Gå til innhold

Trenger en god Danica imitasjon.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gir meg ikke, fikk i dag noe golden olive chenille fra Andrè Brun i håp om at det var en mer riktig farge i forhold til orginalen. Men jeg vet da søren jeg. Den ble litt vel gul muligens.

[attachimg=1]

post-0-13949893291386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Funker den fargen der. Tror nok ikke fisken er like krisitisk til gulnyanse som du er. Ett kraftigere og fint tapert thoraxparti nå så er du der. :)

Har du prøvd hjortehår som vinge før? Funker gull det også og er lett å binde inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Waffer'n  :)

Av en eller annen grunn så binder jeg alltid for små bryst, mulig jeg prøver å kompensere for noe her...  ;D Men skal gjøre nytt forsøk. Hva mener du med mer tapert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorax som taperes ned mot innbindingspunktet til chenillen. Hvis du studerer bilder av en dun danica så ser du hvor stort partiet bør bygge i omkrets og lengde. Jeg trives med å ha ett stort bildet av de store døgnfluene oppe på pc-skjermen foran meg når jeg binder disse. Personlig synes jeg det er mer gøy å binde etter bilde av en ekte døgnflue. :)

https://www.google.no/search?q=Ephemera+danica&hl=no&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=W2B0UIuwCune4QTxzYCQDg&ved=0CB8QsAQ&biw=1366&bih=643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være du har sett denne danicavideo'n før, men hvis ikke så ta en titt. Superenkel imitasjon. Har aldri prøvd den som danica selv, men derimot er den ett fast innslag i markaboksen min som vulgata imitasjon. Bytter bare farge på kroppmatriale. <<l

Ligger i menyen til høyre.

http://www.mollanmedia.com/staffan/staffan.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være du har sett denne danicavideo'n før, men hvis ikke så ta en titt. Superenkel imitasjon. Har aldri prøvd den som danica selv, men derimot er den ett fast innslag i markaboksen min som vulgata imitasjon. Bytter bare farge på kroppmatriale. <<l

Ligger i menyen til høyre.

http://www.mollanmedia.com/staffan/staffan.html

Denne siden, eller de videoene hadde jeg ikke sett før. Mye bra her, ikke bare Danica'n. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du studerer bilder av en dun danica så ser du hvor stort partiet bør bygge i omkrets og lengde. Jeg trives med å ha ett stort bildet av de store døgnfluene oppe på pc-skjermen foran meg når jeg binder disse. Personlig synes jeg det er mer gøy å binde etter bilde av en ekte døgnflue. :)

Helt enig, og det er det jeg prøver på her. Dette er da mitt "forbilde", en krabat jeg kom over i vår.

[attachimg=1]

post-0-13949893291876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha surret hackelt rundt kroken og klipt under jeg. da får man litt fyldigere thorax og sjansene for att flua bikker er mye mindre :)

Eller så må man la være og fette thorax sånn att thorax ligger dypere i vannfilmen og dermed hviler på hackelet i stedet for thorax :)

For drydipper man hele denne flua vil thorax flyte og flua dermed bikke eller flyte skeivt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer her. :)

Som dubbing her har jeg brukt CDC dubbing. Blandet litt golden olive (warm) med black. Syntes fremdeles flua blir veldig gul, men det er nok ikke sikkert ørreten bryr seg like mye om det som meg.

På en annen side, jeg kan alltids farge litt hvit polychenille med litt beige, da burde fargen ligge tett opptil originalen. Men det blir igjen litt flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent samme mønster som JFL med polychenille i vulgata'ene mine og dypper hele flua i dippen. Har aldri problemer med velt så lenge hackelet har rett størrelse.

Det var betryggende og høre :) Fisker svært sjelden med så store fluer :)

Men har begynt og surre hackelet rundt kroken og klippe under på vanlige duns ,da opplever jeg mindre problemer med att flua bikker :)

skal kopiere denne flua der JFL ,pent bundet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent samme mønster som JFL med polychenille i vulgata'ene mine og dypper hele flua i dippen. Har aldri problemer med velt så lenge hackelet har rett størrelse.

Det var betryggende og høre :) Fisker svært sjelden med så store fluer :)

Men har begynt og surre hackelet rundt kroken og klippe under på vanlige duns ,da opplever jeg mindre problemer med att flua bikker :)

skal kopiere denne flua der JFL ,pent bundet :)

Utrolig fine bilder også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Skal ned igjen til Bosnia i beste Danica tid, har derfor gitt meg på igjen. (Bilde av original Danica som jeg prøver å etterligne på forrige side)

Egentlig er jeg mer eller mindre fornøyd, men åpen for kritikk som alltid. :)

[attachimg=1]

post-0-13949894264247_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned igjen til Bosnia i beste Danica tid, har derfor gitt meg på igjen. (Bilde av original Danica som jeg prøver å etterligne på forrige side)

Egentlig er jeg mer eller mindre fornøyd, men åpen for kritikk som alltid. :)

[attachimg=1]

Hei, selv ville jeg valgt en litt mørkere vinge :) Om det har så mye å si er vel ikke brått sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JFL.

Enig med Marius her, liker mørkere vinger. Hvis du ikke tar det ille opp så ville jeg flyttet vingen ørlite granne lenger bakover på krokskaftet, litt lengre fra krokøyet.

Dark brown er en fin vingefarge(synes jeg)

Bind inn hacklet så det peker oppover når du lager roten rundt vingen og legg på et flortynt dubbinglag rundt vingestammen. Surr deg nedover og gjerne bitte litt lenger hackel og en halv runde til, hacklet blir ofte bedre da på en sånn flue.

Dette blir da bare min personlige vurdering , men du spurte :D

Ikke bli sint :D

Ps. er det en stk cdc i vingen? Bruk to stk med bua side mot hverandre.

Jeg ville bindt in hackel sånn, og flortynn dubbing rundt stammen ,

Sorry hvis det er noe hvit der, driver å baker pizza, henda er fulle av mel ;D ;D ;D

[attachimg=1]

Mvh

Robban

post-982-13949894266417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode tilbakespill, Ørreten, turboleiv og Robban (samt Worldmaster på PM). Jeg har nå flyttet vingen noe lenger bak. Jeg bruker to stk CDC av fargen Blue Dun som vinge (så den er nok en tanke mørkere enn bilde viser), men har en pose med den fargen du viser til Robban.  :)

Jeg ser jo på originalen at det er mørke mønster på vingen så det er nok en god ide med en mørkere vinge her ja.

Her er v2 Danica etter innspill fra dere. Får vel lage en v3 med mørkere vinge også!  <<l

[attachimg=1]

post-0-13949894267119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned igjen til Bosnia i beste Danica tid, har derfor gitt meg på igjen. (Bilde av original Danica som jeg prøver å etterligne på forrige side)

Egentlig er jeg mer eller mindre fornøyd, men åpen for kritikk som alltid. :)

[attachimg=1]

Hei, Jan Fredrik  :)

Nå er jeg av de som tror at akkurat når det gjelder vulgata og danica, så er ikke akkurat norsk ørret særlig kresen, og ikke andre plasser heller når det gjelder disse, for dette er så store godbiter at jeg tror de trigger på størrelse først og fremst. Når det er sagt; Legg gjerne vingen litt lengre bak, i en mørkere farge, og hacklet i så få runder som mulig, og mest mulig plant.

Her er et bilde fra et filmklipp fra fisketur med en av danicaene mine, så det er ikke akkurat noen utstillingsflue akkurat  ;D Jeg tror faktisk denne har vært i en ørretkjeft en dag tidligere også  :) Men sånn ca. proposjoner i hvert fall. På de bigge døgnisa her, så kan for en gangs skyld vingen godt være lik eller litt kortere enn kroppslengden. Regelen er ellers at jo mindre døgniser, jo lengre vinge i forhold til kroppslengde.

PS. Blir det Bosnia på deg også? Cool  8) Si på pm hvilken uke du reiser. Håper vi ses  :) Jeg og Henning er der i hvert fall en del dager rundt danica-tider.

8370479473_796b11e938_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen JFL.

Jeg pleier vanligvis ikke å komme med kriterier da dette er så individuelt. Men som jeg skrev tidligere , du spurte ;D

Mye bedre nå, men synes den cdc vingen din er for puslete. Derfor jeg nevte en annen farge åsså, vingen er en viktig del i denne flua(trigger) ikke akkurat farge kropp og /eller lengde, men.................

Jumbo cdc fjær fra GL er noe av det beste jeg har prøvd til sånne fluer. Men som sagt jeg prøver jo ikke alt heller da :-\

Vet du skal til krystallklare vann og derfor jeg blander meg litt inn her i beste mening. Jeg har ikke eraring med danica der du skal.

Min erfaring er fra krystallklare (stillevann,vulgata) er :

Ja, jeg har noen timer med sånne fluer akkurat i sånne forhold.

Kropp: Sand ,tan, amber, golden amber polychenille. Jeg ser ikke hensikten med det lyse valget du har gjort.

Kropp lengde 18 -20 mm(uten hale, felles for vulg og dani) , lengde ving ca 20mm.

Moose hair i hale gir holdbare haletråder og ser fine ut selv når flua puttes tilbake i boksen.

Min erfaring er at fasanhalefibre ser bra ut når den forlater stikka , men forandrer fort form når den puttes tilbake i boks.

Uansett mitt favorittvalg til fiskeflua.(fasan)

Min favoritt krok er 921 str 10

Ble bare litt engasjert og må ikke misforstås på noen måte , bare ivrig og ment i beste mening JFL :D

Det er jo ingenting som blir feil i fluebinding uansett. Det som betyr noe er hva man trur selv og det jeg skriver til deg er hva jeg trur :-*

Du blir ikke sint håper jeg, og min mening er bare min mening og for all del ikke ment som noen som helst fasit.

Mvh

Robban

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje å banne i kirken m jeg ville brukt fri bærende foam kropp som du tusjer tan m sort segmentering. Flyter som et helvete og veldig holbar. Da kan du også få tykkelsen du ønsker noe jeg mener du ikke får m chenille. Ser ut som du bruker en cdc fjær til vinge. Jeg ville brukt 2 i kvalitet robert nevner i tan og stripet den m sort tusj som jeg synes blir lekkert. Ville heller ikke vært redd for å lage kroppen helt opp i 22 mm.

Nå ble det mye pirk her:P:P:P

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...