Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Takk for det!!! :D

 

Den forlengede kroppen er laget av tekstillim.

 

Mulig det ligger en steg for steg på dette her. Men, ta en nål i rett tykkelse, jeg brukte bindetråd for å feste halen av hjort, og legge et underlag for kroppen. Åpne surringer (dekker ikke hele nåla). Binder av tråden, legger et lag lim tilsvarende hele halelengden (likt med tråden), holder dubbing borttil og begynner å snurre. Legger den seg veldig fint. Snurrer på dubbing til ønsket tykkelse og til limet er dekket. Varier gjerne litt i fargene for "rette look". Dra kroppen av nåla og la den tørke.

 

Prøvde å gjøre det uten bindetråd, men slet da litt med at kroppene ble ødelagt når jeg dro de av nåla. Gjør nok ikke så mye å bruke tråd, men blir litt mer knotete å stikke hull på kroppen når en trer den på kroken.

 

En lignende måte å gjøre det på:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg deg på André :)

Hvilke av fargevalgene bruker du mest foresten?

Jeg bruker mest "Brun og oliven", den på bildet under her. Den havner alltid først på når jeg ikke ser hvilke vårfluer som klekker.

Den fargevarianten fungerer også veldig bra til mange vårfluearter. Ellers er jo den helgrå varianten en slager  :)

[attachimg=1]

post-3159-13949869556361_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg deg på André :)

Hvilke av fargevalgene bruker du mest foresten?

Jeg bruker mest "Brun og oliven", den på bildet under her. Den havner alltid først på når jeg ikke ser hvilke vårfluer som klekker.

Den fargevarianten fungerer også veldig bra til mange vårfluearter. Ellers er jo den helgrå varianten en slager  :)

[attachimg=1]

Den har jeg troa på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det nok noen fler sånne i boksen etterhvert. :) Flott mønster!!!

Takk, Amund og Vetle. Den er i hvert fall en killer under vårflueklekkinger.

Her er fire gode varianter, men som sagt den grå er en slager. Den er ofte mer slager enn antall grå vårfluer skulle tilsi så det går over min fatteevne å si noe om hvorfor.

[attachimg=1]

post-3159-1394986956045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det nok noen fler sånne i boksen etterhvert. :) Flott mønster!!!

Takk, Amund og Vetle. Den er i hvert fall en killer under vårflueklekkinger.

Her er fire gode varianter, men som sagt den grå er en slager. Den er ofte mer slager enn antall grå vårfluer skulle tilsi så det går over min fatteevne å si noe om hvorfor.

Sikkert en kjempeflue, André.

Hvis den er halvparten så god som denne: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/30-brunscaddis

Så fortjener den en plass i flueboksen. Ble fryktelig glad i denne i fjor på sensommeren.

post-2332-13949869571474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...