Jump to content

Sjøørretfiske i sjøen

Toggi
 Share

Recommended Posts

Det var i hvert fall veldig lett å artsidentifisere de live. Not so much å ta bilde av de under vann med et enkelt moblikamera. 

Kan nok godt være en del innblanding av andre arter i stimen, en blrislingstim inneholder ofte litt "attåt" 

Litt artig, som guttunge så var jeg så nysgjerrig på alt som svømte og levde under vann at jeg var svart på ryggen og hvit på resten av kroppen etter å ha gått hele sommeren, fra ganske tidlig vår, til høsten kom med vann opp til lårene og nesetippen i vannflaten og studerte. Hele dagen lang. Har lært mye av det, til bruk i ettertiden

• Replies 17.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Elisabeth Sletten Berg

Ble noen timer ved havet på prikkejakt i helgen, det blåste "kattonga"(nordnorsk uttrykk for alle værtyper, inklusive godvær..), men med "ny" stang for gode småpenger, samt usannsynlig godt selskap måtte svenskkusten testes. Vi vada mellom småøyer og klatra litt, fant smørblide et "luringstrekke". Idet vi kom frem roet vinden seg til "flau type" og første SØ tok så det sang (kattonga) etter et par kast. Fullstendig bananas oppførsel. Fra fiskens side. Noen utras, så rolig. Finne frem håven. De

Truls

Det ble gitt meg en førjulspresang ved kysten i dag. Bestemte meg i går kveld for å dra innom et sted jeg ikke har vært på lenge, mye på grunn av vindforholdene som har vært når jeg har fått mulighet til å fiske. Var på plass før det var blitt helt lyst, og fikk raskt noen fisk før det ble stille en liten stund. Fisket av en liten bukt, og i det jeg skulle gå tok jeg et kast utenfra og inn over noen tangbelter. Mellom inntrekket dro snøret ut mellom fingrene mine, jeg holdt igjen, løftet stan

Truls

Tok meg fri fra jobb i dag. En etterlengtet fridag. Hadde tenkt til å ta med båten og øyhoppe litt. Hadde veldig troa på det. Men jeg har glemt å ta inn lastestroppene, de ligger et eller annet sted under snøen... Så da måtte jeg finne på noe annet. Tenkte meg ut to plasser. Plass en er en grunn bukt som går over i en lang marbakke man kan vade og fiske langs et langt strekke. Begynte inne i bukta, det var lavt vann og jeg hadde ikke helt godfølelsen. Men fisken var hjemme! Fisket med en liten

Posted Images

Når man treffer, så er det nesten så fjorden koker av sjøørret. Starten på sesongen har gjort meg forsiktig optimist mtp bestanden av sjøørret i oslofjorden. Enten det eller så har jeg bare truffet usedvanlig godt på de første turene. Det gjenstår å se. Fikk nesten følelsen av sjøørretfiske slik "det pleide å være" med i hvert fall 25 stk landet og flere fisk rundt kiloen og godt over, største 1,5 sånn ca, selv om de fleste naturligvis var mindre fisk. Hadde en større fisk som tok flua idet den landet. Plasket til noe alvorlig uti der. Hadde ikke tak i snøret, så ingen kroking, men stakk den nok litt. Gøy å se de er den. Før eller siden sitter den <<l

Gratulerer med pangstart Truls! Har vært ute en liten ettermiddag/kveld med bare litt makrellaction foreløpig. Fra nå og utover pleier det å være riktig så bra, og i tillegg får man ofte plassene for seg selv. Får prøve å snike inn litt sjøørretfiske mellom livets plikter!

Det kan gå heftig for seg når sjøørreten går løs på enorme stimer med brisling! Ikke hverdagskost dette, i hvert fall i dette omfanget, og det er sjelden ørret langs land når de holder på sånn.

Truls skrev (2 timer siden):

Det kan gå heftig for seg når sjøørreten går løs på enorme stimer med brisling!

Heftige bilder! Spennende å være ute med lada stang når man ser sånn aktivitet!

Hvordan kan du vite at det er SØ og ikke havabbor eller makrell? Eller annen predatorfisk? Der jeg fisker er det svært ofte makrellen som ber opp til fest når jeg observerer slik jaging.

Jarle TL skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan du vite at det er SØ og ikke havabbor eller makrell? 

De var i perioder nærmere land også, ikke like samlet, men jeg så fisk mange ganger helt over vann, og i vannet like foran meg, og samtlige av de jeg så var ørret. Og det var mye skikkelig fin ørret. Man så de tydelig når de var nærmere.

Men det er klart, makrellen og havabboren er sikkert ikke langt unna, men all fisk jeg så og fanget  var ørret, og det var mange jeg så klart å tydelig. Sjukt skue å se sjøørret på 1,5, to kilo og sikkert flere større også gå klar av vannet som hundregramsøørret som spretter etter vårfluer i skauen.

Tror det blir en runde i pontongen i området utover høsten...

• 2 weeks later...

Var ute en liten tur på formiddagen i dag, med en fersking innen sjøørretfiske. Når jeg tar med folk på tur så pleier det å bli elendige resultater, men vi fant i hvert fall ut at det er ørret i sjøen.

Det var relativt høy vannstand, en del vind og dønninger som gjorde fiskingen litt vrien, men her og der fant jeg en og annen ørret, og jeg avsluttet med å treffe på en stim hvor blandt annet dagens største ble landet, ca 700g så ingen kjempe men den tok hardt og var sprek! Dessverre så er jeg ikke så flink til å dele, og endte på ca tosifret antall landet, men snittet var heller labert... hadde en større fisk på kastehold, men den viste ingen interesse.

Men en hyggelig tur, og forhåpentligvis så ble det litt læring, og fisken kommer etter hvert. Med noen følgefisk osv på første turen, så er den ikke langt unna 👍

Edited by Truls

Takk for tur @Truls

Ingen problem å være fersking når en kan få være med å få så mange tips. Både om hvordan en effektiv avfisker områder. Men kanskje mest av alt at lina ikke passer med stanga. Slo opp stengene mine når jeg kom hjem og det viser seg at alle stengene mine er underlinet når jeg sjekker hva produsenten anbefaler av klumpvekt. Så tipper det blir enda mer morsomt neste gang, med litt rasker lading av stanga, for det trengs i vinden. 

Noe av det som er gøy med å ha fått opparbeidet seg en del erfaring opp gjennom årene, er å prøve å formidle det videre og kanskje gi andre en litt raskere vei til å lykkes. Og at andre kanskje får øynene opp for hvor fascinerende, i dette tilfellet, sjøørreten som  fluefiskemål kan være. 

Det du har merket deg med stengene dine gjelder veldig mange moderne stenger. De fleste takler som regel snører et par klasser opp i forhold til det som står på stanga. Spesielt stenger til kystfiske! 

Var stor forskjell på SØ og marka når det kom til kasting synes jeg. Tror SØ vil vært enda mer gøy med rett snøre. Fant ut at mitt Air Cel #7 ville passet bra på #5 stanga i følge produsenten. Tror denne lærdommen vil ha stor påvirkning. 

Ja, ørret i sjøen og ørret i marka er to vidt forskjellige ting. Raske kast i vind krever sitt av både utstyr og kaster, og kunnskap om fisken, plasser og byttedyrene gjennom sesongen er ganske omfattende egentlig. 

Det kan være så enkelt som å kaste ut og trekke inn, og noen ganger er det akkurat så lett. Men om man klarer å få satt kunnskap og erfaringer i system på plassene man fisker så tror jeg man vil lykkes oftere og sjøørretfisket går fra blindt fiske, til ganske så målrettet jakt. 

Share

• Create New...