Gå til innhold
  • 0

Hvordan avlive?


JonMelon

Spørsmål

Kan begynne med å si at alle mine 7 ørreter som noen gang er tatt på flue er blitt sluppet ut, alle som en  ;) Men en gang, langt der fremme kan det muligens komme en situasjon der matmangel gjør at det er mitt liv eller fiskens, og da, uten å være helt sikker, tror jeg fisken må bøte. Hva er den beste metoden? Kakk i hodet med knyttneven? Knekke nakken? Giftpiller?

Opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

To fingre bak gjellene og knekk nakken, det funker på nesten alle størrelser. Unnskyld,,, jon melon men det er mat vi snakker om ikke sant, beklager men det er bare en fisk. Ikke meniga å være frekk eller noe sånn, bare ærlig. Mutter'n brukte en stor stein, gjør jobben det åsså.

hvis det skal være helt seriøst med mat i tankene så er jo bløgging med kniv det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

noen harde kakk i hodet (ikke machoteknikken til Monsen med knokene) med en stein eller annet redskap, knekk nakken eller bruk kniv. skal man "knerte" fisken så gjør det umiddelbart, ikke vent til jubeldansen og fotograferingen er over. Men, skal du knekke nakken anbefaler jeg å få ut kroken først for å unngå å kroke seg selv.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liker ikke å knekke nakken på fisk som skal være med hjem til tilbredning, synes ikke det gjør seg med en forvridd fisk på fatetet ;) jeg avliver fisk ved å slå den over nakken med baksiden av knivbladet, ett kakk og den er stein død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En perfekt avliving er ETT slag med en stump gjenstand rett bak øynene. Helst en priest. ETT slag er nok hvis det gjøres riktig, men ta ett til for sikkerhets skyld. Monsen metoden er dårlig, da du ikke får skikkelig sving med knoklene. Det virker som om HAN har dreisen på det, men jeg vil absolutt ikke anbefale det for "amatør-killere".

Etter slaget følger bløgging, sekunder senere.

Som alt annet innen fluefiske er dette noe som bør perfeksjoneres.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

To fingre bak gjellene og knekk nakken, det funker på nesten alle størrelser.

Det funker på alle størrelser, men ikke på gjedde ;)

Jeg bruker denne teknikken. Fisken dør momentant, blodet tappes fort, og man trenger ikke kniv. En enkel og god avlivningsmetode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bløgging er utvilsomt den beste metoden. Hvorvidt det er etisk eller ikke er opp til hver enkelt å bestemme... Snitt over samtlige gjellebuer på begge sider og blodet pumpes raskt ut. Fisken vil dø etter kort tid da blodet pumes fortere da fisken er stresset etter fighten.. Hold en bløgget fisk under vann så ser du hvor mye blod som faktisk kommer ut for hvert pump

Kvaliteten på fisken blir også bedre når man bløgger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
En kniv inn under gjellene så en kutter pulsåra, da får en ut mest mulig blod. Men kakk den gjerne over hodet først.

denne bruker jeg mye også. ellers knekker jeg nakken på de om de er mindre.

en ting til man blr tenke over er at fisken bør renses fortest mulig ETTER at den er ferdig utblødd, da enzymene som finnes i nyrene begynner å "jobbe" på fiskekjøttet med en gang fisken er død ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En kniv inn under gjellene så en kutter pulsåra, da får en ut mest mulig blod. Men kakk den gjerne over hodet først.

denne bruker jeg mye også. ellers knekker jeg nakken på de om de er mindre.

en ting til man blr tenke over er at fisken bør renses fortest mulig ETTER at den er ferdig utblødd, da enzymene som finnes i nyrene begynner å "jobbe" på fiskekjøttet med en gang fisken er død ;)

Leste en gang at man enten skal rense fisken med en gang eller vente minimum 6 timer. Etter et par timer blir fisken stiv og har man ikke renset den før da bør man vente til stivheten gikk bort (spesielt om den skal fryses). Den gang jeg drepte masse laks så ble det ofte til at fisken hang lenge i treet før den havnet rund i frysen. Men er sikkert bedre måter å gjøre det på om man skal nyte fisken best mulig fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En kniv inn under gjellene så en kutter pulsåra, da får en ut mest mulig blod. Men kakk den gjerne over hodet først.

denne bruker jeg mye også. ellers knekker jeg nakken på de om de er mindre.

en ting til man blr tenke over er at fisken bør renses fortest mulig ETTER at den er ferdig utblødd, da enzymene som finnes i nyrene begynner å "jobbe" på fiskekjøttet med en gang fisken er død ;)

Leste en gang at man enten skal rense fisken med en gang eller vente minimum 6 timer. Etter et par timer blir fisken stiv og har man ikke renset den før da bør man vente til stivheten gikk bort (spesielt om den skal fryses). Den gang jeg drepte masse laks så ble det ofte til at fisken hang lenge i treet før den havnet rund i frysen. Men er sikkert bedre måter å gjøre det på om man skal nyte fisken best mulig fersk.

blir fisken dødsstiv så er det best å vente ja, ellers så ødelegger man kjøttet på fisken siden man må tvinge muskelfibrene fra hverandre. dette er spes synlig på større fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Moderator

Har slettet en del kardemommebyinnlegg.

PRØV å hold dere litt til tema, og tenk på at folk som er nye i gamet her også er inne og leser her i trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min metode er: To slag i hodet, like bak øynene, med "ryggen" på slirekniven - den er alltid for hånden når jeg fisker - og det funker utmerket på fisk opptil 2 kg (og det er ingen samekniv...) Hold bare kniven mellom tommel og pekefinger, ved øvre ende på skaftet, så får du god snert og fisken spreller ikke mer...

På større fisk (laks) bruker jeg en passelig stein, som det alltid er nok av der jeg pleier å fiske de store..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...