Jump to content

Gjeddefiske

Truls
 Share

Recommended Posts

Takk for svar, skal prøve å formidle et par tanker... Til disse digre fluene så kan det være lurt å gå opp en snøreklasse kanskje, og snørene har nok lenger fronttapering enn de snørene som er dedikerte gjeddesnører, så om de ikke brukes til noe annet så hadde jeg kuttet av en del av fronttaperingen. Prøv også kortere fortommer. Det kan også hjelpe å tilføre vekt, i form av å tre på et par coneheads på fortommen.

Hva slags fluer bruker dere, jeg har noen som bremser i overkant mye, og har modifisert de litt, sånn at de blir mer kastbare.

• Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skal absolutt være kastbare de. Den sorte kan nok være strevsom, og deceiverne kan godt være dobbelt så lange. Ved siste inntrekk, prøv å dra stanga bakover, mens du slipper ut snøre, så kan du begynne å kaste med minst 3-4 meter snøre utenfor stangtuppen.

Men mest sannsynlig er det problemer fordi du bruker feil type nugatti. Det må være Air ;D

Her ble det full klaff i går. Dro ut med kanoen og fluestang i går, og prøvde alle tenkelige plasser. Til slutt prøvde jeg ved siden av fundamentet til en bro, et sted jeg vet holder mye byttefisk. Skvatt til av hugget, og kunne dra inn en kilos gjedde. Min første på flue, men definitivt ikke siste! 

Nå må jeg bare ha synkesnøre, flere fluer, kansje binde de selv, ekstra spole til snella og... der var jeg i gang igjen ja😁

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Har vært lite insekter å se en periode, og varmt i skogsvannene... og å fiske gjedde med popper blir aldri helt feil det. Det var aktivitet i rykk og napp, og varierende hvor heftig de gikk til verks, men når gjedda kliner til i overflaten så skjer det noe med adrenalinet ;D

Hadde ingen forventninger om stor fisk eller voldsomt med action men med 15-20 kontakter, hvorav flere på bare et par meters hold, så ble det adrenalin og action som bare det! Største på ca 3 kg, men flest på 1,5-2 som var i det virkelig fightervillige hjørnet. 

Man kroker ikke så mange på popper, men for et sjokk når det plutselig eksploderer opp ei gjedde fra dypet på få meters hold! Dette burde prøves!

Edited by Truls

• 2 weeks later...

Fikk årets tredje gjedde på over meteren på popper i dag!! 

Lenge så det ut til at turen skulle regne bort, men det ble heldigvis bedre, og det kjipe været hadde satt litt fart i gjeddene. Det ble veldig bra med action og popperfiske etter gjedde er heftig!

Den store gjedda sto i enden av ei sivrekke og når jeg nærmet meg så bølget det til inni der. Tydelig en virkelig grov fisk. Kastet med oppmerksomheten i helspenn og etter fire fem kast, så tok den og ga en heftig fight hvor den både flatet stanga og hadde flere luftige svev. Vanvittige krefter i denne fisken, og jeg fikk noen skikkelig kule actionbilder!

Share

• Create New...