Gå til innhold

Sjøørretfiske i Halden\Skjeberg


M3ti

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

det blir jammen fisk på hver eneste fisketur jo, det er jaggu gøy det.

fisker på min favorittplass hele tiden da det er nok av fisk på plassen for tiden, men det er dog ikke lov å ta med noen hjem så det blir C&R

noen andre som kan rapportere noe aktivitet rundt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jammen fisk på hver eneste fisketur jo, det er jaggu gøy det.

fisker på min favorittplass hele tiden da det er nok av fisk på plassen for tiden, men det er dog ikke lov å ta med noen hjem så det blir C&R

noen andre som kan rapportere noe aktivitet rundt om?

ikke lov og ta med hjem? fisker ikke i en freda sone?!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lov å fiske da, så lenge man slipper fisken ut igjen.

Nei, det er ikke lov selvom du slipper fisken ut. Ingen kan fiske etter sjøørret i Iddefjorden mellom 16. august og 9. mai. Se http://www.lovdata.no/for/lf/fv/xv-19911209-0778.html

Forskriftens § 19 om straff heviser riktignok til den opphevede lov om laks- og innlandsfiske av 1964. Det betyr imidlertid ikke at du kan fiske straffefritt, men bare at fylkesmannen i Østfold er sløv. Laks- og innlandsfiskeloven av 1992 gjelder uansett.

I forskriften i linken ovenfor står det i § 2 at "fiske" etter sjøørret er forbudt. Forbudet gjelder altså selvom du slipper ut fisken. Det er selve fisket som rammes. Uavhengig av om du får noe eller om du slipper ut fisken. Normalt vil imidlertid tilbaketreden fra forsøk på en forseelse være straffefritt, men laks- og innlandsfiskeloven slår fast at "Forsøk straffes likt med fullbyrdet overtredelse." (§ 49 if) Overtredelse straffes normalt med forelegg på 5-8 000 kr.

Sagt på en annen måte må du slutte å fiske der. De gode nyhetene er at det er plenty av gode plasser om du flytter deg litt nordover.

Husk at det er ikke verdens undergang om du har fisket litt ulovlig, når man har misforstått reglene. Det er fort gjort!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er ikke verdens undergang om du har fisket litt ulovlig, når man har misforstått reglene. Det er fort gjort!

:) :)

Ikke sant?! skal nok prøve en ny plass som jeg fikk tips om av en veldig grei kar fra Sarpsborg istedet neste gang jeg fisker. takk for opplysninga gutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt "farget"fisk året rundt i Skjebergområdet/Dusa/og omegn,pga cognacfargen i Singlefjordsystemet hele året,hadde fisken vært blank,hadde den ikke hatt noen som helst kamuflasje,men skilt seg veldig ut....Systemet er såpass lukket at fisken lever hele livet der,selvfølgelig kommer det inn blankere fisk fra Hvaler,men brorparten av sø"en har form og farge som fjellørret,for ikke å snakke om smaken :D yammi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med fin fisk! ser ut som et flott sted du fisker på!

meget fint sted forresten Pættis. det var første gangen vi fisket der, jeg og Atle, det er nytt "HOT SPOT"  ;)

du har mange gode tom bedre plasser i Larvik, for å ikke snakke om Stavern som er i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjer det ikke noe rundt om i Halden eller?

Jeg for min del har opperert høyre skulder og kan derfor ikke fiske så det er ikke mye å skrive, untatt at jeg var en liten tur og prøvekastet med venstre arm og fikk en abbor gitt, men ga meg fort, selv om jeg fikk til med kastinga sånn nogenlunde pga at høyre er nærmest ubrukelig i ca 3,5 uker til  :-X :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...