Gå til innhold

Fiske etter sjøørret i sjøen. Fluetips ol..


Loop Mads

Anbefalte innlegg

Mitt tips er å bruke en flue, hadde det virkelig vært så mye mer effektivt med to så hadde jeg vel brukt det mer. Har prøvd det mange ganger uten at det for meg virker som noe mer effektivt egentlig, javel så får du kanskje noen fisker du ellers ikke ville fått.....men det sinker fisket og DET er poenget mitt. Effektivitet er viktiger enn å ha to fluer som kan føre til større sjanse for vindknuter og annet snørevas..

Liker ikke følelsen av å ha to fluer på fortommen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 722
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg liker heller ikke å fiske med opphengerflue. Det er vanskelig å forklare, men det "skitner" liksom til fisket mitt. Fluefiske er stang, snelle, wf- eller dt-line, fortom og én flue. For meg. Sånn er det bare.

 

Jeg må likevel innrømme at jeg har hatt to fluer på fortommen ved 3-4 anledninger, men det har stort sett ført til at jeg har blitt litt tungsindig... :rolleyes:

 

Jeg har nemlig kommet frem til den konklusjonen at effektivitet faktisk ikke betyr så mye for meg som fluefisker. Det er selvfølgelig utrolig morsomt å få mye fisk og knekke koder, men ikke for enhver pris. Dette er nok en høyst individuell greie, men for meg så betyr måten ting gjøres på utrolig mye.

 

Jeg er ingen purist. Langt i fra. Men jeg søker den gode følelsen, inni meg selv, når jeg fisker. Den får jeg ikke når jeg f.eks. fisker med fluer som ikke etterlikner noe, når jeg maskinfisker laks i en flod av en elv ("45 graders helvete"), fisker etter torsk, lyr, sei e.l., eller har to fluer på fortommen... :rolleyes:

 

Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men slik er det... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bra sagt sixpack.. helt enig..

hvorfør fisker vi?? for mat? nei, vi kommer

i en sinnstemmning som er bare deilig..

Der vi kan glemme alt mas og sjas å bare "være"

Selvfølgelig vill vi ha fisk når vi er ute, men det er

å regne som en bonus...

Selv om vi ikke fisker etter noen regler, lager vi

noen knagger for oss selv...

Står respekt av din tankegang der Sixpack..

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fluer på fortommen.......skues og sawyer ville ha drept deg hvis du hadde sagt det i deres tid.  Jeg får frysninger bare å tenke på tanken  ;D

 

Men, jeg må inrømme at jeg har prøvd det selv og det gikk ikke noe særlig bra.  Først for å kaste uten å få vindknuter, snørevas, osv må man kaste ganske mykt og med åpen bue.  Dette passer veldig dårlig i en vind over 3 m/s eller med mer snøre i lufta.  Nummer to, likte ikke jeg tanken på at jeg kunne enten feil kroke fisken med andre flua eller at jeg skulle, som Streamteam nevnet, miste en mulig fin fisk pga den andre flua bli hengt opp i bunnen eller noe annet.

 

Å fiske med ei flue er rent, fint, og gir mindre hodebry....passer meg helt fint det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert det med to fluer på fortommen, men når man står der i strandkanten med åpen flueboks for å finne den riktige flua, blir det det helt feil å knyte på en til. Det er noe med det å finne ut hva fisken vil ta og glede seg over at akkurat DEN flua man valgte fanget fisk, uten at man har helgardert.

 

Så kommer nok til å fortsette med en flue, selv om det vil være stille dager på fiskefronten. Det er en del av det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert det med to fluer på fortommen, men når man står der i strandkanten med åpen flueboks for å finne den riktige flua, blir det det helt feil å knyte på en til. Det er noe med det å finne ut hva fisken vil ta og glede seg over at akkurat DEN flua man valgte fanget fisk, uten at man har helgardert.

 

Så kommer nok til å fortsette med en flue, selv om det vil være stille dager på fiskefronten. Det er en del av det hele :)

Det som ER interessant med 2 fluer er å finne ut hvorvidt fisken er selektiv eller ei.  Tar den kun den ene flua, eller går den på begge?  Deretter finne ut hva som trigger - er det mønster eller farge?  Dersom den tar en rød reke - tar den også en rød deciever?  Eller tar den like gjerne den hvite - bare det er reke?  Med 2 fluer er det lettere å "forske" litt.

Når det er sagt - den bakerste flua vil vel uansett være mest utsatt for hugg, så helt objektivt er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt enig der Lillevann at den bakerset flua er mest utsatt for hugg. . i danmark fiskes det mye med to fluer og det er på ingen måte den bakerste flua som fisker best. Jeg tror det heler har noe med hva fisken helst vil ha og hva som den biter på uavhengig om det er den bakerste flua eller ei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien bak to fluer er at flua på tippen er f.eks. en fiskimitasjon eller noe litt større bytte og flua på opphengeren er bytte for den flua på tippen f.eks ei reke imitasjon.  Når ørreten ser at den lille flua blir jaktet på tar han den for den er tydeligvis noe godt å ete.  Ellers tar ørreten flua på tippen siden den er opptatt med noe annet og lett bytte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med opphenger er effektivt. ;)

 

Under konkurransefiske fisker vi sjelden eller aldri med bare èn flue....Waist of time.

men som sagt ikke alltid. Forhold avgjør dette.

Men å ha bare èn flue på under rekreasjonsfiske....selvsagt.

 

Idag f.eks. fisket jeg bare med en liten rekesak på det grunne klare vannet.....ville ikke skremme unødig, hvis fisken sløvet rudnt inne på grunna.

 

Fisker jeg over store områder, skikkelig blindfiske, så er det nesten alltid to ulike flue str og gjerne ulike farger på fortom.

Viktig at ikke fluene er for nærme hverandre...føler jeg, men vet heller ikke om det er så innmari betydningsfullt.

Tenker oftes på presentasjon, at de to ploppene av fluene skal komme litt vekke fra hverandre. 1,5- 2 meter mellom fluene virker helt greit.

Hvorfor fisken virker å trigges av "jakten/leken" med to fluer vet jeg ikke, har ikke snakket med dem :D

Men funker, gjør det....til sine tider.

Mer ofte enn sjeldent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier selektivitet om man bare får på den ene av to fluer, først når uendelig mange kombinasjoner er testet vil man få et svar..?....Tror ikke det egentlig.

 

 

Jo Marbakken, det er nettopp det som ER selektivitet.  Dersom ørreten konsekvent (utover tilfeldigheter) velger bare den ene ut av to handler det om selektivitet - sorry, men sant.  Du behøver heller ikke å teste uendelig mange kombinasjoner.  Variasjoner i hovedfarge (eks.vis rød, hvit, sort) kombinert med variasjoner i hovedmønster (eks.vis reke, sild, loppe) er et godt utgangspunkt for å teste selektivitet.  Dette gir 9 kombinasjonsmuligheter, og dersom du fisker med oppheng vil du raskere kunne eliminere de kombinasjonene som tydeligvis ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stor suksess med dette ifjor, da merket jeg at nesten alt tok opphenger flua.

Det var da som oftest ei knall orange reke.

 

Det har reddet turer for meg, men bruker det mindre siden jeg liker å skreddersy fisketeknikk til ulike fluer og settinger. Det føler jeg blir vanskelig med to fluer gitt.

 

Men i rett setting, genialt!

 

Bunnflua var alltid den største flua som kan ha fungert som attraktor for den lille reka.

Det er tydelig at det har en trigger effekt på sær sjøørret. Brukte flere måneder på å studere dette og en haug av komboer. Min beste kombo var forøvrig grå frede eller zonker i bunn med knall orange reke som opphenger. Runars deceiver chartruse i bunn med orange reke som opphenger gjorde underverker i farget vann.

 

Fisker nesten med bare en flue nå, vet igrunn ikke hvorfor! Jo, det må være den fiskteknikken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med en gang i år.. det blei en dårlig erfaring på flere måter, jeg fikk fisk men den hadde fulgt etter opphengerflua men sikkert snudd for å så bli kroket i magen av ende flua og i tillegg så kjørte opphengeren seg nesten helt fast 3ganger.. men fisken kom til land men måtte bøte med livet pga av skaden så det blei med den ene gangen for min del..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med en gang i år.. det blei en dårlig erfaring på flere måter, jeg fikk fisk men den hadde fulgt etter opphengerflua men sikkert snudd for å så bli kroket i magen av ende flua og i tillegg så kjørte opphengeren seg nesten helt fast 3ganger.. men fisken kom til land men måtte bøte med livet pga av skaden så det blei med den ene gangen for min del..

 

 

Du får min respekt for å tenke på fiskens velferd istedenfor å bli mer opptatt med din egen fangst antall  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fluer på fortommen.......skues og sawyer ville ha drept deg hvis du hadde sagt det i deres tid.  Jeg får frysninger bare å tenke på tanken  ;D

 

Men, jeg må inrømme at jeg har prøvd det selv og det gikk ikke noe særlig bra.  Først for å kaste uten å få vindknuter, snørevas, osv må man kaste ganske mykt og med åpen bue.  Dette passer veldig dårlig i en vind over 3 m/s eller med mer snøre i lufta.  Nummer to, likte ikke jeg tanken på at jeg kunne enten feil kroke fisken med andre flua eller at jeg skulle, som Streamteam nevnet, miste en mulig fin fisk pga den andre flua bli hengt opp i bunnen eller noe annet.

 

Å fiske med ei flue er rent, fint, og gir mindre hodebry....passer meg helt fint det ;)

 

AMEN!

Eneste er gjerne at eg bruker 2 nymfer under ørretfiske i små elver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får min respekt for å tenke på fiskens velferd istedenfor å bli mer opptatt med din egen fangst antall  8)

 

Jeg synes det er søtt at ihuga sportsfiskere, hvis viktigste forlystelse er å kroke å kjøre fisk - noe som utvilsomt frembringer ekstremt stress, dødsangst og fysisk skade hos fisken, likevel er så freidige at de forfekter begreper som "respekt for å tenke på fiskens velferd".

 

Dette er ikke noe spesielt for deg, men jeg blir like forundret hver gang denne skinnhelligheten kommer til uttrykk.  Det er rett og slett oppsiktsvekkende hvor lite selvinnsikt sportsfiskere tydeligvis har.  Vi bedriver dyreplaging alle mann.  Punktum finale.

 

Nå kommer det sikkert dumme svar som skal forklare meg det jeg tydeligvis ikke skjønner.  Det kan dere spare dere.  Dere er dømt til å tape en slik diskusjon - av den enkle grunn at det ikke finnes et argument som kan underbygge berettigelsen til den skinnende glorien mange av dere tydeligvis mener å ha over eget hode.  Dersom dere tenker på "fiskens velferd" må dere slutte å fiske.  Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får min respekt for å tenke på fiskens velferd istedenfor å bli mer opptatt med din egen fangst antall  8)

 

Jeg synes det er søtt at ihuga sportsfiskere, hvis viktigste forlystelse er å kroke å kjøre fisk - noe som utvilsomt frembringer ekstremt stress, dødsangst og fysisk skade hos fisken, likevel er så freidige at de forfekter begreper som "respekt for å tenke på fiskens velferd".

 

Dette er ikke noe spesielt for deg, men jeg blir like forundret hver gang denne skinnhelligheten kommer til uttrykk.  Det er rett og slett oppsiktsvekkende hvor lite selvinnsikt sportsfiskere tydeligvis har.  Vi bedriver dyreplaging alle mann.  Punktum finale.

 

Nå kommer det sikkert dumme svar som skal forklare meg det jeg tydeligvis ikke skjønner.  Det kan dere spare dere.  Dere er dømt til å tape en slik diskusjon - av den enkle grunn at det ikke finnes et argument som kan underbygge berettigelsen til den skinnende glorien mange av dere tydeligvis mener å ha over eget hode.  Dersom dere tenker på "fiskens velferd" må dere slutte å fiske.  Så enkelt er det.

 

 

Ikke bli sint Lillevann, vi fortsetter å fiske med to fluer vi som har troen på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får min respekt for å tenke på fiskens velferd istedenfor å bli mer opptatt med din egen fangst antall  8)

 

Jeg synes det er søtt at ihuga sportsfiskere, hvis viktigste forlystelse er å kroke å kjøre fisk - noe som utvilsomt frembringer ekstremt stress, dødsangst og fysisk skade hos fisken, likevel er så freidige at de forfekter begreper som "respekt for å tenke på fiskens velferd".

 

Dette er ikke noe spesielt for deg, men jeg blir like forundret hver gang denne skinnhelligheten kommer til uttrykk.  Det er rett og slett oppsiktsvekkende hvor lite selvinnsikt sportsfiskere tydeligvis har.  Vi bedriver dyreplaging alle mann.  Punktum finale.

 

Nå kommer det sikkert dumme svar som skal forklare meg det jeg tydeligvis ikke skjønner.  Det kan dere spare dere.  Dere er dømt til å tape en slik diskusjon - av den enkle grunn at det ikke finnes et argument som kan underbygge berettigelsen til den skinnende glorien mange av dere tydeligvis mener å ha over eget hode.  Dersom dere tenker på "fiskens velferd" må dere slutte å fiske.  Så enkelt er det.

 

Uten at dette skal begynne å bli en alt for tåpelig diskusjon, at vi som fiskere har en plikt til å tenke på fiskens velferd før det blir alt for vilt.  Noe begrensning må vi ha.  Gidd ikke å skrive for mye siden vi har tydeligvis to veldig forskjellige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får min respekt for å tenke på fiskens velferd istedenfor å bli mer opptatt med din egen fangst antall  8)

 

Jeg synes det er søtt at ihuga sportsfiskere, hvis viktigste forlystelse er å kroke å kjøre fisk - noe som utvilsomt frembringer ekstremt stress, dødsangst og fysisk skade hos fisken, likevel er så freidige at de forfekter begreper som "respekt for å tenke på fiskens velferd".

 

Dette er ikke noe spesielt for deg, men jeg blir like forundret hver gang denne skinnhelligheten kommer til uttrykk.  Det er rett og slett oppsiktsvekkende hvor lite selvinnsikt sportsfiskere tydeligvis har.  Vi bedriver dyreplaging alle mann.  Punktum finale.

 

Nå kommer det sikkert dumme svar som skal forklare meg det jeg tydeligvis ikke skjønner.  Det kan dere spare dere.  Dere er dømt til å tape en slik diskusjon - av den enkle grunn at det ikke finnes et argument som kan underbygge berettigelsen til den skinnende glorien mange av dere tydeligvis mener å ha over eget hode.  Dersom dere tenker på "fiskens velferd" må dere slutte å fiske.  Så enkelt er det.

 

 

Ikke bli sint Lillevann, vi fortsetter å fiske med SNIKSNØRER vi som har troen på det ;)

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at dette skal begynne å bli en alt for tåpelig diskusjon, at vi som fiskere har en plikt til å tenke på fiskens velferd før det blir alt for vilt.  Noe begrensning må vi ha.  Gidd ikke å skrive for mye siden vi har tydeligvis to veldig forskjellige meninger.

 

Hva er det ved det jeg skriver som synes tåpelig?

 

Dersom jeg hevder at jorda er rund må du gjerne mene at det er tåpelig, og at du har en helt annen mening, men det vil uansett falle på steingrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at dette skal begynne å bli en alt for tåpelig diskusjon, at vi som fiskere har en plikt til å tenke på fiskens velferd før det blir alt for vilt.  Noe begrensning må vi ha.  Gidd ikke å skrive for mye siden vi har tydeligvis to veldig forskjellige meninger.

 

Hva er det ved det jeg skriver som synes tåpelig?

 

Dersom jeg hevder at jorda er rund må du gjerne mene at det er tåpelig, og at du har en helt annen mening, men det vil uansett falle på steingrunn.

 

Hvis du ikke skjønner det så kan jeg gjerne vise deg det:

 

" Nå kommer det sikkert dumme svar som skal forklare meg det jeg tydeligvis ikke skjønner.  Det kan dere spare dere.  Dere er dømt til å tape en slik diskusjon - av den enkle grunn at det ikke finnes et argument som kan underbygge berettigelsen til den skinnende glorien mange av dere tydeligvis mener å ha over eget hode.  Dersom dere tenker på "fiskens velferd" må dere slutte å fiske.  Så enkelt er det."

 

Nettopp slutta med sigaretter? En smule grinete her.

 

Kan dere ikke bare drite i hele teamet å gå videre? Blir ikke enige uansett.

 

Denne tråden handler om fluetips og ikke om dyrevern!

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne tråden handler om fluetips og ikke om dyrevern!

 

DF

 

Helt enig.  Dyrevern og sportsfiske er lite forenlig.

 

Fluetips:

 

Istedenfor å fiske med oppheng bør dere prøve å henge tynne glitterstrimler langs fortommen (juletrepynt), før flua (som bør være en blank sild).  Litt trasig å kaste med, men det etterligner en liten sildestim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...