Gå til innhold

Å kaste langt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Kombinasjon

Tom.

Ja, vis oss litt kombinasjon Tom, fortell om flotte vak og fiskesituasjoner, fortell om fluene du binder, gjerne med bilder. Det er ikke lett å finne "kombinasjon" i noe av det du skriver.

Får mindre og mindre lyst til å svare folk som ikke tør å si hvem dem er.

Start der,og du skal få svar.

Tom.

Så mye for kombinasjonen, dette var et helt ufarlig spørsmål som ikke krever noe som helst av info :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 325
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Så mye for kombinasjonen, dette var et helt ufarlig spørsmål som ikke krever noe som helst av info :-D

Det ante meg ja.

Er det slik å forstå at du ikke tør å fremstå med navn?

Tom.

Hadde jeg bedt om fødsels-og personnummer samt kontonummer så skjønner jeg at du gjerne vil ha det, men mitt nav er ikke relevant for spørsmålet i det hele tatt. Jeg vil hevde at det er et av de mest nøytrale og minst provoserende inlegg i hele denne tåplige tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å prate når du ikke trenger stå for det.

Bravo,fortsett med den tankegangen,og tro at det gir noen som helst respekt.

Det er altfor mange eplekjekkaser her inne som ikke tør å stå for sine egne meninger.

Det handler ikke om det er provoserende eller ikke,det handler om at du kan stå for det du sier.

og i tillegg sier du at tråden er tåpelig og det uten navn.

Bravo....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å prate når du ikke trenger stå for det.

Bravo,fortsett med den tankegangen,og tro at det gir noen som helst respekt.

Det er altfor mange eplekjekkaser her inne som ikke tør å stå for sine egne meninger.

Det handler ikke om det er provoserende eller ikke,det handler om at du kan stå for det du sier.

og i tillegg sier du at tråden er tåpelig og det uten navn.

Bravo....

Tom.

Stå for det???????? Du selv snakket om en kombinasjon, en kombinasjon består av minst to ting, du har snakket mye om den ene delen, hvorfor ikke snakke litt om den andre delen? Kan da ikke være så vanskelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Enkelte får linekontroll fortere enn andre. Forskjellen ligger i hvor fort personene og utstyret de kaster med blir samkjørt, eller "ett" om du vil. En pro rallysjåfør jeg så på tv mente at bilen var blitt en forlengelse av kroppen hans. Ergo hadde han mer kontroll.

On topic..

Jeg holder fortsatt en knapp på denne teorien jeg posta på første side, men dette er kanskje ikke relevant lenger..

Høres plausibelt ut for meg. Om talent er medfødt eller ikke så er det ikke så mye å gjøre med det. Poenget ditt støttes av mye teori ofte kjent under det engelske begrepet embodiment eller "kroppsliggjøring" på norsk. En paralell kan være vitenskapsteoretikeren Gregory Batesons perspektiv om at alt kan ses på som informasjon: hvor går grensen for en blind persons kropp? Ved huden? Ved fingertuppene? Ved blindestokken? Ved tuppen av denne? Osv. Kanskje verdt å tenke på i denne diskusjonen. Fortell meg hvor informasjonsstrømmen går/ stopper for en fluekaster? I hånda, stanga, snøret, fortom, flua, lufta den går igjennom? Jeg har ikke svaret :-)

På tide å dreie fokus over i en mer konstruktiv retning? Bare et forslag - konstruktivt ment ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på denne:

Det å spille Chopin etter noter er krevende, men det er likevel mange som behersker det tekniske.  Likevel er det bare noen få som blir berømte. Hvorfor? Et selvspillende piano (Pianola) kan rent teknisk spille et Chopin-stykke bedre enn noen annen, gang etter gang, med en uovertruffen nøyaktighet.  Likevel vllle en slik maskin aldri kunne hevde seg. Hvorfor?

Når man skal vurdere hvorvidt David Gilmore er en god gitarist eller ei, er det da nok å måle hvor nøyaktig han treffer tonene og hvor raskt han kan flytte fingrene?  Selvfølgelig er det ikke det.

Du kan ikke hoppe bukk over det som har så mange navn - herunder eksempelvis talent, medfødte egenskaper, evne til å være i ett med instrumentet, innlevelse, magi, etc. etc.  Noe er fysiologisk, mens noe er mentalt.

Fellesnevneren er at dette går ut over hva som kan oppnås gjennom tradisjonell trening.  Du kan ikke trene deg opp til å bli David Gilmore.

Mange kan kopiere en Rembrandt, men få kan male en ny Rembrandt.  Selv om de er teknisk bedre til å male.  Hvorfor?

Noen kan kaste svært langt, selv om de ikke nødvendigvis kaster teknisk perfekt.  Hvorfor?  Fordi de har feelingen.  De vet hvor snøret er. De vet når bukta ruller seg ut.  De har rytmen.  De har innlevelsen.  De behersker magien.  Noe kan trenes opp, men lang i fra alt.

Antar at også dette blir avfeid som babbel og vrøvl, med masse dumme smilefjes og utropstegn, men da synes jeg faktisk litt synd på deg, Mr. Syversen - for da tilkjennegir du deg som en veldig umoden representant for dette kunstområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå trener ikke jeg regelmessig men jeg stiller opp i 5er cupen når den er i tromsø. Med orvis t3 kaster jeg mellom 30 og 33 m. Med en 7 fot glassfiber klasse 4 endte jeg på rundt 30, det samme med en splittkein. I år testet jeg t5 og endte på 27 m. Har alltid som mål å trene vært eneste år men desverre strekker ikke tiden til. Jeg er mye mere stabil med hensyn til lengde med dype stenger i forhold til t5. Har kastet svært langt med t5 tidligere men det er en krevende stang hvor små feil gir store utslag. Hvorfor er det slik?

Når det gjelder fisking... På årets tur til nz skulle jeg legge presise kast på 5-10 m på svært sky fisk. Man hadde stor sett en sjanse før fisken stakk. Oi, oi hvor vanskelig dette var. Med dobbel nymferigg og en småfuggel av en nappindikator gikk dette på æra løs. Skulle tro jeg aldri hadde kastet før. En helt annen sport men svært morro og ikke minst svært utfordrende og lærerikt. To nye fagfelt jeg lærte å kjenne på nz: spottologi og skræmologi... Hårfin balanse mellom disse fagene.

Poeng: fisking og kasting er to ulike retninger og man kan godt bli god i den ene uten å forstå noe av den andre (og omvendt) Det blir derfor ikke rett å blande disse to.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå trener ikke jeg regelmessig men jeg stiller opp i 5er cupen når den er i tromsø. Med orvis t3 kaster jeg mellom 30 og 33 m. Med en 7 fot glassfiber klasse 4 endte jeg på rundt 30, det samme med en splittkein. I år testet jeg t5 og endte på 27 m. Har alltid som mål å trene vært eneste år men desverre strekker ikke tiden til. Jeg er mye mere stabil med hensyn til lengde med dype stenger i forhold til t5. Har kastet svært langt med t5 tidligere men det er en krevende stang hvor små feil gir store utslag. Hvorfor er det slik?

Når det gjelder fisking... På årets tur til nz skulle jeg legge presise kast på 5-10 m på svært sky fisk. Man hadde stor sett en sjanse før fisken stakk. Oi, oi hvor vanskelig dette var. Med dobbel nymferigg og en småfuggel av en nappindikator gikk dette på æra løs. Skulle tro jeg aldri hadde kastet før. En helt annen sport men svært morro og ikke minst svært utfordrende og lærerikt. To nye fagfelt jeg lærte å kjenne på nz: spottologi og skræmologi... Hårfin balanse mellom disse fagene.

Poeng: fisking og kasting er to ulike retninger og man kan godt bli god i den ene uten å forstå noe av den andre (og omvendt) Det blir derfor ikke rett å blande disse to.

Tore

Beste jeg har lest på lenge.

PS! Jeg kaster dårlig, men fisker som en gud. Jeg bare har det i meg. Et naturtalent vil nok de aller fleste si, og det sier de også når de ser meg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

Jeg likte også innlegget ditt,og er i bunn og grunn enig med JB.

Det er veldig interessant (synes jeg) når du nevner akkurat det med at du er mye mer stabil med en

dypere stang enn en T5.

Jeg har flere kastekompiser som liker stivere stenger.(Jeg gjør det selv også.)

Og akkurat det med at du har kastet svært langt med T5 tidligere er typisk.

Den samme opplevelsen deler jeg med deg.En annen som som for et par dager siden snakket

om akkurat det samme var Nielsen.Han bruker en Reddington Nti 9ft #10 på femmersnøret.

Han snakket om å gå over til en annen stang for en tid tilbake,men det har han skiftet mening om igjen skjønner jeg.

(Gjetter på at det kommer av at han har hatt noen skikkelige stjerne treff hva angår lengde med

akkurat den stanga? ;D)

Når stengene blir såpass stive,så blir de samtidig svært raske.De tar rotta på oss fortere enn vi tror,og timingen og

akselerasjonen blir mye vanskeligere.Men det er pokker så moro når jeg først treffer synes jeg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå trener ikke jeg regelmessig men jeg stiller opp i 5er cupen når den er i tromsø. Med orvis t3 kaster jeg mellom 30 og 33 m. Med en 7 fot glassfiber klasse 4 endte jeg på rundt 30, det samme med en splittkein. I år testet jeg t5 og endte på 27 m. Har alltid som mål å trene vært eneste år men desverre strekker ikke tiden til. Jeg er mye mere stabil med hensyn til lengde med dype stenger i forhold til t5. Har kastet svært langt med t5 tidligere men det er en krevende stang hvor små feil gir store utslag. Hvorfor er det slik?

Når det gjelder fisking... På årets tur til nz skulle jeg legge presise kast på 5-10 m på svært sky fisk. Man hadde stor sett en sjanse før fisken stakk. Oi, oi hvor vanskelig dette var. Med dobbel nymferigg og en småfuggel av en nappindikator gikk dette på æra løs. Skulle tro jeg aldri hadde kastet før. En helt annen sport men svært morro og ikke minst svært utfordrende og lærerikt. To nye fagfelt jeg lærte å kjenne på nz: spottologi og skræmologi... Hårfin balanse mellom disse fagene.

Poeng: fisking og kasting er to ulike retninger og man kan godt bli god i den ene uten å forstå noe av den andre (og omvendt) Det blir derfor ikke rett å blande disse to.

Tore

Du vil ikke tro hvor kjent dette høres ut for meg. Selv om det ikke på noen måte er dumt å trene kasting får man seg fort en på trynet. Men hvis man driter i vaset i fra frøken Syvertsen så ser man så tydelig hvem som har talent for kasting.

En kompis av meg forex han tilpasser seg utrolig fort etter omgivelsene.

Dette med hvem som er hvem er oppbrukt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Snørelengden er nok avgjørende her med hensyn til kastelengde. Med de dype stengene er det sjelden et problem, jeg kjenner når stanger har fått nok. Med t5 kjenner jeg ingenting. Det bare kollapser når det blir for langt (for meg). Jeg må spesifisere at dette gjelder meg og t5. Eieren av stanga holder noen m lengre snøre i lufta enn det jeg greier. Han har et lite svart merke på line som markerer hvor han kan holde. Jeg har et par m igjen.. Er jeg for svak? Er det timing? Hastighet? Noe annet? Med glassfiber stanga føler jeg at jeg får maksimalt spenn med maksimal energioverføring til snøret. Med t5 vet jeg ikke helt. Har en følelse av at jeg bare benytter 5 prosent av det som bor i stanga. Hadde jeg greid å få samme spenn pluss energioverføring fra t5 stanga som med glassfiberen tror jeg det ville gått ekstremt langt.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen her og Tore.

Det jeg tenker på er at du får en bedre bane for stangtuppen i ditt tilfelle med en bløtere/dypere stang.

Med bedre mener jeg rettere og lengre.

Selv mener jeg at ikke selve stanga overfører noe særlig energi til snøret,men det fine med

stanga er at den har en lengde,den er tapert,og bøyer seg slik at muligheten for en bedre arbeidsvei for

tuppen blir mulig.

Alt går så mye fortere med den stive stanga,så det skal så lite til.For min egen del merker jeg at det er lett

å ikke få optimal akselerasjon med den stive stanga,men som du sier noen ganger funker det forbasket bra. :)

Hva synes du selv?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende svar Tom! Jeg tror gjerne på at jeg får en bedre linje med en mykere stang kanskje også en jevnere aksellerasjon. Men hvorfor skal jeg da kaste lengre med en stivere stang? Har det med linehastighet å gjøre? I mitt tilfelle tror jeg ikke at jeg får samme bøy/arbeidsvei på topp på en stiv stang som med en myk. Kan man kompensere for kortere arbeidsvei med kraft/hastighet i kastearmen? Jeg har alltid tenkt på spenn i stanga som spenn i en bue. Stivere bue krever mer kraft som gir tilsvarende mer kraft til pila som da vil fly lengre.

Jeg må nok opp i hallen for å teste.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nok er det vanskelige med den stive stanga er at vi ikke klarer å få den rette linjen

på samme måten som med den mykere stanga.

(Hvis du derimot hadde klart det når du kaster så mener også jeg at du ville kaste lenger med den stive stanga.)

Jeg er enig med deg i at den stivere buen ville få pila til å gå lengre hvis du hadde klart å spenne den like mye opp,men

jeg ville ikke sammenligne det med fluekastet fordi når fluestanga retter seg ut (fordi du stopper) så vil tuppen

og også snøret få en annen retning enn enn den retningen vi akselerer snøret i.

(Stangtuppen bøyer av fra den rette linjen.)

Det er mange kule slow motion videos på nettet som kan være lærerike å se på.

Grunde har noen skikkelige kule klipp,og han ville også helt sikkert forklart dette mye bedre

enn meg. <<l

Uansett Tore,det hadde vært kult å høre mer fra deg hvis du tar deg en tur i hallen og tester. <<l

Spennende å høre hva du erfarer.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan trener man seg opp til et kult klipp egentlig? Hvis man synes det er kult, hvor lenge må man trene på å synes det?

Og hvordan trener man riktig i forhold til dette?

Ellers blir det jo bare noe dustete synsing!

Hva er måleenheten på hvor kule klipp er? Vil jo ikke være en dust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...