Gå til innhold

Myten børstis


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Jeg har aldri vært borti bra fiske med børstemark. Det er nesten så jeg tror det er en myte da man hører så mye om det, men samtidlig knappt snakket med noen som vært borti bra fiske med børstemark. Mytene om når det er bra og ikke virker være mange. Jeg har dog vært på steder der jeg har truffet på Mye børstemark i begrensede spesifike områder, men har ikke sett effekt av det fiskemessig. I går tok jeg hjem en fisk som hadde syv børstemark i magen. Og det var det eneste den hadde. Så hva fokuset var, var jo klart. Der var også spor av Mye børstemark.

 

Men, fra dere som vet og kan børstemarkfiske; når er det bra? Er det virkelig "kun" når det er fullmåne som de sværmer og det er bra? Andre sannheter om dette myteomspunne fisket?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd et heftig børstemarkfiske, og det var i en skikkelig sverming. Mange å siden. 

Det var helt vanvittige mengder børstemark, begrenset til en bukt, men det var kun torsk jeg fikk. Dette var over to kvelder en helg på våren. Fikk mengder med torsk som gikk på grunna pga børstemarken. Riktignok fikk jeg de på en sildeimitasjon. De største på 4,5-5kg, og flere rundt to kg. Men jeg så ikke noe til ørreten, men den var antagelig der også.

Etter dette har jeg forsøkt med børstemarkimitasjoner en del ganger uten resultat, så det har jeg gitt opp. Gidder ikke, og får like mye på andre ting, selv i "høytiden" for børstemark.

 

Det har vært en periode nå hvor fisken har gulpet børstemerk. men jeg gidder ikke bruke børstemarkimitasjoner, men hadde veldig godt resultat med orange reke i størrelse liten. Noen korte harde trekk, og god pause i mellom. tok i pausene så det sang etter. 

Jeg ofrer ikke plass i boksen til børstemark.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De senere årene har sjøørret-fredningen i Sør-Trøndelag fra 1.mars til 30.april redusert mitt fiske i aktuell periode for sverminger. Men tidligere på 2000-tallet, før fredning og før det siste voldsomme stupet i sjøørret-bestanden, fisket jeg mye i perioder med børstemark-sverming. Om det egentlig var en sverming eller bare mye børstemark i fjorden, er jeg i grunn litt usikker på. Nå var det stort sett sjøørret jeg var ute etter på den tiden og svermingene ga sjelden gode fangster, da all annen fisk gikk bananas og sjøørreten druknet i mengden. Jeg kan nesten ikke huske at jeg har fått sjørrett når jeg har fisket med mye børstemark tilstede, bare store mengder torsk, sei og lyr.

 

Jeg fant heller ikke ut av dette med måne og børstemark, ofte virket det litt tilfeldig. Men børstemarkperiodene dukket opp i slutten av mars eller tidlig i april, og varte gjerne en uke. Jeg dro ut etter varme dager på fiskeplasser med litt strøm og fisket i tiden mot/etter skumring. Jeg ble nok aldri helt klok på dette, kanskje er det ikke en fasit. Men det funket relativt ofte.... på torsk, sei og lyr.

Endret av rk
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den pleier å sverme ved første fullmåne i april.

 

Jeg har heller ikke opplevd noe stort SØ-fiske ved børstemarksverminger. Men har fått utrolige mengder torsk! Bare å kaste ut (hva som helst egentlig) og så går det på torsk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede observert mye børstemark, og virker som det har blitt mindre igjen nå. To-tre uker siden var det mest.

Vanligvis er det mot slutten av mars.

Børstemarken er forøvrig mange forskjellige og aktive mer eller mindre hele året, men det er den store blå/lilla/grønne som det er snakk om på våren. Hovedsaklig.

Sjøørreten eter den, men fiskemessig er det ikke noe vits å satse veldig på etter min mening.

Får minst like bra på andre ting, men det er sikkert mange som uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de hårde hine dager, da man ennå var ung og håpfull, hadde vi mange kvelder på Fornebulandet med Børstemark i store mengder.

Fisk var det over alt, og enkelte bukter kokte nærmest i fisk som fråtset i dette. Tross mange vårkvelder,flere år på rad, var det usedvanlig langt mellom Sjø ørretene. Men Torsk..... Fy flate for Torskefiske..!!

Fisk fra 0.5 opp mot 3 kilo, så mye man rakk på en kveld. Spesielt et par kvelder jeg husker best, da vi første kvelden, opplevde at Torsken gikk å vaket, som Ørret. Masse vak,hele tiden i flere timer. Vi fikk på spesialene våre, samt stoore wolly buggere, men de gikk relativt dypt under vann. Kvelden etter, var vi på plass med "børstiser" som hadde isoporkuler i damestrømpe ved hodet, i stedet for kulehoder. Utrolig gromt, å fiske Torsk "tørt". 

Under slike forhold, med tanke på sjø ørret, vil jeg tro det nærmest vil være helt håpløst å få til noe vesentlig godt fiske. Grunnen, er at det rett og slett blir såmye mat å velge i,at det å få den til åta, nærmest blir å annse for å være tilfeldig. Samt, at den fort spiser seg mett, og at huggperiodene ofte blir svært korte. Men i forkant av skikkelige sværminger, så skal man ikke undervurdere gode børstemark imitasjoner. 

På sist tur, nå på søndag, så fisket jeg utelukkende med børstemark imitasjon. Liten tvil om at jeg var den som definnitivt, hadde mest kontakt med fisk. Og det skyldes hverken kunnskap, eller faglige vurderinger, men ene og alene hva jeg brukte,.........tror jeg.....

Når opplevde vi disse sinnsyke svermingene av Børstemark? Jo, det var i midten av 90 tallet. Og hvert år, skjedde dette rundt 10. Mai.

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver mai, mulig jeg husker feil med tanke på tiden. Har innbilt meg mars. Det hadde begynt å bli skikkelig vår ute i hvert fall, og litt varmere kvelder.

Men i år har det allerede vært fråtsing i børstemark. Fått mange ørreter som gulper børstemark, og som har en mistenkelig fotballform...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd voldsomme mengder børstemark ved et par anledninger i en "hemmelig" bukt i Oslofjorden. Ved det ene tilfellet pågikk dette over et par dager i slutten av mars (bildene fra den tiden sier 23/3). Dette er ca. 21-22 år siden.

Vi fikk enorme mengde torsk og 1 SØ på 2,5 kg. Svart Wolly Bugger var tingen.

 

Den andre gangen var midt på dagen i påsken (langfredag tror jeg) for 7 år siden i drittvær med hard østavind og snødrev. Resultatet ble 2 fine ørreter på 1,5 og 2,2 kg. Begge ble tatt helt inntil land på en oliven Jiggy.

 

Har også fiskekompiser som har hatt eventyrlig ørretfiske i slutten av april på børstemark.

Endret av Andreas L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på Lørdag, fikk noen sjøørreter full av blå børstemark, men den tok orange loppe, så ser ikke behovet kaste lang flue med kulehoder, når loppe gjør susen, omøbørsten er vel nærmeste jeg har børstemark i boksen..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går i indre Oslofjord og det ble 2 SØ og 2 Torsk på en liten tur. Prøvde litt forskjellig men børstis var det som funket.
Har fisket svært mye i fjorden for mange år siden og fått mange fine SØ og ikke minst Torsk på børstiser.

Det var ikke alltid mye børstemark å se men den sto nok på menyen for vi fikk bra med SØ.
Tørt har jeg også prøvd på en del plasser hvor du kan se fisken og dette er veldig spennende.
I går vaket det bra noen steder og jeg angret litt på at tørrflueboksen var hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel neris svermingene de fleste refererer til i denne tråden?

Neris svermer i mars, april og mai i Indre og ytre Oslofjord. Det er forskjellige datoer for svermingene, alt etter hvor man er. Det betyr at det ikke er en dag alt skjer. Feks kan børstemarken ved Nesset i Bunnefjorden svermer i april, mens det skjer i mai på Jeløya. Ofte skjer det rundt fullmåne, men ikke alltid.

De fleste har opplevd svært godt torskefiske under svermingene. Og de fleste klarer ikke fange noe særlig sjøørret. Det betyr ikke at sjøørreten ikke spiser neris når den svermer. Tvert imot er det god grunn til å tro at også ørreten forsyner seg av den enkle føden neris svermingene representerer. Jeg tror vi sportsfiskere ikke har klart å knekke koden for gode sjøørretfangster når nerisen svermer. Kanskje ørreten står dypere siden den blir fortrengt av torsken? Ikke vet jeg.

Nerisen er aktiv på bunnen fra ca februar. Da der det vanlig å fange torsk og større sjøørret med neris i magen. Så gode neris imitasjon kan man benytte hele våren, på de rette plassene og fisket dypt.

:) :)

Endret av Brage
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det samme hvert år,rundt påsketider og fullmåne at man håper og oppleve en sverming,men de få gangene det har klaffet har det vært mye torsk og flyndre og få,men gjerne en større sjøørret også.Svermingene jeg har sett er av den store blålilla typen,midten av april gjerne og på dypere vann eller rundt store steiner/tang.De fineste sjøørretene jeg har fått på våren har hatt Fjæremark i seg,eller de små orange/lyse.Så børstemark på 20 cm i dag (blålilla)  men fisken gikk og vaket på 3-4cm olivengrønne.Endelig normal vannstand,

post-2307-0-73495900-1426801886_thumb.jpg

Endret av Anders M
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: Har du noen erfaring med at de svermer ca. på samme sted til samme tid hvert år?

Nei, tvert imot. Min erfaring er at de svermer til forskjellige tidspunkt og i varierende mengde, på de samme plassene. Men det betyr jo ikke at det ikke finnes plasser hvor nerisen svermer omtrent på samme dato hvert år. Skulle gjerne funnet en slik plass for å teste ut taktikker og fluer!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel som de over kun opplevt å ha kanonfiske på torsk ved store sverminger i april. Dog mener jeg at svermingene ikke er det mest interessante fiskemessig. På våren er det mye børstemark ute å svømmer i de frie vannmassene, og jeg har fått mye SØ på børstemark da.

 

Første gang jeg hadde kanonfiske på havabbor var dog under en børstemarksverming. Denne foregår på samme tid og samme sted hvert år, men da til st.hans. Dette er en liten gul-oransj art på 4-6 cm som fiser rundt i overflaten. Mye makrell som er inne, men tidligere også mye HA. De holder på et par 3-4 netter, og dette har jeg observert i den samme bukta til samme tid hvert år i mange år - men dessverre uten HA nå.

 

M

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut det, Moonfisher.

 

Selve svermingen av Neris er vanskelig. Tidligere var det et godt råd å fiske i utkanten av svermingen. Det testet jeg ut mange ganger. Det gav sjøørret, men aldri noe kanonfiske. Sånn sett er jeg enig i at selve svermingen ikke er det mest interessante, når man fisker med børstemark. Månedene _før_ sverming er mer interessant for fluefiskere. Og kanskje ukene rett etter at svermingene er over.

 

:) :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forbannede børstisen!! Har konsekvent styrt unna sverminger de siste ihvertfall 10 årene,pga av truet torskebestand...sjøørret får du utrolig skjelden allikevel(under svermeorgiene). Neris krever gjerne imellom 7-9 grader inne ved land(buktene)for å ta"n helt ut ;) De fiskene man får med børstiser i seg på denne tiden,har vært nede på 6-8 m dyp og kosa seg,usedvanlig kjedelig å fiske der nede med synk og trege inntrekk,kjører sildeimitasjoner i stedenfor,myye morsommere når de klinker til :) Før om åra var det vanlig at de svermet rundt Skjærtorsdag,pga fullmånen,trodde vi.....nei,den er nok styrt av vanntemp,hvis denne samsvarer med månefasen får man de extreme mengdene innved land,lokalt. Drar hjem eller skifter plass,gjerne lenger ut på barskere kyst,hvor man ikke finner mudderbunnen,samt håpe på at noen ørreter ikke har fått med seg den hotte"nyheten om sverming i området :) Fisket igår,opplevde sildejaging igjen,DET er at helt annet kapittel! Det ER fiske :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du fant fisk Pistus! Mange sjøørretfiskere som sliter med det om dagen. Fredag fisket jeg i 4 timer, på mange plasser. 3 av plassene regner jeg som sikkre. Og det var sjøørret der, men de bare nappet forsiktig i flua. Sånne vanskelige perioder er det hver vår (på østlandet), synes jeg. Kanskje det er overfloden av børstemarken som gjør det?

Seinest igår tenkte jeg at veien rundt problemet kanskje kunne være å finne områder med sjøørret, men uten neris. Det er imidlertid ikke lett, iallefall i Oslofjorden.

Forøvrig: for noen år siden hadde Niva noen kameraer på bunnen i Oslofjorden. De dokumenterte blant annet børstemarkens bevegelser. Skulle vært interessant å lese rapporten om hva de observerte omkring dette.

:) :)

Endret av Brage
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Interessant Pistus. Den jeg tok på 1.5 sist helg gikk på knedypt vann. Kan så klart ha vært en alenefisk. Er Neris den oliven på ca 12-15 cm?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier så langt at det er uavhengig av sverming. Jeg knyter børstemarken på fortommen allerede i desember, og har ofte ålreit fiske med den helt frem til sen april\mai. Variasjon er nøkkelen uansett egentlig, og jeg er overbevist om at så lenge en flue stemmer noenlude godt overens med referansebildet til fisken så er det sjans for at den tar. Ultimativt er det håp så lenge flua er i vannet ;)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er også det at fisket blir vanskelig når svermingen er på topp.

Det blir vel kanskje litt som ørretfiske når døgnflueklekkingene når sitt klimaks og fisken blir veldig selektiv og vanskelig.
Ofte må man ty til klekkere eller nymfer, og hvis vi sammenligner med børstemarkene og de bevegelsene de foretar ved svømming er vi ikke i nærheten av bevegelsesmønsteret. Kanskje ikke så rart det blir vanskelig  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...