Sputnik Posted June 30 Report Posted June 30 Hei, Tenkte å gå til innkjøp av 2 mm tippet ring for ørretfiske, og lurer litt på hva slags knute(r) dere bruker mellom fortom og tippet ring, og spiss og tippet ring.
0 Bounce Posted July 3 Report Posted July 3 Har brukt slukknuten, men det ser ut som om jeg må lære meg Crawford og teste den.
0 RolvS Posted July 4 Report Posted July 4 Da jeg begynte å bruke tippetringer, merket jeg at slukknuten hadde en tendens til å ryke i tilstrammingen. Grader/skarpe kanter kanskje. Jeg begynte bruke uni-knot, problemet forsvant, og sånn har jeg gjort det siden. Det uni, davy, åttetalls/orvis og crawford har til felles, er at knuten i hovedsak strammes rundt snøret og gjerne kan strammes litt før det hele dras til, og at strammingen av knuta da krever vesentlig mindre ‘bevegelse’ over selve godset i ringen. Mindre friksjon mot ringen (og eventuelle grader i ringen) gir mindre skade på monofilamentet. Kan nevne at når løkka på fluesnøret ryker, erstatter jeg denne med 20 cm 0.50 nylon festet med nåleknute og en solid tippetring - denne fester jeg med vanlig slukknute, som når strammet riktig gir en fin knute som glir igjennom ringene uten noe fuzz. Uni-knot fungerer ikke her, fordi tampen på snøret tenderer til å hekte i ringene. 1
0 bushman Posted July 6 Report Posted July 6 Sluk knute. Ikke dobbelt. lærte etter hvert at det er viktig å stramme sakte helt til den sier en liten «klik». den løsner aldri.. 1
0 Sputnik Posted July 6 Author Report Posted July 6 Rune Stokkebekk skrev (På 2.7.2024 den 13.55): Crawford Denne jeg bruker til å feste fluen med, så da tenker jeg det må være perfekt å bruke den til å feste fortom/spiss til mikroring. 🙂
0 Rune Stokkebekk Posted July 7 Report Posted July 7 Sputnik skrev (13 timer siden): Denne jeg bruker til å feste fluen med, så da tenker jeg det må være perfekt å bruke den til å feste fortom/spiss til mikroring. 🙂 Det er en bra knute til både flue og ring. Jeg har brukt denne i 25 år. 1
Question
Sputnik
Hei,
Tenkte å gå til innkjøp av 2 mm tippet ring for ørretfiske, og lurer litt på hva slags knute(r) dere bruker mellom fortom og tippet ring, og spiss og tippet ring.
11 answers to this question
Recommended Posts