Gå til innhold

optimal fluesnelle


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

hei.

jeg har tenkt til å kjøpe ny snelle i klasse #3-#4. har selv sett på waterworks ULA force LT.

men har lyst til å høre deres meninger om denne snella og andre virkelige gode ørretsneller. ( pris har ingen betydnig).

håper dere har noen gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil vel si at de fleste snellene fra lamson er veldig gode.(ihvertfall i mine øyne ;D)

er selv eier av en velocity og litespeed i klasse 4. ser usannsynlig bra ut og gjør jobben enda bedre attpåtil.

bremsen er jo nærmest legendarisk, det samme med den herlige knarren.

ULA har jeg aldri testa, men har hørt bare positivt om den. om du vurderer den så tror jeg ihvertfall ikke du vil angre.

mange her inne som sverger til danielsson snellene, og det er nok en grunn til det vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Lamson jeg også, men etter å ha sett noen filmer med Mr. Brun, så har jeg litt lyst på denne - lett påvirkelig som jeg er:

http://www.looptackle.se/Shop/Rullar/Opti-Series/OPTi-Dryfly

I dyreste laget, men hadde jeg ikke vært gift hadde jeg nok kjøpt den - av to grunner:

1. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke så mye penger på meg selv.

2. Tror man drar damer på denne snella.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Lamson jeg også, men etter å ha sett noen filmer med Mr. Brun, så har jeg litt lyst på denne - lett påvirkelig som jeg er:

http://www.looptackle.se/Shop/Rullar/Opti-Series/OPTi-Dryfly

I dyreste laget, men hadde jeg ikke vært gift hadde jeg nok kjøpt den - av to grunner:

1. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke så mye penger på meg selv.

2. Tror man drar damer på denne snella.  ;D

Stemmer for Lamson og  Daniellsson.

Pris mot kvalitet og design er vanskelig å slå... Og Ross Reels da.

Damer har liten interesse for størrelse på felger, fluesneller eller andre ting som vi menn gjerne tror at de legger merke til.

Bare tøv!

Sånne ting er det kun andre menn som legger merke til. Og er ikke noe annet enn en annen måte å vise styrke, penisstørrelse og revir  på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg har tenkt til å kjøpe ny snelle i klasse #3-#4. har selv sett på waterworks ULA force LT.

men har lyst til å høre deres meninger om denne snella og andre virkelige gode ørretsneller. ( pris har ingen betydnig).

håper dere har noen gode forslag :)

Jeg har denne snella og den er digg å se på, veier ikke noe, men de snellene jeg er mest fornøyd med er Danielsson/Loop Dry fly, blir liksom aldri lei av de, billigere er de og  :)

Og forresten JB, tror det der hadde vært en killer ja  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg har tenkt til å kjøpe ny snelle i klasse #3-#4. har selv sett på waterworks ULA force LT.

men har lyst til å høre deres meninger om denne snella og andre virkelige gode ørretsneller. ( pris har ingen betydnig).

håper dere har noen gode forslag :)

Pris ingen betydning? Da tror jeg at jeg hadde gått for denne:

post-942-13949878265456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Lamson jeg også, men etter å ha sett noen filmer med Mr. Brun, så har jeg litt lyst på denne - lett påvirkelig som jeg er:

http://www.looptackle.se/Shop/Rullar/Opti-Series/OPTi-Dryfly

I dyreste laget, men hadde jeg ikke vært gift hadde jeg nok kjøpt den - av to grunner:

1. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke så mye penger på meg selv.

2. Tror man drar damer på denne snella.  ;D

Dersom man drar damer med en fluesnelle må man være obs.  Slike damer passer ikke barn og hus mens gubben er på fisketur.  Slike damer forventer å være med, og kanskje de til og med tar større fisk enn deg.  Dame med på fisketur - som i tillegg gruser deg i praktisk fiske - kan det bli verre?  Ja, det kan det.  Dama drar på fisketur mens du må passe hus og barn.  Trå forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Lamson jeg også, men etter å ha sett noen filmer med Mr. Brun, så har jeg litt lyst på denne - lett påvirkelig som jeg er:

http://www.looptackle.se/Shop/Rullar/Opti-Series/OPTi-Dryfly

I dyreste laget, men hadde jeg ikke vært gift hadde jeg nok kjøpt den - av to grunner:

1. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke så mye penger på meg selv.

2. Tror man drar damer på denne snella.  ;D

Dersom man drar damer med en fluesnelle må man være obs.  Slike damer passer ikke barn og hus mens gubben er på fisketur.  Slike damer forventer å være med, og kanskje de til og med tar større fisk enn deg.  Dame med på fisketur - som i tillegg gruser deg i praktisk fiske - kan det bli verre?  Ja, det kan det.  Dama drar på fisketur mens du må passe hus og barn.  Trå forsiktig!

Her er jeg nok ikke enig. Jeg var riktignok allerede gift da jeg ba med meg kona på en ukes telttur med fiskestang. Glemmer ikke øyeblikket da hun lå på alle fire og bannet da den mistet første ørreten hun noen gang hadde fått på kroken. Men hun ble i hvertfall fiskefrelst på den turen, og hun har tatt den største fisken av oss to. Og begge barna har arvet evnen til å kose seg ute i naturen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha gått for en Orvis Battenkill eller Abel. Har hatt mine i over 30 år og selv om jeg har mange nye sneller, Lamson/Waterworks, Loop, Sage med fler er det fortsatt Orvis Battenkill og Abel snella jeg bruker. Bare lyden i de to snellene drar damer JB ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

har 3 litespeeder og en velocity, og kan ikke annet enn å si glimmrende sneller ;D. bruker dem i salt og fersk vann. ingen problemer i det hele tatt.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for min del er at snella tåler mye, både av sand, fukt, saltvann og slag. Lamson Litespeed Hard Alox er god her. Med et par spoler, er det en skikkelig arbeidssnelle som jeg bruker både i saltvann og ferskvann. Den snella skal jeg rett og slett slite ut, og det tror jeg kommer til å ta meg noen år (bank i bordet). I "gamle dager" hadde jeg noen billige sneller fra HTH (Hockey Trade House  ??? ). Etter noen turer i saltvann var de så kraftig korrroderte at i hvert fall den ene regelrett falt i fra hverandre. Spolen ville rett og slett ikke sitte i spolehuset. :D  Huff, minner meg om en tid da det vær rimelig mye kål med utstyr og stangføring. Fisketurer bestod hovedsaklig av seks ting: 1. Hente ned fluer fra tretopper. 2. Ryke fluer i tretopper og buskas. 3. Kompensasjonsreparere utstyr som ikke virket. 4. Skremme fisk som stod nærme land. 5. Misse kraftig på tilslaget etter å ha ventet en "hel dag" på den rette sjansen.  6. Banne på vei hjem, og love meg selv at neste gang så tar jeg med spinnerstanga også (... hvilket jeg ikke gjorde likevel).  :-[:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det viktigste for min del er at snella tåler mye, både av sand, fukt, saltvann og slag. Lamson Litespeed Hard Alox er god her. Med et par spoler, er det en skikkelig arbeidssnelle som jeg bruker både i saltvann og ferskvann. Den snella skal jeg rett og slett slite ut, og det tror jeg kommer til å ta meg noen år (bank i bordet). I "gamle dager" hadde jeg noen billige sneller fra HTH (Hockey Trade House  ??? ). Etter noen turer i saltvann var de så kraftig korrroderte at i hvert fall den ene regelrett falt i fra hverandre. Spolen ville rett og slett ikke sitte i spolehuset. :D  Huff, minner meg om en tid da det vær rimelig mye kål med utstyr og stangføring. Fisketurer bestod hovedsaklig av seks ting: 1. Hente ned fluer fra tretopper. 2. Ryke fluer i tretopper og buskas. 3. Kompensasjonsreparere utstyr som ikke virket. 4. Skremme fisk som stod nærme land. 5. Misse kraftig på tilslaget etter å ha ventet en "hel dag" på den rette sjansen.  6. Banne på vei hjem, og love meg selv at neste gang så tar jeg med spinnerstanga også (... hvilket jeg ikke gjorde likevel).  :-[:D

Steike ta, også er det bare punkt 3 som har ordna seg :D..... ja ja, du må nok slite noen år til du, Jørn ;D

Til trådstarter så har du et hav av fluesneller å velge imellom.

Selv ville jeg vurdert Lamson sneller da du får sneller som holder svært høy kvalitet.

Jeg har hatt både Waterworks ULA, Lightspeed og Velocity.

Sitter i dag igjen med Velocity som jeg av en eller annen grunn liker best.

Loop Dry Fly kjøpte jeg for en stund tilbake og den gleder jeg meg virkelig til å ta i bruk.

Skulle jeg ha valgt en snelle fra øverste hylle ville jeg starta med å se om jeg kunne finne en snelle som passert fra

disse merkene:

Danielsson

Lamson

Loop

Ross

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil vel si at de fleste snellene fra lamson er veldig gode.(ihvertfall i mine øyne ;D)

er selv eier av en velocity og litespeed i klasse 4. ser usannsynlig bra ut og gjør jobben enda bedre attpåtil.

bremsen er jo nærmest legendarisk, det samme med den herlige knarren.

ULA har jeg aldri testa, men har hørt bare positivt om den. om du vurderer den så tror jeg ihvertfall ikke du vil angre.

Den herlige knarren...............    ;D ;D

På min Waterworks Lamson ULA #2 kommer den "herlige knarren" fra en liten plastbit festet bare for å gli over tannhjulet og gi lyd. Samme modell som mange av oss brukte for å lage "motorsykkellyd" på tråsyklene våre da vi var 10 år gamle. Regner med at eiere av gamle Hardysneller, muligens med rette, vil rope opp om blasfemi og historieløs ungdom nå!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for min del er at snella tåler mye, både av sand, fukt, saltvann og slag. Lamson Litespeed Hard Alox er god her. Med et par spoler, er det en skikkelig arbeidssnelle som jeg bruker både i saltvann og ferskvann. Den snella skal jeg rett og slett slite ut, og det tror jeg kommer til å ta meg noen år (bank i bordet). I "gamle dager" hadde jeg noen billige sneller fra HTH (Hockey Trade House  ??? ). Etter noen turer i saltvann var de så kraftig korrroderte at i hvert fall den ene regelrett falt i fra hverandre. Spolen ville rett og slett ikke sitte i spolehuset. :D  Huff, minner meg om en tid da det vær rimelig mye kål med utstyr og stangføring. Fisketurer bestod hovedsaklig av seks ting: 1. Hente ned fluer fra tretopper. 2. Ryke fluer i tretopper og buskas. 3. Kompensasjonsreparere utstyr som ikke virket. 4. Skremme fisk som stod nærme land. 5. Misse kraftig på tilslaget etter å ha ventet en "hel dag" på den rette sjansen.  6. Banne på vei hjem, og love meg selv at neste gang så tar jeg med spinnerstanga også (... hvilket jeg ikke gjorde likevel).  :-[:D

Steike ta, også er det bare punkt 3 som har ordna seg :D..... ja ja, du må nok slite noen år til du, Jørn ;D

Ikke pirk i det Rufsdahl, da brenner jeg ned bua di!  :D;D

PS! Denne tråden burde vel ligge under utstyrsprat? Men sånn er det når vi har moderatorer som ligger bakover i stolen, med beina på bordet og med halvannen liter cola og ostepop i fanget.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

::)Abel Super series er helt klart mitt råd til deg.

Jeg har hatt og har de fleste sneller i klasse 3-5 og man får en helt spesiell følelse av kvalitet når man holder en Abel i hendene. Jeg har nå standardisert mine fluestenger med Abel Super Series. Ingen over og ingen ved siden.

Det er vel den eneste snellen du kan 'pimpe' opp som du vil også. Kan evt customize farger, motiv, sveiv, bremseskive  osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil vel si at de fleste snellene fra lamson er veldig gode.(ihvertfall i mine øyne ;D)

er selv eier av en velocity og litespeed i klasse 4. ser usannsynlig bra ut og gjør jobben enda bedre attpåtil.

bremsen er jo nærmest legendarisk, det samme med den herlige knarren.

ULA har jeg aldri testa, men har hørt bare positivt om den. om du vurderer den så tror jeg ihvertfall ikke du vil angre.

Den herlige knarren...............    ;D ;D

På min Waterworks Lamson ULA #2 kommer den "herlige knarren" fra en liten plastbit festet bare for å gli over tannhjulet og gi lyd. Samme modell som mange av oss brukte for å lage "motorsykkellyd" på tråsyklene våre da vi var 10 år gamle.

;D  ;D  ;D  Det er visst ikke noe som er skam lenger når det kommer til å spare vekt  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

hei.

jeg har tenkt til å kjøpe ny snelle i klasse #3-#4. har selv sett på waterworks ULA force LT.

men har lyst til å høre deres meninger om denne snella og andre virkelige gode ørretsneller. ( pris har ingen betydnig).

håper dere har noen gode forslag :)

Pris ingen betydning? Da tror jeg at jeg hadde gått for denne:

Fy flate så stygg den Trilogy snella var, må være en eller annen designerspire på syre, som har hatt en særdeles dårlig tripp akkurat den dagen.

Har litt lyst på Opti felg, trenger en ny #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg ville gått for Abel, høy kvalitet og ikke så vanlige her på berget

Bra forslag. MEN, Abel har vært til salgs i Norge siden 80 tallet. Uvanlige er de ikke :)

Ser at noen foreslår Battenkill og Abel i samme setning. Abel er vel lysår bedre en Battenkill. Arrghh for ei sammenlikning  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste ved valg av snelle til brunørretfiske av normal størrelse (300 hg - 2 kg) er image. Jeg valgte Lamson Litespeed fordi den kler meg. Solid kvalitet, uten å være for flashy (akkurat som Toyota Landcruiser). ULA Force har litt for høy show-off faktor for min del, men dersom du er fra landet og drømmer om store biler for å imponere damene utenfor Samvirkelaget (sånn som Toten-Lars), så er ULA Force midt i blinken.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...