Gå til innhold

Hvorfor forlater ressurspersoner FFS?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

:D :D

Man må være sær for å velge rett lidenskap! :)

Ja, og det verste er at det er en klar positiv korrelasjon mellom dyktighet og særhet. Lillevann f.eks., han tror jeg er ekstremt god!

Visst tror Lillevann at du er ekstremt god JB, men det var vel kanskje ikke det du forsøkte å si?  Dersom du mente å si at du tror Lillevann er god så må jeg for en gang skyld gi deg rett JB. Lillevann's ferdigheter skal ikke kimses av.  Sær?  Nei. Ikke nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg så mye opp i hvorfor folk forlater forumet, men kan virke som om (som Claus tidligere var mer enn inne på) enkelte tar seg selv litt vel høytidelig. Dessuten tar folk, etter min (ubetydelige?) mening, også fluefiske altfor seriøst. I tillegg virker det til tider som om det er mange medlemmer her med kort fartstid på forumer ( les:n00bs  ;) ), som tar hele forumopplegget vel seriøst også.

Av alle forumene jeg besøker har jeg aldri opplevd lavere takhøyde enn det er her inne. Kan virke som om dette dog er nødvendig ettersom mye av det som blir skrevet blir tolket på verst mulig måte. Eller er det kanskje den lave takhøyden og den ellers altfor vennlige tonen som fører til uro gjennom misforståtte spøker og freidigheter?  :P

internet-serious-business-cat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Gi repekt og du skal få respekt.

Hva må jeg gjøre for at herr Claµs skal finne tiden moden til å avlevere et svar på mitt fullstendig respektløse og uhøflige spørsmål da tro? Det behager kanskje ikke en såpass stor moralvokter å svare på slike nedverdigende tilnærminger fra almuen... Beklager så mye hvis det på noen måte skapte et ubehag. Det er slikt som dessverre kan skje når man ikke helt forstår sin plass i forumpyramiden. Jeg "googlet" som best jeg kunne, men fant ingen god forklaring på hvordan jeg burde gå frem. Så da knep jeg igjen øya, trykte enter og lot det stå til. Liker egentlig ikke å ta slike sjanser, men men... Claµs er sikkert en tilgivende herremann om man innrømmer sine egne mangler. ;D

Jeg googlet forresten frem at mer en tusen stykker (ja, faktisk flere tusen) har fisket med superpuppan og hatt suksess. Altså må det være den optimale flua. Tror jammen jeg må satse på den til sommeren jeg gitt.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik.. noen legger ut et spørsmål.. som mange vet svaret på... selv da er det mange som hiver seg på med den samme tonen. Jeg skjønner ikke. jeg forstår ikke osv. Da er det like greit å ikke hisse seg opp!

Hehe Bjørnar, jeg lar meg ikke hisse opp av dette. Har hatt barn en stund nå...  ;D

Så får vi se da om andre forummedlemmer tar seg selv uhøytidlig nok.  ;)

Det er likevel litt skremmende at slike utsagn som "Dessuten tar folk, etter min (ubetydelige?) mening, også fluefiske altfor seriøst" kommer i eninga. Det er vel ikke helt dustete at noen av de som baserer økonomien sin på fluefiske tar det litt seriøst. Selvfølgelig er det mer alvor for en som lever av det. Men det skal altså ikke respekteres samtidig som respekten MÅ gå andre veien. Er det rart man blir litt flirfull da Bjørnar? Jeg klarer ganske enkelt ikke å la være å kødde litt tilbake. Og gi f*** i å bidra med "kunnskap". Vel, det siste har jeg sagt mange ganger at jeg ikke har. Jeg har bare teorier og vet ikke noe som helst, men jeg gidder ikke dele teoriene med folk som heller vil google etter svaret. Enkelt og greit. Da tar jeg heller en telefon til "fienden" hos et annet merke og slår av en vennskapelig fiskeprat hvor ingenting er alvorlig annet enn respekten for den andre (Og taktikk og teknikkprat - det er alvor det! I alle fall innmari morsomt.). Da lærer jeg altså enda litt til. Eller rettere sagt, får flere mulige tilnærminger til fluefisket. :)

Det rare er at jeg sitter med følelsen av at jo dyktigere den i andre telefonen er, jo mer lytter han og spør. Som du Bjørnar. Ikke fordi jeg er god eller noe sånt tull, men ganske enkelt av genuin interesse for fluefiskets mange aspekter. Og akkurat den holdningen savner jeg dessverre litt av her i forumet.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik.. noen legger ut et spørsmål.. som mange vet svaret på... selv da er det mange som hiver seg på med den samme tonen. Jeg skjønner ikke. jeg forstår ikke osv. Da er det like greit å ikke hisse seg opp!

Det er likevel litt skremmende at slike utsagn som "Dessuten tar folk, etter min (ubetydelige?) mening, også fluefiske altfor seriøst" kommer i eninga. Det er vel ikke helt dustete at noen av de som baserer økonomien sin på fluefiske tar det litt seriøst. Selvfølgelig er det mer alvor for en som lever av det. Men det skal altså ikke respekteres samtidig som respekten MÅ gå andre veien. Er det rart man blir

Nå prøvde jeg riktignok å legge bransjetilknytning til siden her (eller iallefall ikke legge vekt på det), og står fast ved at enkelte tar fluefiske alt for seriøst når de klarer å lage krangler om hvordan, og ikke minst med hvilket utstyr, en slenger en flue ut på vannet.

(EDIT: Og ser heller ikke noen grunn til at du skulle føle den var til deg. Slik jeg fikk det for meg handlet ikke denne tråden om deg eller en enkelt intrige, men om hvorfor enkelte forsvinner. Ei brukte jeg noensinne ordet "dustete" heller)

Som en sidenote: kan ellers nevne at jeg har finansiert mine studier gjennom bl.a fluefiskebransjen i etterhvert 5 år, og pusher blandt mange andre ....hold deg fast.... dine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men så har du jo rett i at noen tar ting for seriøst iblant også. Ikke lett dette her. Vi er alle forskjellige og reagerer ulikt på ymse utsagn. Jeg tror faktisk dagsformen også kan avgjøre hvordan man leser et innlegg. Jeg må innrømme at det har hendt at jeg har blitt småforbanna over innlegg som kona syns er helt ok. Vi leser det altså forskjellig der og da. Like etterpå så hadde kona rett. Som vanlig...

Dessuten sa tmags noe for en tid siden: "Det er nok begrenset hvor mange ganger man orker å gjenta seg selv." Se på Staffan f.eks. Makan til ressurs skal man lete lenge etter, men selv han må gjenta seg selv og møter "veggen". Da blir det en pause av uviss lengde. Ikke unaturlig det. Og hakker man på ham litt i tillegg så blir pausen fort lenger enn ønskelig for de fleste. Jeg tror i alle fall det er slik.

Som sagt: ALLE medlemmer er ressurser. Så kanskje "trå-varsom-plakaten" burde gjelde litt mer enn den gjør idag. Eller som det står på en plakat jeg kjørte forbi i en 30-sone: "Vi har mange barn, men ingen å miste. Kjør forsiktig!"

Spenolsen, det var bare et eksempel. No hard feelings i det hele tatt. Dessuten skriver jeg ofte som jeg snakker - over evne og med masse selvmotsigende poeng. Rotete og uklart som kjerringa sier.  ;D

"Dustete" var bare et uttrykk fra min side og kan glatt handle om meg, hehe. Det er som når jeg fisker: Jeg misforstår oftere enn jeg forstår. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et bittelite spørsmål til Claus: Hva mener du egentlig med "Takk Erik" i signaturen din? Er det meg eller er det en kompis? Bare lurer. Hadde jo vært hyggelig hvis det var meg, men da skulle jeg gjerne visst hva jeg har bidratt med som har gjort deg så takknemlig. Kan ikke se hva det skulle være, så det er nok en annen...

Forøvrig er ALLE medlemmer ressurspersoner!!!  :)

Gi repekt og du skal få respekt.

Hva må jeg gjøre for at herr Claµs skal finne tiden moden til å avlevere et svar på mitt fullstendig respektløse og uhøflige spørsmål da tro? Det behager kanskje ikke en såpass stor moralvokter å svare på slike nedverdigende tilnærminger fra almuen... Beklager så mye hvis det på noen måte skapte et ubehag. Det er slikt som dessverre kan skje når man ikke helt forstår sin plass i forumpyramiden. Jeg "googlet" som best jeg kunne, men fant ingen god forklaring på hvordan jeg burde gå frem. Så da knep jeg igjen øya, trykte enter og lot det stå til. Liker egentlig ikke å ta slike sjanser, men men... Claµs er sikkert en tilgivende herremann om man innrømmer sine egne mangler. ;D

Jeg googlet forresten frem at mer en tusen stykker (ja, faktisk flere tusen) har fisket med superpuppan og hatt suksess. Altså må det være den optimale flua. Tror jammen jeg må satse på den til sommeren jeg gitt.  :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=17746.msg283446#msg283446

Å du har så rett Tore!

Dere har sikkert lagt merke til at enkelte (noe få) av mine innlegg i forumet har blitt borte. Kall meg gjerne gammeldags, men grunnen er enkel: Jeg har brukt mye tid (og faktisk penger) på å tilegne meg en del "kunnskap" (kaller det teorier jeg da men) og "erfaringer". Når noen spør meg direkte om f.eks. hvorfor jeg bruker to fluer når jeg fisker med "harrspesialister" og bare én flue når jeg fisker døgnflue etter harr, så forventer jeg i det minste et lite takk fra spørsmålsstiller(e) når jeg svarer. Når det ikke kommer og spørsmålsstiller(e) har andre innlegg i etterkant av mitt/mine svar så fjerner jeg dem da interessen rett og slett ikke kan ha vært så veldig stor likevel. Og/eller blåser man i såpass lite høflighet som det så blåser jeg også i å dele mine teorier. Jeg har også ved mange anledninger sett at det ikke har kommet noen form for takk når enkelte svært dyktige fiskere svarer på tilsvarende spørsmål. Det gjør meg faktisk litt oppgitt at det har blitt slik. Husk at slike kunnskaper som f.eks. B.R. innehar ikke kommer av seg selv og det kan ikke forlanges at slike som han svarer på spørsmål særlig lenge dersom de ikke får et takk engang. Alt for ofte kommer det bare noe kverulerende eller flåsete i stedet. Det er så dumt når det skal så lite til for at forumet blir mange hakk bedre.

Puh, det måtte ut!

whip.gif

Jeg dedikerer en linje til Erik i signaturen min og oppfordrer andre til å gjøre det samme :)

Tilfredsstillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og et bittelite spørsmål til Claus: Hva mener du egentlig med "Takk Erik" i signaturen din? Er det meg eller er det en kompis? Bare lurer. Hadde jo vært hyggelig hvis det var meg, men da skulle jeg gjerne visst hva jeg har bidratt med som har gjort deg så takknemlig. Kan ikke se hva det skulle være, så det er nok en annen...

Forøvrig er ALLE medlemmer ressurspersoner!!!  :)

Gi repekt og du skal få respekt.

Hva må jeg gjøre for at herr Claµs skal finne tiden moden til å avlevere et svar på mitt fullstendig respektløse og uhøflige spørsmål da tro? Det behager kanskje ikke en såpass stor moralvokter å svare på slike nedverdigende tilnærminger fra almuen... Beklager så mye hvis det på noen måte skapte et ubehag. Det er slikt som dessverre kan skje når man ikke helt forstår sin plass i forumpyramiden. Jeg "googlet" som best jeg kunne, men fant ingen god forklaring på hvordan jeg burde gå frem. Så da knep jeg igjen øya, trykte enter og lot det stå til. Liker egentlig ikke å ta slike sjanser, men men... Claµs er sikkert en tilgivende herremann om man innrømmer sine egne mangler. ;D

Jeg googlet forresten frem at mer en tusen stykker (ja, faktisk flere tusen) har fisket med superpuppan og hatt suksess. Altså må det være den optimale flua. Tror jammen jeg må satse på den til sommeren jeg gitt.  :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=17746.msg283446#msg283446

Å du har så rett Tore!

Dere har sikkert lagt merke til at enkelte (noe få) av mine innlegg i forumet har blitt borte. Kall meg gjerne gammeldags, men grunnen er enkel: Jeg har brukt mye tid (og faktisk penger) på å tilegne meg en del "kunnskap" (kaller det teorier jeg da men) og "erfaringer". Når noen spør meg direkte om f.eks. hvorfor jeg bruker to fluer når jeg fisker med "harrspesialister" og bare én flue når jeg fisker døgnflue etter harr, så forventer jeg i det minste et lite takk fra spørsmålsstiller(e) når jeg svarer. Når det ikke kommer og spørsmålsstiller(e) har andre innlegg i etterkant av mitt/mine svar så fjerner jeg dem da interessen rett og slett ikke kan ha vært så veldig stor likevel. Og/eller blåser man i såpass lite høflighet som det så blåser jeg også i å dele mine teorier. Jeg har også ved mange anledninger sett at det ikke har kommet noen form for takk når enkelte svært dyktige fiskere svarer på tilsvarende spørsmål. Det gjør meg faktisk litt oppgitt at det har blitt slik. Husk at slike kunnskaper som f.eks. B.R. innehar ikke kommer av seg selv og det kan ikke forlanges at slike som han svarer på spørsmål særlig lenge dersom de ikke får et takk engang. Alt for ofte kommer det bare noe kverulerende eller flåsete i stedet. Det er så dumt når det skal så lite til for at forumet blir mange hakk bedre.

Puh, det måtte ut!

whip.gif

Jeg dedikerer en linje til Erik i signaturen min og oppfordrer andre til å gjøre det samme :)

Tilfredsstillende?

Det er som når jeg fisker: Jeg misforstår oftere enn jeg forstår. ;D

28.gif

;D ;D ;D ;D ;D

Takk Claµs!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er erfarne her. Mange er kjente erfarne fiskere og mange som ikke er så kjente. Noen av disse mener kansje at de burde vært det også? Hva vet jeg?

Lengre oppe her stilles det spørsmål til hvorfor SVN ikke er her så mye lengre. Noen sier det er pga husbygging. Mulig det, jeg kjenner ikke SVN. Men jeg har forstått at ha er en meget erfaren og profilert fisker. Jeg har også forstått at han på deler av fiskeårene sine muligens har vært knyttet opp mot enkeltprodukter.

Men jeg har også forståelse for at han ikke gidder å engasjere seg så mye på denne siden lengre. Etter min mening ble han mobbet vekk i høst!

Må si det enkelte ganger er forbløffende hvor forskjellig man oppfatter det man leser  :)

Noen ganger får jeg inntrykk av at om man ikke er profilert, eller på en eller annen måte er tilknyttet bransjen, så er man neppe særlig erfaren heller. Det er vel ingen automatikk i at man tilegner seg mer fiskeerfaring desto mer profilert man er ?

Når det gjelder Stig : Ja, jeg har registrert at det har vært noen episoder, også episoder som jeg selv har vært innblandet i.

Men å kalle det mobbing ? Det syntes jeg er veldig drøyt, og isåfall har Stig stått for en god del mobbing selv.

Ta kortline-tråden . . . Selv slumpet jeg til å poste et tulle-innlegg der en gang, og fikk veldig klar beskjed om at der skulle man ikke ha usakligheter av noe slag. Det hele løste seg på en grei måte, og siden har jeg begrenset meg til å lese i den tråden.

Jeg driver så langt ikke kortlinefiske selv, men syntes det har vært nokså interessant lesning, og en fin tråd.

Jeg registerer også noe der som Stig's venner på privaten velger å overse : I gjentatte innlegg kommer Stig med usakligheter selv, i form av små stikk til de som foretrekker en annen form for fiske.

Dette er helt uskyldige "stikk" i mine øyne, og ikke noe jeg lar meg provosere av, men jeg registrerer at om det går andre veien så er det mobbing, og helt uakseptabelt. Særlig når det resulterer i at Stig velger å bruke mindre tid på forumet . . .

Såvidt jeg fikk med meg var Stig veldig aktiv frem til noen ytret meninger om utviklingen i tråden om Eikre-Fly stenger.

Spørsmålene som ble stilt der mener jeg selv var legitime nok, men som jeg nevnte innledningsvis ; Det er forbløffende hvor forskjellig man kan tolke det man leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbløffende hvor forskjellig man kan tolke det man leser.

Jeg lærte en gang at det er ikke hva man sier, men hvordan det blir tolket som er viktig....

Her er vel noe av utfordringa med det skrevne ord, vi kan ikke tolkekroppspråk, og vi er ikke flinke nok til å bruke kursiv eller hermetegn o.l for å vise at vi bruker ironi eller spøk, eller egentlig mener det motsatte av det vi skriver. Og jeg vet jo ikke hvem som kjenner hve, og hva som da egentlig er ment som en intern spøk.

Jeg lagde en annen tråd her litt tidligere ang.person angrep.... Jeg SYNS, mulig jeg tar feil og ikke tolker riktig, men i enkelte diskusjoner ender det med at det istedenfor å bli diskutert sak, blir diskutert person... Men igjen, det er hvordan jeg (som nybegynner )tolker det....

Jeg syns ellers det heldigvis normalt det er høyt under taket her da, og jeg har hatt mye lærdom overålese her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbløffende hvor forskjellig man kan tolke det man leser.

Jeg lærte en gang at hva man sier, men hvordan det blir tolket som er viktig....

JEg lagde en annen tråd her litt tidligere ang.person angrep.... Jeg SYNS, mulig jeg tar feil og ikke tolker riktig, men i enkelte diskusjoner ender det med at det istedenfor å bli diskutert sak, blir diskutertperson... Men igjen, det er hvordan jeg (som nybegynner )tolker det....

Jeg syns ellers det heldigvis normalt det er høyt under taket her da, og jeg har hatt mye lærdom overålese her inne :)

Det må jo være såpass takhøyde her at om man er en arrogant drittsekk, så må man jo tåle å høre det  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare her på FFS at dette teamat diskuteres, det er en gjenganger på flere forum i forskjellige kategorier. Ofte er problemet det at man ikke ser ansiktet til den som ytrer en mening, fleip eller hva det skulle være. Når kroppspråket ikke vises i meldingen blir faren for å missoppfatte budskapet større.

Jeg er ihvertfall utrolig glad for at dere med lang erfaring gidder å svare på alt mulig folk lurer på. Ikke uten grunn at jeg er avhengig av FFS, hyggelige folk med en fantastisk felles flueinteresse!! applaus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...