Gå til innhold

Hva fluefiske EGENTLIG handler om :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Å ha det moro og trivelig :-) Rett og slett moro og trivelig i lag.

Med fiske, før fiske og etter fiske. Er du ikke enig i at ofte er det den gode praten om fluer, fisket og slik som er halve turen?

Det synes jeg. Etter 12 timer i elva, og så treffes over en god kveldsmat, det er toppers :-)

Er du enig?

RSnellingen0083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig Brun, men legger ikke skjul på at stemningen stiger en del etter godt fiske. Dvs en dag da det meste stemmer og resultatet er godt over snittet bra. Skjer ikke så ofte, og stemningen tar ikke skade av dårlige dager heller (ikke nå lenger), men ingenting er som en dag der alle lykkes! Gleder meg mer og mer over andres suksess også, som da Thorkildsen tok en på 1,6 i en liten elv der jeg hadde rekorden på 850 gram... eller den sykt fete ørreten til Martinsen på Hardangervidda. Rart med det, men jeg gleder meg mye over minner om fin fisk som kameratene har fått. Det er deilig å kjenne at slikt storsinn er ekte - at det bor noe raust i meg også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Andrè. For min del, er turopplevelsen det aller viktigste. Relasjoner med reisefølge, stemningen ute i det fri og gleden av at andre lykkes. Et svært godt eksempel på alle tiders reisefølge, er forresten en du refererer til på din tur, Andrè - Per Erik Svenskerud. Ikke bare er han den råeste fluefiskern jeg noen gang har sett i aksjon, men også en kjernekar på alle måter.

Kort sagt; fluefiske for meg, handler mest om det sosiale. De store fiskene er selvsagt utrolig moro, men det er ikke det som gjør turen for min del. Koser meg like mye i små skogsvann med halvkilos ørret, som i elver og vann med tokilos fisk.

Edit: Det skal sies at til og med Perry ble noe påståelig etter 2-3 helflasker med grisegod russisk karatebrus..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske handler om så mye, og mye av det lar seg ikke forklare heller  :)

Det er selvfølgelig fantastisk å oppleve bonanza-fiske, kanskje mest fordi det ikke skjer så ofte.

Å kjenne på følelsen av at man er akkurat der man vil være, at man ikke kunne ønsket seg noe mer, er nokså unik.

Denne følelsen har jeg hatt noen ganger, og det trenger ikke være masse stor fisk som er avgjørende.

For meg er det viktig at elv og omgivelser gjør inntrykk . . . Jeg kunne feks aldri fått mitt livs fiskeopplevelse i gudbandsdalslågen, med E6 og stusselig natur som ramme. Ikke på stillevannsfiske, heller . . . Jeg er en elvemann, og foretrekker elv fremfor stille vann i 9 av 10 tilfeller.

Det er fantastisk å få dele gode fiskeopplevelser med andre, men jeg kan også kose meg dønn ihjel alene, bare fluestanga er med  :)

Men hva fluefiske egentlig handler om, det må kanskje være den deilige frihetsfølelsen man kjenner når man er ute å fisker. Vi er utrolig heldige som bor i norge  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Mulig jeg vil sparke inn noen dører her. Jeg er bare til dels enig. I helgen hadde vi en bra tur til Skåne som til like stor del som fisket ble til en sosial helg med vakkert godt kjøtt fra den skånske landsbygda, brunt i glassen og pisspreik langt inn på natta. Utrolig hyggelig!

Skulle åtte av ti fisketurer være slike ville jeg blitt frustrert. Det må være den andre veien. Jeg trenger mer fokus enn det for å bli tilfredstillt. For meg handler turene om så mye mindre. Jeg er ute etter stunden ved elven; lugnet eller øyeblikket for selve fangsten, jaktfølelsen, spaningen og spenningen, følelsen etter å ha hatt et fluemønster i hodet under lang tid - googlet, funnet innspirasjon fra gode folk som Brun og Terje, binde et par varianter som ikke ser så bra ut, få til en og servere den på en fin måte og få påslag. Da er jeg i Nirvana. Alt som følger med det; turen til målet, ta bilder, kjenne dofter, se på farger, få vondt i føttene, eller bare det lugnet som man opplever på tur er det som gjør min fisketur til noe spesiellt.

For å bare ta et eksempel. Rena. En elv som jeg synes er sær. Mange skaker nok på hodet over det. For mye mat for fisken som gjør den selektiv, egentlig for vanskelig for meg å kaste i, men det visuelle ved Rena er noe helt eget. Hun flyter lugnt uten riffler. Vakene som sprer seg over den blanke flaten er hypnotiske - ikke stressende. Jeg har tatt meg selv mange ganger ved at jeg jeg bare står der med armene rett ned, fluestangen vilendes i ene handen og bare nyte av synet. Jeg til og med glemmer å kaste, men så kommer stunden da man beslutter seg for teste på en fisk.

Må være at jeg er en sær jævel, men jeg legger meg heller alene i et telt i en sovepose uten å være sosial for så å bare tenke på ulike scenarion for dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser nøye på bildet til Andre, så slår det meg at det fluefiske egentlig dreier seg om er å finne en unnskyldning for å drikke sprit?!

Jeg og stusset litt da hele bordet var fullt av flasker og ikke mat.. Men alt blir jo koselig når man har sprit  cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med André :)

Det sosiale er helt klart halve turen. Det er for all del hyggelig, eller rettere sagt mer fokusert å fiske alene. Men oppskriften på en hyggelig tur for et sosialt vesen som meg selv er kombinasjonen fisketur og juging langt inn i de sene nattetimer ;) Hva er vel en opplevelse når den ikke kan deles med andre? :) Nei, turen er ikke det samme uten et par rørehuer som ler seg halvt ihjel når man ryker en pen fisk  ;D Det er slikt det blir gode historier av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser nøye på bildet til Andre, så slår det meg at det fluefiske egentlig dreier seg om er å finne en unnskyldning for å drikke sprit?!

Er det ikke det all hobby er, en unnskyldning for å møte likesinnede og drekke sprit?? Selv når jeg var med i en "birkebeiner-klubb" i yngre dager, sto spriten i sentrum. Med årene ble dette vel slitsomt og jeg gikk over til fluefiske. Helt tilfeldig. Hadde mopedklubben "blåreik" http://www.blareikmc.no/ blitt stiftet tidligere, kunne jeg fort drevet med dette istedenfor fluefiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis veldig sær som foretrekker å fiske alene...  ;)

En dram i godt lag er alltid trivelig, men for MEG er det ikke en del av "fluefiske". Det er derimot en fin ting å gjøre ETTER fluefiske.  ;D

Trodde det var stort sett laksefiskere som dekket sosiale behov ved å dra på fisketur. Personlig så dekker mitt fluefiske behov som er i stikk motsatt ende tror jeg. Asosiale behov... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruce Lee hadde en teori om at toppen ikke var målet men det var noe man skulle peke på og streve etter å nå.

Fornuftig sagt. Jeg tror fluefiske er for min del er søken etter den perfekte opplevelsen.

Håper jeg aldri får den og kommer til å lete resten av livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruce Lee hadde en teori om at toppen ikke var målet men det var noe man skulle peke på og streve etter å nå.

Fornuftig sagt. Jeg tror fluefiske er for min del er søken etter den perfekte opplevelsen.

Håper jeg aldri får den og kommer til å lete resten av livet mitt.

Jeg tar to av det du har drukket i dag Ruffen, for det virker som det funker som juling  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...