Gå til innhold

Dubbing til aurivilli (aroni, eller hva det var)


.JB

Anbefalte innlegg

Har benyttet en del diverse kombinasjoner. Ofte gulaktige dubbing med rød bindetråd som ribbing. Ser imidlertid av oppskrifter at det er veldig mange varianter. Stokkebekk foreslår eksempelvis 60% flyrite #15 + 40% flyrite #9. En annen oppskrift jeg har foreslår #36 ginger cream, som jeg synes blir veldig blass. Andre igjen benytter 50/50 av flyrite #15 og #4

Nå vil sikkert fargen variere en del på i hvilke elver man fisker, men sånn generelt hvilken dubbing bruker du - og hvorfor?

Understreker at jeg har bare er ute etter dubbing, men ikke nødvendigvis Flyrite. Lager også varianter med biot, men det er annen sak.

PS! Vet at dette er veldig sært, men jeg ble litt nysgjerrig på dette her ettersom oppskriftene varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Stokkebekk foreslår eksempelvis 60% flyrite #15 + 40% flyrite #9.

Nei. Det er Lennart Bergqvist som foreslår nettopp denne komboen, Fly-Rite #15/#9 respektive 40/60% til aurivillii  :)

Og den er jo lik noen steder  :)

Du sier jo svaret på ditt eget spørsmål selv: Hvis du synes fargen blir blass (flua sett fra under, ikke sant?) så blander du den tilsvarende, Jørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er så forskjellig individ imellom hvilken garge vegitasjonen har akkurat der individet har vokst opp....men noe olivenbeigebeunegreiermed myebeigei  så har du matcha det greit over hele landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er som Staffan sier viktig (hvis man skal etterstrebe eksakt farge) å angi hvor man skal fiske. Selvsagt. Og hvor eksakt fargen bør være får bli opp til hver enkelt, men det blir en helt annen diskusjon.

Men jeg er med på Jørn sin tanke; en allrounder av en farge som, ja, liksom er "allround"  :) Det er sympatisk.

Jeg tror det var Lars Magne Roksvåg som fortalte meg at måkene stort sett tok det ene kjønnet (ja, lur på hvilket) av aurivilliene og det samme gjorde ørreten helst. Eller så var det Erik E. Husker ikke helt. Uansett, så var det en kjempemorsom "liten" info synes jeg, som jeg faktisk ikke hadde vært mann nok til å observere før. Jeg hadde rett og slett ikke sett det/ sett etter det. Og slike ting synes jeg er moro info.  :) Og fargen? Har den liggendes på bindebordet her - er en kombo for Fly-Rite og en for Superfine også. Lars Magne og Erik er forøvrig to karer som virkelig vet hva de snakker om, så derom hersker ingen tvil  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at ørreten i Simmsrenna er så kresen på fargen på aronivilli-imitasjonene. Mer størrelsen, kanskje . . . Vanskelig for meg å si noe bastant, da jeg er så drivende dyktig til å fiske at jeg lett får den paranoide ørreten der oppe til å ta en myggklekker på krokstr 22 for en auronivilli dun, og motsatt.

Sier som Even Rise : Når vi gutta ankommer elva med super-fluene våre velger andre fiskere å reise hjem, da de regner seg for sjanseløse med sine heller lugubre fluer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise binder grisestygge fluer. Selv om jeg er en helt middels B binder selv, så jeg ser ingen grunn til å reise hjem om han skulle dukke opp.

Men Herr Brun. Hvilket kjønn foretrekker måker og ørret da? Har mistanke om at det har gått noen måkeliv til gastroskopien.

Binder mine Aronivillier i en vanlig sandfarge, kanskje litt oransje iblandet. Har inntrykk av at det er som ho mor sier, størrelsen er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

døtt inn litt oiven pg så er vi ganske jamnstilte i indte Trons uansett, Thorbjørn......er det så nøye siden vi har så mye metall under vannflata??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise binder grisestygge fluer. Selv om jeg er en helt middels B binder selv, så jeg ser ingen grunn til å reise hjem om han skulle dukke opp.

Men Herr Brun. Hvilket kjønn foretrekker måker og ørret da? Har mistanke om at det har gått noen måkeliv til gastroskopien.

Så du antyder at jeg er hard med hagla?  ;D

Neida, det går jo "folkesport" i å antyde at farge "ikke-betyr-noe-så-det-så" så da gjør det sikkert ikke det heller da  ;D

Så da fisker trolig alle farger like bra. Og det er jo fint. Da slutter vi med rosa hotspots på tsjekkere og alt, for farge betyr jo ingen ting. Alle fluer bindes grå. Inkludert alle tørre. He he  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise binder grisestygge fluer. Selv om jeg er en helt middels B binder selv, så jeg ser ingen grunn til å reise hjem om han skulle dukke opp.

Men Herr Brun. Hvilket kjønn foretrekker måker og ørret da? Har mistanke om at det har gått noen måkeliv til gastroskopien.

Så du antyder at jeg er hard med hagla?  ;D

Neida, det går jo "folkesport" i å antyde at farge "ikke-betyr-noe-så-det-så" så da gjør det sikkert ikke det heller da  ;D

Så da fisker trolig alle farger like bra. Og det er jo fint. Da slutter vi med rosa hotspots på tsjekkere og alt, for farge betyr jo ingen ting. Alle fluer bindes grå. Inkludert alle tørre.

Mht farge, så bør man ligge i nærheten. Mørke fluer gir jo helt annen siluett enn lyse. Uten at jeg er personen til å utdype dette.

Fluebinding er en flott og kreativ beskjeftigelse. Ser helt klart verdien og tilfredstillelsen av å lage en flue så eksakt som overhodet mulig. Klarer ikke å se at en nyanse skulle fiske bedre enn en annen. Men her spiller vel karateren på elve en rolle også

Lærte tidlig at Aurivillien var fra Tan til oliven. Og bandt derfor begge for å være sikker. Helt til jeg oppdaget at mine elver huset de brunere kompisene.

Husker jeg kjøpte en hel mappe med spesial døgnflue dubbing fra Suicide Service på 90 tallet, og fikk bare bruk for 3-4 av dem.

Mener jeg skulle ha et bilde av en lokal Aronivilli en eller annen plass, men finner det ikke nå....

PS: Bare kult om du knekker noen søppelbaroner med en 36 grammer nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den tan fargen som er i Staffan sitt kapok sett. Fungerer helt utmerket. Skal man være virkelig avansert kan man dubb en kordell med tan og en med oliven, men det gidder jeg ikke, fisken er ikke så nøye på det.

Har forøvrig ikke åpnet posene med flyrite og superfine etter jeg begynte å bruke kapok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fargen? Har den liggendes på bindebordet her - er en kombo for Fly-Rite og en for Superfine også.

Er kombinasjonen hemmelig?!

Neida, absolutt ikke hemmelig. Men det er ikke sikkert alle er interessert i å høre slik, så jeg PM'er deg Jørn  :)

Ikke hemmelig sa du - hvorfor PM da? Nå blei jeg også virkelig nyfiken, er dette veldig hysj-hysj??

Trodde det var slike opplysninger trådstarter var ute etter?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørke fluer gir jo helt annen siluett enn lyse. Uten at jeg er personen til å utdype dette.

Det mener jeg også er det viktigste. Altså lys eller mørk. Farge ikke like viktig. Og min erfaring er at mørke kropper funker bedre enn lyse, ihvertfall på aroniklekkinger. Grøthes aurivilli f.eks, har brun (chocolate brown?) flyrite i kroppen. Og den funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge ikke like viktig. Og min erfaring er at mørke kropper funker bedre enn lyse, ihvertfall på aroniklekkinger. Grøthes aurivilli f.eks, har brun (chocolate brown?) flyrite i kroppen. Og den funker!

:) Bare et lite tankeeksperiment i aller ydmykesthet. Ikke at det har noe å si, men allikevel :) :

- La oss nå si at den aroni/ aurivillii- imitasjonen vi har satt på først ikke funker. Den har en forholdsvis lys kropp akkurat som de ekte aurivilliiene.

- Så prøver vi en aurivillii fallskjermflue med mørk brun kropp (tilfeldigvis akkurat samme farge som aurivillii- nymfene som henger rett under overflata har. De som henger der klare til å klekke - mørkebrune og saftige driver de nedover strømmen.).

- Fisken står og plukker mørkebrune klekkere, og nymfer rett under overflata som er på tur til å klekke, og så kommer vår dyptliggende (mørkebrune) fallskjermflue drivende nedover, og fisken tar.

Ikke for at det har noe å si, men 1) tok fisken da en mørkbrun nymfe som klekket? Eller 2) bryr den seg ikke om farge slik at den likesågodt tar mørkebrune duns, og vi kan dra den slutningen langs elvekanten?  Ikke for at det har noe å si altså, men det er jo moro å tenke på  :D  

Det hadde heller ikke noe å si for han som var i Finnmark og plutselig så en stor ørret som jagde småfisk på grunna. Ørreten kom fort fra elvedypet, og smalt til med sporen i stimen av småfisk, slik at en eller to ble liggende flytende i overflaten helt svimslått. Små, grå byttefisk på 2-3 cm.

Han hadde en Streaking Caddis på, og tenkte at fisken sikkert ville ha tørre vårfluer også. Så neste gang ørreten gjorde et nytt utfall mot byttefiskene, så kastet han Streaking Caddisen rett over stimen, og rykket den forsiktig inn. Ørreten tok. Ørret på tørt. Ørret tatt på vårflue  :)

Men tok den egentlig tørr vårflue? Eller tok den denne 2-3 cm gråspraglete flua som lå i overflata som en skadd småfisk, som til og med ble rykket litt i som en svimslått småfisk?  :D

Ikke for at det har noe å si, men moro å tenke på  :D

God helg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, interessant innlegg, tror nok du har helt rett og at ørreten svært ofte tar flua for noe annet enn det den egentlig skal etterlikne. Vi har jo også en krok som henger under uansett, og tror nok denne ofte kan bli sett på som nymfehud eller en klekker.

Baetrix. Flua til Henning er faktisk en veldig god imitasjon. Den er ikke enkel fordi ørreten er så lite selektiv i Rena, men fordi denne imitasjonen uthever de triggerne som er de viktigste på aurivillien, høye vinger og bakkroppen ut av vannet. De fleste duns av aurivilli har halene så høyt til værs at de kun synes som en tynn silhuett som sannsyngligvis har svært lite å bety for ørretens sin oppfatning av innsektet. En fallskjerm flue med vanlige haler kan derimot fort bli tatt for å være en klekker som André sier eller en stillborn som ikke har klart å få opp bakkroppen og halen, hvem vet? Rent imitasjonsmessig er ihvertfall Nobody flua eller smeltelimsaurivillien en bedre imitasjon av de ekte insektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mørke fluer gir jo helt annen siluett enn lyse. Uten at jeg er personen til å utdype dette.

Det mener jeg også er det viktigste. Altså lys eller mørk. Farge ikke like viktig. Og min erfaring er at mørke kropper funker bedre enn lyse, ihvertfall på aroniklekkinger. Grøthes aurivilli f.eks, har brun (chocolate brown?) flyrite i kroppen. Og den funker!

NEI, det er den ikke. Marginata er brun...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørke fluer gir jo helt annen siluett enn lyse. Uten at jeg er personen til å utdype dette.

Det mener jeg også er det viktigste. Altså lys eller mørk. Farge ikke like viktig. Og min erfaring er at mørke kropper funker bedre enn lyse, ihvertfall på aroniklekkinger. Grøthes aurivilli f.eks, har brun (chocolate brown?) flyrite i kroppen. Og den funker!

NEI, det er den ikke. Marginata er brun...   :)

Brun marginata? Ikke drit deg ut a'. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...