Gå til innhold

Nyheter 2013!?


.JB

Anbefalte innlegg

:) Det var akkurat det jeg mente; du tenker fiske, som jeg gjør, og det er det som er interessant å høre noe om  :)

Jeg tenkte bare at det er moro å høre fra en som faktisk kan sammenligne dem, Robert  :)

Jeg er ikke så spesielt teknisk selv i stang-praten, så det overlever vi  :)

Men inntrykket av stengene vil jeg høre noe om gjerne. Det er spennende synes jeg også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nyhet og nyhet. Ryddet litt i gamle ting i ettermiddag. Brått dukket det opp ei nett delikat klinge på 9 fot.

Tenkte waf... Sjekket emnet litt nærmere. Dæven, Sage XP 490. Bellinger snellefeste anno 1998, med en nydelig trebit og et meget pent korkhåndtak, med smale endestykker i masur og sølv 8) Mangler "bare" monteringen og lakk.

Samt en unnseelig brun stangpose med hvit skrift.Et nesten ferdig prosjekt fra 99. En liten spenstig 289 Rpl+, med bellinger glide feste og enbente snakeringer. Kun lakkert en gang.... ???

Glenn? Gle`ennnn........... cccheers

Akkurat samme rpl liggende her òg. Tror den er moro <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, har du testet ONE 490 med 5'ersnøre?

Jeg rakk akkurat å teste denne for Jakt&Fiske før jeg begynte i Loop teamet i fjor. Selv vurdert som tøff 4'er, så ble det litt i meste laget for min smak. Jeg ville gitt ONE 490 terningkast 5 som 4'erstang og terningkast 6 vurdert som 5'erstang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhet og nyhet. Ryddet litt i gamle ting i ettermiddag. Brått dukket det opp ei nett delikat klinge på 9 fot.

Tenkte waf... Sjekket emnet litt nærmere. Dæven, Sage XP 490.

Itte hackle, om du ikke har sett Sage One, den er helt vilt spinkel... femmeren ser ut som et toer.

(Om det var det du mente)

Tenkte egentlig ikke annet, enn at det er 10 laaange år siden jeg litt klønete holdt i en fluestang sist. Så for meg ble disse ubrukte gamlingene helt nye :) "Nyheter 2013" for meg.

Turboleiv - Jeg er egentlig ganske spent selv. Hadde i skikkelige gamledager en 289 RPL som jeg solgte. Angret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fredrik, har du testet ONE 490 med 5'ersnøre?

Jeg rakk akkurat å teste denne for Jakt&Fiske før jeg begynte i Loop teamet i fjor. Selv vurdert som tøff 4'er, så ble det litt i meste laget for min smak. Jeg ville gitt ONE 490 terningkast 5 som 4'erstang og terningkast 6 vurdert som 5'erstang!

Jada !

Den krever et tungt firersnøre. Guideline Experience er helt villt bra på denne. Testa i går med Sage Freshwater #5 og det funker som f..

Men , experience #4 er best.

Vet at du kaster greit nok, :rolleyes: og mener du vil være enig med meg.. SA GPX #4 er ikke nok til å ta ut ressursene. (Solgte den nesten inntil jeg ved slump oppdaget Experience, vant det på hurumtreffet i fjor)

Og til underhåndskast er den komboen #1 !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nei Tore har ikke synset.Han sier hva han mener om stanga etter å ha prøvd den.

Jeg har ikke prøvd den og vet således ikke om jeg er enig med Tore,men kan for all del være det.

Jeg vil tro at de fleste av oss Ruffen er enige i dette?Eller?

Tom.

Du sier at Tore ikke har synset fordi han sier hva han mener om stanga etter å ha prøvd den. Jeg har også prøvd den og sa hva jeg syntes men i følge deg så bedrev jeg synsing :rolleyes: ::) Tore synser ikke, Terje synser..... begge har prøvd stanga og sagt sin mening basert på egne opplevelser :rolleyes: ::).... JA JØSS :o

Det her viser bare at du fortsetter i akkurat samme sporet som før med å bare provosere, kverrulere og vri ting slik at det fremstiller deg som en som har peil mens jeg og andre vet ikke hva vi snakker om.

Det her gidder jeg ikke lenger å delta i, så du får bare holde på. Åpenbart synes moderatorer at dette er helt greit så be my guest og fortsett med dette våset. Sitter sikkert mange medlemmer her på ffs som får veldig lyst til å skrive på forumet når man klubbes ned på denne måten.

Lykke til videre, Tom :-X

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje.

Ikke furt.Alle kan ha meninger om en stang.Og dermed også synse.

Jeg også.Som du selv sier,basert på egne opplevelser,og de er ikke like.

Tores mening sier meg mer enn din mening,ene og alene fordi jeg har kastet sammen

med Tore,og vet hvordan han kaster,og hva han liker.Tore har i tilegg målt mange stenger,

så han er inneforstått med hvordan disse verdiene viser seg,og oppfattes.

Dermed kan han også til en viss grad gjette seg til verdier.

Derfor,hvis Tore sier at en stang er myk i forhold til klassifiseringen så har det en verdi for meg

Hold opp med det der kverruleringssyndromet og ikke heng deg opp i det.

Det er rett og slett ikke vås,selv om du er av den oppfatning.Og det at du mener at det bør

modereres blir heller ikke bedre synes jeg.

Et ERN tall,en AA verdi og en MOI eller frekvensverdi vil være beskrivende for stanga på

generellt grunnlag for oss alle,uten engang at vi må ha hverken sett,eller kastet med stanga.

Hva alle mener om stanga på tross av det er synsing.

Ikke noe verre enn det Terje. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Furtekortet sitter løst ser jeg. Så fort noen sier fra hva de mener så furter de. Lykke til og god tur videre, Tom.

Jeg gleder meg til å få prøve Circa og et par andre stenger +  noen snører. Og da stoler jeg på verdens overlegent beste instrument for måling av opplevelse og funksjon - menneskekroppen. Ingen formler eller maskiner er i nærheten av å være like nøyaktig som den. Dessuten er den individuelt tilpasset hver og en av oss. DET er virkelig noe å imponeres over! Kun jeg kan svare på om Circa passer meg. Og det kan faktisk godt hende.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhet og nyhet. Ryddet litt i gamle ting i ettermiddag. Brått dukket det opp ei nett delikat klinge på 9 fot.

Tenkte waf... Sjekket emnet litt nærmere. Dæven, Sage XP 490.

Itte hackle, om du ikke har sett Sage One, den er helt vilt spinkel... femmeren ser ut som et toer.

(Om det var det du mente)

Du mener Cirka her eller, Fredrik? One 5'eren er tykkere i klingen enn forloeperen Z-Axis. Og vektbesparelsen i One ligger stort sett i bunndelen, og da mest i snellefestet. Aluminiumsfester veier en god del mindre en nickel silver fester.

Det er akkurat i den tynne bunndelen "problemet" ligger etter min mening. Mindre resin gir mindre masse, slik at man kan faa mer stivhet i tynnere diameter og vegger enn foer. Men jeg har erfart noe av det samme men One 5'eren min, at den foeles rask aa kaste med men ikke gir noe saerlig "oompf" ved kjoering av fisk. Og med Cirka saa er tydeligvis gimmicken at den er ekstremt tynn. Det er som aa fiske med en stangtupp med haandtak.  :)

Det er selvfoelgelig ogsaa grunnen til at den ikke er lenger enn 8'9" fot. Serien er antagelig langt mer interessant i de lettere klassene.

Jeg kunne fint ha brukt den i smaaelver med ikke altfor stor fisk, men jeg synes det finnes bedre alternativer der ute. Baade funksjonsmessig og ikke minst verdi-messig hvis vi ser paa komponenter.

Ellers er jeg enig i et One 490 er en knallgod 5'er. 8'eren skal visstnok ogsaa vaere en stang som skiller seg ut positivt.

Generelt saa maa jeg innroemme at jeg synes at andre produsenter foreloepig har truffet bedre med de nye lav-resinsklingene. Synes baade Zenith og NRX (ja, faktisk...) er bedre stenger. Og det er noe paa gang fra en av de andre store produsentene som fikk One 590 til aa foeles som en gammel RPL+ i forhold da jeg kastet med dem "side by side."

Sorry Tom, fikk aldri en sjanse til aa maale Cirka'en. Kunne vaert interessant (selv om jeg fant den ganske uinteressant etter aa ha fisket med den). Fyren jeg laante den av skroet derimot veldig av stanga, og synes den var veldig "presis". Han er en godt under middels kaster, og jeg er ikke sikker paa hva det var med stanga som gjorde det lettere for ham. Antagelig den kortere lengden da han aldri har fisket med stenger kortere enn 9 fot.

Og bare for aa understreke - dette er 100% synsing fra min side da jeg som sagt ikke har faatt maalt stanga.  ;)

Og jeg oppfordrer alle interesserte aa faktisk teste stanga. Ikke stol paa hva andre sier!

(Erik - passer deg? Tvilsomt...  ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for aa understreke - dette er 100% synsing fra min side da jeg som sagt ikke har faatt maalt stanga.  ;)

Det var synd du ikke fikk målt den Tore.I mellomtiden får vi synse. ;D

Vi får nok målt den før eller senere. <<l

Og jeg oppfordrer alle interesserte aa faktisk teste stanga. Ikke stol paa hva andre sier!

Ikke sant,det er der synsingen feiler. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med måling skjønner jeg absolutt ingen ting av. Det å måle stenger altså. Og jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal skjønne så mye av det heller. Langt mindre begi meg inn på at fluefisket mitt blir så teknifisert at tallene som kommer ut skal knuse mine subjektive meninger, følelser - og kall det gjerne synsinger. Svært lite med mitt friluftsliv skal måles. Lever så inderlig godt med å finne ut om jeg liker det jeg har av fluestenger, telemarkski eller langrennski for den saks skyld. Eller om jeg ikke liker det. Og etter et par rimelige hektiske tiår med enten fluestang i hånda eller plank under beina så liker jeg faktisk å tenke at hva jeg "synser" faktisk kan gi en mening. Ihvertfall for meg. Føler rett og slett at det ofte treffer bedre enn allverdens målinger... Og selv om jeg ikke er en superaktiv skribent inne på disse sidene, så leser jeg en del av hva andre skriver. Og jeg må si at jeg faktisk liker andre sin synsing godt - det kan jeg kjenne meg igjen i, og finner målinger tilsvarende uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det egentlig. Og godt sagt.

Det finnes to typer mennesker - De som lever etter kvalitative målestokker, og de som lever etter kvantitative målestokker, som liker å telle alt, måle, tallfeste. Det ene er ikke bedre enn det andre. Bare forskjellig. Så det er sagt.

Jeg tenker kvalitativt, og vil synse i lange baner når jeg kaster. Og når jeg binder fluer. Og når jeg velger tiendels sekundet når jeg velger å kaste ut flua oppstrøms en steady fisk. Og som jeg tror jeg da velger akkurat rett tidspunkt i forhold til vakrytmen. Kanskje stemmer det ikke. Men jeg tar det på feelingen - ikke med stoppeklokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ngiri.

Jeg vil heller ikke at fluefisket mitt skal måles.

Det har aldri vært meningen at tallverdier skal knuse dine subjektive meninger.

Det å måle og det å synse er to forskjellige ting.

Jeg kan også like andres synsing,men jeg vurderer ikke en stang på grunnlag av det.

Det tror jeg at ingen andre heller gjør?Eller er det så?

De objektive tallverdiene er der for å hjelpe oss.

Jeg er heller ikke enig med Andre her at det finnes to type mennesker.

Det finnes en haug med nyanser.

Det er litt fint å ha et termometer utenfor vinduet,eller høre på værmeldingen

om hva de har målt og anslår for morgendagen.

Hvordan du oppfatter morgendagen er din personlige greie.

Poenget er at det er ikke nødvendig å sette disse tingene opp mot hverandre,men

heller bruke den verdifulle informasjonen etter eget ønske.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, veit ikke helt om jeg vurderer en stang ut fra andres "synsing". Jeg er ihvertfall ikke kapabel til å vurdere det ut fa tallene, det være seg ERN, AA eller annet. Rett og slett av den grunn at jeg ikke har peiling på det. Og heller ikke kommer til å erverve meg det. MEN, det jeg kan tillate meg selv innimellom er med bakgrunn i andres synsing å få lyst til å ervere meg egen "synsing" på den aktuelle stangen. Altså kan man kanskje si at jeg har den kvalitative legningen som André refererer til, eller ihvertfall tenderer til å være så kunnskapsløs at jeg rett og slett legger min lit til hva jeg føler om akkurat den stangen, den aksjonen, opp mot det tiltenkte fisket. Men dette handler som sagt muligens om at jeg er kunnskapsløs rundt målingene. Og kommer til å forbli så. Ikke misforstå, jeg synes det er helt ok at det måles for å gi en "objektiv" pekepinn. Så fortsett gjerne med det, sikkert kult og nyttig. Sikkert flaks at jeg gjennom subjektive og lite almenngjellende kvalitetsbetraktninger har endt opp med skapet litt for fullt av stanger som jeg liker, og faktisk vokser, ift det fisket som jeg har tiltenkt den enkelte. Eller, forresten. Muligens det er jeg som har vokst med de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke så mye om jeg blir betegnet som furten elle uvitende eller hva det nå skulle være. Jeg har det veldig godt med mitt fluefiske og mine venner innen denne hobbyen.

Jeg synes også det er veldig morsomt og interessant å diskutere og høre andres erfaringer og meninger om både det ene og det andre.  Men når det gjelder disse trådene som omhandler en eller annen stang eller snøre gidder jeg ikke lenger å delta. Og det gjelder ikke bare meg, det er veldig mange kunnskapsrike og ressurs sterke personer som ikke gidder å bruke tid på denne siden nettopp fordi det alltid blir en helt idiotisk diskusjon som ikke hører hjemme her i det hele tatt.

Hver forbanna gang det nevnes en stang i en tråd og en eller annen har en mening, så blir den tråden ødelagt av målinger, hvem hva hvor? og enda flere ?.  Om en skjønner noe av disse målingene eller ei så er det mange som føler seg aldeles nedsabla og "umyndigjort" når det kommer til sine erfaringer.

Se på denne tråden her, Nyheter 2013.  Argumentene om måling og synsing er da for f...... ikke noen nyhet i 2013. De argumentene har da blitt brukt i nær sakt hver eneste tråd som har nevnt ei stang i nå flere år.  

Trur ikke det er noe tap for ffs at jeg ikke gidder å delta mer i slikt tull (og nå har jeg nok en gang klart å ytre meg og være med å ødelegge en tråd). Men jeg synes det er utrolig dumt at mange andre avstår fra å delta i diskusjoner nettopp pga. dette tullet og kverruleringen gang på gang. Og ja, det er mange, jeg snakker med mange både i egen forening, turkamerater og andre venner på nett. Folk gidder rett og slett ikke delta fordi det er så mye tull og kverrulering her. Og når vi ser på hvem av oss som skriver og deltar i trådene her på ffs så er vi faktisk ikke mange som ytrer oss her.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De objektive tallverdiene er der for å hjelpe oss.

Jeg er heller ikke enig med Andre her at det finnes to type mennesker.

Det finnes en haug med nyanser.

Det er litt fint å ha et termometer utenfor vinduet,eller høre på værmeldingen

om hva de har målt og anslår for morgendagen.

Tom.

Nja...

Tom, jeg skriver ikke for å diskutere - jeg skriver det jeg gjør, fordi jeg faktisk synes det er hold i det.

Dattera mi på 9 år har blitt flink til å lese termometeret om morgenen.

Det er ikke rent sjeldent hun sier til meg omtrent sånn:

- Pappa, det er bare 5 minusgrader, så da kan jeg vel ta den nye fine

tynne jakka mi, og behøver vel ikke lue?

- Joa, men det blåser kraftig ute i dag, så det er egentlig mye kaldere enn du tror.

- Så det er ikke bare 5 minusgrader altså?

- Nei, det er minst 25 effektive kuldegrader ute.

- Men det står jo 5 minus?

- Ja, jeg vet. Jeg vet. Ta på tykk jakke og lue.

Kvalitativt kontra kvantitativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg når jeg leser slike tråder er at det desverre er enkelte som på død og liv i ALLE tråder MÅ dra det inn i samme sporet som de gjør i de fleste trådene de deltar i.

Kan vi ikke sette på et lite filter som heter "konstruktivt" før man trykker "Legg til innlegg" ?

Da mener jeg ikke bare positivt, snill gutt osv... Men at det som postes ikke postes KUN for å provosere, igjen.

Man må heller ikke bli fornærmet, lei seg eller nedfor bare fordi at noen ikke deler den samme meningen som man selv.

De diskusjonene som helt tydelig er privat krangling kan dere ta på PM, ringe, sende mail eller ta dere en fisketur sammen å løse litt opp.

Jeg har veldig lyst at vi ikke nå havner i en situasjon der mod og admin må overvåke hver eneste tastetrykk og innlegg. Vi trenger dere alle til å delta, både guruene og nybegynnerne.

Vi skal også ha skyhøy takhøyde, det er det som gjør FFS til det forumet jeg er på.

Så vær så snill, sett på "konstruktivfilteret" før dere trykker "legg til innlegg" så overlever vi lenge nok til åpent vann i år også  <<l

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig Andre.

Alt dette blir målt hvis du bare vil lese det.

Det er fullt mulig å gå ut døra uten å bry seg om noe som helst og bare føle seg frem.

Men det selfølgelig ikke sammenlignbart,men personlig oppfattet.Alle fryser ikke ved samme temeperatur,

for ikke å si effektiv temperatur.Men vi lærer oss å få et forhold til målte verdier.

Følelser lar seg ikke måle,og det er vel det som gjør dette til det det er,men du verden å

mye lettere det er kunne få en pekepinn på stivhet,aksjon,og bla,bla på en stang uten engang

å ha sett den.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...