Gå til innhold

En skam for Norge! Nordmenn skyter fredet fugl i NZ, og filmer det...


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

men stian, et spm

hvis de ikke visste at de gjorde noe galt, hvorfor har de da fjernet alle bevisene som viser at de ikke visste noen ting? både blider og videoklipp

nå er jeg ikke noe engel, har vært borti det ene og andre, man faen meg har jeg alltd vist respet for naturen som jeg trives så veldig i. unasett land.

skal det være slik at norske jegere og fiskere skal ha samme rykte som fylleturister fra norge har i utlandet?

kan godt hende at han du kjenner er en kankendes kar og ditt og datt, men det jag ser i klippen de selv har lagt ut (med dette vist selv hvem de er) er så tåpelig, respektløs og barnslig at det er trist.

hva faen skal de med alt det de skjøt på et par ukers ferie? hadde de treng mat på liv og død, så hadde jeg  kanskje skjønnt noe av det de gjorde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jævelig trist sak dette her! Men helikopterpilotene burde vel ha luktet lunta når gutta lesser ut enn pall med diverse skytevåpen? Men som sagt så er dette en utrolig trist sak, og jeg håper gutta får en reaksjon på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men stian, et spm

hvis de ikke visste at de gjorde noe galt, hvorfor har de da fjernet alle bevisene som viser at de ikke visste noen ting? både blider og videoklipp

nå er jeg ikke noe engel, har vært borti det ene og andre, man faen meg har jeg alltd vist respet for naturen som jeg trives så veldig i. unasett land.

skal det være slik at norske jegere og fiskere skal ha samme rykte som fylleturister fra norge har i utlandet?

kan godt hende at han du kjenner er en kankendes kar og ditt og datt, men det jag ser i klippen de selv har lagt ut (med dette vist selv hvem de er) er så tåpelig, respektløs og barnslig at det er trist.

hva faen skal de med alt det de skjøt på et par ukers ferie? hadde de treng mat på liv og død, så hadde jeg  kanskje skjønnt noe av det de gjorde....

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men stian, et spm

hvis de ikke visste at de gjorde noe galt, hvorfor har de da fjernet alle bevisene som viser at de ikke visste noen ting? både blider og videoklipp

nå er jeg ikke noe engel, har vært borti det ene og andre, man faen meg har jeg alltd vist respet for naturen som jeg trives så veldig i. unasett land.

skal det være slik at norske jegere og fiskere skal ha samme rykte som fylleturister fra norge har i utlandet?

kan godt hende at han du kjenner er en kankendes kar og ditt og datt, men det jag ser i klippen de selv har lagt ut (med dette vist selv hvem de er) er så tåpelig, respektløs og barnslig at det er trist.

hva faen skal de med alt det de skjøt på et par ukers ferie? hadde de treng mat på liv og død, så hadde jeg  kanskje skjønnt noe av det de gjorde....

Helt enig Igor, Håper virkelig ikke norske jegere får samme ryktet som norske sydenturister!!

Poenget er at jeg syntes det hele er merkelig og prøvde å sette det i ett annet lys. Tenke f.eks. tanken: Hvis noen hadde filmet meg en sommer/høst. På alle jakt og fisketurer. Og klippet samme action-øyeblikkene. Hvordan ville det ha sett ut?

Jeg har stor respekt for alt i naturen og prøver å gjøre så lite feil som mulig. Men noen ganger hånderer jeg kanskje en fisk feil. Noen ganger kanskje jeg jubler over en stor fisk. Noen ganger kanskje jeg jubler over en felt tiur. Noen ganger skadeskyter jeg kanskje..... Ville ett sammendrag sett bra ut??

Liker bare ikke slik lynsjestemning på generell basis. Og ekstra ille er det sikkert i.o.m. at jeg vet hvem han ene er. Er vel derfor jeg prøver å sette det i ett annet lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men stian, et spm

hvis de ikke visste at de gjorde noe galt, hvorfor har de da fjernet alle bevisene som viser at de ikke visste noen ting? både blider og videoklipp

nå er jeg ikke noe engel, har vært borti det ene og andre, man faen meg har jeg alltd vist respet for naturen som jeg trives så veldig i. unasett land.

skal det være slik at norske jegere og fiskere skal ha samme rykte som fylleturister fra norge har i utlandet?

kan godt hende at han du kjenner er en kankendes kar og ditt og datt, men det jag ser i klippen de selv har lagt ut (med dette vist selv hvem de er) er så tåpelig, respektløs og barnslig at det er trist.

hva faen skal de med alt det de skjøt på et par ukers ferie? hadde de treng mat på liv og død, så hadde jeg  kanskje skjønnt noe av det de gjorde....

Helt enig Igor, Håper virkelig ikke norske jegere får samme ryktet som norske sydenturister!!

Poenget er at jeg syntes det hele er merkelig og prøvde å sette det i ett annet lys. Tenke f.eks. tanken: Hvis noen hadde filmet meg en sommer/høst. På alle jakt og fisketurer. Og klippet samme action-øyeblikkene. Hvordan ville det ha sett ut?

Jeg har stor respekt for alt i naturen og prøver å gjøre så lite feil som mulig. Men noen ganger hånderer jeg kanskje en fisk feil. Noen ganger kanskje jeg jubler over en stor fisk. Noen ganger kanskje jeg jubler over en felt tiur. Noen ganger skadeskyter jeg kanskje..... Ville ett sammendrag sett bra ut??

Liker bare ikke slik lynsjestemning på generell basis. Og ekstra ille er det sikkert i.o.m. at jeg vet hvem han ene er. Er vel derfor jeg prøver å sette det i ett annet lys..

skjønner deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men stian, et spm

hvis de ikke visste at de gjorde noe galt, hvorfor har de da fjernet alle bevisene som viser at de ikke visste noen ting? både blider og videoklipp

nå er jeg ikke noe engel, har vært borti det ene og andre, man faen meg har jeg alltd vist respet for naturen som jeg trives så veldig i. unasett land.

skal det være slik at norske jegere og fiskere skal ha samme rykte som fylleturister fra norge har i utlandet?

kan godt hende at han du kjenner er en kankendes kar og ditt og datt, men det jag ser i klippen de selv har lagt ut (med dette vist selv hvem de er) er så tåpelig, respektløs og barnslig at det er trist.

hva faen skal de med alt det de skjøt på et par ukers ferie? hadde de treng mat på liv og død, så hadde jeg  kanskje skjønnt noe av det de gjorde....

Et par ting... Når lynsjestemningen farer over fourmet er en medvirkende årsak ofte at folk ikke tar seg tid til å faktisk lese hva som blir sagt.

Så vidt jeg vet er denne filmen ett klipp fra en 5 uker lang tur. Hvor de kun levde av å spise det de skjøt og det de fikk av fisk.

4-5 karer spiser ganske mye på fem uker. Det er ikke det samme som "et par ukers ferie". Og maten kommer ikke ferdig pakka og oppdelt som den gjør på RIMI.

Dessuten er det vel ikke sååå rart at de tar ned filmen fra youTube når halve Akersgata er på tråden, de blir trua på livet av kiwiene, og i tillegg har fått sin egen gapestokk her, et forum som minst en av dem helt sikkert er innom ganske ofte.

Jeg syns oppførselen og filmen var utrolig dustete bare så det er sagt, men det er ingen grunn til å ta helt av her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen unskyldning for slik oppførsel, alle mennesker burde kunne stå til rette for sine handlinger. For de som har sett filmen så ser man jo hvor grådige og respektløse noen her i landet er. Og atpåtil tror nå rimelig mange i Nz at alle fra Norge er sånn som disse idiotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er en liten påmindelse om å eksponere seg i media. Det kan være farlig. Det ligger tusenvis av snutter og utsagn på tuba og fjesboka som kunne hauset opp folk. Jeg må si meg enig med Stian. Ting må på en måte holde seg innefor proposjonene.

Blir det for radikalt virker det bare mot sin hensikt tror jeg.

Jeg har dyp respekt for naturen og håper at jeg klarer å bringe dette videre til mine barn så ingen trenger å kritisere holdningene mine i forhold til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir patetisk å prøve å unnskylde handlingen til disse gutta!

Det er rett og slett respektløst å plaffe ned rundt med børsene før man har satt seg inn i lover og regler.

Har nettopp vært der nede selv og man må faen meg være ganske hjernedau for å ikke få med seg at disse fuglene er fredet!

Tror faen meg jeg skal være svensk neste gang jeg drar ned til "paradis"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir patetisk å prøve å unnskylde handlingen til disse gutta!

Det er rett og slett respektløst å plaffe ned rundt med børsene før man har satt seg inn i lover og regler.

Har nettopp vært der nede selv og man må faen meg være ganske hjernedau for å ikke få med seg at disse fuglene er fredet!

Tror faen meg jeg skal være svensk neste gang jeg drar ned til "paradis"

Venta faktisk på dette. Folk for følge loven og normal jakt etikk. Hvor mange mennesker har blitt drept i dag?

Hold tingene i de proposjoner som er reelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er fredag og folk snart begynner å drikke så tror jeg det er best jeg ikke sier så mye mer her. Kan da risikere å bli hengt etter tærene i pianotråd. Så jeg sier bare som i sted, lover og regler er til for å følges og en viss moral skal man utvise.

Tolk det i beste mening og ikke i værste mening!! (selv om det er mer morro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilfeldigheter vil ha det slik at jeg faktisk vet endel om denne saken og har i tillegg bodd noen år på NZ. Jeg vil bare fremheve at det er så å si fritt fram for å skyte alt av pattedyr i NZ, og ihvertfall thar, chamois og wallaby, possum og hjort ettersom de er introduserte arter og derfor blir sett på som 'pest'. Synes det er viktig å påpeke at denne cowboymentaliteten er vel så mye tilstede blant jegere i NZ, der man jakter bla. villsvin med hund og kniv på en alt annet enn human måte, og ikke tenker mye på human avliving.

Det finnes derimot sterke konservatoriske krefter i NZ (noe som er bra) og det innfødte fuglelivet er svært godt beskyttet (en svært sterk lobbygruppe heter feks. Royal Forest and Bird Society) ettersom mange arter er svært trua av innførte arter (pester). Det disse gutta gjorde galt var å skyte et par freda fugler, noe som selvfølgelig ikke er bra, men når det gjelder holdninger og adferd så bør det ses gjennom fingrene med det som faktisk bare er ablegøyer fra en trivelig gjeng som hadde det arti på tur sammen, og som har en litt spesiell humor som mange ikke vil skjønne. kombinasjonen blodig film og kødding er nok vanskelig for mange å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er fredag og folk snart begynner å drikke så ...

Jepp, nå er helgen offisielt åpnet og en flaske rødvin er hentet frem  :)

God helg! Her er det bare et stort glis å se  ;D

Nå er det gullrekka og fluebinding som står på menyen. Denne debatten må gjerne rase videre, men for min del håpet jeg den fikk litt plass i mediebildet slik at gutta fikk "svar på tiltale". Takk til Tore som fikk dette på banen.

Skål!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes først og fremst det er trist at disse guttungene har bæretillatelse på våpen, og har tilgang på å drive jakt i det hele tatt.

At de redigerer en filmsnutt av idiotiet og legger det ut på YouTube viser jo med all tydelighet at de syntes dette er kult.

Joda, det er de som oppfører seg som idioter med fiskestang også, men jeg mener det er langt mer alvorlig å oppføre seg slik med skytevåpen.

Er dette bortskjemte sønner av rike foreldre, som har sendt "grom-gutta" sine på jakt i utlandet ? For meg virker det slik . . .

Å oppføre seg slik på jakt vitner om manglende respekt for både våpen og vilt, og da bør man strengt tatt ikke ha lov til å drive jakt.

For alt jeg vet har de en helt annen jakt-kultur på nz enn her i norge, men det er jo ingen unnskyldning for å legge igjen hjernen sin hjemme.

Denne gangen var det nordmenn, men det ligger jo tusenvis av slike idiot-videoer på YouTube, og jeg vet nesten ikke hva som er verst : Handlingen de utfører, eller at de er så blåst i hue at de legger det ut der for hele verden å se, i oppfatning av at det de gjør er kult  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes først og fremst det er trist at disse guttungene har bæretillatelse på våpen, og har tilgang på å drive jakt i det hele tatt.

At de redigerer en filmsnutt av idiotiet og legger det ut på YouTube viser jo med all tydelighet at de syntes dette er kult.

Joda, det er de som oppfører seg som idioter med fiskestang også, men jeg mener det er langt mer alvorlig å oppføre seg slik med skytevåpen.

Er dette bortskjemte sønner av rike foreldre, som har sendt "grom-gutta" sine på jakt i utlandet ? For meg virker det slik . . .

Å oppføre seg slik på jakt vitner om manglende respekt for både våpen og vilt, og da bør man strengt tatt ikke ha lov til å drive jakt.

For alt jeg vet har de en helt annen jakt-kultur på nz enn her i norge, men det er jo ingen unnskyldning for å legge igjen hjernen sin hjemme.

Denne gangen var det nordmenn, men det ligger jo tusenvis av slike idiot-videoer på YouTube, og jeg vet nesten ikke hva som er verst : Handlingen de utfører, eller at de er så blåst i hue at de legger det ut der for hele verden å se, i oppfatning av at det de gjør er kult  :o

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes først og fremst det er trist at disse guttungene har bæretillatelse på våpen, og har tilgang på å drive jakt i det hele tatt.

At de redigerer en filmsnutt av idiotiet og legger det ut på YouTube viser jo med all tydelighet at de syntes dette er kult.

Joda, det er de som oppfører seg som idioter med fiskestang også, men jeg mener det er langt mer alvorlig å oppføre seg slik med skytevåpen.

Er dette bortskjemte sønner av rike foreldre, som har sendt "grom-gutta" sine på jakt i utlandet ? For meg virker det slik . . .

Å oppføre seg slik på jakt vitner om manglende respekt for både våpen og vilt, og da bør man strengt tatt ikke ha lov til å drive jakt.

For alt jeg vet har de en helt annen jakt-kultur på nz enn her i norge, men det er jo ingen unnskyldning for å legge igjen hjernen sin hjemme.

Denne gangen var det nordmenn, men det ligger jo tusenvis av slike idiot-videoer på YouTube, og jeg vet nesten ikke hva som er verst : Handlingen de utfører, eller at de er så blåst i hue at de legger det ut der for hele verden å se, i oppfatning av at det de gjør er kult  :o

Helt enig.

Støtter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at en slik sak engasjerer. Leste nettopp om sirkusfilmen på NRK`s nettsider og ble mildt sagt forferdet.

Ser at flere kommer guttene til forsvar og stian33 sier også at dette er en samling klipp fra 5 ukers guttetur, i ett forsvarsargument til gode for guttene. Det mener jeg ikker er ett godt nok argument, da midt i filmen under Skippysangens fanfarer roper gutta til hverandre lystent og står på rekke & rad mens de slenger ut skudd etter skudd på ett dyr i løpende fart. Utlandet eller ei, vi nordmenn tar med oss paragraf 19 på jakt uansett hvor vi er, hverken mer eller mindre.

(Paragraf 19 er paragrafen om påkrevd human jakt. F.eks: Usikker på om du treffer? Da er du pålagt å holde skuddet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge paragraf 19 må man forby fuglejakt. I hvert fall med stående hund hvor man skyter i flukten. Man kan aldri være 100% sikker på at man treffer da. All jakt burde egentlig forby`s, for man kan aldri med 100% sikkerhet vite at man treffer. Står elgen rolig, kan den bykse fremover det 100 dels sekundet man trekker av, som resulterer i skadeskyting.

Uansett. Jeg forsvarer ikke bajasstrekene, men er ikke glad i lynsjestemningen det gir. Med lysjemobber skulle Fritz Moen vært steinet for 30 år siden. Isteden ble han sittende i fengsel uskyldig i 30 år. Ett bevis på at selv rettsvesen og politi kan være forhastede i sine konklusjoner når det står en lynsjemobb bak og hundser dem opp!

Media skriver det dem vil i saken også. Disse gutta hadde alle lisenser og jaktretter i orden. De skjøt feil fugl og det er det som er sakens kjerne. En kjerne som har blitt blåst opp i proposjoner. At de skriker,  heier på hverandre osv. under jakt er IKKE ulovlig. Men kan klart diskuteres om er særlig smart, etisk, voksent osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge paragraf 19 må man forby fuglejakt. I hvert fall med stående hund hvor man skyter i flukten. Man kan aldri være 100% sikker på at man treffer da. All jakt burde egentlig forby`s, for man kan aldri med 100% sikkerhet vite at man treffer. Står elgen rolig, kan den bykse fremover det 100 dels sekundet man trekker av, som resulterer i skadeskyting.

Uansett. Jeg forsvarer ikke bajasstrekene, men er ikke glad i lynsjestemningen det gir. Med lysjemobber skulle Fritz Moen vært steinet for 30 år siden. Isteden ble han sittende i fengsel uskyldig i 30 år. Ett bevis på at selv rettsvesen og politi kan være forhastede i sine konklusjoner når det står en lynsjemobb bak og hundser dem opp!

Media skriver det dem vil i saken også. Disse gutta hadde alle lisenser og jaktretter i orden. De skjøt feil fugl og det er det som er sakens kjerne. En kjerne som har blitt blåst opp i proposjoner. At de skriker,  heier på hverandre osv. under jakt er IKKE ulovlig. Men kan klart diskuteres om er særlig smart, etisk, voksent osv.

Har egentlig sagt hva jeg mener, men joda: Sakens kjerne er at de har skutt en fugl/due som er utrydningstruet så fremt hva jeg har forstått. Men jeg har også fått med meg litt opp igjennom årene, og det er at man skyter ikke på pattedyr i bevegelse. Dette kan IKKE sammenlignes med rypejakt eller hva nå enn det er du forsøker å dra paralleller mellom. Man ser tydelig at man skyter "fra hofta" etter hoppende wallabies og dersom du forsøker å forsvare dette Stian så blir jeg litt bekymret. En hel/halvmantel mot et dyr i 40 km/t på 200 meter v.s. en rype på 10-25 meter med hagl skjønner vel forhåpentligvis du også forskjellen på. Synes du begynte en saklig argumentasjon, men nå sliter jeg litt med å enes med deg.

Hva gjelder all hylingen og skrikingen så har jeg selv ropt som en tulling i full ekstase over endelig å ha landet drømmefisken eller drømmebyttet og at man drikker og har det moro på tur svelger jeg over en lav sko da jeg selv vet å være litt barnslig når det bare er gutta som er samlet under et tak. Men når man bedriver hva jeg oppfatter som "cowboy-jakt" med fullstendig fravær av etiske retningslinjer så må man tåle at det blir belyst. At de har skutt en utrydningstruet fugl faller på sin egen urimelighet, men når man sitter å fyrer løs skudd på skudd etter løpende dyr så har man tråkket LANGT over streken og har ingenting å gjøre med en børse for evig tid. Tror du skjønner at du ikke kan flagge §19 på den argumentasjonen du her fremlegger, men som du selv sier: Det finns en grense på hvor langt man skal trekke dette. Der er jeg enig med deg i. Tror kameraten din og øvrige i jaktlaget har nok med å bedrive porselensmaling i helgen (toalettet) og følgene av dette vil nok bli alvorlige nok om man ikke skal bedrive tilsvarende jakt på dem som de selv har utøvd i NZ...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...