Gå til innhold

Hva har man bruk for i stangklasser?


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fisker du etter storørret i kjente ørretelver av litt størrelse, så ville jeg ikke satset på treer. Femmer er ideell allround, og gir deg kraft til å kaste under litt vrien vind, og ikke minst nok kraft til å kjøre stor fisk på forsvarlig måte. Ville beholdt treeren for det lettere ørretfiske og femmeren som hovedstang, og solgt fireren, om du absolutt vil selge unna noe.  ;) Mange femmere takler seksersnører som en lek, men skal du fiske gjedde, havabbor eller laks med hhv svære gjeddefluer, fiskeimitasjoner med timeglassøyne eller større laksefluer, så ville jeg hoppet opp til klasse 7 eller 8 for dette formålet. Men forutsetter jeg brunørretfiske: Streamerfiske etter ørret håndterer du med en god allround femmer, men det vet jeg ikke om du har da?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om at vi begge to har verdens beste 4er stang?? SAGE XP 490! Selger ikke sånt Jørn. Har en treer selv og kan ikke se hvilken glede du kan ha av de når det blåser opp litt. Det er ikke verdens kraftigste rygg på ei 3er stang, skulle jeg beholdt noe så er det 4 og 5 siden det er de jeg fisker mest. Har ei 6er og en 7er, men jeg bruker de aldr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var enige om at vi begge to har verdens beste 4er stang?? SAGE XP 490! Selger ikke sånt Jørn. Har en treer selv og kan ikke se hvilken glede du kan ha av de når det blåser opp litt. Det er ikke verdens kraftigste rygg på ei 3er stang, skulle jeg beholdt noe så er det 4 og 5 siden det er de jeg fisker mest. Har ei 6er og en 7er, men jeg bruker de aldr

Ja, men skal man først ha to ørretstenger til litt ulik bruk, så er treer og femmer litt mer variert naturligvis. Selv har jeg 1x3, 2x4 og 3x5 + cane kl5!  Og jeg hadde nok kvittet med glatt med Sage XP 490 før Winston BIIx treer, for det er en god stang det!  ;)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hoderistende....kvitte seg med det mest anvendelige til fordel for surrehueklasse på stang........ klasse 3 er det samme som å ampurtere kastearmen. Men folk gjør som de vil...... lykke til med valget og med årets fiskesesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoderistende....kvitte seg med det mest anvendelige til fordel for surrehueklasse på stang........ klasse 3 er det samme som å ampurtere kastearmen. Men folk gjør som de vil...... lykke til med valget og med årets fiskesesong.

Har en treer som kaster like langt som firer'n, og den er mye mer delikat for små forhold og fisk opp til kiloen. Er det mulighet for større fisk så rykker jeg opp en klasse eller to. Kastemessig er det under rolige vindforhold hipp som happ, er middels på denging, men kaster så langt at jeg ikke lenger ser flua  :-[ 25-30 meter er uansett lenger enn det jeg aller oftest har behov for. Fordelen med lett stang utover leketøyfaktoren: Lette snører! Gull til stillevannsfiske.  ;)

Hilsen surrehue  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grubler ofte selv. Ikke om jeg trenger # 4 og 5, men hvor mange. (forskjellig aksjon og lengder)

Det som er greit med mange stenger er mulighetene de gir, som igjen gir drømmer. De tar lite plass og salgsverdien er liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen for lenge siden da jeg var "vanlig" fluefisker og bodde i et vinterland  ;D så hadde jeg klasse 3, 5 og 7. Klarte meg fint med det. Nå har jeg klasse 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og gjerne flere stenger i samme klasse. Klarer meg fint med det og... :-\

Hvis du vurderer å kun fiske klasse 3 så er det sikkert greit. Det du gjør da er å oppsøke forhold for 3'erfiske. Så du får sikkert masse tid til overs som kan brukes til andre ting.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2, 4, 6, 8 enhands.. Har ingen stenger i folkeklassen men det sitter jo et femmersnøre på fireren.. #2 stanga blir mye brukt og er meget anvennelig og med et opti creek snøre kaster man langt nok til de elvene jeg fisker i.. Klasse 8 stanga er en Allrounder nemmelig BIIX 9" #8. Denne kan brukes i flere klasser da den ikke er en klasse 8 i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

men det sitter jo et femmersnøre på fireren..

Da fisker du "klasse fem" og ikke klasse fire.

Husk det er snøret som er dimensjonerende, ikke stanga. Den er et redskap for å få ut snøret (og flua)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert:

"Fornøyd med 3'ern?"

Prøvde den med et #3 Presentation, og likte den.

Akkurat som jeg gjør med de fleste av stengene mine - pr idag, men opplever til stadighet "at stangen som var bra for 2 mdr. siden, ikke er like bra idag"  :rolleyes: osv. osv.  :)

Staffan:

"lykke til med valget og med årets fiskesesong."

Grubling er ikke det samme som å beslutte  :D

hansjr:

"Salgsverdien er liten"

Det er det ihvertfall ingen grunn til å gruble over.  Det er fakta.

Løsningen blir nok å "lagre" noen stenger i skapet, og bare bruke noen av de jeg har.

Inntil den dagen kommer - hvor jeg ikke "får til" stangen/stengene lengre (se overfor)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo folk som stort sett bare bruker #6 til sitt ørretfiske. Eller la oss si en #5 med et seksersnøre f.eks. Det kaster langt, det tåler vind og ja det er nok den mest anvendlige størrelsen for et variert fiske. Kanskje spesielt når du er i tregrensen og over. Så ja, man kan fint kvitte seg med #4 og #5 visst man ønsker og bare bruke #3 og #6.

Men da ville jeg jo ha brukt #6 til hovedfisket, og #3 i småelver. Å stå med en #3 på stillevann kan være fint når forholdene tillater det, men veldig ofte er det begrensende synest jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg synes #3 kan være skikkelig fint for trange forhold. Veldig bra å vannkaste med også.

Det tåler selvsagt ikke så mye vind som #5, men under de rette forhold er det flott å fiske med.

Jeg bruker mest #4-5, men av og til - som sagt - under de rette forhold så kan #2-3 være fint.

En ting jeg synes er spesielt fint med de letteste stangklassene, er at man for eksempel ved tørrfluefiske med små mygg i elv, har enda bedre kontroll på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det sitter jo et femmersnøre på fireren..

Da fisker du "klasse fem" og ikke klasse fire.

Husk det er snøret som er dimensjonerende, ikke stanga. Den er et redskap for å få ut snøret (og flua)

Såååå Når du kjører fisk så er det lina som gjelder :)

Selv fisker jeg med 4rer enten i 9' eller 8'8" ca 80% av de gangene jeg er på tur. Til og med i store elver hvor 9' #5 er livsviktig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg.

OG, har man i tillegg en enhånds i klasse 9 og en tohånds i klasse 11\12 er man skodd for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg.

Er jo helt avhengig av den samlede "spreaden" på ERN, AA og MOI det da! Den samlede ERN-verdien på en god garderobe bør i hvert fall ligge på 42, ref. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fluestenger i  3 – 5 og 7 dekker det meste.

Stenger i mellomklassene 4 - 6 og 8 er bare tull og tøys, synes jeg.

Er jo helt avhengig av den samlede "spreaden" på ERN, AA og MOI det da! Den samlede ERN-verdien på en god garderobe bør i hvert fall ligge på 42, ref. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy .  ;D

Ja, dette er helt riktig.

Selv en enkelt stang skal ha en samlet verdi på 42, skjønner ikke hva disse stangprodusentene holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt fluefiskeliv går litt i rykk og napp hva angår utstyr. I begynnelsen hadde jeg bare en stang, en 9' #4/5. Kanskje min lykkeligste periode sånn rent fluefiskemessig. En tid preget av opptur etter opptur. Mye frustrasjon med kastingen, men hver fisk jeg fikk var større enn den forrige! Etterhvert fikk jeg lyst å prøve laksefiske og jeg anskaffet meg derfor en åtterstang til det. Så ble det to-håndfiske for sommerelv og tohånds for kald juniflom. Jeg har faktisk en kompis som ødela ryggen på tre uker i Trøndelag med en 16' Bruce & Walker. Det var det eneste som dugde!

Til slutt var man rimelig dekket på de fleste områder. Så fikk jeg høre om Sagestenger i klasse 0. For ikke å snakke om klasse 00 og 000. Det gikk en stund sport i å fiske lettest mulig hele tiden. Totalt meningsløst! Det ble en del uvettige stangkjøp en stund der ja!

Etterhvert fikk jeg sansen for det enkle og minimalistiske. En stang og en snelle med flyteline. En liten tørrflueboks i brystlommen på skjorta. Kanske min nest lykkeligste periode som fluefisker.

Nå har jeg begynt å bygge mine egne stenger og kommer nok etterhvert til å eksperimentere med egne taperinger? Er redd jeg går mot en ny solid stangpark de neste årene.

Men, hva har man bruk for? Tid til å fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Hva har man bruk for i stangklasser?

Hvor, når, hva og hvordan skal det fiskes?

Jeg har bruk for alle klasser og i forskjellige utgaver, men jeg MÅ ikke ha alle. Jeg vil dog helst ha litt å velge på. For:

Jeg fisker tørt, nymfe, våtflue, streamer, en eller flere fluer samtidig og i alle størrelser, vader, står på land, sitter i båt, har plass til baksleng og ikke, fisker når det er stille eller blåser, fisker i stor eller liten elv og i tjern, skogsvann eller fjellvann, fisker med flyt og synk helt ned til synkegrad 7, bruker ulike fortomsspisser fra 0.10 til langt opp på skalaen. Dessuten fisker jeg med et utall av teknikker etter ørret, harr og sik. Og litt annet. EI STANG kan aldri dekke alt dette.

Men 5'ern er den eneste stanga som alltid ligger rigga fra april til oktober. Så i løpet av hele sesongen har den stanga blitt brukt bare ørlite grann mindre enn alle de andre tilsammen. Så hvis noen hadde bestemt at jeg måtte klare meg uten femmerutstyr så hadde noen havnet på sykehus og jeg på galehus.

:)

Edit:

For å svare mer presist så hadde jeg følt meg svært naken uten 3-4-5-6 og ei spesialstang for nymfer. Altså MÅ jeg ha minst fem stenger. Skulle jeg dog bare ha gått og fiska tørt i elv og vann når det er fint vær så hadde jeg nok klart meg med 3 og 5. Men savnet av de andre hadde vært grusomt...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...