Gå til innhold

Torgeir - bok


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

Det som også hadde vært fint med Toggis sjøørret-bok, hadde vært å fått belyst hvilke oppdagelser han gjorde....som sto stikk i strid med de allerede eksisterende teorier på feltet. Kunne vært interessant om det ble trukket frem -enten som en innledning før en måned til måned gjennomgang av sø-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener også at dette er en fin måte å bevare minnet hans på. Når dette med fiskedagbok ble nevnt, så har vel mange av oss hatt turer med Toggi? Hvorfor kan vi ikke bare skrive om turene sammen med han? En samlebok med gode fiskehistorier?

Hvis boka er ment å skulle være av interesse også utover FFS sine medlemmer , tror jeg det kan være lurt å tenke seg noe mer enn en samlebok med historier fra folk som har fiska med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne en rød tråd i Toggis fiskehverdag tror jeg ikke skal by på så store problemer! Han var jo aktiv det jeg vil kalle "hver dag" uansett vær og vind. Alt skulle prøves ut, og det ble prøvd ut med fyldige referater her på FFS i etterkant!

Det er så utrolig mye/mange erfaringer den gutten gjorde seg som bare et fåtall mennesker klarer å anskaffe seg i løpet av et langt fiskersliv, men med en brennende iver og nytenking klarte denne gutten å anskaffe seg en enorm erfaring som vi har kunnet nyte i mengder her på FFS!

Den/de som klarer å få dette matrialet i mellom to permer vil gi SØ-fiskere i Norge en bok som kommer til å bli et "must" i en hver SØ fiskers boksamling!

Når vi sitter i felt og fisken er treg, så vil tanken være; "Hva ville Toggi gjort nå?"

Å hedre gutten på denne måten ville vært stort, og ikke minst FORTJENT!!!1

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal tillate meg å tenke høyt så ser jeg for meg en bok med konkrete tips slik innleggene hans ofte var.

Videre kan boken kanskje deles opp i kapitler og at noen her inne får et hovedansvar for hvert kapittel?

Jeg kjenner ikke til at det er skrevet en bok i Norge som kun behandler fluefiske etter sjøørret i sjøen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte veldig godt ideen om å dele inn boka etter årstider. Og konkrete tips slik krs foreslår. Det å finne balanse mellom konkrete tips og historier kan dog bli vanskelig.

Jeg kan desverre ikke bidra med noe til boken, utenom å kjøpe den hvis/når den blir utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Synes at dette var svært leit med Toggi eller Torgeir som vi bør kalle han heretter.....jeg tror ikke at det er mulig for bokutgivelse, det realistiske er å lage en interaktiv CD eller DVD hvor man kan finne hans skrifter, hans bilder og om det finnes filmer kan de også legges inn her........ Det finnes kompetanse her på forumet til å ferdigstille et slikt prosjekt.

Jeg kan bidra med å lage inngangene litt "fancy" slik at det bare er å samle stoffet tekst lagres som html...........Dette er realistisk...ingen vil betale for den store trykksaken det måtte bli.....En DVD eller cd kan skape penger til et fond.

(er så møkklei FFS for tida, kontakt via min mail eller som melding på facebook)

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da tror det er greit at vi setter i gang prosessen med bokskrivingen. Jeg synes det er riktig, og viktig at det er vi, brukerne av forumet som gjør arbeidet og former boken slik vi mener den bør være.

Om det blir bok eller cd/dvd, 10 eksemplarer eller hundre, synes jeg forsåvidt ikke er så viktig.

Mye viktigere at vi i første omgang får laget ferdig materialet.

Jeg tror også dette vil bli en lang og arbeidskrevende prosess. Mange av oss er i full jobb, og har kanskje familie ved siden av å ta vare på. Tror derfor vi må ta dette litt som det kommer, og ikke sette noen deadline.

Jeg ønsker nå å vite hvem som ønsker å bidra. Gode skriveferdigheter og tålmodighet blir satt pris på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trenger jeg en liste over de som vil være med å skrive. Etter dette diskuterer vi hvordan boka skal være, også tar vi arbeidsinndelingen. Etter dette må alt rettes og evt. skrives om, sikkert flere ganger.

Også er det sikkert mye annet arbeid som må gjøres. Blir vel upløyd mark for de fleste av oss. Men det blir en bok skrevet av og for fiskere! Og til minne om Torgeir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt er jeg gjerne med å bidrar.

Uvisst hvor tidkrevende det blir kontra hva jeg kan ta på meg, men bretter opp armene og står på for å få realisert dette. Her kommer det sikkert mange gode forslag etterhvert, men avventer noe til du Nils har satt opp en arbeidsfordeling så kan du være sjef over alle sjefer og koordinere oss litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror det er greit at vi setter i gang prosessen med bokskrivingen. Jeg synes det er riktig, og viktig at det er vi, brukerne av forumet som gjør arbeidet og former boken slik vi mener den bør være.

Det føles helt klart veldig riktig at de som kjente Torgeir former boken, men er det den smarteste tingen å gjøre?

Dersom resultatet blir veldig mye bedre, en mye bedre og mer lesverdig bok, om en fagmann får lese over manuskriptet først, burde ikke det da gjøres?

Det er mange her som kjente Torgeir mye bedre enn meg, men hedrer vi ikke minnet hans best ved å lage en best mulig bok?

Om overskuddet av boken skal gå til et fond, bør boken lages så bra at flere enn oss her inne på FFS vil ha boken. Med de ressursterke menneskene med store kontaktnett her inne, så ville det overraske meg om det ikke er noen med mer profesjonell erfaring rundt det å lage en bok.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil vi bruke alle mulige tilgjengelige ressurser for at boka skal bli best mulig. Men det tar vi etter hvert. Hovedsaken er at denne boken er skrevet av brukerne på dette forumet som et minne om Torgeir. Som en takk for alt han bidro med. Jeg har en venn som har gitt ut flere bøker, og han kan muligens være behjelpelig. Ellers finnes det sikkert nok av ressurser på forumet.

Boka skal selvfølgelig bli best mulig, men jeg tror det er å sikte litt høyt at den skal utgis gjennom et forlag. I hvert fall i første omgang.

Jeg tror også at, etter å ha lest mange veldig gode innlegg, skriveferdighetene til medlemmene på forumet er gode nok.

Jeg har i hvert fall lest mange kjedelige laksebøker som ikke på noen måte overgår forumet mht skriveferdigheter.

Foreløpig trenger jeg ikke flere forslag, men folk som vil være med å skrive :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...