Gå til innhold

En skam for Norge! Nordmenn skyter fredet fugl i NZ, og filmer det...


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"Ikke gjort noe ulovlig" my ass! Da er det kanskje dumt å filme nærbilde av en fredet due som blir skutt. Makan...  >:(

5 navn har blitt sendt til Minister of Conservation. De lyser navnene RØDT med store bokstaver på skjermene til passkontrollørene hvis de noengang skulle finne på å nærme seg NZ igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke gjort noe ulovlig" my ass! Da er det kanskje dumt å filme nærbilde av en fredet due som blir skutt. Makan...  >:(

5 navn har blitt sendt til Minister of Conservation. De lyser navnene RØDT med store bokstaver på skjermene til passkontrollørene hvis de noengang skulle finne på å nærme seg NZ igjen.

En annen sak er at i filmen så sier den ene at " denne er freda". Ikke sikkert alle fikk med seg det, men det gjorde jeg! Så gutta visste nok hva de gjorde, og det gjenspeiler jo hele greia. "tøffe gutta på tur" Wild cowboys som løper i bushen og skyter på alt som rører seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg synes dette er trist for normenns rykte på NZ. Det skal jo sies at de aller fleste oppfører seg etter de FÅ reglene som finnes der nede. Noe sier meg at desse gutta ikke tenkte over hva de har lagt ut på nettet og håper de tåler den blasten de får nå fremover. Ikke en hyggelig start på påsken for noen dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er miljøkriminalitet er det da muligheter for å bli straffeforfulgt i Norge?

De kommer til å bli straffet i NZ, siden de straffbare handlingene er utført i NZ. Om de faktisk får noe straff er avhengig av om det foreligger avtale mellom Norge og NZ mht til tvangsindrinvning av bøter eller utlevering. Utlevering er neppe aktuellt uansett, i og med at det ikke er snakk om noe særlig alvorlig lovbrudd.

Såvidt jeg har skjønt har disse gutta drept en fredet fugl og ellers jaktet uten lisens? Dermed så kan det se ut som saken har fått litt store dimensjoner. Hadde det ikke vært for den tullete videoen på YouTube så hadde dette kanpt nok blitt en liten notis i avisene. Videre kan det være greit å huske at det ikke er sikkert at alle 5 av gutta på videoen har gjort noe galt. Dagbladet har forøvrig snakket med en av dem, og han avviser at de har gort noe galt.

Jeg er enig med dere at det ser stygt ut på videoen og at det må komme reaksjoner. Men det er ingen grunn til å lysnje dem. De har allerede fått en hard straff med den media oppmerksomheten de har fått.

:) :)

Det er nok det ikke er moro å se X-antal anrop på mobilen fra NRK, VG, Dagbladet, Nettavisen etc...

Tror nok slike holdninger er det mange som har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er miljøkriminalitet er det da muligheter for å bli straffeforfulgt i Norge?

De kommer til å bli straffet i NZ, siden de straffbare handlingene er utført i NZ. Om de faktisk får noe straff er avhengig av om det foreligger avtale mellom Norge og NZ mht til tvangsindrinvning av bøter eller utlevering. Utlevering er neppe aktuellt uansett, i og med at det ikke er snakk om noe særlig alvorlig lovbrudd.

Såvidt jeg har skjønt har disse gutta drept en fredet fugl og ellers jaktet uten lisens? Dermed så kan det se ut som saken har fått litt store dimensjoner. Hadde det ikke vært for den tullete videoen på YouTube så hadde dette kanpt nok blitt en liten notis i avisene. Videre kan det være greit å huske at det ikke er sikkert at alle 5 av gutta på videoen har gjort noe galt. Dagbladet har forøvrig snakket med en av dem, og han avviser at de har gort noe galt.

Jeg er enig med dere at det ser stygt ut på videoen og at det må komme reaksjoner. Men det er ingen grunn til å lysnje dem. De har allerede fått en hard straff med den media oppmerksomheten de har fått.

:) :)

Kommer vel litt ann på hvilken side av gjerde du står på. Å si at det ikke er noen alvorlig lovbrudd er å prøve å legge hele greia under teppe. Det kommer helt klart frem på filmen deres at dette vet de er galt.

De kommer nok ikke til å bli straffeforfulgt mer i Norge enn hva media gjør og kommer til å gjøre og det er synd. Syns de burde få en smekk eller 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

På NZ har dette en helt annen dimensjon enn i Norge. Bare se på størrelse på bota $100.000 og halvt år fengsel. Det er jo også dette sikkert debatten kommer til å dreie seg om nå. I Norge er miljøvern nesten en latterliggjort greie. Der nede har dette et helt annet fokus. Det er jo derfor dette får så mye blest der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye cowboy og mataukmentalitet her på berget. Håper at denne hendelsen kan få noe positivt ut av seg!

Ellers vil jeg bare bemerke at vi ikke må bli noen lynsjemobb nå. Vi må beholde noenlunde bakkekontakt og la systemet rulle. Skulle ikke være mangel på bevis kan jeg ikke forstå etter å ha sett filmen.

Håper bare de har "stake" nok til å legge seg flate og rydde opp i dette. Da har de i såfall mulighet til å lande i knestående ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med det, men se på hele oppførselen til gutta da! Gaper og skriker mens de oppfører seg som en gjeng bøfler! Ser jo at gutta ikke er de smarteste i verden, men noen degenererte tullinger som løper nakne rundt i fjellene, mens de later som om de er villmarkinger. Den måten å være på minner jo om nordmenn på sydenferie og ikke jakt/fiske tur!! Makan til løker!! >:( Om de ikke hadde skutt noe, så hadde dette uansett blitt for dumt. Lage en film om en gjeng tullinger som løper rundt nakne og i bar overkropp mens de skriker og gaper! Virker jo mer som en hjemmelaget fylletur film eller et utdrikningslag... Mpfhh... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting:

1. Denne tråden er nok ett eksempel på skadefryden som finnes her inne på FFS. Heng dem! Sett dem i gapestokk! Pisk dem! Offentliggjør bilder og navn! osv..osv... Ikke lenge siden det var like stor oppstandelse her inne da en eller annen stakkar  hadde kjøpt varer og ikke betalt for dem. Lynsjestemning med en gang og alle ville vite navn og helst ha bilde av han også. Uten å vite så mye om bakkgrunnen og evt. grunner til at han ikke betalte  :rolleyes:

2. Det er sikkert noen av dere som til nå har klart å levd ett helt plettfritt liv. Og aldri har gjort noe galt. Noen er kanskje også ikke i stand til å se sine egne feil, eller har glemt feil de har gjort tidligere? Har alt dere gjort på jakt, fiske, fest, i trafikken ol. satt dere i ett godt lys hvis det hadde blitt lagt ut på YouTube??

Og ja, å legge dette ut på YouTube er kanskje beviset som taler imot de innvolverte. Viser umodenhet å legge ut dette. Men ser man på Kristoffer Clausen`s videoer på YouTube virker de ganske Texas de også. Og i hvert fall for folk som ikke har jaktet før!

Det vil jeg også tro at noen av våre fiskefilmer/bilder ser ut som. Der vi holder opp en "stakkars" fisk og gliser fra øre til øre og kanskje t.o.m jubler  :o

Jeg vet hvem den ene personen på filmen er. Jeg kjenner han ikke godt, men har allikevel ett inntrykk av ham. En knakanes trivelig fyr og en knakanes god fluefisker! Som fanger og slipper fisken med silkehansker, akkurat som oss andre (bortsett fra småfisken da så klar. Den tar vi i med tørre hender og pælmer ut igjen. Har i hvert fall sett dette på annerkjente filmer uten at det har skapt furore. Hadde man derimot gjort dette på en stor fisk. Ja, da hadde hundreogett vært ute. Kan ikke den lille fisken få skader av dette?? )

Poenget mitt er at vi ikke bør være altfor harde i dommen mot disse gutta. I hvert fall ikke før vi vet alle sider av historien. På den nyhetssiden fra NZ var det jo mange som hadde kommentert filmen. En del av dem gikk på at de ikke visste at disse fuglene var fredet engang. Bl.a. en som har jaktet i 27 år visste ikke at den "duen" var fredet. De var jo over alt.

Og ja, regler bør man sette seg inn i før man jakter. Og ja, man skal ikke skyte fredet vilt. Men jeg mener allikevel at de ikke bør lysnjes, og settes i gapahuk for spott og spe. Så vidt jeg vet er denne filmen ett klipp fra en 5 uker lang tur. Hvor de kun levde av å spise det de skjøt og det de fikk av fisk. Med andre ord, vil tro det ikke var 5 uker like texas som de 4 minuttene vi så her

Jeg vil med dette IKKE forsvare ulovlig jakt og ei heller forsvare uforsvarlig våpenbruk. Ville bare sette saken i ett annet lys. Rett og slett fordi jeg synes litt synd på han ene jeg veit hvem er. For alt jeg vet har han bare vært med og ikke gjort noe galt heller. Og vil derfor ikke dømme alle over en kam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med det, men se på hele oppførselen til gutta da! Gaper og skriker mens de oppfører seg som en gjeng bøfler! Ser jo at gutta ikke er de smarteste i verden, men noen degenererte tullinger som løper nakne rundt i fjellene, mens de later som om de er villmarkinger.

Det med jubling, gaping og skriking har vi dessverre sett altfor mye av i fiskefilmer også. Og dette er filmer vi i tillegg skryter av og betaler for!!  :o

Og da det gjelder villmarkinger... Det er det som er det merkelige med denne filmen. Som jeg ble mest overrasket over. Han jeg vet hvem er, er mere villmarking enn noen av oss andre noen gang kommer til å bli. Syntes derfor det hele ble litt rart... Kanskje han ble dratt med i strømmen?? Kanskje de hisset opp hverandre og det hele ble en greie med å overgå seg selv? Ikke vet jeg? Jeg var ikke der og vil derfor ikke spekulere altfor mye i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...