Gå til innhold

Oppstrøms fiske


Vangen

Anbefalte innlegg

Tipper Vangen har fått mange tips her jeg.

Kunne bare ikke dy meg!

Baetrix - Jeg gleder meg til den dagen ørretfiske blir like populært i Orkla som laksefiske på et JFF vald.

25% står midt i elva og fisker ørret nedstrøms langs land

25% står langs land og presenterer tørrflua oppstrøms midt i elva

50% omfavner det hele langs land og deljer synkeklumper på tvers av hele elva nedstrøms.

Alt som bevegelig fiske nedstrøms ;D

Håper tråden gir rom for et seriøst spørsmål her. Mulig jeg missforstår, men jeg senser at noen ymter at oppstrømskasting er enklere å utføre? Mulig jeg er teit og missforstår. Men isåfall. Hvorfor er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er heller ikke sikker på hvorfor det finnes slike regler, men det KAN ha med "kø-ordningen" å gjøre. Nedstrøms fiskere fisker...vel, nedstrøms og oppstrømsfiskere fisker motsatt. Så man ønsker simpelthen at fiskerne skal bevegse seg oppover elva, og ikke nedover. Forøvrig den samme konflikten man har f.eks. i Tongariro mellom nymfefiskere (oppstrøms) og våtfluefiskere. Uten at det finnes noen regler der. Snarere retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvilken vei vil du nå kaste? Oppstrøms fordi det er slik det skal være? Altså slik de store gutta i Rena gjør? Hvorfor kaster de oppstrøms tror du? Vel, de varierer nok de også. Det blir litt mye mas med oppstrøms for de også når vårflua skal ha fart. Eller er det blitt oppstrømspurister der også tro?

Finnes ingen store gutter i Rena, bare mangel på kastegenskaper, og de letteste kastene da er oppstrøms på fisken :)

Dette kastet er det første en Rena fisker bør kunne, og ikke mye å skryte av ;)

Du får sagt det du Gunnar :D :D ....... mulig jeg har tatt feil i alle år men hvis det er lett å presentere presist rett over en grov ørret i Rena ja da

har jeg lurt meg sjæl i årevis..... for jeg synes det fortsatt kan være svært utfordrende og vanskelig med tanke på at presentasjonen må være meget presis for ikke

å skremme ørreten.

Du verden så mange ganger jeg har opplevd selv og ikke minst sett andre oppstrømsfiskere i Rena skremme ørreten fordi kastet ikke var presist nok og fordi man gikk for langt over med fluesnøre eller at flua landet for hardt.

Mulig et oppstrømskast ikke er mye å skryte av....... men lett...... tja...... ikke for meg iallefall ;D ;D

Forøvrig fisker vi vel etter forholdene og om det er oppstrøms eller nedstrøms eller rett ut eller vannkast eller hva det måtte være så blir vel det til syvende og sist en avgjørelse den enkelte fluefisker må ta der og da........ her er vel ingenting rett eller galt :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vwing

Det jeg sier er at elva er slik at oppstrømsfiske "på riktig side" er det enkleste, rett og slett

fordi det er det man automatisk kan best, men nivået på oppstrømskastet er opp til hver enkelt.

Noe å skryte av er det uansett ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det jeg sier er at elva er slik at oppstrømsfiske "på riktig side" er det enkleste, rett og slett

fordi det er det man automatisk kan best, men nivået på oppstrømskastet er opp til hver enkelt.

Noe å skryte av er det uansett ikke ;)

Nei, ser egentlig ingen grunn til å skryte av hverken det ene eller det andre kastet :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vwing

Det jeg sier er at elva er slik at oppstrømsfiske "på riktig side" er det enkleste, rett og slett

fordi det er det man automatisk kan best, men nivået på oppstrømskastet er opp til hver enkelt.

Noe å skryte av er det uansett ikke ;)

Nei, ser egentlig ingen grunn til å skryte av hverken det ene eller det andre kastet :D

Terje!

Nåja, det finnes kast som er atskillig værre enn å denge oppstrøms ;D

Merkelig regel er det åkkesom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tråden gir rom for et seriøst spørsmål her. Mulig jeg missforstår, men jeg senser at noen ymter at oppstrømskasting er enklere å utføre? Mulig jeg er teit og missforstår. Men isåfall. Hvorfor er det det?

I min verden er i allefall oppstrømsfiske IKKE noe enkelt fiske( hvis du skulle fått inntryk av det) Fisker kun oppstrøms når forholdene krever det.  Fins vel knapt noe som er enklere enn å fange en fisk på tørrflue skrått nedstrøms? Forutsatt at fisken ikke står slik til at du bør fiske den oppstrøms da ;D ;D

Men tror personlig mange hadde hatt godt nytte av en dag eller to i en elv med "påbudt" oppstrømsfiske. Jeg har i alle fall utviklet meg teknisk som fluefisker etter flere turer til NZ der man fisker 95% oppstrøms.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg spurte Gisle. Da jeg er helt enig med deg. Jeg fisker oppstrøms når jeg må. Nedstrøms når jeg kan - begge dele da selvfølgelig under hensiktsmessige forutsetninger.

Grunnene mine for å fiske oppstrøms er:

1) Hvis jeg må gjøre det for ikke å skremme fisken jeg fisker etter.

2) Hvis jeg må gjøre det for ikke å skremme de andre fiskene i området.

3) Hvis jeg må ha et enda lengre driv for at fisken ikke - skal bli skremt av nedlegg - står dypt og stiger leeenge - at fluen skal komme inn i fiskens vindu og helt ut av det igejn før jeg rikker på den

4) Hvis geografien tilsier at jeg må.

Hvis ingen av faktorene over er tilstede. Da fisker jeg nedstrøms!

Årsaken er at jeg mener det er enklere. Man kan legge flua godt utenfor fiskens vindu. Man kan til og med flytte den etterpå. Det er lettere å mende etter at flytet er lagt. Man kan til og med......jukse...kremt... og slippe etter.

(NB: for å unngå at alle de fire faktorene over ikke eksisterer praktiserer jeg myyyye kaffedrikking og skiitsnakk før jeg drister meg utpå ;D ;D - eller øke repertoaret mitt til høsten med å øve meg på å fiske systematisk oppover elva med nymphe ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker 95% oppstrøms. Fordi jeg GÅR oppstrøms og ser etter fisk. Enten vak eller fisken selv. Dette gjelder både Norge og her nede. Jeg blindfisker også oppstrøms på lovende strekker. Aldri nedstrøms. Selv om det sikkert er minst like effektivt, med en våtflue f.eks. Men da må jeg først krysse strekket jeg skal fiske over, og det blir ulogisk for meg.

I min verden er et ideelt bilde at fisken står slik til at man kan legge et skrått oppstrøms kast. Ofte må man hjelpe til med litt kurver, reach kast med mending osv.

Slike forhold liker JEG, og jeg oppsøker dem derfor. Andre har sikkert andre preferanser, uten at de er bedre eller dårligere enn mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har det kommet masse fine svar, og belyst mer enn det jeg lurte på :)

Nå var det slik at jeg lurte årsaken til etikken rundt det, og forklaring til hvorfor det var en fiskeregel, ikke fordeler å ulemper med oppstrøms generelt.. mulig jeg ordla meg litt feil.

Men samma det, for jeg har fått svar på begge deler, og takker og bukker :) artig at det kom en liten diskusjon også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rett nedstømsfiske, lirke fluer i fri drift ned mot ventende småharr i rifflestrøm er fryktelig utfordrende.

Få dem opp er èn ting, kroke dem er en annen :D

Ja takk til oppstrøms, gjerne skrått.....og aller helst ikke i blankt motlys i urolig strøm.

Visuelt fiske er viktig for meg, enten det er tørrfluen eller indikator som viser vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at ingen fisker rett ut for seg...  :o

Det kan se ut som JB trenger en pille eller rett og slett legge seg litt nedpå. Hvis bare tørt skrått oppstrøms var nirvana så hadde jeg sluttet å fiske for 10 år siden. Minst! Hvis fisken er så lite sky at man kan presentere skrått oppstrøms på den så er det ikke noe som er enklere enn det. Og jeg kjeder meg når ting blir for enkelt. Så hvis ikke fisken da krever at man holder stor avstand, bruker laaaaaaang fortom, må vade med vanvittig forsiktighet og/eller presentere flua med millimeterpresist spesialkast så blir det hele et stort gjesp. Det eneste som da kan gjøre det mer moro enn å se dagsrevyen er at fisken sannsynligvis har en størrelse som vil gi en kamp for evigheten. Halvkilos på tørt og skrått oppstrøms innenfor 12m har stort sett ikke mer verdi enn annen tidtrøyte. Nei, da er til og med golf mer moro. Det er forresten ganske mye mer moro!

Skikkelig sky fisk og fisk som nekter å følge "tørt-oppstrøms-reglene" er derimot noe helt annet. Og nekter den å ta dead drift døgnflue så er vi i gang serru. Spesielt om den nekter å ta alt som er tørt. Da begynner det å bli interessant. Nesten samme hvilken vei kastet må presenteres. Jeg liker meg likevel aller best om den må ha det rett oppstrøms (med luftmending og hele pakka) eller rett ut. Rett nedstrøms hvor man bare har en eneste sjanse er også svært interessant. Da må de små grå brukes skikkelig (au!) før det gjøres noe som helst. Så for meg har dette blitt en regel:

Jo kortere, tørrere og skrått det blir, jo kjedeligere blir det. Med noen få unntak.

;D

Kult å høre at det faktisk finnes ørret som er så glup at den vet hvor du befinner deg uansett hvor god presentasjonen er. Det MÅ da være Hemsilafisk!!??  ;);D

Hørte rykter om at noen av de i fjor KUN bet på fluene til de som hadde Simms G4 vadere MED zip.

Neida, 'posisjonering' er stikkordet her. Å være god FØR kastet er minst like viktig som å være god under og etter kastet.

Så sent som i går fikk jeg brynet meg på noen skikkelige særinger som sto innunder buskas på et meget vrient strekke. Brukte lang tid på hver fisk FØR jeg i det hele tatt kastet. Tror jeg brukte mesteparten av "kinkige kast" reportoaret mitt i går. Du verden som jeg koste meg!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker så lite at jeg ikke er avhengig av å gjøre det vanskelig. Oppfatter det nesten som absurd å

måtte forsvare at jeg stortrives med klassisk tørrfluefiske under perfekte forhold. Får heller lete opp de største og vanskeligste om det skulle gli litt for lett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helst ja. Men ikke alltid den bredden er "fri". Det er der det tidligere diskuterte backhand kastet kommer inn. Ofte står fisken på samme bredde, og da må det vinkles og herjes. Som regel er det fri baksleng kun rett over elva.

Det blir mest oppstrøms og skrått oppstrøms fordi jeg sniker meg innpå fisken bakfra. Det betyr i praksis at jeg går oppstrøms og "jakter". Det gjelder uansett om jeg ser fisken eller ikke. Men det er klart mer utfordrende å snike seg innpå fisken forfra  ;D.

Jeg har opplevd sær norsk fisk. Som regel sær fordi den har blitt fisket på mye. Men de tar ofte nymfe...

Fisken i NZ er generelt mer var på bevegelser på land og i vann enn den er i Norge. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det situasjonsbetinget for deg også slik at skrått oppstrøms kun er noe du trives mer med og ikke er noe som overgår alt annet fordi det er best for alle og dermed basta?

:)

Skrått oppstrøms tørrfluefiske er noe jeg trives med av nevnte grunner, dersom det er mulig selvsagt. Dette er jo også etter boka, og det blir aldri kjedelig dersom fiskestørrelsen og vakaktiviteten varierer. Ideelt sett så kommer jeg da også ganske nærme vaket, slik at det kan holde med et kast på under ti meter. Det gir god kontroll, og man føler at man behersker situasjonen. I svært mange situasjoner må det lengre kast til, og både luft- og vannmending. Nedstrøms forsøker jeg unngå, da tilslaget ofte glipper. Spesielt dersom man mender ut mye for å "komme ned til vaket". Men må jeg, så må jeg.  ;)  Rett oppstrøms er også vanskelig, fort gjort å drite seg ut om man feilberegner avstand og/eller ikke er noen kløpper på kurvekast. Sistnevnte er ikke av mine sterke sider. Utfordrende situasjoner er morsomt og spennende det, og spenningen er det viktigste for meg. Går heller ikke av veien for å prøve nymfe eller streamer om det må til. Men det gjør ikke noe at det er et enkelt tørrfluefiske jeg bedriver, i hvert fall ikke tidlig på sesongen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var'e mye rar OT.

Forresten,var i Rena i sommer,og klarer ikke å komme på en fisk jeg kastet oppstrøms på,så hvorfor man det!?

Willy

Hvem er det som sier at man ? Fordelene ved skrått oppstrøms når det gjelder tørrfluefiske med døgnflueimitasjoner er omtalt i det meste av fluefiskelitteratur jeg har kommet over (stripefrie drift, kroking og kamuflasje). Men jøsses det finnes massevis av unntak som følge av elvens strømpartier, vadeforhold, krevende kast og ikke minst hva man imiterer. Preben Torp Jacobsen skriver f.eks. en del om at fraværet av stripefrie flyt er en fordel når diverse landinnsekter kommer drivende og står på ørretens meny eller den lar seg sporadisk friste. Eks. stankebein står ikke på vannet, men ligger og kaver i vannet, og imiteres bedre dersom flua striper og drukner litt på ferden. Men når det gjelder kroking så er fortsatt oppstrøms en sikrere strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder kroking så er fortsatt oppstrøms en sikrere strategi.

DET er en sannhet med de største modifikasjoner! Jeg vil heller påstå at det er en myte enn en sannhet. Men det er selvsagt mulig at jeg bare ikke har lært det skikkelig.

Min erfaring er at det stemmer, og det er for såvidt også logisk. Ørreten går forover og tar flua, i tilslaget drar du flua litt bakover - fisk og krok går motsatt vei. Sliter mye mer med tilslaget når jeg fisker nedstrøms, og napper flua ut av kjeften på fisken titt og ofte. Samme logikk er nyttig under kjøring, selv om jeg ofte glemmer det da.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder kroking så er fortsatt oppstrøms en sikrere strategi.

DET er en sannhet med de største modifikasjoner! Jeg vil heller påstå at det er en myte enn en sannhet. Men det er selvsagt mulig at jeg bare ikke har lært det skikkelig.

Min erfaring er at det stemmer, og det er for såvidt også logisk. Ørreten går forover og tar flua, i tilslaget drar du flua litt bakover - fisk og krok går motsatt vei. Sliter mye mer med tilslaget når jeg fisker nedstrøms, og napper flua ut av kjeften på fisken titt og ofte. Samme logikk er nyttig under kjøring, selv om jeg ofte glemmer det da.  :-[

Snakker vi tørrfluefiske her?

Edit: I hine hårde dager ;) begynte endel av skribentene i det utmerkede tidskriftet Flugfiske i Norden og forfekte forskjellige måter å presentere tørrflua på,og spesielt i hardt fiskede områder,hvor det var en mulighet for at fortommen kunne skremme(fisk har jo ingen relasjon til en fortom hvis den ikke har blitt fisket ihjel,og blir skremt av den),og et av de beste kastene var nedstrøms på fisken.Måtte jo prøves,og det kan funke som bare det,så idag er jeg en av de som ofte fisker nedstrøms med tørt og oppstrøms med synk(kortline)! ;D Forresten:kan godt fiske nymfa oppstrøms på lengre kast og,men det driver jeg nesten ikke med lenger(lange kast,altså!) ;)

Så hvis du sliter med tilslag nedstrøm,tror jeg ikke det er retningen,men muligens tidspunktet som blir trøblete.Og det jeg har observert av vakende fisk i elv,er bevegelsen oppover,men lar seg drive med strømmen,så det blir faktisk litt bakover og,desto dypere fisken står desto lengre stigestrekning,altså:standplassen er høyere enn vaket i forhold til strøm/dybde.

Dette ble mye ekstrapjatt!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har det kommet masse fine svar, og belyst mer enn det jeg lurte på :)

Nå var det slik at jeg lurte årsaken til etikken rundt det, og forklaring til hvorfor det var en fiskeregel, ikke fordeler å ulemper med oppstrøms generelt.. mulig jeg ordla meg litt feil.

Men samma det, for jeg har fått svar på begge deler, og takker og bukker :) artig at det kom en liten diskusjon også...

Årsaken skyldes nok den engelske overklassen, som i mange år var premissleverandør for fluefisket, og deres syn på country sport. Ikke den jakt og fiske som almuen bedrev, men jakt og fiske for sportens skyld. Da var det viktig med regler som beskrev det sportslige og klart skilte det fra jakt og fiske som kun hadde som mål å skaffe mat på bordet til den sultne familien. Da dukket det opp regler som at det var usportslig å skyte en fugl på bakken, den skulle skytes i flukt for at det skulle være sportslig. Jeg kan tenke meg at årsaken til at kravet om oppstrøms kast var det eneste tillatte skyldes at man kan fange fisk på tørrflue uten å beherske fluekastet ved nedstrøms fiske. Man kunne få fisk bare ved å mate ut snøret nedstrøms, og slikt kjetterfiske var det naturligvis viktig å slå ned på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...