Gå til innhold

En skam for Norge! Nordmenn skyter fredet fugl i NZ, og filmer det...


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det som under meg er at denne triste saken engasjere så mye og mangen hiver seg på. NÅR vi har en miljøkriminalitet som kalles lakseoppdrett langs hele norskekysten som tar livet av all SØ og laks.. Det er lett å ta de små og la de store være i fred.

Kun en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som under meg er at denne triste saken engasjere så mye og mangen hiver seg på. NÅR vi har en miljøkriminalitet som kalles lakseoppdrett langs hele norskekysten som tar livet av all SØ og laks.. Det er lett å ta de små og la de store være i fred.

Kun en tanke...

problemet her er igjen flestparten av den norske befolknningen. de gir rett og slett faen.

et lite eks er den gruppa på face jeg laget ang laks, sø og oppdrett. nesten 2000 medlemmer, mens (feks) "få kinder joy til norge" har nesten 16000 medlemmer...... igjen nordmenn flest som ikke bryr seg om noe annet fornuftig.....

heldigvis så er jo kiwiene annerledes og kommer ikke til å få fred før disse tulligene er tatt og fått sitt.

kanskje vi burde få noen kiwier opp hit til å orden natur og dyreliv forvaltninga for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel tenkt å skrive litt mer men siden det er andre som bestemmer hva jeg mener så tror jeg det er best å la være :)

Dere for tolke det som dere ønsker. Beklager at jeg ikke hiver meg på bølgen og ønsker disse torturert.

Jeg avslutter med å si at jeg håper de må stå til rette for HVA DE HAR GJORDT, ikke hva vi SYNES OG MENER de har gjort.

Ha en fortsatt god helg og god påske til de som er så heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere her mener det er helt på sin plass med stormende jubel og hæla i taket når de har nedlagt vilt, eller fått en stor fisk . . .

Selv har jeg aldri følt noe behov for slike markeringer, for det vi har utrettet er mest sannsynlig ingen stor bragd, eller noen heltedåd.

Da jeg drev med fuglejakt var det veldig spesiellt å få den første tiuren, husker jeg.

Det ga en følelse av glede, ispedd litt vemod, som følge av respekten for disse vakre fuglene. Å hoppe jublende rundt med et felt vilt, uansett art, kan jeg ikke forestille meg at noen med respekt for viltet de jakter på får seg til å gjøre. Det falt seg ihvertfall ikke for meg .

All den tid vi jakter med skytevåpen er vi så totalt overlegne alt vilt vi jakter på at det å lykkes ikke fører til noen umiddelbar seiersrus.

Det blir litt som å slå seg på brystet over å ha klart å kjøre ifra en sykkelist på motorsykkel.

Det blir litt det samme med fisking, men der kan man kombinere gleden over å ha lykkes med å ta en stor/vanskelig fisk med den gode følelsen det gir å se den svømme videre etter å ha sluppet den fri igjen.

Det ligger ikke naturlig for meg å hoppe jublende rundt med hendene over hodet etter noe slikt heller, men jeg føler ihvertfall glede uten noe ispedd vemod.

Dette er sikkert noe av årsaken til at jeg nå sjelden jakter, men fisker mer enn noen gang også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle gjort dumme ting i ungdomstiden. Handlinger som ble gjort fordi vi ikke brukte hodet der og da, i rus, eller i en kameratgjeng for selvhevdelse. For de fleste av oss medfører ikke slike  handlinger annet enn anger og en skamplett vi må bære med oss resten av livet. Det er ikke noe vi deler med andre og viser frem. Det er noe vi helst vil glemme, men det lar seg ikke glemme.Det er noe noen av oss lærer av.

For over 30 år siden ble jeg med på en russetur til jugoslavia. Det ble mye festing der nede og en fuktig aften var på selveste Tito's fødselsdag. Det var nasjonal flaggdag den gangen. En av russen senket flagget på et diskotek ned på halv stang. Det var ikke av det lureste som skjedde den kvelden. Flaggsenkingen ble ikke filmet og vedkommende som gjorde det ble aldri tatt. Men, det ble lokal lynsjestemning og vi nordmenn måtte ligge lavt i lendet noen dager. Det kunne gått mye verre, vi vet alle hva som skjedde der nede seinere.

Dumme handlinger kan alltid få alvorlige konsekvenser. Videoen, og innholdet i den, er for meg et eksempel på kollektiv tankeløshet. Dette er en guttegjeng som i felleskap, tøyer grensene langt over det det akseptable. De bryter etiske retningslinjer, lovverk, hisser opp en hel nasjon, og setter en annen nasjon i forlegenhet.

Dette skjer fordi en eller flere i gruppen faktisk ikke skjønner alvoret i det de holder på med, ønsker oppmerksomhet, og legger det ut til almenn beskuelse. Oppmerksomheten kom, men kanskje ikke den de ønsket seg mest.

Jeg kjenner ingen av dem som er med på videoen og har aldri møtt dem. På meg virker de som helt alminnelige norske gutter med jakt som interesse. Det lyser på ingen måte ondskap av dem, men de er med på noe alvorlig dumt. Det blir de nødt til å ta konsekvensen av nå. Mitt råd er:

Ta kontakt med advokat og riktig myndighet i Norge og på New Zealand. Har dere gjort noe galt så må dere ta konsekvensen av det. Rydd opp og lær av det som skjedde. Ikke ødelegg for dere selv og andre.

Håper hendelsen kan være en tankevekker som hindrer andre i å gjøre tilsvarende.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som under meg er at denne triste saken engasjere så mye og mangen hiver seg på. NÅR vi har en miljøkriminalitet som kalles lakseoppdrett langs hele norskekysten som tar livet av all SØ og laks.. Det er lett å ta de små og la de store være i fred.

Kun en tanke...

Deler denne.....

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere her mener det er helt på sin plass med stormende jubel og hæla i taket når de har nedlagt vilt, eller fått en stor fisk . . .

Selv har jeg aldri følt noe behov for slike markeringer, for det vi har utrettet er mest sannsynlig ingen stor bragd, eller noen heltedåd.

Da jeg drev med fuglejakt var det veldig spesiellt å få den første tiuren, husker jeg.

Det ga en følelse av glede, ispedd litt vemod, som følge av respekten for disse vakre fuglene. Å hoppe jublende rundt med et felt vilt, uansett art, kan jeg ikke forestille meg at noen med respekt for viltet de jakter på får seg til å gjøre. Det falt seg ihvertfall ikke for meg .

All den tid vi jakter med skytevåpen er vi så totalt overlegne alt vilt vi jakter på at det å lykkes ikke fører til noen umiddelbar seiersrus.

Det blir litt som å slå seg på brystet over å ha klart å kjøre ifra en sykkelist på motorsykkel.

Det blir litt det samme med fisking, men der kan man kombinere gleden over å ha lykkes med å ta en stor/vanskelig fisk med den gode følelsen det gir å se den svømme videre etter å ha sluppet den fri igjen.

Det ligger ikke naturlig for meg å hoppe jublende rundt med hendene over hodet etter noe slikt heller, men jeg føler ihvertfall glede uten noe ispedd vemod.

Dette er sikkert noe av årsaken til at jeg nå sjelden jakter, men fisker mer enn noen gang også  ;)

du setter ord på viktige saker her... bra, lars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle gjort dumme ting i ungdomstiden. Handlinger som ble gjort fordi vi ikke brukte hodet der og da, i rus, eller i en kameratgjeng for selvhevdelse. For de fleste av oss medfører ikke slike  handlinger annet enn anger og en skamplett ....

Jeg kjenner ingen av dem som er med på videoen og har aldri møtt dem. På meg virker de som helt alminnelige norske gutter med jakt som interesse. Det lyser på ingen måte ondskap av dem, men de er med på noe alvorlig dumt. Det blir de nødt til å ta konsekvensen av nå. Mitt råd er:

Ta kontakt med advokat og riktig myndighet i Norge og på New Zealand. Har dere gjort noe galt så må dere ta konsekvensen av det. Rydd opp og lær av det som skjedde. Ikke ødelegg for dere selv og andre.

Håper hendelsen kan være en tankevekker som hindrer andre i å gjøre tilsvarende.

bjorni

godt råd - håper de det gjelder følger det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Bjorni har ett meget fornuftig innlegg over her. Dette er også grunner til at jeg ikke liker lynsjestemning? Iblandt gjør man ting som virker helt ok og morsomt der og da, men satt i ett annet lys senere ser man ofte at det egentlig var helt tragisk. Da må man analysere hvorfor det ble slik og så lærer man av det.

Derfor lurer jeg på en ting. Lynsjerne, hvem er de?? Jeg ser for meg 4 alternativer:

1. Enten har de aldri gjort noe som helst galt selv, slik at de ikke klarer å sette seg inn andres feil og se grunner for dem.

    Og ønsker at alle som gjør en eneste liten feil skal bli oppdaget og straffet.

2. De er ondskapsfulle og skadefro. Liker å se andre få på pukkelen og lide.

3. De har veldig mye å skamme seg over selv og leter etter feil hos andre. Slik at de på den måten kan "glemme" sine egne synder. Alà

    katoliske prester ol. Forkjynner og prøver å være prektige ovenfor andre, slik at skyld kan deles på andre syndere og misstanken ikke

    skal rettes mot dem.

4. FRP-velgere  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Bjorni har ett meget fornuftig innlegg over her. Dette er også grunner til at jeg ikke liker lynsjestemning? Iblandt gjør man ting som virker helt ok og morsomt der og da, men satt i ett annet lys senere ser man ofte at det egentlig var helt tragisk. Da må man analysere hvorfor det ble slik og så lærer man av det.

Derfor lurer jeg på en ting. Lynsjerne, hvem er de?? Jeg ser for meg 4 alternativer:

1. Enten har de aldri gjort noe som helst galt selv, slik at de ikke klarer å sette seg inn andres feil og se grunner for dem.

    Og ønsker at alle som gjør en eneste liten feil skal bli oppdaget og straffet.

2. De er ondskapsfulle og skadefro. Liker å se andre få på pukkelen og lide.

3. De har veldig mye å skamme seg over selv og leter etter feil hos andre. Slik at de på den måten kan "glemme" sine egne synder. Alà

    katoliske prester ol. Forkjynner og prøver å være prektige ovenfor andre, slik at skyld kan deles på andre syndere og misstanken ikke

    skal rettes mot dem.

4. FRP-velgere  ;D ;D

Vil bare presisere at jeg overhodet ikke er med i noen lynsjegjeng, jeg syntes ganske enkelt det bare var idioti, noe jeg selv har bidratt til på flere hold også, om enn i andre sammenhenger.

Heldigvis fantes ikke internet, YouTube, og knapt videokamera, i min "storhetstid"  ;)

Men vi har jo sett det før ; Dette er ting som engasjerer sterkt på fora som dette . . . Nesten like ille som å kaste søppel i naturen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ingen glede av å bare ta ett liv, men jeg får mestringsfølelse av alle mine egenskaper som ledet til høstingen av kjøttet. Jeg jakter fordi jeg mener kjøttet i disken er uetisk. Avlede husdyr lever ett inhumant liv på mange gårder og får en redselsfull utgang på ett tomt liv ofte fyllt av lidelse på ett slakteri hvor stanken av død og artsfrenders dødsangst rår i rommet.

Siterer dette fordi jeg syntes det var utrolig bra skrevet. Og det bør også være en tankevekker for jaktmotstandere som ikke er vegetærianere. Vegetærianere kan jeg på en måte sette meg inn i hodet på. Hvorfor de er jaktmotstandere mener jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å syntes dette er uetisk, idiotisk osv. Lars, enn de som ønsker bilder, navn, gapestokk osv..osv..  ;)

Jeg har også oppført meg idiotisk i ungdommen (ikke nå lengre da så klar..  ;D ). Heldigvis ligger ikke feilene jeg gjorde en gang i verden ute på youtube. Men kunne sikkert ha gjort det hvis fenomenet hadde funnets når jeg var 20 år.

Det er liksom litt kjedelig å ryke på juling på en pub ett eller annet sted fordi en kjenner deg igjen og har sett det du gjorde for 15 år siden. I hvert fall når du har lært av dine feil og i dag tar stor avstand fra dem  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jaktgutta" har antageligvis familie, venner og bekjente og kanskje barn også ,som synes hele denn greia er drittkjip og de er vel i aller høyeste grad uskyldige mennersker som må lide for dette, så lenge det til stadig skal pågå en slags offentlig diskusjon om hvor tåpelig og dustete disse gutta fremstår. Det burde disse gutta ha tenkt på selvfølgelig, men det er vel ikke uten grunn vi har kutta ut gapestokk og heksejakt for mange år siden.

hensynet til pårørende er ikke mindre viktig en å få straffet de skyldige og det er vel opp til rettsapparatet og ta seg av den saken nå frem over.

Fint at Tmags tok tak i saken og forhåpentligvis blir "gutta tatt hånd om".....på den annen side, normenn har tråkka i baret i mange andre land, i langt større grad uten det har hatt noen betydning for turismen.Hvis denne episoden lager krøll for norske turister i New zealand sier det vel mere om New zealendere en normenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Bjorni har ett meget fornuftig innlegg over her. Dette er også grunner til at jeg ikke liker lynsjestemning? Iblandt gjør man ting som virker helt ok og morsomt der og da, men satt i ett annet lys senere ser man ofte at det egentlig var helt tragisk. Da må man analysere hvorfor det ble slik og så lærer man av det.

Derfor lurer jeg på en ting. Lynsjerne, hvem er de?? Jeg ser for meg 4 alternativer:

1. Enten har de aldri gjort noe som helst galt selv, slik at de ikke klarer å sette seg inn andres feil og se grunner for dem.

    Og ønsker at alle som gjør en eneste liten feil skal bli oppdaget og straffet.

2. De er ondskapsfulle og skadefro. Liker å se andre få på pukkelen og lide.

3. De har veldig mye å skamme seg over selv og leter etter feil hos andre. Slik at de på den måten kan "glemme" sine egne synder. Alà

    katoliske prester ol. Forkjynner og prøver å være prektige ovenfor andre, slik at skyld kan deles på andre syndere og misstanken ikke

    skal rettes mot dem.

4. FRP-velgere  ;D ;D

Tenkte jeg hadde gjort mitt her men...

Dette synes jeg blir veldig dumt Stian. De kommer som gjester til et fremmed land, oppfører seg som idioter og viser null respekt. Skyter en fredet art og legger ut skrytefilm av det på nettet. Du skal være rimelig apatisk og nasjonalløs hvis du ikke reagerer sterkt på det.

Som jeg sa før: Hvis det samme hadde skjedd i Norge hadde vi opplevd akkurat det samme der/her. Hvis noen hadde drept fjellrev for moro skyld f.eks. og skrytt av det på nettet. Og på toppen av det hele så hevder de at de ikke har gjort noe ulovlig, selv om videobevisene er "overveldende". Gutta går jo inn for å provosere!

Det er også dumt å bagatellisere ugjerningen. Det har en strafferamme på 6 år i Norge, så det er en del mer enn ett forenklet forelegg. Dette er ALVORLIG kriminalitet. En stor del av lovbrudd skjer i løpet av et øyeblikk. Selv drap. Det betyr ikke at man skal ta lettere på saken. Dessuten bærer dette sterkt preg av overlegg.

Og 'lynsjestemning' er selvfølgelig overdrevet. De fleste vil at de skal bli straffet. Og en liten ansikstjustering måtte de ha regnet med dersom de hadde blitt gjenkjent på en pub.

Ikke dette bli en for eller imot jakt diskusjon. Det blir for dumt. Uten jakt i NZ så hadde det ikke vært plass til folk her! Det er skytingen av fuglene som var ulovlig. De andre dyrene de skjøt er skadedyr alle som en.

Jeg synes forøvrig at denne saken har fått nok oppmerksomhet nå, og vel så det. Nå får saksbehandlingen gå sin gang. Og uansett om ingen blir dømt så regner jeg med at de, og alle andre som kunne finne på å gjøre noe tilsvarende lært. Pluss å ikke få lov til å reise til NZ for en som har sans for landet er straff i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Når man reiser utav Norge og kal drive jakt eller fiske elle annen naturaktivitet som er naturbassert så burde det være naturlig å gøre seg kjent med de foreskrifter det landet de skal utøve sin aktivitet! Denne gjengen skulle selvsagt forhørt seg hvor de kunne finne opplysninger om dette enten på nettet eller på papir allerede når de søkte visum.

Vinteren 2006 bodde jeg på rena i forbindelse med jobb, jeg var innlosjert på et motell i tettstedet, der hadde også "afganistanfarere" tilhold, fikk mang en god samtale med våre soldater, befal og offiserer. Jeg spurte dem om hvilken opplæring de hadde i kultur, historie, etikk  den muslimske verdenen. De fleste kunne fortelle at den var veldig mangelfull, og vi forsøkte så godt å finne mere utav det. det kan vel ikke trekkes parareller i disse sakene, men vi vikinger er litt lite tankefulle og vurderende på egen adferd når vi kommer utenlands.

jeg synes at forarbeidet ved å finne ut om esensielle ting om reisemålet bør være obligatorisk, og jeg håper endelig at de disse karene får sin straff i det landet lovbruddene er gjort, for dette er en høyst uestetisk måte å jakte på i min verden. Det jeg reagerte mest på var ordene som ble ropt ut....."skyt for faen bare skyt". I min verden gjør man det man holder tilbake skuddet dersom man ikke er sikker på å treffe, slik at avlivingen blir mest mulig human. Det er en så tvilsom handling å skyte på så raske dyr som disse kengurene mens de er jaget. Denne filmen bør DN ta tak i og via politimyndigheten ta fra dem våpen og muligheten for jakt på livstid,et minimum for denne saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jaktgutta" har antageligvis familie, venner og bekjente og kanskje barn også ,som synes hele denn greia er drittkjip og de er vel i aller høyeste grad uskyldige mennersker som må lide for dette, så lenge det til stadig skal pågå en slags offentlig diskusjon om hvor tåpelig og dustete disse gutta fremstår. Det burde disse gutta ha tenkt på selvfølgelig, men det er vel ikke uten grunn vi har kutta ut gapestokk og heksejakt for mange år siden.

hensynet til pårørende er ikke mindre viktig en å få straffet de skyldige og det er vel opp til rettsapparatet og ta seg av den saken nå frem over.

Fint at Tmags tok tak i saken og forhåpentligvis blir "gutta tatt hånd om".....på den annen side, normenn har tråkka i baret i mange andre land, i langt større grad uten det har hatt noen betydning for turismen.Hvis denne episoden lager krøll for norske turister i New zealand sier det vel mere om New zealendere en normenn.

Jeg er enig Kim.

Heldigvis var vinklingen på nyhetene i kveld at 1. de KAN bli straffet i Norge, og norske myndigheter vil ta tak i saken. Og 2. nordmenn er like forbannet som kiwier. Det ble lagt ut sitater fra nordmenn som har kommentert klippet på Youtube. En norsk journalist ble også intervjuet og forklarte at faunakriminalitet er en alvorlig sak i Norge, med en strafferamme på 6 år. Det ble det også gjort et poeng av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de har hatt vett til å kontakte en advokat. Og helst en advokat med en viss integritet og yrkesstolthet som anbefaler guttene å komme fram og ta det som måtte komme.

Alle har vi gjort noe dumt eller driti oss ut en gang eller to. Det er hvordandu tar straffa som skiller menn fra drittunger.

Tror New Zealenderene til en viss grad vil respektere dem om de sto fram og tok straffa som evt. måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man reiser utav Norge og kal drive jakt eller fiske elle annen naturaktivitet som er naturbassert så burde det være naturlig å gøre seg kjent med de foreskrifter det landet de skal utøve sin aktivitet! Denne gjengen skulle selvsagt forhørt seg hvor de kunne finne opplysninger om dette enten på nettet eller på papir allerede når de søkte visum.

Jeg trodde egentlig det Staffan skriver her er en "regel" for alle som skal jakte og/eller fiske uansett om det foregår i inn,-eller utlandet?

Hadde de gjort det så hedde dem ikke jaktet i det hele tatt.

Hvis det stemmer det jeg leste i en av avisene så har ikke de guttene der "bare" skutt fredet vilt, de har også jaktet utenfor sesong og jaktet med rifler som visstnok ikke er lovlig? (ifølge den avisen jeg leste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi gjort noe dumt eller driti oss ut en gang eller to. Det er hvordandu tar straffa som skiller menn fra drittunger.

Tror New Zealenderene til en viss grad vil respektere dem om de sto fram og tok straffa som evt. måtte komme.

Cool, I think they now know what it feels like to be hunted. A public apology to NZ and your own country would show how much guts they have.

(I only speak english and have been reading this thread with google translate)

Please, can someone  translate my post to Norwegian. Thank you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi gjort noe dumt eller driti oss ut en gang eller to. Det er hvordandu tar straffa som skiller menn fra drittunger.

Tror New Zealenderene til en viss grad vil respektere dem om de sto fram og tok straffa som evt. måtte komme.

Cool, I think they now know what it feels like to be hunted. A public apology to NZ and your own country would show how much guts they have.

(I only speak english and have been reading this thread with google translate)

Please, can someone  translate my post to Norwegian. Thank you

We understand your post perfectly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende mann sa en gang for lenge siden at: "Den som er uten skyld kan kaste den første sten."

Noe å tenke på i den verste blodtåka før kan kjører på med steinkasting i glasshus. En feil rettferdiggjør ikke en annen, men lynsjing er ikke greit.

Jeg lurer på om det er mange av oss som raller og skriker om hvordan disse gutta oppfører seg som har vært med på en normal norsk bygdefest eller for den saks skyld har vært på heisatur i syden?

Det er snodig at uansett hvor opplagt saken er så er det alltid noen som skal forsvare de kriminelle.

Kan ikke se at noen er ute å forsvarer kriminelle? Men takk og pris, det er i alle fall noen som ser at saken har flere sider (og da var kanskje ikke alt så opplagt lenger?). Akkurat det er vel en viktig del av en fungerende retsstat.

Som en "sidenote" ble det også i media lagt vekt på den generelle oppførselen til disse gutta. Bl.a. at de smurte hverandre inn med solkrem. Det er kanskje ikke så rart for oss "myke" gutter, men i et land hvor menn er menn og vel så det, så ble det lagt frem som et stort "Eeeuuuu"  Hemmelig.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte over den der. Håper at det bare forteller at mediene på NZ er akkurat like idiotiske som i Norge, og ikke at Kiwiene er en gjeng homofobe idioter? Forresten noen som syntes Bård & Lars på fisketur i Florida var kult?

Når det gjelder jaktmoral og uvettig våpenbruk burde kanskje våre venner på NZ også ta en liten kikk i egne rekker? Etter det jeg har skjønt så er det her "nasjonalsport" både i NZ og Australia (er du interessert i mer (og har mage til det) er det bare å søke på youtube)...

Kaninskyting om natta fra bil i fart, noe så utrolig mandig...

Og så lurer jeg på om det er noen her inne som har hatt gleden av å plaffe ned sel, skarv, laksand, mink (eller gud forby en oter), kråke, ravn, skjære eller noe annet som vi ser som konkurrenter i (fiske) matfatet? (ingen trenger å svare)

En norsk journalist ble også intervjuet og forklarte at faunakriminalitet er en alvorlig sak i Norge, med en strafferamme på 6 år.

Narr meg ikke til å le. Faunakriminalitet har aldri blitt behandlet som alvorlige saker i Norge, hverken nå eller før. Vi nordmenn er stolte over nærmest ha utrydde hvalen i Sørishavet. Nå er vi like stolte over å være pionerer i havbruk. Og det kommer til ha minst like store konsekvenser som hvalfangsten. Vår nåværende rikdommen kommer fra et solid bidrag til ikke bærekraftig energiforbruk (det gjelder oss alle). Nei sorry, i Norge går alltid kortsiktig økonomisk gevinst foran hensynet til miljøet, alltid. Jeg nevner i fleng: nye hyttefelter i fjellet, uhemmet bygging i strandsonen, kraftutbygginger, oljeboring, forsvarets øvingsfelter, havbruksnæringa rasering av kysten og havet, ... Sannheten er at vi nordmenn gir jamt faen. For et par år siden startet Flemming her på forumet en underskriftskampanje mot forsvarets herjinger i Rena, mener å huske at det ble ca. 1000 underskrifter? Det var morsomt å merke seg at samtidig gikk det en underskriftskampanje mot rivingen av den stygge fluesoppen ved Elgstua på Elverum, og denne hadde flere ganger så mange underskrifter. Det sier noe om hva vi nordmenn bryr oss om.

I Norge (som på NZ) straffes felling av fredet vilt og reirplyndring ganske hardt (og det er for så vidt bra), og vi blir ekstra sinte hvis det skulle være en jævla tysker eller nederlender i bobil som er den skyldige. Men det er bare så utrolig hyklersk, for vi finner egentlig bare noen syndebukker vi kan henge ut mens vi selv fortsetter som før der det virkelig gjelder. Og jeg har en sterk mistanke om at det er litt sånn på NZ også?

Når det gjelder respekt for naturen og viltet mener jeg nå å ha sett flere filmer med rallende hylende og skrikende fluefiskere med bar overkropp på NZ. Og i "våre kretser" blir disse folkene "hyllet". Men sett utenfra (tenk urban dyreverner), hvor mye kulere enn "jallegutta" som diskuteres i denne tråden er de egentlig?

(eksemplet er tilfeldig valgt)

Jeg har ett poeng til. Etter det jeg har skjønt er det mest alvorlige "jallagutta" har gjort å felle fredet vilt (det prøver jeg ikke å bagatellisere). (Å smøre en mann på ryggen med solkrem er vel knappast kriminelt selv på NZ? Kanskje kriminelt i Iran?) Og grunnen til dette er bla. at de lokale artene blir fortrengte av importerte arter. Samtidig blir vi fluefiskere kortpusta og blanke i øya over ørretfiske på NZ, og vi blir forbanna over folk som (på NZ) kakker ørret i skallen, samtidig forbanner vi den jævla ålen. Men snakker vi ikke her om fisk som er importert og nærmest har utryddet fisken som fantes der før den hvite man kom? Sorry, men for meg er dette dobbeltmoral.

Når det er sagt så drømmer jeg også om fisketur til NZ.

Mvh.

Mr. Wowbagger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kaster stein i glasshus her? Den må du forklare.

En spennende mann sa en gang for lenge siden at: "Den som er uten skyld kan kaste den første sten."

Så derfor skal vi la være å straffe kriminelle handlinger? Den strofen kan brukes om de fleste "slasker".

Nei, saken har ikke flere siden. I så fall mener du at det på "den andre siden" er forsvarlig å skyte totalfredet vilt. Mener du det?

Det foreligger konklusive bevis på at disse har drept fredet vilt. Kan ikke bli klarere enn det.

Ang kaninskytingen så er det ikke det jeg kritiserer. Det er drepingen av fredet vilt samt tjuvjakten. Selv Kiwiene har "tvilsomme" metoder når det gjelder avliving av skadedyr. Men alternativet er gift. Allikevel så er nordmenn gjester i NZ og bør oppføre seg deretter. Det er frekt å ta seg til rette på linje med de som bor her, og de bør ihvertfall ikke kopiere de lokale verstingene. Hvilket de faktisk har gjort.

At Norge er en naturvern-versting er jeg enig i. Sist Norge var på nyhetene her nede var i forbindelse med gjeninnføring av kommersiell hvalfangst. Og så kom denne saken. Men det er en annen diskusjon. Jeg fortalte bare hvordan vinklingen på nyhetene var. Hvis du vil diskutere med dem kan du gjøre det på www.3news.co.nz. Lykke til!

Det er noe annet å oppføre seg som bajas med fluestang og å gjøre det med våpen. Jeg er oppvokst med våpen og skyting (selv om jeg ikke jakter), og for meg personlig er det lavmål å vise våpenbruk og jakt på denne måten. Og igjen; å gjøre det i et land hvor man er gjester er spesielt arrogant og uforsvarlig. Dog ikke ulovlig.

Du skrev:

Jeg har ett poeng til. Etter det jeg har skjønt er det mest alvorlige "jallagutta" har gjort å felle fredet vilt (det prøver jeg ikke å bagatellisere). (Å smøre en mann på ryggen med solkrem er vel knappast kriminelt selv på NZ? Kanskje kriminelt i Iran?) Og grunnen til dette er bla. at de lokale artene blir fortrengte av importerte arter. Samtidig blir vi fluefiskere kortpusta og blanke i øya over ørretfiske på NZ, og vi blir forbanna over folk som (på NZ) kakker ørret i skallen, samtidig forbanner vi den jævla ålen. Men snakker vi ikke her om fisk som er importert og nærmest har utryddet fisken som fantes der før den hvite man kom? Sorry, men for meg er dette dobbeltmoral.

Dette er en bagatellisering spør du meg. Det er forøvrig hele innlegget ditt.

Du mener tydeligvis at så lenge ørreten får bli så er det bare å la det stå til med resten av artene. Hvis ikke er det dobbeltmoral. Et snodig syn som er så fjernt fra mitt at det lar seg ikke beskrive. "Skaden" med ørreten er allerede skjedd. Selv om man fjerner den kommer ikke den utryddede fisken tilbake. (Og heldigvis for NZ så bringer ørreten flerfoldig millioner dollar inn til landet hvert år.)

Det jobbes febrilsk med å beskytte et utall andre arter fra utryddelse.

Saken her er veldig enkel: Nordmenn har vært i NZ og skutt fredet vilt. Og i tillegg lagt ut skrytefilm av det på nettet. Og så har de i etterkant sagt at de ikke har gjort noe galt. Det er vel det stikk motsatte av "å legge seg flate" eller? Det iniviterer ihvertfall ikke til sympati. Selv om de får det allikevel. For hele innlegget ditt er i bunn og grunn en sympatierklæring, og kunne like greit vært åpningsreplikken til advokaten deres. Personlig ser jeg ingen "formildende omstendigheter." Faktisk tvert imot.

Og det er ingen som er "lynsjet". Selv ikke i billedlig forstand. Det er ikke offentliggjort et eneste navn, ingen "personer" som er hengt ut. Filmen har blitt lagt ut på nettet av en annen bruker, men de har slettet alle Facebook kontoer, blogger fra tidligere turer osv. De har fjernet alle spor. Litt rart siden de "ikke har gjort noe galt".

Og det er da ikke en SÅ stor sak lenger. Den gikk rundt på nettet i Norge i én dag. Ærlig talt...  :-\

Og saken er forøvrig et prakteksempel på forskjellen mellom å gjøre noe jævlig dumt og å gjøre noe ulovlig - å bli avslørt. Og den biten klarte de med glans på egen hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...