Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Dette bildet oppsummerer dagen for min del. Grått og stille som i graven! Ingen følgefisk, ingen napp og ingen sikt hverken over eller under vann. Skulle stikke ned å teste i ei grunn bukt på vei tilbake til bilen. Der sto det selvfølgelig en annen fisker med vakende fisk rundt seg! Skivebom på valg av spot i dag gitt.

post-4440-14148611175376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med to nye selvbygde stenger på tur i dag for testing. Begynte i en bukt som lå i le, så femmeren fikk gå først.

Vadet ut mot et område med mudder og ålegress, og la ut et kast. Stanga er så uvant lett men veldig god å kaste med, og man kjenner den nesten ikke i hånda når man trekker inn. Første kastet og en ørret tar knallhardt. Føler hugget og alt fisken gjør under kampen nesten unaturlig godt. Rågøy rett og slett!

Fisker av et langt strekke med store steiner og mye tang. Er borti flere fisk, og kroker en som må ha vært stor. Har flere tunge utras, før den settet fart innover grunna og løsner. Så den aldri dessverre. Får et par til før det blir stille.

Kaster litt med den andre stanga også. Uvant, men veldig god syver, men trolig i den lettere delen.

Flytter meg til et annet sted, og det er bra med liv. Best der det er store steiner med mye tang, får bra med fisk, og har mange hugg, men merkelig rolig på en del plasser jeg har pleid å få fisk. Ikke noe lus på fisken nå heldigvis, og alle feite fine blanke fisker. Lå mellom 500 og opp til nesten kiloen.

Virker som fisken står ganske konsentrert, tok på lysebrun/beige tynn fiskelignende sak fisket ganske fort. Fikk noen få på rolige inntrekk også, men mest når jeg satt opp farten.

Og en ting som var spesielt i dag var huggene, de tok knallhardt. Hadde fire eller fem hugg som dro flua rett av fortommen.

Så det ble en fin tur, ganske så bra med fisk, så det virker som det har løsnet litt nå.

Gleder meg allerede til neste helg!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende THJ.

Gratulerer også med to nye glittrende stenger  <<l

 

For egen del ble det dessverre mye mindre fiske enn planlagt i dag. Fikk fisket av en bukt etter at mørket hadde satt inn på kvelden, 

Det kan oppsummeres mes Emil sitt bilde. Det som dog var markant var at vannstanden var mer mot normalen, sikkert 1 m lavere vann enn da jeg fisket forrige helg.

I morgen er det dog tid og ingen hindrer i veien, så da blir det tur

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det dabbet av en del mot kvelden. Hadde et skikkelig hugg i det det begynte å mørkne. Dro flua rett av fortommen.

Ellers var det godt med liv på morgenen og dagen.

Så det ble en skikkelig ilddåp for de nye stengene!

Gleder meg allerede til neste tur!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ingen tur på meg idag heller, ble nedstemt i familierådet. 
Fikk vaska nylina og impregnert med synke dressing fra tiemco. Så håper bare den kommer seg under overflata på neste tur. Tar med noen sigarsøkker i tilfelle :P 

Noen som har vært ute å fiska idag?  Er det fortsatt gromsete i Oslofjorden tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søndag pakket med familemiddag og annen hygge for meg i dag. Var nødt til å ta noen drastiske grep da fiskesuget fortsatt satt i for godt etter gårsdagen skrantende tur. Klokka ble stilt på 03:30 og vinflaska fikk forsiktig behandling på kvelden - så var det på'n igjen.

 

Kom frem i 05 draget på Jeløya hvor vinden hadde dreid 180 grader fra dagen før... fisket av "trykt" vadbart område i stupmørket i håp om noe større fisk på grunnt vann. Fikk raskt kontakt med fisk og tre SØ landet i håven de første timene før lyset kom på. Bare småfisk og i motsetning til andre rapporter så tok fisken utrolig forsiktig - nesten i form av smånafsing (kan jo også ha med størrelsen på fisken å gjøre  mmmoose alle rundt 4-500g merket.)

 

Beveget meg mye når lyset kom på i håp om å finne større fisk - fisket av sandbunn, steinete bunn og tang/tare områder. Jobbet ut mot åpne flater til trange bukter, strømkanter til rolig vann. Vindskiftet hadde gjort sikten langt dårligere en på lørdag og fisket var mildt sakt labert! Var klar over at det var mindre en optimalt med tanke på høy/lav vann - men når suget er som størst setter ikke dette en stopper.

 

Ble to små fisk til utover økta og hadde kontakt med 8-9 andre fisk som ikke satt (bare småfisk dette også) - så ingen overflateaktivitet eller snurten av noen grove fra jeg kom frem til 10-11 tiden da jeg rundet av. Men fortsatt like blid da... digg å være ute og trua på at de større trekker inn er der 24-7  ppcrazyeyes

 

All fisk ble tatt på fast int og grå freder med med. intrekk.

 

Stoppet forbi noen gytebekker på veien hjem i håp om å fange noen fisk på kameraet, men det ble litt snaut med tid til dette.

 

MEN en ting overrasker meg - mengdene av fluefiskere som steamer til rundt gyteområder!? Telte totalt 6stk fluefiskere tett på innløpene i dag - tre i går... syntes dette rett og slett er synd å se! Ikke at jeg skal dømme noen da de er innenfor de lovlige rammene. Men kan ikke for alt i verden se sjarmen av å hale opp knegått fisk i disse områdene!?

 

Muligens litt som å kaste stein i glasshus da jeg selv også er ute å fisker; men prøver besvist å unngå områder med mye gytefisk. Men syntes det er på tide å revurdere fredningsreglene her til lands også; hadde sikkert ikke vært dumt med tot. fredning i perioder av året!

 

Ikke trengsel på fiskeplasser på morgenen i dag.

 

15690380411_974afcd295_c.jpg

 

Gullholmen:

 

15506908288_ffccb55363_c.jpg

 

15072353744_fc4908e532_c.jpg

 

Måtte bare knipse disse på vei opp til bilen  :rolleyes:

 

15692305105_ddaf22c5b1_c.jpg

 

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forsåvidt tidlig opp idag men vinner ingen priser i effektivitet for å si det sånn. Var på storesand i halv 8 tiden. Da hadde det vært lavvann å akkurat på vei opp. Skulle tro det var høyvann for så mye vann har jeg ikke sett før. Møtte på dinglepetter som hadde vært der en stund før meg. Jeg hadde planer om å vade ut på skjæret men det ble for dypt. Man vader som regel over der til knærne men når vannet kom opp mot brysthøyde snudde jeg. Bare å trekke innover mot stranda. Der var jeg borti 2 fisk.

Jeg dro til helleskilen å de andre kom også dit. Var borti mange fisk men det virket som de bare smakte på flua. Brukte jiggy. Prøvde å forandre teknikk så knøt på en cdc reke. Rød/rosa sak i str 6. De gav umiddelbar suksess. Fisk i hoven på første kast. Ikke stor men var en tjukkas på over halvkiloen.

Så begynte det som jeg syns var merkelig. Enten var timingen min ræva idag eller så var det noe merkelig med hvordan fisken tok. 5 fisk dro lina forsiktig ut av fingrene mine. Å når jeg fikk fatt i lina å skulle gjøre tilslag var de borte. Virket som de bare smakte å spyttet Reka ut igjen.

Mistet en skikkelig fin en som jeg greide å gjøre tilslag på. Den tok knallhardt. Ikke noe beist men var nok rundt kilo'n.

Vinden var kjip som vanlig pluss at det kom kast fra alle kanter. Litt skummelt med flue og line som fyker i alle retninger.

Gav meg litt over 12.

Tror nok at når vannet synker så blir det et vannvittig bra fiske.

Men da bør det helst slutte å regne snart.

Alt i alt en bra dag:)

Endret av Jiggy
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag formiddag. Utrolig nok så var vannet sikkert en meter høyere enn i går kveld. Vanvittig hvor mye vann som er inne denne høsten. Fisket over samme bukt som i går kveld, nå også uten resultat, bevegde meg forbi en bukt hvor jeg tok ørret forrige søndag, her er noen steiner som er såvidt synlige normalt sett, de er fremdeles borte. Så etterhvert at jeg hadde sel-skap. Det var tydelig at den fanget noe, for det var mye plask der ute, men intet for egen del. Gikk en bukt bak, så ingen ting, og endte opp med skikkelig vondt i skulderen - så måtte dessverre takke av etter skarve 2,5 timers fiske.... 

 

Så ingen andre fiskere ute i dag. 

Endret av lhegdal
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flotte rapporter! Veldig bra!

Skulle gjerne ha vært ute når jeg leser om det høye vannet. Har noen steder som leverer til gangs under de forholdene. Ofte står ikke fisken der man tror når det er sånne forhold. Har dratt stor fisk mellom trestammer inne i skogen. Det var litt sprøtt, men man kan få resultater ved å fiske litt utradisjonelt, så det kan være spennende muligheter der også.

Merkelig hvor stor forskjell det er i fisket fra sted til sted. Synd at øya ikke leverer som på sitt beste, men positivt med en del småfisk. Får håpe den får vokse seg stor også, så det blir opp mot gamle høyder igjen.

Hvordan prøvde du å kroke fisken når den bare dro i reka? Hender jeg lykkes ved et hard inntrekk, og ikke løfte stanga. Hvis ikke fisken bare holder igjen i de bakerste fibrene. En annen sak som kan fungere er å sette opp farten skikkelig for å stoppe, og så små rykk, eller tre skikkelig harde rykk og laaaang pause. Veldig frustrerende når den er vanskelig å kroke. Enkelte ganger vil det seg bare ikke.

Gjelder bare å prøve seg frem, så finner man ofte noe som fungerer.

En arbeidsuke igjen nå, så er det ny tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra med at fisken ikke står der du forventer. Traff nesten land å det var pokker meg fisk der også.

Tror jeg var uheldig med krokingen da jeg fisket veldig sakte. Ikke som med silde imitasjon der stoppene er kortere og du bruker mere kraft. Blir mere automatisk kroking kontra rekefiske der du må være litt mere fintfølende.

Rekefiske er kanskje sjøfiskingens svar på tørrflue?:)

Hehe. Hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har samme erfaring. påfallende ofte har jeg fått fisk helt i vannkanten når det er høyt vann, ofte akkurat der vannet treffer land til vanlig, noen ganger også inne på det som vanligvis er tørt land.

 

Ang. krokingen så pleier jeg å bare gi et kontant rykk, som ved inntrekk, enten sitter den ellers et par rykk til, og pause, så sitter den igjen. som oftest ser man at snøret strammes opp, og da er det bare å trekke kontant i snøret, ellers kan du prøve som beskrevet i forrige innlegget mitt.

 

Men ta for all del ikke dette som noen fasit, her er det mange meninger, jeg prøver bare å beskrive hva som fungerer for meg, og måten jeg fisker på. Viktigste er nok å prøve seg frem, og lage sitt eget erfaringsgrunnlag. Men gøy å høre andres erfaringer og måter å gjøre ting på. Det kan man lære mye av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med THJ. Har ofte sett SØ merkelig nærme land. Den største jeg har tatt tok jeg når jeg kastet bak meg når jeg sto utvadet på en grunne, kanskje 30 cm dypt. Har tillogmed fått fisk når jeg har stått og vifta med bare fortommen ute mens jeg snakket i telefon.

Når det gjelder kroking føler jeg at det er individvariasjoner hvordan den tar. Så derfor vanskelig å si at sånn eller sånn skal en ta tilslag vinter/sommer. Har fått illsint fisk i Januar og forsiktig fisk i April. Skal si med hånda på hjertet at jeg har slitt vekk en del fisk i tilslaget når fisken har tatt ett par meter forran beina mine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vader rullekaster jeg ofte litt for å ikke trenge å holde styr på fortom og flue. Har fått veldig mye fisk når jeg går sånn. Står det mye fisk i et område, så opplever jeg det som vanlig at mange tar på samme måten. Men det kan variere fra dag til dag, noen ganger også fra time til time. Som regel blir det er refleksreaksjon. Ikke alltid det går like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dere !

 

Sjekk denne reportasjen fra bloggen til Morten Pettersen:

http://www.ørret.com/?p=4483

 

Dette er knallbra.

Dette er knall å lese!

Det er nok dette som bør være et av de viktigste fokusområdene når det gjelder å bevare sjøørreten.

Få til dette, vekk med garnfisket og trål/yrkesfiske i hele Oslofjorden, så har man antagelig en sjøørretstamme som er gjennomsolid.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...