Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok...ok...

Jeg har googla litt selv og jeg fant en usa-side angående dette med

knuter. Det de legger vekt på er at ingen...absolutt ingen av dagens

knuter har noe som helst vitenskapelig tyngde for å påstå bruddstyrken.

Her er det mye synsing ute og går. Men det de gjorde var å teste

for HÅND hvordan knutene oppførte seg i VÅT tilstand.

 

Davy's Knot kom veldig godt ut av det uten noe fabling om %-bruddstyrke..blaaa..blaaa...

​Så jeg kommer til å holde meg til denne til det motsatte er bevist, REALTIME..... :D

Ja, jeg tror folk holder seg til de knutene de synes funker best. Og funker de bra nok, så er det vel per def bra nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet tråden har jeg brukt microringer, 1,6mm og kommer aldri noen sinne til å binde fortommer selv. Har ikke byttet fortom på noen av snørene enda, og så funkerer den helt utmerket med opphenger. Prøv å fiske doble pupper på nattestid med microringer. F.eks deadrift superpuppan/devilbug/dyret/o.l. Effektivt og gøy.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg startet tråden har jeg brukt microringer, 1,6mm og kommer aldri noen sinne til å binde fortommer selv. Har ikke byttet fortom på noen av snørene enda, og så funkerer den helt utmerket med opphenger. Prøv å fiske doble pupper på nattestid med microringer. F.eks deadrift superpuppan/devilbug/dyret/o.l. Effektivt og gøy.

Det er FEIGT å fiske med oppheng..... ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men att den ikke ruller helt ut hver gang er jo ikke "sååå rart" med over 5.7meter fortom alle kast er ikke perfekte om man ikke er helt rå på kasting:p

Ja, det er faktisk en fysisk umulighet, egentlig. Ingen fortommer ruller flua perfekt

ut uten medvind. Det lar seg ganske enkelt ikke gjøre. Men man må jo bestrebe

seg da. Og det beste er da ferdig tapert med microring og spiss... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Forsøkte meg på microringer i uken. Hjemme på kjøkkenet. Greide nesten ikke å få den på plass. Knotete. Det tok lang tid og det var vanskeligere enn å binde en microduns i #24. De går i søppla. Jeg taperer en helt ny fortom i alle størrelser raskere enn jeg får på en microring.

Setter du ringene på sikkerhetsnål, eller kjøper du noe som allerede er på et, så kan du knytte på ringen som flua, dra den fra nålet og knytte på spiss. 1000x lettere enn å knytte på ringen løs...

EDIT: ser at jeg reagerer "litt" for sent kanskje, men uansett :D

Endret av Ondrej
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst f.. kan du spørre, Olav Haug!!!  :D Har ikke prøvd disse ringene, så jeg lurte bare på om det var mulig å få tak i mindre ringer, for tynne spisser til tørrflue-fiske.

Siden 1.6mm er yttermå(1.3mm innermål???) på ringene, så er de sikkert små nok, til nesten alt fiske etter de "gylden-brune" med prikker...

 

Vet du hva slags str. som kan egne seg til sjøørret/smålaks. med 0.25 - 0.33mm til spiss?

 

Klinkert.

Endret av Klinkert
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du ringene på sikkerhetsnål, eller kjøper du noe som allerede er på et, så kan du knytte på ringen som flua, dra den fra nålet og knytte på spiss. 1000x lettere enn å knytte på ringen løs...

EDIT: ser at jeg reagerer "litt" for sent kanskje, men uansett :D

Aldri for sent med et godt råd, Ondrej <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6mm funker optimalt til tynne spisser og tørrfluefiske :) Er sterk nok til sjøørret og smålaks også, men for sikkerhetsskyld, er det nok lurest og mest praktisk å velge anbefalte 2mm til den slags  

Høres fornuftig ut, Olav. Da skal jeg "gå for" disse i 1.6 og 2mm.

Takk for hjelpa <<l .

 

Klinkert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Noen som har opplevd at microringen skjærer av fortommen når den blir knytt på? Bruker slukknuten til å feste fortommen på ringen og fukter godt før jeg strammer, men den ryker hver gang. Har prøvd flere tykkelser med samme resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Noen som har opplevd at microringen skjærer av fortommen når den blir knytt på? Bruker slukknuten til å feste fortommen på ringen og fukter godt før jeg strammer, men den ryker hver gang. Har prøvd flere tykkelser med samme resultat.

Ikke alle fortommer/tippets som tåler alle knuter like godt tror jeg. Men fukt godt å stram forsiktig så pleier det å gå greit!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Noen som har opplevd at microringen skjærer av fortommen når den blir knytt på? Bruker slukknuten til å feste fortommen på ringen og fukter godt før jeg strammer, men den ryker hver gang. Har prøvd flere tykkelser med samme resultat. 

 

Sjekk like gjerne microringen din. Noen er av elendig kvalitet og har små skarpe grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...