Gå til innhold

Ørretjegeren...... hva gjør deg til god?


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

det gir deg en grei pekepinn på hvor på skalaen du er, over eller under den magiske grensa pH 6 representerer, under så dør marfloa...... Rena hadde sommeren 2005 pH 7,5 altså over basisk som er 7.

morro at endel av skolelærdommen kan nyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er man egentlig så god fordi om man får mange store fisk? Svaret kan være ja men å være kjent er mye viktigere.

Med det mener jeg som eksempel at i dette området som er kjent for elendig fiske finnes noen perler inne i mellom.

Å få stor fisk her i området er slett ikke så vanskelig hvis du bare vet hvor og ikke minst når!

Er det ikke disse tingene som avgjør i lengden?

Uannsett: det å lære seg triks og utnytte geologi ol, for å finne nye plasser er både lærerikt og morro.

En god fisker er for meg en flink analytiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er oppbrukt nå, hadde et slikt sett http://da.wikipedia.org/wiki/Lakmus som jeg fikk av en fra NVE....... man tar det best med til en lab. det finnes mange løsninger  billige og dyre   https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19099&gclid=CNTloPXUtaoCFYRJ3godel_k5Q

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-619-97&toc=19099

hva tror du om denne ? vurderer en sånn en...vært kult og målt phen i mange av vannene og elvene her  :D

ellers er jeg litt fornærma når dere bare snakker om ørretjegeren her....er det han som er best? hva med harrfiskeren?  ;D gjeddefiskeren? sjøfiskeren?  laksefiskeren?  en god fluefisker er en som kan og kaste litt, lese elva litt, kunne litt om innsekter, NÅR man burde være i elva og bruke både nymfer, streamere og tørrfluer....(beherske noen teknikker) få fisk selv om fisken ikke vaker  ;) Ser ikke på en fluefisker som bare kaster på vakende fisk som den beste ørretjegeren (fluefiskeren)i verden jeg da....trenger ikke lese elva eller bry seg om andre teknikker bortsatt fra og presentere flua 2meter ovenfor den vakende fisken som nå vaker mere en 1gang i minuttet....  :P så det så.... :D

De som kun kaster på storfisk og ikke bryr seg om småfisken, har ikke allverdens mye fisketid i året heller sammenlignet med han fyren som bare liker og fiske og kaste, det er det man lærer av  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://tinyurl.com/3nobedt

En av de viktigste tinga for å bli en god ørretfisker er å IKKE stresse, og samtidig ha evnen til å tenke litt ut av boksen, eksperimentere med forskjellige former innen fluefiske osv.. Man kan i hvert fall ikke låse seg fast i en spesifik sjanger som feks tørrfluepurisme.

Det å få bare stor fisk hele tida har egentlig lite med hvor god du er å gjøre. Synes jeg. Stor fisk kommer som regel an på plassen du oppsøker, og tilhørende lokalkunnskap.

Oppsummering - senk tempoet på alt fra kasting til analyse. ikke tramp ned til elva.  fisk fisk fisk fisk fisk fisk, så blir du etterhvert en god ørretjeger.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bare stikke innom en zoobutikk og kjøpe ph tester.

Du får enkle strips, og du får dråpeflasker med en liten palstblandesakbeholderting.

Har brukt dette i alle år til akvariehobby'n.

Koster 100.-++

http://www.norkoi.no/Tilbud/Alle-Tetra-test-til-59.

Nice  :D

Du får tak i Tetra test i de fleste zoosjapper.

Du kan teste hva du vil egentlig.

En gh test kan være nyttig da vannet kan være "bløtt" selv om det har høy ph.

Malawisiklider krever "hardt" vann og høy ph, ikke spør om kunnskapen bak hardt og bløt, vet ikke, har ferie, orker ikke.

 ;D

http://www.aquatics-warehouse.co.uk/aquarium-supplies/aquarium-test-kits-adjusters/tetra-test-kits-en.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man selv at man er en god ørret-jeger ?  ;)

Jeg føler meg såpass god til den form for ørretfiske jeg bedriver at jeg føler jeg klarer meg bra, samtidig som jeg vet at mange er dyktigere enn meg, uansett  :)

Slik jeg er skrudd sammen så er det opplevelsene og trivselen som driver meg, og ingen av delene påvirkes av antall fisk.

Vi vil alltid måtte leve med at det finnes fisk vi ikke når, fisk vi ikke får, og at noen fisker skjorta av oss, og den dagen jeg lar slike ting stresse meg så er det kroken på døra for meg som fluefisker  :)

Nå skal det sies at for meg har det aldri vært noe mål å bli super-god/effektiv . . . Jeg blir litt flinkere for hver tur, og det holder i massevis for meg.

Andre har sikkert langt mer ambisiøse mål  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Naturtalent..... Det er det som gjør meg til en såpass dyktig fluefisker som jeg er.

Så kan det ha noe med at jeg er så en flott ung herremann som jeg er.

At jeg da er hakket "kvassare" en de fleste trekker heller ikke ned.

En skjelden gang, møter jeg utfordringer i fluefiske. Ca hvert tredje år eller så, og disse liker jeg godt.

Altså, noen ganger må jeg bruke mer en fem minutter på å fange en fisk.

I år har jeg opplevd dette et par ganger. I Rena. Utrolig gøy å ikke ta alt på strak arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne ikke at jeg gidder en gang.....

Før var alt mye bedre. Aldri noe jag og jeg drev på med mitt. Fisket når det passet og leita ikke opp klekkinger. I vår startet jeg med slik holdning. Fisket når det passet og perset på en ørret Henning hadde bommet på. Litt godt igrunn...... Rena ble en gedigen nedtur og det plagte meg litt mer enn jeg vil innrømme. Til gjenngjeld ble Troms fantastisk selv uten ørret på over kiloen. Sånn i ettertid skjønner jeg at fisket er mer som Lars er/var inne på KOS og ingenting annet. Å bli "best" kan andre holde på med.

Møtte forøvrig en konkuranse fisker i går. For han var ALLE fisketurer trening til VM. Fy faen... kjente jeg ble stresset bare av tanken, men sånn drev han på og vi er alle forskjellige osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturtalent..... Det er det som gjør meg til en såpass dyktig fluefisker som jeg er.

Så kan det ha noe med at jeg er så en flott ung herremann som jeg er.

At jeg da er hakket "kvassare" en de fleste trekker heller ikke ned.

En skjelden gang, møter jeg utfordringer i fluefiske. Ca hvert tredje år eller så, og disse liker jeg godt.

Altså, noen ganger må jeg bruke mer en fem minutter på å fange en fisk.

I år har jeg opplevd dette et par ganger. I Rena. Utrolig gøy å ikke ta alt på strak arm.

Når man er moderator, så bør man vel også kunne moderere seg eller evt være sin egen moderator? Som sørger for en balanse og en viss moderasjon ;D  Sorrry klarte ikke la vær Henning ;D Ironi er alltid gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt skrevet mye bra her om hva som skaper en god ørretjeger. Dette er mitt lille bidrag til alt det som allerede har blitt nevnt.

En ting som jeg bruker å gjøre om jeg skal utforske/gjøre meg kjent med en ny elv er og google etter rapporter skrevet om vassdraget. Det kan være fiskebiologiske undersøkelser, bunndyrundersøkelser og lignende som forteller noe om tilstanden til vassdraget. Bunndyrundersøkelsen gir også en indikasjon på hvilke arter som forekommer i den aktuelle elven.

Jeg bruker også og sjekke norgesglasset, og benytte meg av Norge i bilder i tillegg til kart.

Da kan jeg studere elvestrekningene, se etter dyprenner (mørke partier) i svinger og lignende.

Det er også en grei måte og sjekke ut landskapet og vegetasjonen langs land før jeg rekognoserer til fots.

For øvrig så synes jeg Staffans forslag til og sjekke ut berggrunnen vil være et godt supplement til denne metodikken, så det skal jeg gjøre i en ny perle av en elv jeg har begynt og utforske nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så ofte skuffet at fiskere ikke nettop gjør dette oftere........ vet at jeg er litt provokativ når jeg spør fikere om hvor langt nymfene eller larvene har kommet.....selv folk som tror de er dyktige fisker trekker på skuldrene, de har rett og slett ikke orientert seg på viktige ting for deres fiske. Amatører kaller jeg dem i mitt hue, unnskyld.

Vel.  Nerder kaller jeg dem.  Og nerder er sjelden de som lykkes best.  Man kan lese seg opp og tro man kan bli "verdensmester" i det meste, enten det er snakk om å sjekke damer, tjene penger på børsen, lage en "hit-låt" eller fange fisk.  Når det kommer til stykket handler det vel så mye om å intuisjon og presentasjon.  Gjerne uortodokst og overraskende.  Således synes jeg synd på de som sitter i strandkanten med håven og studerer nymfestadier under store luper mens jeg bruker tiden på å fange fisk.  Litt som å føre menstrusjonssykluser i almanakken for å finne optimalt tidspunkt for å sjekke drømmedama.  Det er ikke slik det funker.  Ei heller med fisk.  Jeg er ikke all verden opptatt av hva fisken spiser. Jeg er imidlertid opptatt av hva jeg tror den kunne tenkt seg å spise.  Der har jeg ganske god teft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg satt i min ensomhet over folk som skal kjøpe seg hytte.......eller bygge hutte, man tenker på hvor man vil ha hytta og det er viktig å finne et sted hvor man kan gjøre trivelige ting der....les fluefiske..... ville det i en slik situasjon være lurt å tenke over hvor den skulle  ligge for at det hyggelige kunne dyrkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg satt i min ensomhet over folk som skal kjøpe seg hytte.......eller bygge hutte, man tenker på hvor man vil ha hytta og det er viktig å finne et sted hvor man kan gjøre trivelige ting der....les fluefiske..... ville det i en slik situasjon være lurt å tenke over hvor den skulle  ligge for at det hyggelige kunne dyrkes?

Absolutt. Slik tenkte nå i hvertfall jeg.  I tillegg til at det også var viktig med kupert og spennende skiterreng.  For de som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

synes når jakten etter ørreten begynner så begynner den vel langt føre jakten med stanga begynner...... det gjelder å finne byttet og det beste byttet.....steder med stor ørret vil jeg tro....... det er derfor mange fiskere som søker til elver som hemsila...... etter min mening starter all jakt før man har børsa eller staga i orden. og trefffer man ikke med stedet man vil fiske på så uteblir 3 kilosen på bildet........eller på filmen....... man forventer ikke å se så stor ørret vake i et vann i indre østfold, men du blir ikke overaska om så stor bryter vannflata i et vann eller elv nordpå. Dersom man tenker at man er totalt uvitende om hvor er det den store ørreten "vokser", da kan man lytte til hva andre har opplevet......... eller man kan jakte på det beste stedet utfra naturkunnskap.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir endel selvfølgeligheter her nå.  La oss oppsummere:

Lyst til å fiske? Hvis ja, er første bud å finne vann.  Hvis nei, finn på noe annet.

Funnet vann?  Hvis ja, forsøk å finne ut om det er fisk der.  Hvis nei, fortsett å lete etter vann.

Funnet vann med fisk? Hvis ja, vurder å sjekke ut mer om fiskens beskaffenhet.  Hvis nei, fortsett å lete.

Funnet vann med fisk som synes spennende?  Hvis ja, dra dit.  Hvis nei, fortsett å lete.

Dratt til vann med fisk som kan være spennende?  Hvis ja, - se etter se etter liv (vak, insekter) + "fiskespor" for bekreftelse (stier rundt vannet, bålplasser, løvetann).  Hvis nei - fortsett å lete.

Funnet bekreftelse på at vannet virker spennende?  Hvis ja, se etter vak.  Hvis nei, se etter mulige steder for hvor det kan være fisk og test en stripeflue.

Sett vak?  Hvis ja, forsøk å se hva den tar.  (Dette punktet kan nerdene gjøre masse ut av, men faren er at tiden brukes til alt annet enn fiske.)

Sett hva den tar?  Hvis ja - you are in business - og på vei til å kunne bli en god ørretjeger!  Hvis nei, test ut noen åpenbare muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er oppbrukt nå, hadde et slikt sett http://da.wikipedia.org/wiki/Lakmus som jeg fikk av en fra NVE....... man tar det best med til en lab. det finnes mange løsninger  billige og dyre   https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19099&gclid=CNTloPXUtaoCFYRJ3godel_k5Q

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=76-619-97&toc=19099

hva tror du om denne ? vurderer en sånn en...vært kult og målt phen i mange av vannene og elvene her  :D

ellers er jeg litt fornærma når dere bare snakker om ørretjegeren her....er det han som er best? hva med harrfiskeren?  ;D gjeddefiskeren? sjøfiskeren?  laksefiskeren?  en god fluefisker er en som kan og kaste litt, lese elva litt, kunne litt om innsekter, NÅR man burde være i elva og bruke både nymfer, streamere og tørrfluer....(beherske noen teknikker) få fisk selv om fisken ikke vaker  ;) Ser ikke på en fluefisker som bare kaster på vakende fisk som den beste ørretjegeren (fluefiskeren)i verden jeg da....trenger ikke lese elva eller bry seg om andre teknikker bortsatt fra og presentere flua 2meter ovenfor den vakende fisken som nå vaker mere en 1gang i minuttet....  :P så det så.... :D

De som kun kaster på storfisk og ikke bryr seg om småfisken, har ikke allverdens mye fisketid i året heller sammenlignet med han fyren som bare liker og fiske og kaste, det er det man lærer av  :-*

pH-måling - nyttig artikkel om målemetode og nøyaktighet her:

http://miljolare.no/aktiviteter/land/natur/ln6/meitemark/ph/ph_test.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar bare på fisketur jeg  ;D

De stedene jeg fisker kjenner jeg såpass godt til at jeg vet sånn omtrentlig hva jeg kan forvente av klekkinger.

Selvfølgelig kan det finnes noen perler rundt omkring her som jeg ikke har kartlagt, men det lever jeg fint med.

Jeg kjenner allerede til flere gode elver/vann enn jeg rekker å besøke på en sesong, og skulle jeg leitet opp enda flere så ville jeg være avhengig av å ha fri hele sommeren, noe jeg langt ifra har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dratt til vann med fisk som kan være spennende?  Hvis ja, - se etter se etter liv (vak, insekter) + "fiskespor" for bekreftelse (stier rundt vannet, bålplasser, løvetann).  Hvis nei - fortsett å lete.

Hmm, fortell. :)

Har du ikke lagt merke til at du ofte finner løvetann på helt avgrensede områder langs et vann, gjerne så høyt som Hardangervidda, til tross for at det i området ikke er utbredelse av løvetann?  Hvor har disse kommet fra?  Det mest interessante svaret er at den kan ha kommet fra en markpøs med jord (og løvetannsporer). Det innebærer i så fall at det har vært fisket der tidligere - sanns.vis flere ganger.  Selvfølgelig kan sporene ha kommet fra klærne til turvandrerere, saueull, etc, men ofte er det helt karakteristiske områder som du finner dette på - nemlig naturlige fiskeplasser.  Noe som styrker denne sammenhengen er at løvetann som regel ikke sprer seg videre effektivt i høyere områder, men dersom det veltes ut en pøs med jord og spirer som har startet å gro blir det enklere. Nok et forhold er at dersom man skal grave etter meitemark lønner det seg å finne et område med mye løvetann - meitemark og løvetann liker hverandre.  Det betyr at en markpøs med jord ofte inneholder frø/spirer av løvetann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...