De har til og med "sterilisert" øyer for så å sette ut truede fuglearter av typen som ikke kan fly. Det er hver uke saker på nyhetene om tiltak som er innført, dugnader, osv. Dette stikker DYPT i den New Zealandske folkesjela. Som mange vet liker de også å kalle seg 'Kiwier'. Etter en annen truet fugleart. Jeg kommer ikke på noe tilsvarende i Norge som får samme oppmerksomhet og prioritering.

Jeg er også enig med det som ble sagt tidligere her om oppførselen generelt. Greit nok at det finnes lokale som også oppfører seg som idioter, og som også opptrer respektløst med gevær. (Dog, hvis du hadde opptredt naken blant kompiser så hadde du automatisk blitt stemplet som homoseksuell...) Det er heller ikke en bra ting. Men legg til 'nordmenn på tur', 'skyting av fredet villt', 'tjuvjakt', 'skryting av ugjerningen på internett' så er det helt naturlig at saken for en helt annen dimensjon. Og jeg forstår fortsatt ikke at dette kan forsvares på noe som helst plan.

Backpacker blir noen gange beskyldt for å behandle NZ som en "cheap date". De kjører rundt i gamle vrak, bruker minimalt med penger, og forsøpler langs veiene. Skal man bruke samme metafor om denne gjengen så er dette nærmest en "voldtekt".

Uvitenhet? Ja, jeg er ganske sikker på at dette er et resultat av uvitenhet. Men det er ikke noe som holder i retten. Hvis jeg skulle reist til et land og jaktet så ville jeg lest intenst om hvilke arter jeg lovlig kunne skyte og hvilke regler som gjaldt for felling. Og det skal ikke mye lesing til før man finner at det meste av innførte pattedyr har jakt hele året, mens det aller meste av opprinnelig fauna er enten beskyttet eller har særdeles strenge regler for felling.

Jeg leste bloggen fra NZ på langs turen, og de skjøt duer der og...

Som en "sidenote" ble det også i media lagt vekt på den generelle oppførselen til disse gutta. Bl.a. at de smurte hverandre inn med solkrem. Det er kanskje ikke så rart for oss "myke" gutter, men i et land hvor menn er menn og vel så det, så ble det lagt frem som et stort "Eeeuuuu"  :-X.

Filmen ble forøvrig vist usensurert på samtlige kanaler. Med nærbilder og klengenavn...

Så hva skal de gjøre nå?

Jeg ville kontaktet DOC og kontoret til Minister of Conservation og lagt meg flat. Så sett hvor det bar hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av jakt, selv om jeg for tiden utfører svært lite av denslags. Heller ikke er jeg motstander av å vise glede når man har lykkes i å nedlegge et ettertraktet bytte, det være seg fisk eller vilt. Ei heller er jeg motstander av å drive disse aktivitetene i stor grad for forlystelsens skyld. Det jeg derimot er motstander av er; å vise total respektløshet overfor vilt eller for den saks skyld fisk. Det er selvsagt alltid en fare for skadeskyting, men den skal man jobbe for å få så liten som overhode mulig. Å spille Skippy sangen, og å stå på rekke og rad å plaffe løs på et dyr i vill fart, kan neppe sies å falle innenfor prinsippet om minimering av skadeskytingsmulighet. Har jobbet som jegerprøveinstruktør i endel år, og bruker faktisk ganske mye tid på å banke inn i skallen på de håpefulle at det er viktigere å holde igjen skudd, enn på død å liv å avfyre dem. Det å holde igjen et skudd er nettopp en bekreftelse på at dette er nettopp for forlystelse. Vi trenger strengt tatt ikke dyret som løper foran oss for å overleve, sånn fungerer ikke verden lenger, iallefall ikke for 99,99 % av oss. I motsatt fall står det om livet, og da er saken selvsagt en helt annen. Da tar man de sjanser man får. Et annet viktig aspekt under all form for jakt, er at man skal vite hva man faktisk skyter på, er man ikke sikker, ja så holder man igjen og skyter ikke.

Hva gjelder disse gutta, ja så kjenner jeg ikke til hva de står for. Det videoen åpenbart viser er at de ikke har hatt helt kontroll på hva de har skutt på. Ikke fremstår de som spesielt ydmyke i forhold til naturen heller. Utifra bildene kan det virke som om de har skutt endel dyr, og med mindre de har tatt pelsen av dem, eller på annen måte nyttigjort seg skrotten, så fremstår dette som ille. Uavhengig av om det er fredet eller ikke. Det å la døde dyr ligge igjen på rekke og rad etter seg, er i mine øyne moralsk helt på jordet. Det som er det mest utrolige med dette, er jo at de faktisk selv har lagt opp til hvordan de skal oppfattes, ved sin videoopplasting til youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot er motstander av er; å vise total respektløshet overfor vilt eller for den saks skyld fisk.

Så det handler om respekt? I mitt hodet tenker jeg at respekt for dyret muligens burde resultert i at man i utgangspunktet tok et valg om å ikke skyte det for forlystelsens skyld?

Glem smilefjes og skippy-melody. Det er saken totalt uvedkommende.  Det virker kvalmende, men er egentlig helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggdom dette her, men får jo håpe dette gir resultater.  Kan bli dyrt dette her for involverte. Gir ikke akkurat tiltro til jegere dette.  Å sette seg inn i hvilke arter en skal skyte på og kan skyte på osv, er vel en av de mest elementære ting i jegerprøven.  Så å ikke sette seg inn i de enkeltes lands dyr før en løsner skudd, sier ikke rent lite om disse personer.  Og visste de at disse var fredet.......ja da kan en vel bare å si at disse personer flyr rundt å skyter seg selv i foten, og vil håpe de ikke tillates med dette noen gang i fremtiden. Gremmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det har blitt noen svar siden jeg var inne sist.

Det er snodig at uansett hvor opplagt saken er så er det alltid noen som skal forsvare de kriminelle.

Bare så det er sagt - jeg forsvarer ikke dette.  Jeg synes det er kvalmt og trist.  Jeg synes imidlertid også at gaupejakt i Norge er kvalmt og trist, og jeg ser strengt tatt ikke den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å begi meg inn på en diskusjon om hvorvidt man bør eller ikke bør jakte, men vil si at dersom man går på f.eks. elgjakt, ja så gjør man ofte det fordi man har interesse for natur, jakt og høsting av naturressurser, og ikke fordi man må. Det sagt, så er det en selvfølge å nyttiggjøre seg det man har felt. Det er også et vesentlig aspekt inne i bildet som går på bestandsregulering. Dersom du tror at det ovennevnte diskvalifiserer fra å respektere naturen og dyrelivet så mener jeg at du tar feil, men jeg kan greit leve med at du har et annet syn enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ingen glede av å bare ta ett liv, men jeg får mestringsfølelse av alle mine egenskaper som ledet til høstingen av kjøttet. Jeg jakter fordi jeg mener kjøttet i disken er uetisk. Avlede husdyr lever ett inhumant liv på mange gårder og får en redselsfull utgang på ett tomt liv ofte fyllt av lidelse på ett slakteri hvor stanken av død og artsfrenders dødsangst rår i rommet.

For de uopplyste er alltid dokumentaren Food Inc.

å anbefale dersom en har lyst til å få ett innblikk i det litt for godt skjulte matmarkedet. Selv om denne er fra USA, kan jeg av personlig observasjon bekrefte at behandlingen av dyrene er sammenlignbar.

Å jakte humant er å jakte med empati. Med empati kommer respekt og varsomhet. Gutta på filmen viser ingen av delene og derfor er det heller ikke rart at meningsmålingen på www.stuff.co siden tmags linker til rett ovenfor her, viser at 95%+ mener de bør få strenge straffer eller å bli tvunget til å arbeide med økovern. Sistnevnte var ett ganske bra forslag, faktisk. Tror det vil føre mer med seg på sikt enn 100,000 dollars i bot for de 5 guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse skal henges ut offentlig og motta en så streng straff hva bør skje med en som voldtar? En som dreper en hva bør skje med han?

veldig godt spørsmål det ruffen. ;) Det finnes nok av kriminelle handlinger som er langt verre uten at vedkommende blir hetsa og lagt i offentlig gapestokk.Disse gutta har vel gjort en kjempejobb når det gjelder å fremstille seg selv som noen av de mest usympatiske jegerne som har vært på denne jord.... på lange tider.  :rolleyes:...så de har nok allerede fått kjenne den "sure svie"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...