Gå til innhold

Å kaste langt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Når vi er inne på den musikalske verden.

Noen har gehør og musikalske evner som andre ikke har. Noen kan høre et musikkstykke og sette seg ned og spille det samme stykket etterpå uten å noen gang ha øvd eller trent på det stykket. Trur det heter absolutt gehør. En som absolutt ikke har gehør vil aldri kunne greie å komme opp på det samme nivå med kun øving og trening fordi han ikke evner å høre det han eller hun spiller selv på samme måte.

I et musikkorps med skoleungdom vil det alltid være noen som er mye bedre enn andre selv om de starter i samme alder har den samme dirigent, samme lærer og øver like mye. Alle i et skolekorps er ikke like gode.

Kan fortsette med kor osv. men poenget er fortsatt at noen har evner og det vi kaller talent for det de driver med.

Parallell til musikkutøvelse er heller ikke dum med tanke på fluekasting, for det handler mye om rytme.

Kjellemann

Jeg gikk i mine unge år på tre orgelkurs. Jeg kunne ikke en eneste note og for meg var noter bare en masse uforståelige tegn. Jeg hadde derimot gehør og lærte meg de samme melodiene som de andre omtrent like fort og kunne spille melodier etter kort stund bare på å høre den bli spillt noen ganger. Det var det mange av de andre som ikke kunne da de rett og slett ikke hadde gehør.

Jeg trente veldig lite på å spille men gikk rellativt greit igjennom alle kursene uten å kunne en eneste note.

Så på tross av lite spilletrening og fullstendig blind for noter så fikk jeg det til rellativt greit.

....... lurer jammen på om jeg hadde noe som ikke andre hadde og at det fallt meg lett å spille på gehør selv med svært lite trening :rolleyes: ...... lurer virkelig på hva det kommer av at jeg fikk til dette selv om jeg knappt gadd å trene på spillinga. Kanskje jeg hadde et talent...... nei det kan det jo ikke ha vært siden talent ikke finnes i følge Syversen...... men siden jeg knappt gadd å trene så må det jo ha vært noe der som gjorde at jeg tok ting veldig fort......... men HVA? ? ? ? ? ? ? ?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 325
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg trur ikke jeg gidder bruke mer tid på dette nå Tom, for i motsetning til deg så synes ikke jeg det er kult å være uenig bare for å være uenig. Har ikke behov for å være kul i denne sammenheng.

Men med din siste kommentar tar du det som en selvfølge at jeg ikke vet noe om gehør og musikk. Litt vet jeg da jeg i 6-7 år gikk i musikklære hos en klassisk komponist og musiker for å prøve å lære å spille et instrument. Det viste du ikke Tom.

Så jeg behøver ikke slå opp noe bare for å fortsette å argumentere mot deg. For uansett hva en kommer med så skal du helst være uenig for å fremstå som kul.

Jeg er sikkert barnslig igjen som du tidligere fortalte meg, men jeg lever godt med det.

Men hva er barnslig Tom?

Når skal man slutte å være barnslig?

Er barnslighet noe vi er født med?

Kan vi ha bruk for barnslighet i fluekasting?

Og hvilke fordeler gir det å ikke være barnslig?

Forresten titta på et par av dine kastefilmer. Ser hverken snørebukter eller stangtupp men skjønner såpass at den kastinga ikke har så mye med det jeg forbinder med fiske og gjøre. For fortom og flue kommer stort sett i knehøyde forbi deg i framslengen. Blir mye plasking når en står utvada da ;D og en soper med seg mye vegitasjon :D :D

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du selv sier du tar ting fort. <<l

Du kan ikke tenke deg muligheten for at dine medstudienter egentlig ikke hadde noen som

helst særlig intresse for studiene da?

Hva har gehør med rytme å gjøre Terje??????

Musikk handler så klart om rytme,men kanskje vel så mye om tonevalg?

Så hva har gehør å gjøre med fluekasting egentlig å gjøre????????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det har du ingenting med. Svar heller på spørsmål som alle andre.

Du er feig,og tør ikke stå for dine egne meninger.

Rett og slett feig,og er det noe jeg ikke har respekt for er det slik oppførsel.

Tom.

Traff jeg et ømt punkt siden du ikke spurte, ruffen, moby, veitafaen jeg, waffern, bjosted, lillevann,-lars-, knut r. s., swedeelvis, brumund, andreas l, luggens, stian l, turboleiv, itte hackel, johnnys, vv, demir, morten m, jb, jiggy, gary, ksteinhaug, langbein og pistus om det samme? Og nå begynte du å kalle andre noe igjen i stedet for å svare på spørsmål du blir stilt. Spørsmål som til og med omhandler det som diskuteres. Og du snakker om feig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et utrolig velutviklet talent for å vri spørsmål over til nye spørsmål 1337...særlig de han ikke er noe særlig hypp på å svare  :rolleyes: Men vi er jo alle ulike,er vi ikke..? Eller kanskje trening og atter trening kan gjøre oss om til en homogen masse..? Og trener vi virkelig godt og lenge blir vi kanskje "Syversenkloninger"hele bunten ;D Men må jo innrømme at det er god underholdning,da ;) Mvh Øivind Mikalsen,Middagsåsen 6 1592 Våler,Østfold,Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Ja du har nok rett. Når sant skal sies så er denne tråden av det underholdende slaget. Bare så synd det ikke kommer noe vettugt ut av den. Noe det kunne gjort om det ikke hadde tatt mange sider for å få svar på hva som er et langt kast. Noe vi heller ikke har fått svar på. Det er ganske vanskelig å diskutere når vi ikke vet hva vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fint at du selv sier du tar ting fort. <<l

Du kan ikke tenke deg muligheten for at dine medstudienter egentlig ikke hadde noen som

helst særlig intresse for studiene da?

Hva har gehør med rytme å gjøre Terje??????

Musikk handler så klart om rytme,men kanskje vel så mye om tonevalg?

Så hva har gehør å gjøre med fluekasting egentlig å gjøre????????

Tom.

Ser ikke noe poeng med å svare mer på dine innlegg, Tom. Lykke til videre!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok rett. Når sant skal sies så er denne tråden av det underholdende slaget. Bare så synd det ikke kommer noe vettugt ut av den. Noe det kunne gjort om det ikke hadde tatt mange sider for å få svar på hva som er et langt kast. Noe vi heller ikke har fått svar på. Det er ganske vanskelig å diskutere når vi ikke vet hva vi diskuterer.

Og du fortsetter å skrive uten å tørre å si hvem du er.

Det oser det respekt av vet du.Bravo. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det har du som sagt ingenting med. Og respekt for andre har du ikke vist for mye av så hva du mener om det bryr meg ikke. Svar meg på en ting du som er så flink til å svare: Hvorfor spurte du ikke de andre?

Jeg eksisterer forresten ikke for deg. Jeg er nemlig et talent. 1337 = l33t = leet = elite (leetspeak)

Noe du altså ikke forstår deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du som sagt ingenting med. Og respekt for andre har du ikke vist for mye av så hva du mener om det bryr meg ikke.

Skal du snakke om respekt ovenfor oss alle andre som ikke engang vil si hvem du er.

Hva tror du vi tenker om akkurat det?

Gøy å være eplekjekk når ingen kan ta deg for det.

Fortsett med det,så vil kanskje du få respekt med anonym underskrift.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva har gehør å gjøre med fluekasting egentlig å gjøre????????

Tom.

Du er en mester til å redusere fluekasting til noe grått og trist.  I stangtråder disser du alle som snakker om feeling og opplevelse fremfor å diskutere CCS.

I denne tråden forfekter du at det kun er trening som skaper en god kaster, og at det ikke finnes noe slikt som talent, attitude, eller andre medfødte egenskaper som spiller inn.

Du prøver å fjerne magien i det hele, og da er det strengt tatt ikke så mye igjen.

Jeg vil si at du er en dårlig ambassadør for fluekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden, Tom Syvertsen. Gjør du det du har gjort i de fleste tråder du deltar i, og som du kommer til å gjøre i de trådene du kommer til å delta i fremover også. Du kverrulerer folk totalt i senk, og idiotforklarer alt som ikke er i din ånd. Er du så utrolig lite selvreflektert, at det ikke betyr noe for deg at folk gir deg opp?

Vis litt normal folkeskikk, og oppfør deg litt mer normalt, så kanskje, du ennå kan få litt respekt her inne. Dersom du ikke forandrer måten du tilnærmer deg folks meninger og opplevelser på, tror jeg du snart like godt kan logge av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden, Tom Syvertsen. Gjør du det du har gjort i de fleste tråder du deltar i, og som du kommer til å gjøre i de trådene du kommer til å delta i fremover også. Du kverrulerer folk totalt i senk, og idiotforklarer alt som ikke er i din ånd. Er du så utrolig lite selvreflektert, at det ikke betyr noe for deg at folk gir deg opp?

Vis litt normal folkeskikk, og oppfør deg litt mer normalt, så kanskje, du ennå kan få litt respekt her inne. Dersom du ikke forandrer måten du tilnærmer deg folks meninger og opplevelser på, tror jeg du snart like godt kan logge av!

Hei.

Prøv å forsvar dette innlegget ditt.

Hvem på dette nettet har jeg idiotforklart?

Og for det andre,lær deg å skrive navnet mitt riktig.Du klarer ikke lese det riktig engang. ;D ;D ;D

Og når du ikke klarer det engang....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig opptatt du er av oppførsel og folkeskikk med 1337 Tom.  Jeg kan ikke se at han har gjort annet enn å stille deg noen enkle kritiske spørsmål. Da nekter du å svare fordi han er anonym som alle på et slikt forum som dette er i sin fulle rett til. Du hevder også at alle vi andre er helt åpne om hvem vi er, og der bommer du noe veldig Tom.

I denne tråden din har det (med fare for feiltelling) deltatt 43 medlemmer.

Av 43 personer er det      12 stk. av oss som står frem med fullt navn.

Av 43 personer er det ca  20 stk. som opptrer med nickname

Resten fremstår med ufullstendige navn.

Da er det merkelig at du har kunnet delta selv med å svare og mene noe over så mange sider med så mange personer som  ikke fremstår med fullt navn når det åpenbart betyr så mye for deg. Du har ikke gjennom alle disse sidene dratt frem oppførsel, feighet og manglende respekt som argument mot noen av alle disse andre som tydelighvis er i stort flertall. Det var først når 1337 kom med helt enkle men allikevel kanskje vanskelige spørsmål du dro til med disse argumentene.

Min personlige oppfatning er at nå møter du din egen oppførsel og respekt i døra, men jeg er jo barnslig da.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får linekontroll fortere enn andre. Forskjellen ligger i hvor fort personene og utstyret de kaster med blir samkjørt, eller "ett" om du vil. En pro rallysjåfør jeg så på tv mente at bilen var blitt en forlengelse av kroppen hans. Ergo hadde han mer kontroll.

On topic..

Jeg holder fortsatt en knapp på denne teorien jeg posta på første side, men dette er kanskje ikke relevant lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du selv sier du tar ting fort. <<l

Du kan ikke tenke deg muligheten for at dine medstudienter egentlig ikke hadde noen som

helst særlig intresse for studiene da?

Hva har gehør med rytme å gjøre Terje??????

Musikk handler så klart om rytme,men kanskje vel så mye om tonevalg?

Så hva har gehør å gjøre med fluekasting egentlig å gjøre????????

Tom.

- Dette overbeviser vel alle om at Tom er helt blank - han har ikke forstått en tøddel av mekanismene arv og miljø. Ikke har han peiling på hva musikalitet innebærer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell,hvis du føler for å forsvare folk som bjeffer uten navn så får det være din greie.

Jeg har ikke sansen for det.

Jeg kaller det feighet.

Du må telle di som bjeffer.

Uansett Kjell å ikke å tørre å si hvem du er er bare feigt.

Prøv i det hele tatt å forsvare det Kjell,prøv i det hele tatt.........

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får linekontroll fortere enn andre. Forskjellen ligger i hvor fort personene og utstyret de kaster med blir samkjørt, eller "ett" om du vil. En pro rallysjåfør jeg så på tv mente at bilen var blitt en forlengelse av kroppen hans. Ergo hadde han mer kontroll.

On topic..

Jeg holder fortsatt en knapp på denne teorien jeg posta på første side, men dette er kanskje ikke relevant lenger..

Høres plausibelt ut for meg. Om talent er medfødt eller ikke så er det ikke så mye å gjøre med det. Poenget ditt støttes av mye teori ofte kjent under det engelske begrepet embodiment eller "kroppsliggjøring" på norsk. En paralell kan være vitenskapsteoretikeren Gregory Batesons perspektiv om at alt kan ses på som informasjon: hvor går grensen for en blind persons kropp? Ved huden? Ved fingertuppene? Ved blindestokken? Ved tuppen av denne? Osv. Kanskje verdt å tenke på i denne diskusjonen. Fortell meg hvor informasjonsstrømmen går/ stopper for en fluekaster? I hånda, stanga, snøret, fortom, flua, lufta den går igjennom? Jeg har ikke svaret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...