Gå til innhold

Bindestikke


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg ny bindestikke, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Med begrenset budsjett så har jeg sett på TMC Solid Vise, evt. en Anvil Atlas Vise.

TMC'n er jo en ganske basic stikke, mens Anvil'n er en true rotary. Noen som har erfaringer de kan dele? Og rotary-funksjonen, bruker dere den?

Link gjerne til andre stikker i ca samme priskategori..

Takknemlig for svar.

Mvh

Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana Mongoose fra Griffin har fungert som bare det for min del. Kjøpte den fra Tundra for en del år siden. Den er billig men svært funksjonell og samtidig høy kvalitet. Følger med bordklemme og støtte. Tror den ligger på i overkant av 2000kr i norge.

http://www.griffinenterprisesinc.com/vises.html

Hei.

Skal kjøpe meg ny bindestikke, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Med begrenset budsjett så har jeg sett på TMC Solid Vise, evt. en Anvil Atlas Vise.

TMC'n er jo en ganske basic stikke, mens Anvil'n er en true rotary. Noen som har erfaringer de kan dele? Og rotary-funksjonen, bruker dere den?

Link gjerne til andre stikker i ca samme priskategori..

Takknemlig for svar.

Mvh

Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har jeg ikke hatt, og heller ikke savnet rotaryfunksjon, men jeg tror jeg ville gått for en ligndende som dette; http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6732/Default.aspx

Så utrolig enkelt å greit, ser at denne er for dyr i forhold til budsjettet, men mener å ha sett noen lignende som ikke kostet så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for en tid siden i akkurat samme situasjon, og vurderte de samme stikkene.

Jeg endte opp med å innse at jeg neppe kom til å få bruk for true rotary-funksjonen. Så lenge du kan rotere kjeften og se under flua mens du holder på er det nok (for meg).

Dermed ble det Solid Vise, og denne har fungert veldig godt. Kjeften holder kroken godt, og den har alle instillingsmuligheter jeg synes jeg trenger. Merk at vinkelen på kjeften til Atlas-stikka ikke kan justeres, det var litt utslagsgivende for min del. Betalte 1200 hos Agdars Sportsfiske i Trondheim.

Jeg var uheldig og fikk et mandagseksemplar av kjeften, men Guideline (norsk importør) sendte ny kjeft i posten uten noe styr (prøvde å kontakte TMC direkte, men det ble bare mas om innsending til Japan for inspeksjon osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjempegode erfaringer med HMH sine produkter. Ikke samme fancy rotary funksjon som mange moderne stikker, men en fantastisk kvalitet.

HMH Silhouette  koster vel rundt en tusenlapp

HMH Spartan koster rundt 2 høvdinger, men i denne kan du også suplere med HMH sine flotte chucker, og byttes like enkelt som i dyrere modeller. Midge chucken er kjempeflott i sin slanke utførelse til små fluer.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall bare gode erfaringer med Anvil Atlas . . . Det samme med forgjengeren Anvil Apex.

Vet ikke hva pris disse ligger på nå, men er vel fortsatt blant de rimeligere.

om jeg ikke husker feil ga jeg rundt 1300 for min anvil apex og det for 7 år siden, det har gått en del hundre om ikke tusen fluer i denne stikka og den er fortsatt like fin. om man får tak i den enda er dette en meget god stikke til en rimelig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

For min del så har jeg ikke hatt, og heller ikke savnet rotaryfunksjon, men jeg tror jeg ville gått for en ligndende som dette; http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6732/Default.aspx

Så utrolig enkelt å greit, ser at denne er for dyr i forhold til budsjettet, men mener å ha sett noen lignende som ikke kostet så mye?

Støtter denne, fantastisk stikke. Har den selv og kunne ikke være mere fornøyd, har null bruk for true rotary funksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har jeg ikke hatt, og heller ikke savnet rotaryfunksjon, men jeg tror jeg ville gått for en ligndende som dette; http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6732/Default.aspx

Så utrolig enkelt å greit, ser at denne er for dyr i forhold til budsjettet, men mener å ha sett noen lignende som ikke kostet så mye?

Støtter denne, fantastisk stikke. Har den selv og kunne ikke være mere fornøyd, har null bruk for true rotary funksjonen

Enig! Har selv hatt den i mange år, og er utrolig fornøyd. En enkel og god stikke!  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens!!  :)

Om det blir noe enklere å velge nå er jeg usikker på, men får vel inntrykk av at hverken den ene eller den andre kan regnes som bomkjøp.. Har jo sett litt på den Mongoosen også, er jo innenfor budsjett den også hvis jeg kjøper fra USA.. Men skulle jo hatt den til helga den 9. også. Er vel tvilsomt om den vil være framme innen den tid hvis jeg bestiller fra over there...

Burde vel egentlig venta til etter fluebinderhelga , går ut fra at det hadde vært mulig å teste både den ene og den andre der, men den jeg har brukt til nå (15 år gammel av billigste sort) har kolapset helt så ny må jeg ha. Blir eventuelt å kjøpe den billigste jeg kommer over så lenge..

Uansett, takk for svar!!! Må ta en liten tur i tenkeboksen..  ???

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Anvil Apex og er strålende fornøyd, Anvil Atlas er ikke mye dyrere en Apex 400 kr, 1400 kr på nordisk :)

Christian

Virker som mange liker den stikka der, så det borger for både god design og kvalitet.

Kjøpte denne fra USA og er kjempefornøyd med de mange funksjonene og stor arbeidshøyde i og med at jeg bruker Norvice' sin bobbinholder

http://www.flytyingboutique.com/store/720Vise_Intro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stikka kun brukes til mindre ørretkroker, eller også til ev sjøørretfluer og laksefluer? Derrsom sistnevnte, så leser jeg at Solid Vise fra TMC er nevnt. Tenkte bare å gjøre oppmerksom på at TMC også leverer en Solid Vise HD som er noe kraftigere og litt høyere enn std Solid Vise. Denne har heller ingen problemer med å holde kroker ned i str 24, som pleier å være smått nok for de fleste. Pris på HD stikka er 2199,-. Kan absolutt sammenliknes med Dyna King Supreme f.eks. Begge Solid Vise stikkene har trinnløs regulering av vinkelen på kjeft, men er ikke fullroterende. Kan rotere så man kan sjekke undersidene av fluene etc. Fullroterende brukes i hovedsak til å legge på dubbing etc, noe jeg foretrekker å gjøre med trådholderen. Men det er jo min mening.

Obs. Viktig å få med at jeg jobber for Guideline, og at vi ditributerer TMC i Norge. Dette er ment som en veiledning og ikke noe Propaganda for våre produkter.

Lykke til med valg av bindestikke. fffish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...