Gå til innhold

Lette fjelltelt, hva mener folket?


Urskæving

Anbefalte innlegg

Geir D

Klart du  er skeptisk til vindstyrken. Du tror jo ikke engang på meg når jeg har sagt at teltet ikke har stormmatter.

Jeg nekter å tro at vindstyrken på filmen er særlig mer enn 10 m/s.  For meg virker det som en normaldag i fjellet.  Hadde vinden vært så sterk som du hevder ville du ha måttet steinlegge bardunene for å unngå opprykk av teltpluggene, samt hatt langt flere enn 4 hjørne-barduner for å hindre at teltet la seg fullstendig over eller ble revet bort.  I tillegg ville jeg bundet et rep mellom alle bardunene for å fordele presset på bardunfestene.  27 m/s er ingenting å spøke med dersom man skal bo i telt.

Her er det vind, men sanns.vis langt i fra 27 m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Geir D/Lillevann

Vedr. vindstyrken. Den står oppgitt under video'n som er vist på You Tube. Så får man tro hva man vil! For  å erte dere litt, limer jeg inn et utdrag av en test fra Backpacking Light:

"During our testing of the Crux X2 Storm, we subjected it to extended snow loading rates in excess of 4 inches per hour and winds to 75 miles per hour".

Heavy, ikke sant?

Og her er et utsagn fra et friluftsforum:

Stuart Murphy

(stu_m) - MLife

Re: Which tents under 3kg will take 100km/h winds from any direction? on 09/10/2010 07:50:49 MDT    

Yeah, that most definitely is a good tent - Outdoor Magazin tested it to 135 km/h I think (video online).

Thing that worries me is whether it could safely be set up by one person, say in 80 km/h winds, without killing it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig og få til diskusjoner om ting og tang her på forumet hvertfall....:P

Jeg kan sikkert ta med det teltet jeg bruker hvis du vil så kan du se på det neste helg.

Det er et enmannstelt og du har begrenset med plass til bagasje.

Er vel ikke helt det du spurte om. Lett er det i alle fall.

Jeg vil ha et eget soverom på tur derfor så er vekt så viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egenlig ikke tenkt noe serlig på enmannstelt, jeg håper da på og få med meg eller annen på tur til sommern;)

Da er det ikke noe vits.

Husk at fordi om folk "krangler" om forskjelige typer så er de kjente bra.

Tenk mer på behovet ditt og tenk grundig igjennom det. De har veldig fine nettsider.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg lett fjelltelt er en selvmotsigelse , er det ett sted jeg ville båret litt ekstra vekt i en solid duk og tykkere stenger så er det på høyfjellet. Kjøpte meg ett MSR Hubba i høst på supersalg og det hadde jeg ALDRI reist på fjellet med.

Ja, der er jeg enig med deg, Lars.

Det kan være katastrofalt om teltet går til helvete ei kald vindfull natt. Men de fleste produsenter har jo solide telt, men da går også vekten litt opp.

Husker en gang vi var i Finnmark, bodde i lavvo,

og midt på natten ble jeg vekt av en panisk kompis. Da jeg åpnet øynene, så stod den lette lavvoen omtrent opp fra bakken på ene siden  ;D Wow, skal si vi var kjappe med å legge på mange kilo stein på stormmattene. Det regnet og blåste stygt ute, og vi var en dagsmarsj fra folk. Hadde blitt ei kald natt om det hadde blåst bort/ revnet  ;D Så til det er stormmatter fint - å bruke dem til å lesse på stein om det skulle blåse hard nordavind fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg lett fjelltelt er en selvmotsigelse , er det ett sted jeg ville båret litt ekstra vekt i en solid duk og tykkere stenger så er det på høyfjellet. Kjøpte meg ett MSR Hubba i høst på supersalg og det hadde jeg ALDRI reist på fjellet med.

Ja, der er jeg enig med deg, Lars.

Det kan være katastrofalt om teltet går til helvete ei kald vindfull natt. Men de fleste produsenter har jo solide telt, men da går også vekten litt opp.

Husker en gang vi var i Finnmark, bodde i lavvo,

og midt på natten ble jeg vekt av en panisk kompis. Da jeg åpnet øynene, så stod den lette lavvoen omtrent opp fra bakken på ene siden  ;D Wow, skal si vi var kjappe med å legge på mange kilo stein på stormmattene. Det regnet og blåste stygt ute, og vi var en dagsmarsj fra folk. Hadde blitt ei kald natt om det hadde blåst bort/ revnet  ;D Så til det er stormmatter fint - å bruke dem til å lesse på stein om det skulle blåse hard nordavind fra alle kanter.

Hehe jeg og doggnobbler her vet litt om dette ja. Vi hadde labbet langt og var slitne og bare rasket opp lavoen i en fei. Det plaskregnet. Det kom et kraftig vindkast og dermed lå hele lavoen 50  meter av sted i noen busker ;D

Alt var dradd ut av sekken og lå spredd utover. Huff og huff. Det var dyrkjøpt erfaring.....

Ikke noe mer ot fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg lett fjelltelt er en selvmotsigelse , er det ett sted jeg ville båret litt ekstra vekt i en solid duk og tykkere stenger så er det på høyfjellet. Kjøpte meg ett MSR Hubba i høst på supersalg og det hadde jeg ALDRI reist på fjellet med.

Ja, der er jeg enig med deg, Lars.

Det kan være katastrofalt om teltet går til helvete ei kald vindfull natt. Men de fleste produsenter har jo solide telt, men da går også vekten litt opp.

Husker en gang vi var i Finnmark, bodde i lavvo,

og midt på natten ble jeg vekt av en panisk kompis. Da jeg åpnet øynene, så stod den lette lavvoen omtrent opp fra bakken på ene siden  ;D Wow, skal si vi var kjappe med å legge på mange kilo stein på stormmattene. Det regnet og blåste stygt ute, og vi var en dagsmarsj fra folk. Hadde blitt ei kald natt om det hadde blåst bort/ revnet  ;D Så til det er stormmatter fint - å bruke dem til å lesse på stein om det skulle blåse hard nordavind fra alle kanter.

Hehe jeg og doggnobbler her vet litt om dette ja. Vi hadde labbet langt og var slitne og bare rasket opp lavoen i en fei. Det plaskregnet. Det kom et kraftig vindkast og dermed lå hele lavoen 50  meter av sted i noen busker ;D

Alt var dradd ut av sekken og lå spredd utover. Huff og huff. Det var dyrkjøpt erfaring.....

Ikke noe mer ot fra meg :)

Hehe, hørtes litt morsomt ut også, Frode  :)

Tipper dere fikk dere en god latter etterpå i hvert fall.

Jeg pleier å bardunere ned slik som dette som vane. I hvert fall om det er litt fare for vind.

Bare et par bilder dratt ut fra et filmklipp dette altså.

6941756199_d4d22f1b52_b.jpg

6941756553_06aa4c8ec2_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir D/Lillevann

Vedr. vindstyrken. Den står oppgitt under video'n som er vist på You Tube. Så får man tro hva man vil! For  å erte dere litt, limer jeg inn et utdrag av en test fra Backpacking Light:

"During our testing of the Crux X2 Storm, we subjected it to extended snow loading rates in excess of 4 inches per hour and winds to 75 miles per hour".

Heavy, ikke sant?

Og her er et utsagn fra et friluftsforum:

Stuart Murphy

(stu_m) - MLife

Re: Which tents under 3kg will take 100km/h winds from any direction? on 09/10/2010 07:50:49 MDT    

Yeah, that most definitely is a good tent - Outdoor Magazin tested it to 135 km/h I think (video online).

Thing that worries me is whether it could safely be set up by one person, say in 80 km/h winds, without killing it

Det er greit at noen hevder det, men har de målt det og hvilke forutsetninger har de for å uttale seg? 8)

http://no.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala

96,6 km/t tilsvarer full storm!

75 miles per hour tilsvarer orkan!

135 km/t er 17 km/t over grensen for orkan!

Høres ut som noen kjekker seg litt her!  ;D Minner litt om diskusjonene i skolegården på ungdomsskolen, det var ikke måte på hvor fort disse trimmete mopedene kunne kjøre når ingen andre var til stede!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Larsen

Hvis du gogler litt, vil du finne flere slike utsagn på nettet. Backpacker Light er dessuten svært seriøse. I tilllegg er det også vist videoer på tråden hvor Helleberg-telt  blitt utsatt for høy vindstyrke.

Jeg så på Youtube-klippet, selv om det kan innvendes at telt sjelden kan settes opp like optimalt i virkeligheten som på en fullstendig flat gressplen med supert feste for pluggene, så var det imponerende!

Jeg har ingen beviser, men det høres litt uvirkelig ut for meg at telt skal kunne stå i vindhastighet på 17 km/t over grensen til orkan!

Edit: I tillegg om man sammenlikner med IRL, så kommer vinden ofte i kast på fjellet mens disse kjempeviftene gir helt jevn vind. Jeg vil tro det er lettere for et telt å takle en jevn vind enn en som kommer i kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett om teltet! Jeg tror deg. Det virker veldig bra. Skulle gjerne hatt et sånt telt sjøl, jeg, men synes det er litt dyrt etter min smak. Mitt Ringstind-telt med EN bøyle er nok ikke i nærheten når det gjelder vindstabilitet.

Kjøp en ekstra stang. OK pris hos XXL (Har de fleste lengder på Alnabru) Da har du både reserve stang og kan tre inn 2 stenger da det blåser opp. Prøv! Det gir en utrolig effekt/avstivning!

XXL men også AMFIBI (Lillestrøm) fører klatreutstyr. Et par små kiler/løkker med vire, veier nesten ingenting, er bra da grunnen gir dårlig pluggfeste.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100236&prodid=52468

PS! Jeg kjøpte 2 løse hos XXL, kostet ca. kr. 50,- pr stk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, nå synes jeg at man driver ren krisemaksimering. Her tror jeg man må definere litt når og hvor teltet skal brukes;

Skal det brukes til på vinteren eller til ekspedisjoner i polare strøk, er stormmatter et must, men fra vår til høst i Norske fjell kan jeg ikke se nytten av å slite rundt på et ekstremtelt.

Har selv brukt et Helsport Børgefjell på turer fra mai til ut september både på fiske-, fjell- og jaktturer i fjellene i Trøndelag og på Hardangervidda de siste 30 årene uten at det har vært problemer hverken med kondens eller at teltet har blåst i filler. Siste sommer byttet jeg det ut i et Helsport Rondane Light 3-mans på grunn av vekta og at bomullssømmen i det gamle teltet begynte å bli sprø og lite elastiske etter snart 30 års bruk, slik at det har blitt vanskelig å montert.

Når jeg er på tur, bruker jeg alltid litt tid på å finne en passende leirplass, både i forhold til vær, oversvømmelse, liggekomfort og mygg. Er det sterk vind, setter jeg ikke opp teltet der det blåser som mest og alltid Nord/Syd med åpningen mot syd, da den sterkeste vinden erfaringsmessig gjerne kommer fra Vest til NordVest.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes problemet med vanlige telt er at det blir for varmt. Nesten alltid.

Mye fordi jeg bare overnatter i telt på sommeren, og stort sett utelukkende på Nordkalotten. Når sola begynner å varme i 3-tida på morgenen er det rett og slett et problem å få sove i det hele tatt i et vanlig telt, ihvertfall for meg. Noen turer med overveiende fint vær har dette vært et skikkelig problem - man blir jo fullstendig zombie etter tre-fire døgn omtrent uten søvn, med sola steikende på knollen hele døgnet. Ikke rare solgløttet som skal til før temperaturen blir uutholdelig i et vanlig tunnelltelt heller.

Hvis man er noen stykker synes jeg lavvo er helt overlegent, mye pga høyden, som sørger for at det er relativt levelig på bakkenivå, også når sola steiker. Også er det veldig fint å ha lavvo når det blir drittvær - da kan man ha det litt sosialt mens man lager skikkelig mat, løser verdensproblemer, tar seg en ørliten knert, binder fluer osv. Tentipi og Venor er veldig bra saker, men det finns mye annet lurt og. 

Ellers har MSR noen fine telt med ekstreme lufteegenskaper. Kjenner flere som har sånne (Hubba Hubba o.l.), og det virker ihvertfall som de teltene er solide nok til sommerbruk i høyfjellet nordpå. Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg har svart belte i kokvarme telt i nord-norge. Problemet er å finne en perfekt løsning som fungerer på turer med varierende vær. Den ene natta kan det være ulidelig varmt mens det påfølgende natt er vind, regn og femten-tjue grader lavere på graderstokken. Tar vi vekt med som et viktig parameter kan jeg nesten utelukke lavvo. I hvertfall på solo-turer. Synes også det hadde vært interessant å hørt erfaringer med telt som MSR Carbon Reflex, Tarp Tent o.l. Flotte telt på rundt kiloet jeg lenge har siklet på men er ikke sikker på om jeg stoler på denne typen telt i fjellet når det kommer til trekk i 4 grader, nordøst og sideveis regn under de typisk høye ytterdukene. At jeg stort sett benytter dunpose demper ikke skepsisen. Eller er det en grunnløs frykt jeg sitter med?

Jeg har mange netter i mitt Helsport Rondane 3 (den forrige modellen) bak meg. Har brukt det i dårlig vær

i fjellet (Troms og Finnmark) fra mai til september. Da jeg googlet meg fram til telt i 2006 skjønte jeg raskt at jeg

ikke kunne få innfridd alle ønsker og endte tross den lave takhøyden opp på et Helsport Rondane 3 fordi det gir meg:

- Et solid og meget vindstabilt telt.

- King size plass til meg og bagasjen når jeg er alene på tur og bra plass når man er to.

- Et lett telt når man tar i betrakning plassen man faktisk får. 2,3 kilo og lavt pakkvolum.

Som litt over gjennomsnitlig fokusert på vekt og sylfersk i fluefiske-gamet må jeg muligens gjøre noe på telt-fronten for å kompensere litt for den økte vekten vadebukser, vadesko, fleecebukser etc medfører:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/mountain-hardwear-skyledge-2-1.html

Til dere som sliter med varmen og ønsker et telt på 1,85 kg. se over!!!!!!!!!

Med en Helsport fjellduk, sølv på den ene siden, har man solskjerm + myggtelt! Søk på forumet ang erfaring med teltet, fishking1.

Har Hilleberg og Helsport fra før, men kjøpte både dette og et 1 mannstelt hvor en benytter vandrestaven som teltstang, 1 kg.

Gleder meg til å teste de nye teltene = turene i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en Helsport fjellduk, sølv på den ene siden, har man solskjerm + myggtelt!

Enig  :) Det har jeg gjort mange ganger også; å legge fjellduken over teltet med sølvduken UT, så har man fort stengt ute mye av sola om morgenen.

Prøv det dere andre også.

Jepp, det funker faktisk ganske bra, selv om det kan være litt plundrete når det blåser. Et bra tips!

Fjällräven hadde i mange år en modell som het Sjangeli (etter et fjell i Skjomenfjellene), der teltduken var helt sølvfarget. Den teltduken funket meget bra til sommerbruk. Av en eller annen grunn sluttet de å produsere denne typen teltduk, sannsynligvis fordi det solgte dårlig - folk foretrekker antagelig de langt mer diskrete, grønne teltene som jo er nesten enerådende på markedet. Til 3- og 4-sesongsbruk er de vanlige mørkegrønne teltene knall, men til reint sommerbruk synes jeg som sagt at de ofte blir ulidelig varme i midnattsola nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei

Jeg drar nå helst på telttur i godvær, og turens varighet er sjelden lengre enn en uke. Teltet må selvsagt tåle litt vind og regn, men det aller viktigste for meg er at teltet er luftig og svalt når sola står på. På lengre turer liker jeg også å pakke lett slik at jeg kan gå langt uten å slite meg fullstendig ut. Det er også viktig for meg å være mobil, dvs. raskt kunne bryte leir og flytte meg til et annet vann. Endte opp med et enmannstelt, et Hilleberg Akto, med vanlig innertelt, og et innertelt i myggnetting. På de varmeste dagene slår jeg kun opp mesh-innerteltet.

Har kun brukt teltet i 40 døgn og er så langt fornøyd. Litt dårlig plass hvis man skal lage mat inne i teltet, men det løser jeg ved å klipse ned innerteltet. Har også noen overnattinger på vinteren, teltet er lunt og tåler godt med vind. Teltet veier 1,6 kg.

[attach=1]

[attach=2]

post-2566-13949891404353_thumb.jpg

post-2566-13949891404676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg drar nå helst på telttur i godvær, og turens varighet er sjelden lengre enn en uke. Teltet må selvsagt tåle litt vind og regn, men det aller viktigste for meg er at teltet er luftig og svalt når sola står på. På lengre turer liker jeg også å pakke lett slik at jeg kan gå langt uten å slite meg fullstendig ut. Det er også viktig for meg å være mobil, dvs. raskt kunne bryte leir og flytte meg til et annet vann. Endte opp med et enmannstelt, et Hilleberg Akto, med vanlig innertelt, og et innertelt i myggnetting. På de varmeste dagene slår jeg kun opp mesh-innerteltet.

Har kun brukt teltet i 40 døgn og er så langt fornøyd. Litt dårlig plass hvis man skal lage mat inne i teltet, men det løser jeg ved å klipse ned innerteltet. Har også noen overnattinger på vinteren, teltet er lunt og tåler godt med vind. Teltet veier 1,6 kg.

Ser fint ut! Spesielt praktisk med innertelt i myggnetting til varme døgn. Og Hilleberg er jo kjent for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...