Gå til innhold

Hvem er Norges beste fluebindere?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det jeg ikke fatter er de som oppdaterer ute fra fiskeplassen ???

Vi fisker bare for å kunne ha noen "real world" historier og skrive om. Noen av turene er faktisk bare virtuelle, bruker bare tidliggere erfaringer for å konstruere en historie.

;D ;D ;D

Skulle jo nesten tro at du fisker med meg Oddbjørn ;D

Hva som gjør en god fluebinder varierer jo fra mann til mann. Imitasjoner trenger ikke se prikk like ut, men de kan oppføre seg som den ekte vare. Det er stor forskjell på det og den som har skjønt dette er en god fluebinder.

Personlig er jeg fan av Andre og Rune sine fluer og streber etter å bli like rein i stilen som disse 2 gutta. Begge vet utrolig mye om fjær og navlelo. (Nå snakker jeg kun om ørretfluer. BTW.) Og kunskap om materialet som skal brukes lyser igjennom på deres fluer.

En annen kar er Gunnar Bingen. Hans fluer er så lettdressa at det skal godt gjøres. Ingenting er tilfeldig ved hans fluer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange veldig dyktige fluebindere her i landet. De fleste foreningene med et miljø har gjerne en veldig flink fluebinder i sin "stall" Så å få opp en slik liste er ikke lett. I tilegg spørs det jo om man verdsetter fiskefluer eller teknikkere eller begge deler. Men ut fra mine preferanser, som heller mot en god blanding av de to kategorier med stor sans for deltajer, vil jeg nevne følgende herrer når vi prater om ørretfluer. Disse nevnes selvsagt kun fordi jeg kjenner dem, og har sett fluene deres. fins mange der ute med mye av de samme  egenskapene.

Pål Hedenstad

Rune Stokkebekk

Robert Søvik

Elles så er det jo enormt mange flinke fluebindere her på forumet som er bortimot like flinke.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr en slik liste at det er "publiserte" fluer/teknikker.

Mange lokale guruer på området jeg aldri får se, desssverre.

Likefullt her er noen som har stukket hodene sine frem å bidratt til fiskeglede etter å ha fulgt oppskriftene deres gjennom bindeglede;

Torill...selvsagt veldig vakkert og noen til og med funksjonelle

Staffan...råbra enkelt og greit med overbevisning nok i hver materialbevegelse

Pål Krogvol.....funksjonelle og naturtro nok til å begeistre fisker-således også fisk.

Rune Stokke(mauren)bekk....fantastisk å klare få folk nysgjerrig på bla buzzerfiske...genialt.

Andrè Brun....stillferdig og fabelaktig i sin list til å lure fiskeren til å famle etter hans fluer i sin "ørretbomsing"

Gisle, Eikre; Pål Andersen og en del andre som er kanongode fiskere og bindere, men akk for lite publiserte for den store masse.

Og så et par til som ikke bare øser på med flotte fluer, men fiskefluer jeg bare kopierer av rein begeistring og overbevisning når de sier det funker (altså en blanding mellom "passe flinke å binde" men djevelsk dyktig å fange fisk nok til å overbevise meg;

B.R

Erlend

JonnyS

Willy og andre kortline fiskere...bombe ;)

Edit; og hvordan kunne jeg glemme Bjorni fra disse sidene....huff, ubetenksomt va meg...han bider fluer som er skapt for fiske med stor "F"

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Jb'n har forandra til "fluebindere" så da må jeg åsså nevne  to av helta som har inspirert meg siden lang tid tilbake.

Staffan og Pål Krogvold.

En annen meget dyktig kar som dessverre bytta ut stikka med hagla, er/var Ronny Pettersen. Han inspirerte stort med sine kreasjoner.

Ellers er jeg enig med stort sett alle her inne, utrolige mange dyktige fluebindere på dette forumet som er til inspirasjon hver dag, både kjente og ukjente.

En takk til dere i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ennå ikke til andre fluebindere enn de som er på forumet her, og er vel ikke av de som kan si så mye om hvem som er Norges beste sånn helt egentlig. Men jeg lurer på om noen er enig med meg i det at evnen til å videreformidle faget sitt er viktig når slikt "kåres"? Altså det å kunne lære opp andre?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så topper nok Gunnar B lista, han er oppfinnsom i bruken av nye materialer.

For mange så ser nok fluene hans enkle og kanskje simple ut, men de er bunnet med tanke på fiskens øyne, og ikke for fiskerens ;)

Kunne ikke sagt det bedre selv, Sven Erik. Gunnar ER uten tvil den mest innovative, kreative og dyktigste fluebinderen jeg kjenner.

Vil også nevne Henning Moen og Thomas Züllich som store navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Jb'n har forandra til "fluebindere" så da må jeg åsså nevne  to av helta som har inspirert meg siden lang tid tilbake.

Staffan og Pål Krogvold.

En annen meget dyktig kar som dessverre bytta ut stikka med hagla, er/var Ronny Pettersen. Han inspirerte stort med sine kreasjoner.

Ellers er jeg enig med stort sett alle her inne, utrolige mange dyktige fluebindere på dette forumet som er til inspirasjon hver dag, både kjente og ukjente.

En takk til dere i samme slengen.

Har du rett i,han er faktisk et tap for oss fluesurrehuer.Fiske,kunne'n og!

Ellers finns det en tråd om fluer som er inspirert her på forumet,og som har fanget fisk i år,fisken er en god dommer. ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=17450.0

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Irriterer meg litt at jeg glemte Ronny Pettersen, Pål Hedenstad og Runar Warhuus, men sånn er det vel med oss gullfisker antagelig. Ehh... hva var det vi snakka om igjen? ØY, hvem er du? Hæ, har jeg kone? osv... 24.gif

Men du "rampen":

confused.gif Det var usannsynlig hyggelig og jeg takker så ydmykt for din uttalelse, men må nok korrigere deg kraftig. Det er nok haugevis (kanskje hundrevis, for ikke å si tusenvis) av bedre både fluebindere og komplette fluefiskere enn meg her i landet gitt. F.eks. er det ei heil lakseelv mellom mitt nivå og Pål Andersen sitt og et helt hav mellom meg og Toggi (altså fra meg og OPP til disse). Så sammenlignet med virkelige komplette fluefiskere og overført til 10-kamp så kan man si jeg antagelig med maks klaff kunne gjort det akseptabelt i 2 øvelser og deretter bare gått hjem. Men hyggelig og koselig lesing var det. 1.gif

Norges beste fluebindere holder i alle fall et høyt internasjonalt nivå. Og jeg lar meg stadig vekk imponere stort. Men husk én ting er dere snille folkens: Det er fort gjort at den med de fineste bildene får mer ovasjoner enn en med dårligere bilder, selv om det ofte kan være stikk motsatt med tanke på bindekvaliteten. Fluebindekonkurranse på nett kan ofte bli en bildekonkurranse, dessverre. Misforstå meg rett nå da. Rune, André og Terje (osv) binder mer enn godt nok og ville hevdet seg i alle sammenhenger. Men jeg er redd mange gode fluebindere ikke får den oppmerksomheten de fortjener pga. for lav kvalitet på bilder. Jeg håper selvsagt jeg tar feil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du "rampen":

confused.gif Det var usannsynlig hyggelig og jeg takker så ydmykt for din uttalelse, men må nok korrigere deg kraftig. Det er nok haugevis (kanskje hundrevis, for ikke å si tusenvis) av bedre både fluebindere og komplette fluefiskere enn meg her i landet gitt. F.eks. er det ei heil lakseelv mellom mitt nivå og Pål Andersen sitt og et helt hav mellom meg og Toggi (altså fra meg og OPP til disse). Så sammenlignet med virkelige komplette fluefiskere og overført til 10-kamp så kan man si jeg antagelig med maks klaff kunne gjort det akseptabelt i 2 øvelser og deretter bare gått hjem. Men hyggelig og koselig lesing var det. 1.gif

Jeg står for det jeg har sagt Erik :) Du kan godt prøve å motbevis meg men det klarer du ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det nye Jakt og fiske i posten i dag, og der er Jock Scott kommet med. Bundet av Oddbjørn, ikke mindre enn et lite kunstverk.

Takker for det Jan. Rangerer den selv som en av de tre beste jeg noengang har bundet, så hyggelig at andre også liker den.

Har du et bilde av den, som du kan legge ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det nye Jakt og fiske i posten i dag, og der er Jock Scott kommet med. Bundet av Oddbjørn, ikke mindre enn et lite kunstverk.

Takker for det Jan. Rangerer den selv som en av de tre beste jeg noengang har bundet, så hyggelig at andre også liker den.

Har du et bilde av den, som du kan legge ut her?

De selger bladet på Narvesen. Fin flue av André der også  ;)

Men hvis du lover ikke si det videre, så kan jeg røpe at den har vært publisert på fluefiskesiden først:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9177.msg113166#msg113166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det nye Jakt og fiske i posten i dag, og der er Jock Scott kommet med. Bundet av Oddbjørn, ikke mindre enn et lite kunstverk.

Takker for det Jan. Rangerer den selv som en av de tre beste jeg noengang har bundet, så hyggelig at andre også liker den.

Har du et bilde av den, som du kan legge ut her?

De selger bladet på Narvesen. Fin flue av André der også  ;)

Men hvis du lover ikke si det videre, så kan jeg røpe at den har vært publisert på fluefiskesiden først:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9177.msg113166#msg113166

Nydelig :)

Skal ikke si et ord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr en slik liste at det er "publiserte" fluer/teknikker.

Mange lokale guruer på området jeg aldri får se, desssverre.

Likefullt her er noen som har stukket hodene sine frem å bidratt til fiskeglede etter å ha fulgt oppskriftene deres gjennom bindeglede;

Torill...selvsagt veldig vakkert og noen til og med funksjonelle

Staffan...råbra enkelt og greit med overbevisning nok i hver materialbevegelse

Pål Krogvol.....funksjonelle og naturtro nok til å begeistre fisker-således også fisk.

Rune Stokke(mauren)bekk....fantastisk å klare få folk nysgjerrig på bla buzzerfiske...genialt.

Andrè Brun....stillferdig og fabelaktig i sin list til å lure fiskeren til å famle etter hans fluer i sin "ørretbomsing"

Gisle, Eikre; Pål Andersen og en del andre som er kanongode fiskere og bindere, men akk for lite publiserte for den store masse.

Og så et par til som ikke bare øser på med flotte fluer, men fiskefluer jeg bare kopierer av rein begeistring og overbevisning når de sier det funker (altså en blanding mellom "passe flinke å binde" men djevelsk dyktig å fange fisk nok til å overbevise meg;

B.R

Erlend

JonnyS

Willy og andre kortline fiskere...bombe ;)

Edit; og hvordan kunne jeg glemme Bjorni fra disse sidene....huff, ubetenksomt va meg...han bider fluer som er skapt for fiske med stor "F"

Stig

He he takker Stig flue konk har jeg ikke mye å komme med men hyggelig at du nevner oss.

Du av alle oss lager fiske fluer så det holder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...