Gå til innhold

Å kaste langt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Vil du svare på om det går an å ha talent i sjakk, men ikke i fluekasting ?

Start en tråd som handler om sjakk.

Men jeg er ganske sikker på at du prater skitt her og ikke klarer å komme opp med et navn?

Eller tar jeg helt feil mon tro?

Hvis du svarer her så skal jeg svare deg i din tråd.OK? <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 325
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vi er nok mange her som oppfatter det som at du kverrulerer Tom. At vi alle oppfatter det feil er jo bare rett og rimelig. Ingen andre enn du har rett Tom.

Jeg kan da ikke nevne erfaringer og opplevelser med egne kamerater i egen klubb fordi de ikke navngis.  Jeg navngir ikke personer som ikke deltar på forumet eller er offentlig. Med trening mener jeg systematisk trening gjennom året. Men disse karene driver ikke med det, de fisker om sommern og er med på en kastedag eller to om vinteren.

Men Knut, Jan og Tommy her vil jeg påstå har talent. Men hva du vil og lur på hvem Knut, Jan og Tommy dette er om du vil.

Men nå skal jeg gi meg Tom, for i følge deg prater jeg bare tull og du ba meg om å holde kjeft.

Kjellemann

Det der er barsnlig og du er for gammel til det tullet der Kjell.

Jeg spør deg om et enkelt spørsmål,er 34m innendørs eller et tilfeldig kast ute?

Talent er et farlig ord Kjell.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å se at det finnes talent, så har vi strengt tatt ikke så mye mer å snakke om.

Du forstår antagelig at det ikke handler om sjakk, men om selve begrepet talent. Det er også ganske åpenbart at du kun skriver for å kverulere, så jeg skal etter dette la deg få holde på i fred.

Det du velger å ikke forstå, er at finnes det talent innenfor sjakk, så finnes det også talent og begavelser innefor alle andre av livets prøvelser og oppgaver.

Best er det derfor å anbefale meg å starte en tråd om sjakk, og videre påstå at jeg prater skitt. Derved kan du krangle videre, istedetfor å innrømme det åpenbare. God kveld mann økseskaft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å se at det finnes talent, så har vi strengt tatt ikke så mye mer å snakke om.

Du forstår antagelig at det ikke handler om sjakk, men om selve begrepet talent. Det er også ganske åpenbart at du kun skriver for å kverulere, så jeg skal etter dette la deg få holde på i fred.

Det du velger å ikke forstå, er at finnes det talent innenfor sjakk, så finnes det også talent og begavelser innefor alle andre av livets prøvelser og oppgaver.

Best er det derfor å anbefale meg å starte en tråd om sjakk, og videre påstå at jeg prater skitt. Derved kan du krangle videre, istedetfor å innrømme det åpenbare. God kveld mann økseskaft...

Du klarte det ikke nei.Det ante meg.lett å være eplekjekk....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får virkelig undskylde da Tom at jeg ikke svarte deg. Det kastet var innendørs i gul hall på Stevneplassen i Skien på en kastekveld Fluegruppa i Grenland Sportsfiskere. Det er sikkert ikke så farlig å si hvem han var for det ble faktisk nevnt på påfølgende medlemsmøte. Han heter Jan Engelstad og er helt rå til å kaste. Men har hverken brydd seg med å konkurrere eller trene stort på dette.

Det finnes faktisk folk i denne verden som kan ganske mye selv om du ikke vet hvem de er og ikke gjør så mye av seg.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange idrettsutøvere som har trent hver dag i femten år uten

og bli gode, hva er det disse mangler . Talent .... det er jo åpenbart  ;)

Oversikten over hvilke idrettsutøvere som har trent hver dag i femten år uten å bli gode

får du vise oss.

Jeg kjenner ikke til det.

Hvordan trente de?

Har du noen oversikt.?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har talent for å kaste ting.  Skjønte det da jeg kasta liten ball 64 meter i konkurranse på barneskolen.  I tillegg er jeg god til å treffe.  Begynte med knivkasting for moro (som har et bevegelsesmønster ganske likt fluekastet).  Mange gutter kan ikke kaste en stein særlig langt, og i hvert fall ikke treffe noe.  Dette har med talent å gjøre.  Alle gutter trener nemlig på dette i større eller mindre grad (stein, snøball, etc.).  Likevel er noen født "klønete".

Nå er det ikke det samme å kaste stein som å kaste med fluestang, men det er likevel noen fellestrekk - og det viktigste er evnen til å styre armen i en kontrollert bevegelse koordinert med resten av kroppen.  Disse evnene kan man trene på og utvikle, men grunnlaget er medfødt.  Noen vil aldri kunne treffe et mål på avstand med en stein, uansett hvor mye de trener.  Mange vil heller aldri klare å kaste 35 meter med en femmerstang - uansett hvor mye de trener.  Noen vil imidlertid klare det etter relativt kort tid - fordi de har evner for det.  Micke har trent mye, ja, men ikke over så lang tid.  Han var i verdenstoppen 3-4 år etter at han tok i en fluestang for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikten over hvilke idrettsutøvere som har trent hver dag i femten år uten å bli gode

får du vise oss

De kalles Vålerenga!  <<l

;D ;D ;D<<l

Utover det, er det ikke litt komisk hvordan vi er skrudd sammen ? : Samtlige her vet at Syversen startet denne tråden for å kunne rette på og kverrulere med samtlige som måtte mene noe annet enn han (dvs folk flest), og alikevel melder vi oss på.

Han koser seg glugg ihjel med dette, og vi forer trollet så godt vi kan  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han koser seg glugg ihjel med dette, og vi forer trollet så godt vi kan  ;)

Du tar feil.  Han er lei seg fordi han ikke har talent, og håpet på en bekreftelse på at det ikke har betydning.

He-he . . . Er tilbøyelig til å være enig med deg, når alt kommer til alt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kalles Vålerenga!  <<l

;D

oisann!! diskuteres det talent igjen? morsomt!

en av verdens ledende innenfor såkalte ekspertprestasjoner prof Anders Ericsson har skrevet en bok om talent , jeg forsøkt å lese boka hans (kjedelige greier) men det kommer tydelig frem at ingen har blitt best i verden uten å legge ned intensiv øving, definert av han som 10 000 timer. bortsett fra Kasparov, siden noen drar sjakk inn i denne debatten.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang-ar-overskattat_6563987.svd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Mange idrettsutøvere som har trent hver dag i femten år uten

og bli gode, hva er det disse mangler . Talent .... det er jo åpenbart  ;)

Oversikten over hvilke idrettsutøvere som har trent hver dag i femten år uten å bli gode

får du vise oss.

Jeg kjenner ikke til det.

Hvordan trente de?

Har du noen oversikt.?

Hvor har du dette fra?

Tom.

Kan nevne en. John Carew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "å kaste langt"? Dette blir et deffinerings spørsmål, for hver og en. Noen kaster hit, noen dit. Tror de fleste kaster for å få fisk, og da har lengden lite å si, dersom man er fornøyd selv. De fleste og største fiskene har jeg personlig, aldri fått på mine lengste kast..., men på mine beste presantasjoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, Scott MacKenzie, han er 6` tall og setter inn 50/50 kraft når han kaster lengst i verden toånds.

Jeg har ambisjoner om det samme, men skuldre og håndledd setter en stopper.

Det fikk jeg surt erfare i GL cup hvor en guttunge som jeg har lært opp slo meg med en meter.

Og han hadde ikke trent, men ungdom en egenskap jeg dessverre ikke har lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man svinger stanga frem og tilbake?

Nei,det er ikke måten å tenke på etter mitt syn.

Det vil aldri føre deg videre.

Er ikke det litt synd å ta den enkle versjonen der da istedenfor å prøve

å tenke igjennom hvorfor noen egentlig kaster lengre enn andre?

Tom.

Det er nok ikke mer innviklet enn hvorfor noen går raskere på ski, hopper lengere på ski, er bedre i fotball osv enn andre.

Og selv om du har bestemt deg for at det ikke finnes noe som heter talent, så ser jeg ikke bort ifra at det er en medvirkende årsak, også  ;)

Jeg har hoppa ganske langt på ski, 204meter for å være nøyaktig. Et perfekt skihopp, en perfekt golfsving og et perfekt fluekast har mye til felles; Det går kort når man skal ta i litt ekstra... Føler at noe av feelingen med skihoppinga har vært nyttig for meg innenfor fluekasting selv om jeg fortsatt kaster som et rasshøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...