Gå til innhold

Dubbing til aurivilli (aroni, eller hva det var)


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mørke fluer gir jo helt annen siluett enn lyse. Uten at jeg er personen til å utdype dette.

Det mener jeg også er det viktigste. Altså lys eller mørk. Farge ikke like viktig. Og min erfaring er at mørke kropper funker bedre enn lyse, ihvertfall på aroniklekkinger. Grøthes aurivilli f.eks, har brun (chocolate brown?) flyrite i kroppen. Og den funker!

NEI, det er den ikke. Marginata er brun...   :)

Brun marginata? Ikke drit deg ut a'. :)

Ettersom jeg ikke er særlig lysten på å gå inn i en relativt unødvendig diskusjon om det å drite seg ut så legger jeg heller inn en liten kopi fra "Entomologi/Døgnfluer/Leptophlebia" delen av denne siden. Du får rette Rune og oss andre inn på riktig spor dersom det er feil:

"Leptophlebia marginata: Kalles på norsk for stor myrdøgnflue. Dun er lett gjenkjennelig på kraftig åremønster i vingene. Størrelsen på marginata er mellom  6 mm og 12 mm. Den har 3 haletråder som gjør den lett å kjenne igjen blandt andre arter mørke døgnfluer. Fargen på dun er brun til mørkbrun og spinneren har mørk rødbrun kropp og meget synlige sortfargede flekker på framkant av vingene."

Men nå var det altså Aurivillii det var snakk om...

Nei, nå får du slutte å tulle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry baetrix, men det var en spøk i utgangspunktet, rettet mot mr knowitall-pål, som påpekte det banale (at marginata var brun). Og ja, Grøthe har sikkert ikke bare én aurivilli-imitasjon, men han bruker blandt annet en brunaktig en, med brun cdc-vinge, som fanger mye fisk der andre fluer feiler. Og om den fungerer som klekker i tillegg (som parachutes generelt ofte gjør), som Brun impliserer, så hvorfor ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særinger  ;D

Av alle fluebindere i norge, er jeg sikker på at svært få benytter nøyaktig samme fargenyanser i kroppsmaterialet på sine aurivilli-imitasjoner.

Samtidig tror jeg de fleste fanger fisk under en aurivilli-klekking, om de har ca riktig størrelse, presenteres og flyter nogenlunde riktig.

Dermed er det sikkert hundrevis av fluefiskere i norge som har hver sin oppskrift på hvordan en aurivilli-imitasjon skal se ut  :D

De bør kanskje ikke være blå eller rosa, selv om det sikkert også kunne funket, men om de er gulaktige, brunaktige eller grønnaktige tror jeg kun det er fiskeren som bryr seg om.

Om fisken tar mine duns for å være nettopp duns eller klekkere lever jeg fint uten noe svar på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør uansett kunne forventes gjensidig respekt for og fra begge "leire" og ikke slenges med "særinger" osv. Det kan jo være at det er nettopp denne nysgjerrigheten noen har hatt tidligere som har gjort det lett for deg.

Tolket du innlegget mitt som mangel på respekt ?

Hva var da din omtale av Henning's aurivilli-favoritt preget av ?  ;)

Det er nok fler av oss som er nysgjerrige og vil ha svar, skjønner du, men jeg har tydeligvis ikke fått med meg at det var aurivilli-imitasjoner for ei bestemt elv det var snakk om her. Er klar over at utseendet på aurivillien kan variere fra elv til elv.

Selv opplever jeg ofte at når jeg tror jeg har funnet svaret på noe essensielt angående dette med fluemønster, så får jeg før eller senere dette med "ingen regel uten unntak" midt i trynet  ;D

Var egentlig bare det jeg ville frem til . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg presisere at jeg ikke anser "særing" som noe negativt, spesiellt ikke når det gjelder fluefiskere.

Jeg anser oss som noen særinger alle mann, og det må man vel nesten være når man fordyper seg i slikt som ørsmå fargenyanser på imitasjoner av ei døgnflue.

Min erfaring er altså at det finnes så fordømt få absolutte sannheter i dette gamet, og det er forsåvidt derfor jeg er så oppslukt av det.

Jeg er utrolig glad for at jeg aldri vil få fasitsvar på mange av spørsmålene jeg stiller meg som fluefisker.

Men for å dra dette litt videre, da . . . La oss si at du har suksess med en aurivilli-imitasjon med blanding av lys oliven og en anelse tan i kroppen, flash-ribbing og det hele . . . Hva med hackel (snakker altså om dun) ? Hvor viktig anser dere hackel-fargen for å være, sammenlignet med kropp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv opplever jeg ofte at når jeg tror jeg har funnet svaret på noe essensielt angående dette med fluemønster, så får jeg før eller senere dette med "ingen regel uten unntak" midt i trynet  ;D

Min erfaring er altså at det finnes så fordømt få absolutte sannheter i dette gamet, og det er forsåvidt derfor jeg er så oppslukt av det.

Jeg er utrolig glad for at jeg aldri vil få fasitsvar på mange av spørsmålene jeg stiller meg som fluefisker.

Enig. Det er jo nettopp dette som gjør det så uendelig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lite å bidra med her at jeg vil bare klemme meg inn og si at dette er en meget interesant tråd!!

Skal jeg likevel komme med et bidrag her. Så må det være at jeg mener å ha erfart at ribbingen kan være en viktig trigger på aronivilli. Der jeg bor er dette ei ordentlig "tigerflue" med rustrød ribb i kroppssegmentene. Jeg tror dette gir bilde av kontraser og er dermed grundig med det.....(bortsett fra de med extended body, som flyter perfekt på urolig vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sorry baetrix, men det var en spøk i utgangspunktet, rettet mot mr knowitall-pål, som påpekte det banale (at marginata var brun). Og ja, Grøthe har sikkert ikke bare én aurivilli-imitasjon, men han bruker blandt annet en brunaktig en, med brun cdc-vinge, som fanger mye fisk der andre fluer feiler. Og om den fungerer som klekker i tillegg (som parachutes generelt ofte gjør), som Brun impliserer, så hvorfor ikke.. :)

Erru tjukk i hue eller ? Tror du ikke jeg vet hva Tor bruker (og andre hemsedølinger) ?? Fiska sammen med de i 20 år. Så hvis det er knowitall din gjøk så fortsett og tro det da....  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HæHæ retta nå da... Glemte et sitat. Seriøst tjukk i hue sjæl tydeligvis. men jeg veit i allefall hvordan a.... ser ut i Hemsila. Bare spør, jeg er Mr. knowitall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry baetrix, men det var en spøk i utgangspunktet, rettet mot mr knowitall-pål, som påpekte det banale (at marginata var brun). Og ja, Grøthe har sikkert ikke bare én aurivilli-imitasjon, men han bruker blandt annet en brunaktig en, med brun cdc-vinge, som fanger mye fisk der andre fluer feiler. Og om den fungerer som klekker i tillegg (som parachutes generelt ofte gjør), som Brun impliserer, så hvorfor ikke.. :)

Erru tjukk i hue eller ? Tror du ikke jeg vet hva Tor bruker (og andre hemsedølinger) ?? Fiska sammen med de i 20 år. Så hvis det er knowitall din gjøk så fortsett og tro det da....   :)

;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt moderatormat.

Er det så rart da? Vi snakker jo tross alt om farge på dubbing ;D

Dessuten handlet det om onan.. aron... aurivillii. Det var ikke annet å forvente da!  ;D

Hadde tenkt å spørre om hvilken trådfarge dere bruker, men jeg tror jeg lar det være.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå la vi inn likt :) Tobacco er vel akkurat maken. Godt to er enige her da. Men jeg er jo tross alt Mr. knowitall iflg. han ene smartæsen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg og vurderer lysebrun, oliven og lysegul/ginger - og så slenger du "Rusty" på bordet! Fanken å vanskelig det skal være å få bindt om noen aurivilli da. Har ikke fått sortert ut materialene en gang.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...