Gå til innhold

Høstfiske etter ørret.


Frode G.

Anbefalte innlegg

Å, i høst skal det fiskes dere! Har blitt fryktelig lite dette året. Hadde jo en virkelig fin tur til nz i feb/mars da. Men etter det ble det litt for lite. Har skadet meg to ganger. Ja to ganger ppcrazyeyes

Da ble det opphold og kom derfor bakpå i forhold til andre ting som måtte gjøres. Hadde en liten uke i fleskerenna med en kompis. Det var fint selv om resultatet var magert. Men dæven hvor tett på det var til å bli en jubelhistorie. Det finnes nemlig drittfisk som nekter å henge på mer en ti sekunder. Disse kan gjerne være store......

Så i høst skal det settes inn litt mer kluter. Høstfiske synes jeg kan være utrolig trivelig.

Hva synes dere? Er det helst våren og forsommeren eller koser dere fletta av dere om høsten og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser fletta av meg med ørretfiske om høsten også, men ikke fordi jeg har opplevd knallgodt fiske på den tiden. For det har jeg med skam å melde knapt gjort. Jeg snakker nå siste halvdel av august og sesongen ut, vanligvis til rundt midten av september her på østlandet.

Det er så skjørt på denne tiden, i alle fall elvefiske, og det er mye som skal klaffe for at det er særlig overflate-aktivitet. Nå har jo jeg gitt meg selv nokså begrensede muligheter også, siden jeg helst bare fisker i elv, og helst bare tørt  :)

Men du verden så deilig det er å bare slure langs ei vakker fjell-elv i september, det er en helt annen stemning enn ellers i sesongen) og om det ikke blåser hatter og høy så vaker det rett som det er.

Fiske med døgnfluer og mygg på str 18-22 har definitivt sin sjarm, men det skal være rimelig blank overflate om man skal se disse micro-fluene utpå der . . .

Gleder meg til september-fisket, jeg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i høst skal det settes inn litt mer kluter. Høstfiske synes jeg kan være utrolig trivelig.

Hva synes dere? Er det helst våren og forsommeren eller koser dere fletta av dere om høsten og.

Jeg synes høstfiske er kjempetrivelig jeg, Frode  <<l

En litt annen takt over høstfiske, både bokstavelig talt og i overført betydning. Lav puls, senka skuldre, fine skarpe dager - og gjerne godt fiske med fjærmygg og landinsekter.

Så lykke til med høstfisket ditt, Frode. Selv skal jeg lure til meg både en tur og 10. Helt til isen legger seg. Da er det imidlertid slutt for min del  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ørret, RoyOle!

Hadde meget bra fiske i går kveld selv, litt oppi lia her oppe. Noe vårfluer, noe bjørkemålersommerfugler, noe mygg og tre døgnfluer. Ørret godt over kiloen og greier <<l Herregud så sprek og feit fisken er nå.

Nå meldes det ordentlig drittvær med kuling og store nedbørsmengder i ei ukes tid, etter det kan det kanskje bli føre igjen. I fjor hadde jeg en av de feteste turene 29. september og fikk en feting litt inn i oktober, så det er enda en god måned igjen av sesongen - selv om min erfaring er at man er avhengig av nokså godt vær for å lykkes på tampen av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg med fisking hele sesongen, men har nok en liten "down-periode" i slutten av juli og august hvor det for det meste handler om vårflue fiske i mørket. Selv om fisken ofte kan være stor, gleder jeg meg til september med døgnflue-klekkinger på dagtid igjen. Ikke at jeg ikke liker vårfluefisket, men det hele blir litt mer visuelt når døgnfluene begynner igjen.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på noen turer i marka med telt, bål og hund, men som Håvard nevner: Været avgjør, og i hvert fall hvor godt fisket blir. Kjølig netter med varme dager er best, 0-3 m/s. Ryddefisk-fiske er noe av det morsomste. Herlig å se de cruise rundt og spennende når de kommer på ruta mot flua. Under slike forhold er fiske i vann like spennende som i elv!

Blir trolig litt fiske i dalføret også før det stenger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en snartur i skauen i går. Det var overraskende mye aktivitet, og jeg hadde skikkelig morsomt fiske et par timer. Tilslagene satt imidlertid ikke, så det ble med tre tilslag; to bom og en som satt, men glapp. Fisket med stankelbein, med chenille-bakkropp. Litt typisk at jeg kroker litt dårlig på så store fluer. Mygg og maur hadde sikkert funka det også. Mulig jeg prøver en ny tur allerede i kveld. Høsten er fin den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Hadde tenkt meg en tur til fjells i dag for å sjekke ut noe greier. Var oppe grytidlig men da regnet og blåste som bare pokker. I morgen har de meldt kraftig vind og masse regn i det området. Snakker om uflaks. Får bli tur i nærområdet da i morgen. Det går an uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett og annet myggvak på stille vann, rød-gult inferno av høstfarger over alt, bålkos, ryddefisk, slappe landinsekter, maursverminger, feit ørret, deilig temperatur i lufta.. ja lista blir lang over ting jeg liker med høsten. Vår og høstfiske har hver sin sjarm og begge årstider settes pris på i like stor grad.

I år har vi jaggu meg hatt en fin sommer selv om varmen kom noe sent. Håper varmen holder sånn nogenlunde ett par mnd til sånn at ikke vintern blir like lang som den forrige.

Høstbilde fra i fjor. Man blir litt "lost" når man sitter aleine i skauen og glor utover utsikt som denne. Terapi.

8032452141_e347f3ab95_o.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere? Er det helst våren og forsommeren eller koser dere fletta av dere om høsten og.

På fine dager er høsten mye flottere enn våren. Den friske luften som er spesiell for høsten og de flotte fargene gjør noe med humøret.

Ahh, gleder meg til 2 måneder med deilig fiske nå. Gitt at været holder seg bra, da :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har knapt vært på en eneste fisketur hittil i år, men nå når sesongen er på hell har jeg endelig tid og mulighet igjen...! Vet ikke om jeg har trua på det store ørret fisket i Oslo marka nå, men at det vil bli noen fine ettermidags og kveldsturer er helt sikkert. For min del nå på denne tiden blir det hovedsakelig streamer og streaking caddis, muddler etc. i høstmørket/natta det dreier seg om. Og sist, men ikke minst så har jeg fått meg nytt telt og ny fotooptikk så det er noen duka  for noen uker med lek fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...