Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Takk for det :)

 

Aner ikke definisjonen men jo som du sier nesten en parachute. Glemte linken til flua jeg titta på når jeg lagde mine. Den kom fra ks.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4380.msg62591#msg62591

 

Glimrende tråd den samletråden med steg for steg Claus har stelt i stand. :)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6542.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på comparadun er vinge på 180 grader. Vifteform på øvre del av kroken.

Opprinnelig fra Craig Mathews og John Juracek. Men flua ble også bindt på 30-tallet og hette haystuck.

Begrepet comparadun kommer i fra Al Caucci og Bob Nastasi. De publiserte en bok på 70-tallet om slike fluer.

 

 

Gracias Rune :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 1:

Krok: 103BL #15

Tråd: Brun benecchi 12/0

Hale: Fibbets

Kropp: Capok

Vinge: Polyproyarn

Brunt hane hackle

 

Bilde 2:

Krok: 103BL #11

Tråd: Brun benecchi 12/0

Kropp: Alpakka

Vinge: Wagving

Grizzly mykt hackle

 

Bilde 3:

Krok: 103 BL #13

Tråd: Svart benecchi 12/0

Hale: Svart chenille

Kropp: Alpakka

Vinge: Polyproyarn

Bein: Micro round rubber + rød alpakka

Rygg: Thin fly foam 2 mm.

 

 

 

Kom gjerne med kommentarer.

 

 

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

 

[attachthumb=3]

post-322-1394986842797_thumb.jpg

post-322-13949868428624_thumb.jpg

post-322-13949868429175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om dette er riktig tråden og legge ut denne flua, men kjører på.

har ikke noe navn på den, men det er en kutling imitasjon jeg syntes funker bra etter sø :)

 

92148_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36726/92148.jpg

 

den er bundet på en tiemco 9394 #6. long shank streamer krok, men det er seff mulig og bruke en krok med kortere shank.

kulehode for litt tyngde i fronten og kropp av brun syntetisk transluscent fiber dubbing. sort unicord bindetråd.

 

ekstremt enkel flue, men fisker bra og "lever" godt i vannet.

 

her er versjonen med en tiemco 811s saltwater #6. kortere shank.

har også lagt inn lagt inn litt rosa chenille øverst ved kulehodet.

 

92149_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/36727/92149.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er Håvard Krohn sin utgave av Hvitvingen, som han har fisket med stor suksess. Navnet på flua er Lynvingen  ;D Som Håvard selv kaller den: Hvitvingen sin onde tvilling!

 

Den er kløktig bundet så den er verdt en presentasjon her. Den kommer også i et blad etterhvert.

Håvard Krohn sier de fisker ekstra godt i skumring, og det er forståelig når vi ser den gode silhuetten disse fluene hans gir. Og den har tatt flere ørret.

 

Jeg kjenner ikke mannen, men at han kan binde fluer er det ingen tvil om.

 

 

 

I dag fikk jeg november utgaven av bladet Jakt & Fiske(11/09) i posten. Svært hyggelig lesing for min del  8)

 

Vil rette en stor takk og honør til Andrè for at han valgte å vie min Hvitvinge variant, Lynvingen, oppmerksomhet i sin utmerkede fluebinder spalte. ;D ;D ;D

 

Og ja, Lynvingen er virkelig Hvitvingen sin onde tvilling...den har vært mitt "secret weapon" i et par år nå  ;)

 

Anbefales..... :-*

 

post-856-13949868743878_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei, her er Håvard Krohn sin utgave av Hvitvingen, som han har fisket med stor suksess. Navnet på flua er Lynvingen  ;D Som Håvard selv kaller den: Hvitvingen sin onde tvilling!

 

Den er kløktig bundet så den er verdt en presentasjon her. Den kommer også i et blad etterhvert.

Håvard Krohn sier de fisker ekstra godt i skumring, og det er forståelig når vi ser den gode silhuetten disse fluene hans gir. Og den har tatt flere ørret.

 

Jeg kjenner ikke mannen, men at han kan binde fluer er det ingen tvil om.

 

 

 

I dag fikk jeg november utgaven av bladet Jakt & Fiske(11/09) i posten. Svært hyggelig lesing for min del  8)

 

Vil rette en stor takk og honør til Andrè for at han valgte å vie min Hvitvinge variant, Lynvingen, oppmerksomhet i sin utmerkede fluebinder spalte. ;D ;D ;D

 

Og ja, Lynvingen er virkelig Hvitvingen sin onde tvilling...den har vært mitt "secret weapon" i et par år nå  ;)

 

Anbefales..... :-*

 

 

 

Virkelig gøy å høre Håvard og en lækker utgave av Lynvingen :D

Mine gratulasjoner!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er Håvard Krohn sin utgave av Hvitvingen, som han har fisket med stor suksess. Navnet på flua er Lynvingen  ;D Som Håvard selv kaller den: Hvitvingen sin onde tvilling!

 

Den er kløktig bundet så den er verdt en presentasjon her. Den kommer også i et blad etterhvert.

Håvard Krohn sier de fisker ekstra godt i skumring, og det er forståelig når vi ser den gode silhuetten disse fluene hans gir. Og den har tatt flere ørret.

 

Jeg kjenner ikke mannen, men at han kan binde fluer er det ingen tvil om.

 

 

 

I dag fikk jeg november utgaven av bladet Jakt & Fiske(11/09) i posten. Svært hyggelig lesing for min del  8)

 

Vil rette en stor takk og honør til Andrè for at han valgte å vie min Hvitvinge variant, Lynvingen, oppmerksomhet i sin utmerkede fluebinder spalte. ;D ;D ;D

 

Og ja, Lynvingen er virkelig Hvitvingen sin onde tvilling...den har vært mitt "secret weapon" i et par år nå  ;)

 

Anbefales..... :-*

 

 

 

Virkelig gøy å høre Håvard og en lækker utgave av Lynvingen :D

Mine gratulasjoner!!!!!

 

Terje!

 

Takker og bukker, Terje ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...