Gå til innhold

Etter mye rena-fiske og prat....


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har blitt mer og mer erfaren synes jeg nattfiske er mer og mer kjedelig. Og hovedgrunnen er at det ikke er visuelt i det hele tatt.

Selv har jeg i flere år innerst inne syntes at det er skikkelig kjipt at for eksempel Renaelva er ei typisk nattelv - særlig mot sensommeren. For det er jo ikke moro i det hele tatt.

Ja, det er effektivt.

Og produktivt, ja.

Men morsomt? Nope.

Ikke i mi bok.

Det er litt sånn "oi, der skimtet jeg en vakring igjen. Og flua? Jepp, nå kan du velge mellom et rikholdig utvalg fluer, for det spiller ikke stor rolle i mørket, så lenge det er "sånn-cirka".

Nattfiske er og blir enkelt, kjipt og lite visuelt. Effektivt, ja, men moro? Ikke i mi bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da er vi uenige Andre. Jeg fisker stort sett i vann etter aure. Effektivt er det ikke. Tålmodighet kreves. Er du heldig får du et skval på kort hold. I såfall er kvelden reddet. Ellers i sommerhalvåret er det jo ikke mørkt, så dette er noe som skjer nå. Man kan ikke velge og gjøre dette tidligere. Det er fiske nå. At det er så lett synes jeg er tøv. Jeg tror få bedriver det. Iallefall oppi her. Mulig alle gjør dette abdre steder.

For meg bringer det inn andre faktorer som jeg liker når sesongen er på hell og ting fornadrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi uenige Andre. Jeg fisker stort sett i vann etter aure. Effektivt er det ikke. Tålmodighet kreves. Er du heldig får du et skval på kort hold. I såfall er kvelden reddet. Ellers i sommerhalvåret er det jo ikke mørkt, så dette er noe som skjer nå. Man kan ikke velge og gjøre dette tidligere. Det er fiske nå. At det er så lett synes jeg er tøv. Jeg tror få bedriver det. Iallefall oppi her. Mulig alle gjør dette abdre steder.

For meg bringer det inn andre faktorer som jeg liker når sesongen er på hell og ting fornadrer seg.

Vi er jo ikke uenige, Bjørnar - jeg synes bare ikke nattfiske er moro og visuelt nok lengre - du synes nattfiske er moro - det er bare forskjellige meninger av moro.  :)

Jeg vil mye heller bli lurt av en sky ørret på glassklar elv i sterk solskinn som viker unna, enn å ta en ørret i mørket som egentlig ikke så helt hva han tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 18 år siden begynte jeg såvidt med fluefiske, det ble litt laks og sjøørret, før jeg sluttet. Den siste turen jeg hadde da med fluestanga, var med en kompis i mørket. Vi var jo ikke noe tess med fluestanga i det hele tatt, men vi skulle nå prøve. Vi fyre opp bål og jeg gikk et stykke unna for å kaste. Jeg stod der i stupmørket og sveiva Kunnan-stanga frem og tilbake en stund, og konstaterte høylytt at "næ, det skjedd nu ikkje stort på vainne". Da jeg kom tilbake til bålet så jeg at jeg hadde verdens største vase frempå tuppen, og flua hadde sannsynligvis ikke vært på vannet en eneste gang :)

Tror ikke jeg plukket opp fluestanga på nytt før nå for 2 år siden :) Og har ennå ikke prøvd meg på noe fiske i mørke igjen....

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

etter fylte 50 så blir nattfiske slutt uansett

Det har du bortimot helt rett i, eller i alle fall blir det mye mer trælete.

Bytte flue etc går på ett vis med teknisk innretninger, men at nattsynet blir gradvis dårligere med årene er verre.

Jeg liker skumrings og natt fiske så enkelt er det.

Alt endres... perspektiv, lyder, alt kommer nærmere, blir mer intenst.

Det du kan lese som en åpen bok om dagen er om natten mer ett hint eller en anelse. Enkelt og lite fair play..... tja si det André.

Skulle fiske utelukkende skje på duns lobotomerte fisk mellom kl 1200 og 1600 om dagen så tror jeg at jeg hadde gått lei fort.

For all del det er artig det også, men er ikke variasjon fint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har blitt mer og mer erfaren synes jeg nattfiske er mer og mer kjedelig. Og hovedgrunnen er at det ikke er visuelt i det hele tatt.

Selv har jeg i flere år innerst inne syntes at det er skikkelig kjipt at for eksempel Renaelva er ei typisk nattelv - særlig mot sensommeren. For det er jo ikke moro i det hele tatt.

Ja, det er effektivt.

Og produktivt, ja.

Men morsomt? Nope.

Ikke i mi bok.

Det er litt sånn "oi, der skimtet jeg en vakring igjen. Og flua? Jepp, nå kan du velge mellom et rikholdig utvalg fluer, for det spiller ikke stor rolle i mørket, så lenge det er "sånn-cirka".

Nattfiske er og blir enkelt, kjipt og lite visuelt. Effektivt, ja, men moro? Ikke i mi bok.

Veldig enig. Nattfiske er kjiiipt. Ingen eller liten kontroll. Ser ikke en dritt, hører bare vaka.

Nei, da er kosen i hytta med god mat og godt drekke! Vin, øl, og en snaps før senga.

Helt ærlig, finnes det noe bedre liv??? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker meg voldsomt godt på natta! Spesielt pga at jeg stort sett er alene på elva akkurat da!

Da du må fiske etter lyden av vakene så er det virkelig moro ;D.

At fisken tar noe den ikke vet hva er, det er rett og slett bare tullprat Andre. (det er en stor undervurdering av fisken synes jeg) Man må like ofte skifte fluer på natta som på dagen for å få fisken til å ta, skjønner du ;)

Jeg har i ca 15 år vært mer utpå elva på natta enn på dagen, det har gitt meg mye iallefall!

Men det er jo bare slik at den ene liker en ting, og den andre liker noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvordan en tråd som egentlig handler om en kosetur i skævven,kan spore av og handle om noe helt annet. ;)

Mer OT: :)

[attachimg=1]

...og hva er så ukoselig med dette ?

Og jeg er enig med Trond;det er ikke tilfeldig hva fisken tar om natta,og det kan være et nært og intenst fiske på ultrasky fisk som er lett å skremme.

Men som oftest får de gå der til fordel for bålkosen og kaffe og en liten "angstfordriver". ;D

Willy

post-3549-13949881568185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skäven er deilig helt enig  :),

fiske i guds frie natur helt enig :),

kaffebål med noe attåt helt enig :),

rigge opp stanga når fugla begyner å synge igjen etter noen timer mörke helt enig :),

og fiske helt til mörke synet ikke klarer mer helt enig :),

men mark på lang bambus ikke enig,

Hvorfor ikke sette på 2 gamle hederlige våtfluer på bambusen? blir jo samme fölelse som man hadde som pjokk, så kan man slippe tilbake fisk som mann ikke behöver og fiske mye lenger uten å skade en masse fisk, eller er det om å gjöre å fylle fryser`n med fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig B.R . :)

Jeg for min del har byttet ut marken (for mange år siden  ;) ) med Montana med marabouhale og andre nymfer med typisk nymfeprofil som fisker godt i synkefasen,utenfor en myrkant feks. kan det være helt magisk...og  vi snakker dagfiske,trenger ikke være mørkt for å bruke feks. Montana,men funker nok best i kaldt vann(vår/høst).

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hva er så ukoselig med dette ?

Willy

Men det der er jo ikke natt.

Enig. Når du ser stjerner på himmelen Willy, da er natt eller mørketid eller begge deler. Da er det andre ting å gjøre enn å fiske med flue, f.eks. ringe og spørre kona hva hun har drevet med i det siste, eller drikke dyr whisky (denne setningen skrev jeg bare for terge Erik Eikre  ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hva er så ukoselig med dette ?

Willy

Men det der er jo ikke natt.

Neida,klokka er bare 8 om kvelden 18 september,men du kan jo snu deg den andre veien,eller mot skogkanten og sjekke hvor mye du ser der,dette er jo bare innledningen til kvelden. :)

Dessuten,vanskelig å ta sånne bilder med bare stjerner på himmelen,Andrè.

Seriøst: Jeg også pleier å gi meg når det mørkner,tar turen til leierplassen(ligger nesten alltid i telt,det er noe av sjarmen,og lavvo er luksus !)trekker opp en pils,fyrer på ildstedet(kan være bål,eller pelletsovn)og koser meg resten av kvelden,gjerne med litt sein mat. ;)

Men en gang imellom hender det at jeg får lyst til å prøve meg litt i bekmørket,og da gjør jeg det,samma hvor mørkt det er,og selv om jeg ser dårligere i mørket enn før,klarer jeg alltids å få beveget meg i fiskeposisjon uten alltfor mye besvær.

OG;jeg koser meg,jeg lager sjelden griserumper,eller knuter ;) ,og jeg er ikke redd for hverken det ene eller det andre,selvom jeg er langt til skogs og mo aleine.

Det største problemet ved nattfiske er faktisk avstander,lett å kaste for langt,særlig på fisk som vaker rett ut,siden mørket får det til å virke som det er lenger avstand enn det faktisk er.

Og Jørn,kos deg med whisky'en din,ring kona og terg Eikre,det er sikkert en grei syssel inntil peisen. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattfiske kan være magisk. Sansene skjærpes og inntrykkene forsterkes. Naturen har forandret karakter og utseende. Lydene er og anderledes.

Jeg liker godt å være alene da, ellers får man ikke med seg dette på samme måte. Ofte tror jeg fisken er mye større en den er fordi alt på en måte forsterkes :D Litt mas kan det bli med fluebytte og kasting og slikt men det hjelper veldig å gire ned noen hakk synes jeg.

At det bare er å surre på en flue og fisken svømmer i ring uti der og tror den er en hvithai og glefser i seg alt som rører seg opplever ikke jeg i alle fall. Caenis,en klekker inn i de sene timer her og dere må gjerne komme og demonstrere hvor enkel fisken er da ;)

Spessielt de store, de er enkle de.... Teorien sier at det er om natta man har størst sjangse til å hale opp beista. Det stemmer nok men jeg synes ikke helt det stemmer der hvor jeg fisker mest. Sikkert litt med at jeg ikke fisker nok om nettene siden jeg har en jobb jeg må innom i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å svare, men så leste jeg ruffens innlegg, og han svarte omtrent som jeg ville svart.

Andre sanser tar over i mørket. Hørsel, lukt.

Jeg liker godt å være ute i mørket, liker godt å være alene. Kjenne naturen forandrer seg og roer seg ned. Andre skapninger dukker opp. Andre insekter. Fisken er på nattjakt. Pattedyra i skogen og på fjellet blit mindre sky i mørket. Hei rev og hei på deg harepus og flaggermus

Det gjelder for fluefiskeren å tyde de tegnene en kan oppdage. Roe seg ned. Holde orden på strikketøyet. Lytte til kastet, forandre teknikken ørlite.

Altså, det er en annen opplevelse og fiske om natta. Du kjenner hvor liten du er, er avhengig av å være 100% til stede.

Jeg er over 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nå er det så vidt jeg har sett i denne tråden ingen som har skrevet at det bare er å lempe ut ei hvilken som helst flue om natta, da. Men det er vel hevet over det meste av tvil at flua kan være mer "sånn-cirka" om natta enn om dagen, jfr. at fargene i mindre grad er synlige, tekstur og "skinn" i flua er i mindre grad synlig osv. Men jakter den på #10 vårfluer så setter man på det, og sipper fisken små døgniser, så setter man på det osv.

Når jeg snakker om natta så mener jeg 'natta' - altså mørkt.

I motsetning til sein solnedgang som er noe av det vakreste av fluefiskeøyeblikk og settinger.

Og hva vi som fluefiskende individer synes er morsomst, ja, det er vel få ting som er mer subjektivt enn det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja endringer av sanseinntrykkene er nettopp grunnen til at jeg ikke er så veldig glad i å fiske i mørket. Synssansen fungerer dårlig, mens hørsel og fantasi får en fantastisk oppsving. Ikke måte på hva jeg kan høre der ute i skogen. Men jeg faktisk mer glad i å fiske i mørket enn å gå rundt i skogen i mørket, men altså ikke spesielt glad i noen av delene.  Men det blir en mørkenatt eller to hver eneste sesong likevel, så helt antimørkefanatiker er jeg ikke. Er imidlertid mest glad for å kommet meg helberget i hus etter slike turer. Langs kysten har jeg derimot ingenting mot mørket. Å stå på en odde ute fjorden er ikke det minste skummelt. Hører stort sett bare skrik fra fulle ungdommer som raser rundt i lettbåt, den monotone duringen fra motoren i danskebåten og rolige bølgesvulp. Dessuten gjør spisser på 0,28, store fluer og åpent landskap det enklere å bedrive et effektivt fiske. Ikke akkurat favoritten dette heller, men det skjer likevel. Gjør mye annet jeg ikke liker også. Drikker bl.a. altfor mye akevitt på julebord.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok for mange som har sett den norske filmen "villmark".

" du vet ikke hva som skjuler seg i skogen i mørket, ooooÆÆÆÆÆÆ!! " ;D ;D

Den har jeg ikke sett. Etter at kona og jeg så The Ring på kino plasserte vi skrekksjangeren på hylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok for mange som har sett den norske filmen "villmark".

" du vet ikke hva som skjuler seg i skogen i mørket, ooooÆÆÆÆÆÆ!! " ;D ;D

Det er jo ikke noe å være redd for om natten uansett  :)

(PS De fleste av mordene i Villmark foregikk vel på dagtid om jeg husker riktig?  ;D8)  )

Så moralen blir da at man aldri bør oppholde seg i skagen? Hehe.. Det skulle tatt seg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nå er det så vidt jeg har sett i denne tråden ingen som har skrevet at det bare er å lempe ut ei hvilken som helst flue om natta, da. Men det er vel hevet over det meste av tvil at flua kan være mer "sånn-cirka" om natta enn om dagen, jfr. at fargene i mindre grad er synlige, tekstur og "skinn" i flua er i mindre grad synlig osv. Men jakter den på #10 vårfluer så setter man på det, og sipper fisken små døgniser, så setter man på det osv.

Når jeg snakker om natta så mener jeg 'natta' - altså mørkt.

I motsetning til sein solnedgang som er noe av det vakreste av fluefiskeøyeblikk og settinger.

Og hva vi som fluefiskende individer synes er morsomst, ja, det er vel få ting som er mer subjektivt enn det.  :)

Hehehe, når du går ut så hardt som å kalle ting kjedelig så får du tåle litt småerting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...