Gå til innhold

Kjempedøgnflue


Emil

Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel studerer entomologi og kunne her om dagen, med stor iver, fortelle meg at det i gamledager levde en døgnflue med vingespenn på 45 cm! Slik informasjon får en jo til å begynne og tenke. Gitt at det kunne eksistert så store døgniser i dag, hvordan ville dette påvirket vår fluefiskehverdag?

En døgnflue har jo "røffli" samme kroppslenge som lengde på vingene. Med andre ord ville denne krabaten vært +/- etparogtjue cm. Hadde vi hadd sjans under en slik klekking? Om fisken rekker å snappe ei flue før du er på plass med imitasjonen din, vil den jo helt sikkert ikke vake igjen på en ukes tid. Og fluebindingen hadde iallefall fått en ny dimensjon, bokstavlig talt! Måtte vi ha fisket med #10er-stang for å i hele tatt klart å lempe ut flua?

Kanskje hadde til og med næringskjeden blitt snudd på hodet? En nymfe av dette kaliberet ville sikkert sett på ørret, jeg kunne jublet for å håve, som middagsmat.

I de nålevende døgnfluers fravær er det fritt frem for å komme med innspill til en fiktiv fisketur i svunnen tid. Barnslig innlegg? Kanskje. Men det er jo snart jul og da blir vi jo alle litt barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...