Gå til innhold

Prisendring i butikker nå


markus glasø

Anbefalte innlegg

Det blir nok mer til at man kjøper det man trenger og ikke alt man har lyst på. I alle fall for meg.

Lurer på hvor mye simms vadere og jakke kommer til å koste?

Også jeg som har krabba, tryna og herja i stykker mine Simms, og antageligvis vil trenge nye iløpet av sesongen... Hjelpe og trøste

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre bransjer har det vært en prisøkning på 15-20% på importerte varer de siste 12-14 mnd. og vi vil helt sikkert se dette klarere ut i januar en gang.
Feriereiser til utlandet har også blitt 20-30% dyrere så da er det bare å ta vare på det utstyret vi har. Blir nok mer  ferie på hjemmebane i 2016. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å sjekket priser på div el-gitarer på nett her nylig, og det slo meg at du får en forholdsvis grei gitar til samme pris som mange av dagens fluestenger ligger på (6-7000kr).

For meg er det helt uforståelig at en plastpinne skal koste noe i nærheten av hva en god gitar gjør, men det er sikkert bare meg ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar hensyn til nostalgi og historikk så er nok ikke prisen folk er villig til å betale den samme.

Det er veldig mye lettere å kjøpe en gitar som koster 10 ganger mer enn en flustang.

Grunnen til det er nok etterspørsel og historikk.

http://vintagegitar.no/51-gitar-elektrisk/gibson-cs/3139-gibson-cs-cc34-blackburst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å sjekket priser på div el-gitarer på nett her nylig, og det slo meg at du får en forholdsvis grei gitar til samme pris som mange av dagens fluestenger ligger på (6-7000kr).

For meg er det helt uforståelig at en plastpinne skal koste noe i nærheten av hva en god gitar gjør, men det er sikkert bare meg ;-)

Man får jo inntrykk av de må finne opp innlagt vann hver gang de skal " utvikle" en ny og helt revolusjonere stang.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå en gang slik at de fleste fluestenger (og annet fluefiskeutstyr) handles inn i dollar. Kursen vil selvsagt variere noe i forhold til når varene betales, men la meg ta utgangspunkt i januar. Kun som eksempel og fordi det er da prisstigningen ofte kommer. Forholdet vil stort sett være ganske likt uansett hvilken måned man tar som utgangspunkt. I 2014 var dollaren i januar gjennomsnittlig på 6,16. I Januar 2015 var den på 7,69. Og fortsetter den slik som nå i desember vil den i januar 2016 ligge på ca. 8,75. Det vil si en økning på nesten 25% fra 2014 til 2015 og en økning på nesten 14% fra 2015 til 2016. Og med vanlig prisstigning i tillegg så er det naturlig at det blir en god del dyrere produkter.

Det var vel også en del som av frykt for å tape mange kunder holdt en del av fortjenesten nede så langt det gikk i 2015, men som nå ser seg nødt til å ta økningen i 2016 for i det hele tatt å overleve. Og dermed er det naturlig at noen øker mer enn andre. Nettopp fordi de forsøkte å bremse prisen i 2015. Så at et fluesnøre av høyeste kvalitet nå vil koste opptil 900 (eller mer) i norske butikker er langt fra overraskende. Dessverre.

Endret av Erik Eikre
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som importeres kommer til å bli dyrere. Slik er det.

For meg blir det nok slik at jeg ikke kommer til å kjøpe div ting jeg har handlet før. Prisen er blitt for høy rett og slett.

Får nok prøve å bruke opp noe av alle de tingene jeg har.

Det nok helst meg som begynner å bli gjæring og dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok bli tøffere tider for butikkene nå, får håpe det ikke får noen store følger. Allikevel vil jo færre handle utenlands da det antakeligvis ikke vil være noe å spare på dette med dagens dollarkurs, så noen fordeler er det jo også. Når fluesnører koster opp mot 1000 kroner, blir det nok til at jeg kjøper noe jeg kjenner godt fra før. Vil nok ikke "prøve noe nytt" for moro skyld da det er ofte at det ikke alltid faller helt i smak ved slike impulskjøp etter å ha prøvekastet.

 

Heldigvis har jeg fluestenger så det tyter ut av øra mine, så der trenger jeg ikke investere noe mer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marius har jeg også fluestenger og sneller i fleng, så det kommer ikke til å bli prioritert noe nytt der, om det ikke kommer noe helt revolusjonerende på markedet. Sist det skjedde var vel da kullfiberstengene kom, og det begynner å bli en stund siden.

Nei, Prioriterer heller å bruke pengene på fisketurer og fiskekort, og sistnevnte kommer til å bli merkbart dyrere det, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marius har jeg også fluestenger og sneller i fleng, så det kommer ikke til å bli prioritert noe nytt der, om det ikke kommer noe helt revolusjonerende på markedet. Sist det skjedde var vel da kullfiberstengene kom, og det begynner å bli en stund siden.

Synes bransjen hyler om at det er noe revolusjonerende med de fleste nye stenger de slipper jeg...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...