Gå til innhold

Kalkstrømmer i England


Sigve

Anbefalte innlegg

Ser unektelig flott ut! Som legoland for fluefiskere. Må innrømme at det frister å snike seg rundt kortklipte og pyntelige hekker på jakt etter ørret på en gressplen med 12 mm gress. Jo, jeg kunne klart det i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser unektelig flott ut! Som legoland for fluefiskere. Må innrømme at det frister å snike seg rundt kortklipte og pyntelige hekker på jakt etter ørret på en gressplen med 12 mm gress. Jo, jeg kunne klart det i noen dager.

Heldigvis er ikke alt fisket i england som på siste bildet der, men er litt anderledes fra norske elver ja.

Forøvrig meget flotte bilder Morten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flotte bilder Morten. Frister i allefall ikke mindre. Selv om det ikke ser ut som våre elver her så må jeg si dette har en anderledes sjarm.

Da er Frode i boks. Henning er vel også klar. Hva sier du Oddbjørn? Sjur? Stian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Ser ofte at fisken fra disse elvene er unormalt feit også har de ikke alltid så store finner og har lite prikker. Er det kun settefisk i alle kalkelvene der borte? Og settes de ut som store? Ikke meningen å kødde til tråden deres men er nysgjerrig.

Hehehe Din jævla kødd ;D Snakk om å prøve å kødde det til. Bli nå heller med og hopp over dette irske vaset et år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Ser ofte at fisken fra disse elvene er unormalt feit også har de ikke alltid så store finner og har lite prikker. Er det kun settefisk i alle kalkelvene der borte? Og settes de ut som store? Ikke meningen å kødde til tråden deres men er nysgjerrig.

Det er mye settefisk i de engelske kalkelvene, ingen tvil om det. Ikke bare brunørret, men også regnbueørret (River Test). Men så er det jo viktig å huske på at disse elvene i hovedsak er konstruert av mennesker (romerne, senere nederlendere og briter). Det er lite naturlig over kalkelvene i utgangspunktet.

Når det er sagt, er det STOR forskjell på kvaliteteten/størrelsen på fiskene som settes ut. Gamle, ærverdige Houghton Club (Stockbridge) har et eget klekkeri, og kvaliteten på fiskene derfra er prima. Og, på noen strekninger settes det ikke ut fisk i det hele tatt. Men når britene snakker om "wild fish", handler det ofte om "native fish", altså avkom etter settefisk og ikke villfisk i vår forstand.

Som dere ser på bildene, så er valgene mange. Kjente og ukjente elver, noen renner gjennom landskap som matcher hvilken som helst golfbane eller park, andre har et langt mer naturlig utseende. Så det er egentlig bare å velge og vrake  :) Annerledes er det definitivt! Må ta det som en pakke, med kultur, historie og alt... Det er ikke hit man reiser for å kaste, kaste og atter kaste - i håp om å perse.

Det beste av alt er at man føler seg ufattelig heldig når man kommer hjem igjen til alle mulighetene her hjemme. Ikke minst setter det prisdebatten i Hemsil i perspektiv...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Ser ofte at fisken fra disse elvene er unormalt feit også har de ikke alltid så store finner og har lite prikker. Er det kun settefisk i alle kalkelvene der borte? Og settes de ut som store? Ikke meningen å kødde til tråden deres men er nysgjerrig.

Hehehe Din jævla kødd ;D Snakk om å prøve å kødde det til. Bli nå heller med og hopp over dette irske vaset et år!

Hehe.. det frister det også, men nå ble det ikke irland i år pga. vulkanen. Så da må jeg nok dit til våren. Det er kalkelver i Irland også, med villfisk, men de er skjelden av spesielt interessant format. Jeg reiser ikke med fly for å fiske 3-400 grammere. Jeg skal nok prøve en tur til england, men vil kombinere kalkelvfiske med reservoar. Frister å dra litt tidlig slik at de ikke har fyllt opp med nysatt fisk ennå. De fiskene som overvintrer et eller flere år i de reservoarene er visstnok skikkelig sprekinger. Og ikke minst, de ser ut som fisk.

Morten: Takk for info. Det er spennende å se bilder å lese om turene dine. Keep it up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I fjor fisket jeg litt med en engelsk sportsfiskejournalist i Hemsedal, og det han var mest imponert over var at det var villfisk han fisket på. Født og oppvokst i elva, og "normal" kondisjon..

Men for meg spiller det ingen rolle om fisken er satt ut i disse elvene. De er som regel relativt "pene" til å være oppdrettsfisk. Herregud, halve Norge har jo "put and take"- vann om man setter det på spissen. Riktignok satt ut i mindre størrelse, men allikevel..

Bare det å oppleve "fluefiskets vugge" og alt det der, og ikke minst fiske i en annen kultur, annet landskap, og annen drikkekultur (tenker da selvfølgelig på innlagte te-pauser  ;) ), gjør at en slik tur står høyt på min ønskeliste. Synes bare de skulle vært ørlite grann mer nøye når de klipper gresset langs elvebredden. Ser at gartneren har glemt noen gresstrå på det ene bildet. Ser rett og slett rotete ut...   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Må blåse litt liv i denne igjen

Jeg har hatt en meget hyggelig prat med Morten som har gitt meg en hel haug med info om fisking i dette området. Ble ikke mindre giret etter denne samtalen. Har sjekket litt priser på fly, fiskekort og hotell. Mangler pris på leiebil. Hotellet var litt i det dyreste laget. Må kunne finne et rimeligere alternativ. Har en annen kar som også hjelper. Så ordning blir det.

Ser at vi fort kommer opp i 12-13 000 pr hode med 4 dagers fiske, 6-7 dagers reis, men her er skal vi oppleve litt mer enn bare elv. Vi har jo sights vi må se, pub som må besøkes osv.

Det er ennå plass til 1 eller 2 til. Syns ikke vi skal være mer enn 5 med tanke på bil.

Foreløpig har Henning ja til tur så da er vi 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ennå rom for flere her. Hvis det er noen som ønsker litt mer info så kan du sende meg en PM. Reisetid blir sånn ca midtveis i mai til juni. Er jo mye spennende som skjer her hjemme da, men kan hente inn noen røde dager.

Det blir jo litt dyrt. Syns selv dette ikke er overkommelig. Bare for ordensskyld vil jeg si at vi ikke er avhengig av noen for å presse priser. Altså du betaler selv og ikke via meg.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende.

Syns du har gjort noe med rett perspektiv her,skikkelig opplevelse av tradisjon og kultur.

Kan sikkert høre mumlinga på pubben,og langs med elva,der overklassefolka tredde jernkrokene sine inn på den tynneste hesteguten,fra den fineste hoppa,nei hingst skulle det visst være,før de svingte greenhart'en.

Flotte bilder fra Morten også.

Håper dere får en fin tur,men er dette i Danica-tiden ?

Noen som vet?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uka i mai, første i juni, pleier vi å reise for å treffe på Danica-toppen. Men, som vi pratet om, Sigve, er jo elvene adskillig flottere senere på året. I august er vannet klarere, vegetasjonen rikere, klekkingene fortsatt bra - og prisene adskillig lavere enn i månedsskiftet mai/juni. Danica-perioden er over, men jeg hadde nok vurdert å reise da isteden.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...