Gå til innhold

Fisker du mothakeløst i sjøen?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Kjære Erik - vi bor i verdens flotteste land, det er høst, og noe skal man jo irritere seg over. Så velbekomme!

Jeg oppfatter konkurransefiskere for å ta dette med fiske litt mere seriøst enn folk flest. Det er muligens misforstått. Nå er heller ikke konkurransefiskere alltid konkurransefiskere, vil jeg tro(?) Så kommentaren min gjelder forsåvidt for konkurranser. Jeg kunne like gjerne skrevet:

"Ja, bortsett ifra konkurransefiskere, da. Der er det visst viktig at fisken blir med helt inn i håven."  Altså at det spiller en rolle om fisken faller av eller ikke. Min oppfatning av konkurransefiske er at man får poeng for fanget fisk. Mulig det er fordommer at noen bryr seg med hvilken plassering de får. Men at konkurransefiske er en bra erfaringsarena tviler jeg ikke på!

Men tilbake til mothakeløst i sjøen - så lenge jeg klarer å lande noen av fiskene jeg får på i sjøen med mothakeløse kroker, er det greit nok for meg. Det gjør ikke noe om statistikken blir litt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har klemt ned alle mothakene på mine owner og "kinakroker" denne sesongen. Min erfaring er at jeg ikke mister flere fisk på disse krokene. Skal nevnes at jeg får for det meste lyr og da ikke kan uttale meg om dette også vil gjelde SØ.  :rolleyes:

Jeg velger å klemme mothakene ned for da slipper jeg å ta lyren ut av sjøen.. Tar et havabborgrep, knipser et bilde, løsner kroken, slipper.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo tru at en SØ er litt mer bajas under fighten en lyr. Så dersom den hopper og ruller i vannet så er jeg i min verden vel å merke tilhenger av mothaker. Dersom andre krok typer skal erstatte mothakeren. Da lurer jeg på hvordan de skal se ut? skal det være en ørliten kurve ved krokspissen? Isåfall kan ikke denne være for stor da dette med stor sikkerhet går ut over krokingen.

Så hvorfor er det ikke kroker til saltvannsfiske som fungerer uten mothaker når det er den samme fisken vi fisker på?

Vi vil jo alle skåne fisken så mye som mulig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å klemme ned mothaker på kroker til sjøfiske, men det har vært en såpass laber sesong at jeg ike har noe erfaringsgrunnlag å uttale meg på. Den største fordelen sålangt er at jeg ved enkle grep kan velge å miste fisk jeg ikke vil ha. Om jeg skulle slumpe til å få en liten SØ, makrell eller slang, så er det bare å slakke snøret, og fisken slipper å bli kjørt (og enda bedre, jeg slipper å ta på slang!)

Med tanke på uønsket misting er det vel soleklart at risikoen øker for å miste fisk uten mothake, men så lenge snøret holdes stramt skal det ikke være noe problem. Sånn sett kan man vel si at det stiller litt høere krav til fiskeren.

Vet ikke om noen mothakeløse saltvannskroker heller, men klemmer ned. Har erfart at Owner ikke helt liker skader i overflaten og kan begynne å ruste litt.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg klemt ned mothaken på krokene i 7 år nå. Både i mitt hjemlige saltvannsfiske og fiske i utlandet etter bonefish og stripers, har jeg bare gode erfaringer. Som det blir sagt her finnes ikke gode mothaker løse saltvannskroker. Det viktigste for meg, siden jeg bare driver fang og slipp, er å få kroken lett ut fra fiskens munn med minst mulig skade. Jeg fisker fordi det er morsomt, spennende og masse rekreasjon. Det å få fisken til å ta er i mange tilfeller det viktigste. Om jeg får 1,2 eller 5 fisk i håven er ganske uviktig. Jeg mister fisk, det gjorde jeg med mothake også, men jeg mister ikke mer fisk ved å klemme inn mothaken, selv under sjøørret fiske hvor det blir mindre stram flueline når sjøørreten hopper. Selv om man klemmer ned mothaker blir den ikke helt borte, men du verden hvor lett det blir å ta ut kroken og hvor lite skade den gjør. Noe jeg setter særlig stor pris på når jeg får en utgytt tynn brun sjøørret.

Eller registrerer jeg nok en gang at en svært aktuell tråd sporer av med galle og blære, altså skit slenging.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Eller registrerer jeg nok en gang at en svært aktuell tråd sporer av med galle og blære, altså skit slenging.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Mulig dette er en form for desperat selvhevdelse pakket inn i "humoristisk" tone?? Synes trådene her inne alltid blir helt uinteressante når dette skjer, men sånn har det blitt.....

«Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people.»

- Eleanor Roosevelt -

Så det!

Uuups helte jeg bensin på bålet nå....????

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Misstenker at du missforstår den Mergus. Tror at Kabbe er av eksakt samme oppfattning som du.

Litt dårlig start på svaret mitt, men det var ikke ment direkte til Mr.Kabbe men som en støtte til det han sier... Sorry Kabbe, no offence..  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar hvilke kroker klemmer du inn mothakene på? Var ute en tur idag å fikk 12 små SØ(gjeldfisk) De som satt i munnviken var lette å få ut. Sleit litt mer med de som satt i tunga på fisken. Skal ved neste tur klemme inn mothaken <<l Alle fiskene svømmer videre noen med litt røff behandling dessverre, så lenge dem ikke blør å dem virker kvikke så sender jeg dem ut igjen ;)

Det er vel også slik at de fleste SØ jeg får på reker\lopper er kroket i leppene og ikke langt inni kjeften, men deciever og jiggy fluer kan ofte sitte dypt og ofte blir det kakking da.

Noen som erfarer det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Så hvorfor er det ikke kroker til saltvannsfiske som fungerer uten mothaker når det er den samme fisken vi fisker på?

Vi vil jo alle skåne fisken så mye som mulig <<l

Det er vel inget som sier at det ikke er kroker uten mothake som ikke fungerer til saltvannsfiske.

Jeg tror dette har med fiskekultur å gjøre. Den "skånsomme" fiskingen ser og opplever man mer i tørrfiskeverden. I sjøfisket så foregår det Mye C&R og den hylles også, men man diskuterer aldri mothakeløst eller ikke. Ikke som jeg opplever hvert fall. Jeg syns at jeg har fisket mye i sjøen og fisker mye med folk som fisker Mye i sjøen. Det er nettopp derfor jeg startet tråden.

Av de få svar så langt kan jeg lese at:

De som ikke bruker mothake mister IKKE mer fisk. De klemmer også inn mothaken. Få kjøper spesielle kroker uten mothake.

Det mothakebrukere sier er at de er redd å miste fisk (sånn generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut alle mine fluer med mothake med mothakeløse kroker. Ferskvann og saltvann! Konkuranse og rekreasjon! I saltvann presser jeg ned mothaken når den er der, men har også brukt Hanak 900bl. Hanak-kroken funker fett, bortsett fra at den ruster litt fortere enn andre. Finnes i str. 6 og nedover, som passer de fleste fluene mine. Denne har lengre krokspiss enn andre kroker med mothake, og det skal dermed mer til for at fisken rister den ut (med mindre den med kortere spiss har mothake).

Når det kommer til min oppfattning av fordelen med mothakerløsekroker er det som mange sier at fisken tar mindre skade, men også at de kroker bedre. Min forståelse av dette er at det skal mindre til for at kroken "setter" seg i munnen, dvs går helt inn til krokbøyen, på fisken når det ikke er mothake på den. Når kroken sitter dypt skal det mye slakk line til for at fisken klarer å riste den ut av munnen. Den lille ekstra kraften som skal presse en mothake inn i gjennom munnhulen til fisken, og sikre at den sitter, er ikke alltid like lett å legge til. Hvertfall ikke når fiskene tar i et stopp, eller i slutten av et drag. Tilslagene sitter ikke alltid hunde prosent riktig, og all hjelp jeg kan få til å få kroken til å "sette" seg tar jeg i mot med et stor takk. Dette gir hvertfall mening i mitt hode! MEN! Sitter tilslagene 100%, og timingen er riktig hver gang, så vil nok en krok med mothake være overlegen med tanke på å holde på fisken...

Når det er sagt er det viktigste for meg at jeg kan sette fisken fortest mulig ut igjen, uten å påføre mer skade og stress enn nødvendig. Da er det greit med en krok jeg bare kan nappe ut, kontra røske og dra. Fisken kan ligge i vannet hele tiden, og en liten vinkling av fluen er nok til at fisken er fri igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar hvilke kroker klemmer du inn mothakene på? Var ute en tur idag å fikk 12 små SØ(gjeldfisk) De som satt i munnviken var lette å få ut. Sleit litt mer med de som satt i tunga på fisken. Skal ved neste tur klemme inn mothaken <<l Alle fiskene svømmer videre noen med litt røff behandling dessverre, så lenge dem ikke blør å dem virker kvikke så sender jeg dem ut igjen ;)

Det er vel også slik at de fleste SØ jeg får på reker\lopper er kroket i leppene og ikke langt inni kjeften, men deciever og jiggy fluer kan ofte sitte dypt og ofte blir det kakking da.

Noen som erfarer det samme?

Jeg bruker Owner Kappa til mesteparten av rekeimitasjoner. Owner Mosquito til Runars Deceiver, Teppesild og marflo, samt andre fiskeimitasjoner. Tiemco 777SP til Jiggy. Har også fått sansen for Daiichi XP saltwater til Clouser og litt rekefluer. Da jeg klemte inn mothaker på den under Bahamas turen i fjor kom det noe rust frem ved innklemming. Vannet der er sykt salt, her hjemme i Oslofj. tar det lengre tid for rust.

Har ikke merket noe på reke kontra fiskeimitasjoner om svelget dypt eller ikke. Syntes dog småfisken er hissigere på ”grøten” og tar heftigere og dermed sitter dypere i svelget.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde nå i denne tråden da?

Hva er det som er galle her da? Jeg bare lurer fordi nybegynner som erfaren lurer snart på hva man kan tilllate seg å stille som spørsmål og svare? Ikke minst mene.

Er man uheldig å formulerer et spørsmål gærent så er hele helvete løs liksom. 

Deler man erfaringer på et forum, så må man være klar over at ikke alle er enig. Hvordan man deler disse erfaringene og måten man formidler dem på er opp til hver enkelt. Men når jeg leser at så snart noen som er kjent i bransjen får et hakk i sine meninger så er alle andre sine meninger et angrep på de som formidler. Noen svarer instinktivt, andre grubler gjerne et par dager før de gir nådestøtet.

Det snareste forsvar er å kalle alle andre for/ og dette forum for skitkasting osv osv.

Har man sterke meninger så må man i det minste forvente sterke meninger tilbake.

Har man råd om ditt og datt så må man innse at noen kanskje har fisket like lenge eller lengre enn dem og kanskje vet mere eller like mye? Og eller har meninger om det samme? Kanskje de mener noe helt annet åsså.

Man kan ikke bare hive seg inn når man mener sin punchline passer best å si at dette forum ender bare i dritt.

Da følger man særdeles lite med her mener jeg, eller har et veldig godt øye for seg selv.

Jeg er enig og uenig stort sett hele tiden med alle her, men når jeg ser stort på det så er jeg bare en liten stemme i all den kunnskap som hviler i dette forum. Det viktigste er at jeg tar ting til meg, ikke frastøter det og hviler på gamle bragder og setter meg selv i høysetet. Hvis dette forum kun er til for noens meninger så ryk å reis hele gjengen.

Nok er ikke nok, men nok er mere enn nok, det blir faen meg ikke noe mer heavymusikk i hva hører du på nå heretter dustefaener som er helt uenig med hva jeg mener ;)

Nok er nok for meg åsså ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde nå i denne tråden da?

Hva er det som er galle her da? Jeg bare lurer fordi nybegynner som erfaren lurer snart på hva man kan tilllate seg å stille som spørsmål og svare? Ikke minst mene.

Er man uheldig å formulerer et spørsmål gærent så er hele helvete løs liksom. 

Deler man erfaringer på et forum, så må man være klar over at ikke alle er enig. Hvordan man deler disse erfaringene og måten man formidler dem på er opp til hver enkelt. Men når jeg leser at så snart noen som er kjent i bransjen får et hakk i sine meninger så er alle andre sine meninger et angrep på de som formidler. Noen svarer instinktivt, andre grubler gjerne et par dager før de gir nådestøtet.

Det snareste forsvar er å kalle alle andre for/ og dette forum for skitkasting osv osv.

Har man sterke meninger så må man i det minste forvente sterke meninger tilbake.

Har man råd om ditt og datt så må man innse at noen kanskje har fisket like lenge eller lengre enn dem og kanskje vet mere eller like mye? Og eller har meninger om det samme? Kanskje de mener noe helt annet åsså.

Man kan ikke bare hive seg inn når man mener sin punchline passer best å si at dette forum ender bare i dritt.

Da følger man særdeles lite med her mener jeg, eller har et veldig godt øye for seg selv.

Jeg er enig og uenig stort sett hele tiden med alle her, men når jeg ser stort på det så er jeg bare en liten stemme i all den kunnskap som hviler i dette forum. Det viktigste er at jeg tar ting til meg, ikke frastøter det og hviler på gamle bragder og setter meg selv i høysetet. Hvis dette forum kun er til for noens meninger så ryk å reis hele gjengen.

Nok er ikke nok, men nok er mere enn nok, det blir faen meg ikke noe mer heavymusikk i hva hører du på nå heretter dustefaener som er helt uenig med hva jeg mener ;)

Nok er nok for meg åsså ;D

Selv har jeg null og niks peiling på sjøfiske med flue, men har lest hele tråden, og for meg fremstår dette som det beste innlegget her  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Robban, helt enig med deg <<l

Når det gjelder mothake eller ikke, så bruker jeg begge deler.

Og har ikke merket noen forskjell på mistet fisk, hverken med eller uten.

Vet jo at Runar har fisket uten i flere år nå, og gjør det fortsatt.

Så det er vel ingen grunn til å tvile på at de holder på fisken.

Vel noen kroker krever mer trykk for å sitte godt nok, og de har ofte store mothaker.

Og de hadde nok vært bedre uten.

Jeg bruker mye gamakatsu f-314, det er en tynn krok med liten mothake.

Det går helt fint å klemme ned mothaken på disse krokene, men gjør det riktig da.

Det er viktig.

Jeg liker best å klemme ned fra siden, og om mulig bare trykke ned spissen på mothaken.

Andre måter funker jo, men det er lettere å skade kroken og krokspissen.

Ikke klem flere ganger, ett trykk bør være nok.

Det er slik jeg velger å gjøre det, og må understreke at det er flere måter å gjøre det på.

I sjøen i Norge så finner man ytterst sjelden fisk som retter kroker og sliter fortom og raserer utstyr.

Så det er egentlig ingen god grunn til å fiske uten mothake.

Jeg selv glemmer det ofte og har ikke klart helt å gjøre en vane av det, mulig det henger litt i en slags tvil.

Men det er ingen tvil i det faktum at man sparer fisken for mye stress og plager uten mothaker.

Så skal fisken ut igjen, hvilket for min del gjelder svært mange av fiskene jeg får, så bør den behandles så pent som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sett - så sitter kroken såpass langt ut - at jeg får fjernet den uten problemer.

Men de gangene den sitter "langt inne" - ville en mothakeløs krok sikkert nok avhjulpet situasjonen.

Og jeg skulle selvsagt bundet favorittfluene med hakeløse også.

Men bekvemmeligheten har ingen grenser - og jeg har liksom funnet "mine" kroker - og bruker de.

De har mothake.

C&R er en ok greie - men jeg blir liksom ikke i selvmordstanker fordi om jeg må avlive fisken.

Det være seg størrelse eller skade.

Shame on me  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva skjedde nå i denne tråden da?

Hva er det som er galle her da? Jeg bare lurer fordi nybegynner som erfaren lurer snart på hva man kan tilllate seg å stille som spørsmål og svare? Ikke minst mene.

Er man uheldig å formulerer et spørsmål gærent så er hele helvete løs liksom.  

Deler man erfaringer på et forum, så må man være klar over at ikke alle er enig. Hvordan man deler disse erfaringene og måten man formidler dem på er opp til hver enkelt. Men når jeg leser at så snart noen som er kjent i bransjen får et hakk i sine meninger så er alle andre sine meninger et angrep på de som formidler. Noen svarer instinktivt, andre grubler gjerne et par dager før de gir nådestøtet.

Det snareste forsvar er å kalle alle andre for/ og dette forum for skitkasting osv osv.

Har man sterke meninger så må man i det minste forvente sterke meninger tilbake.

Har man råd om ditt og datt så må man innse at noen kanskje har fisket like lenge eller lengre enn dem og kanskje vet mere eller like mye? Og eller har meninger om det samme? Kanskje de mener noe helt annet åsså.

Man kan ikke bare hive seg inn når man mener sin punchline passer best å si at dette forum ender bare i dritt.

Da følger man særdeles lite med her mener jeg, eller har et veldig godt øye for seg selv.

Jeg er enig og uenig stort sett hele tiden med alle her, men når jeg ser stort på det så er jeg bare en liten stemme i all den kunnskap som hviler i dette forum. Det viktigste er at jeg tar ting til meg, ikke frastøter det og hviler på gamle bragder og setter meg selv i høysetet. Hvis dette forum kun er til for noens meninger så ryk å reis hele gjengen.

Nok er ikke nok, men nok er mere enn nok, det blir faen meg ikke noe mer heavymusikk i hva hører du på nå heretter dustefaener som er helt uenig med hva jeg mener ;)

Nok er nok for meg åsså ;D

Det handler absolutt ikke om at noen er uenige i f.eks. mine meninger. Det er av uenighet vi lærer mest vil jeg tro. Så det er da bare bra!  :)

Derimot handler det om stadige "stikk" til folk som i beste mening forsøker å bidra litt. Totalt unødvendig og passe irriterende etter mange nok ganger. Og blir man lei så blir man lei. Er vel tillatt det også skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...