Gå til innhold

Bambusstenger


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jepp, lekker sak 8). Vi har sansen for kvalitet. Deeeeeelig knarr i den også :P

 

Døh! Jan Erik; gerit nok med sans for kvalitet og alt det der.....men hvorfor bare ha stanga hjemme da? Fisk med den!!!  :P

 

Bjørnar

 

Hehe, go vær's stang vettu. har jo fa.....regna i et strekk jo ;) neida, må nok inrømme at jeg skulle hatt med den mere ut, men sesongen er itte slutt ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Nydelige saker Staffan. Skulle jenne hatt en "veipinne" selv. Men ikke en av de "bløte", prøvde en stang på villmarksmessa i fjor som var helt knall. Må finne ut hvem den kom i fra, de hadde stand ved de ene kastebassenget.

 

Her er forresten to av "damene" mine  :)

 

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

 

 

 

Kan ikke helt for det, men jeg liker ikke de snellene der.......Ser så sirkusaktig ut.....Blir nesten som å flammelakere snellene liksom.....hmmm...klarer ikke helt å venne meg til de.....Men så var det dette med smaken da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel har blandt de beste snellene i verden, og disse snellene i forkjellige farger og mønstre er nok rimelig spesielle, ganske rå å se på ordentlig kan jeg tenke meg, og gud for en kvalitet.

 

Jeg synes selv at sneller i sort med sølv og en "s" sveiv er blandt de flotteste. Ellers synes jeg som andre at Ath sneller er utrolig flotte.

 

Men over til bambus stenger.. Jeg dealer fælt om dagen for å få meg drømmestanga mi, ikke lett og ikke billig. Men for de som lurer så er det en Jennings stang, Homer jennings. Gud så flotte. Har også kjøpt en diamondback cane stang, sånn for å fiske med. Blir spennende å se på kvaliteten, da disse blir lagd i china i forhold til annet som diamondback selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisan

 

For noen år siden begynte faren min å lage bambusstenger. Etter at jeg fikk den første stanga av han en jul har karbonutstyret blitt lånt bort til en kompis. Anbefaler på det sterkeste å prøve en canestang, bygd med dagens metoder. Jeg tror at Nordisk fiskeutstyr på Lysaker har noen av stengene hans i butikken. Hvis ikke, så vet Svein navnet på stangbyggere i Oslo-regionen sånn at du kan få prøvd deg en stang.  ;D

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

 

For noen år siden begynte faren min å lage bambusstenger. Etter at jeg fikk den første stanga av han en jul har karbonutstyret blitt lånt bort til en kompis. Anbefaler på det sterkeste å prøve en canestang, bygd med dagens metoder. Jeg tror at Nordisk fiskeutstyr på Lysaker har noen av stengene hans i butikken. Hvis ikke, så vet Svein navnet på stangbyggere i Oslo-regionen sånn at du kan få prøvd deg en stang.  ;D

 

T

 

Da bygger faren din flotte stenger , jeg var nede på nordisk å prøvde en stang der og den var snadder både kastemesigt og utseendemessigt :)

var veldig nære på å bålåse noen lapper da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

 

For noen år siden begynte faren min å lage bambusstenger. Etter at jeg fikk den første stanga av han en jul har karbonutstyret blitt lånt bort til en kompis. Anbefaler på det sterkeste å prøve en canestang, bygd med dagens metoder. Jeg tror at Nordisk fiskeutstyr på Lysaker har noen av stengene hans i butikken. Hvis ikke, så vet Svein navnet på stangbyggere i Oslo-regionen sånn at du kan få prøvd deg en stang.  ;D

 

T

 

Har snakket en del med din far; Sigfred, og at stengen han lager er flotte er det ingen tvil om!

 

Det er riktig som du ser at Svein selger noen av stengene hans på Nodisk, men det beste er kanskje å kontakte han og prøve de forskjellige aksjonen han har, og deretter gjøre seg opp en mening.

 

Han har også reparert noen av mine cane's for en slikk og ingenting!  Det er kanskje den viktigste infoen her!!

 

André

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå et lite slag for Fiskertom sine ferdigheter som stangbygger. Hadde gleden av å kaste med en av hans verk her om dagen; en 8,3' klasse 5, og den var rett og slett VELDIG bra! Ser ikke bort fra at det blir en slik en med tid og stunder.

 

Ellers er dette en kar som er verdt å sjekke ut: http://http://www.taranskybamboo.com.au/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er interessert i cane stenger så kan jeg anbefale å lese Splitting Cane, a conversation with bamboo rod makers, skrevet av Ed Engler.(Amazon.com)

Forfatteren intervjuer ulike stangbyggere og han kaster/fisker med noen av deres favorittstenger. Ed er bestisen til John Gierach, John har skrevet forordet til denne boka.

Den svenske stangbyggeren Carl-Johan Anderberg er representert i boka. Har selv en stang bygget av Carl og venter på en til våren-08. I tillegg til Carl, så vet jeg at Ulf Løfdal, Mats Øberg og Ingvar Nilsson bygger gode stenger i vårt naboland.

I Norge bygger vel "Fiskertom", Danny Twang, Sigfred Mittet, Thomas Simarud og Gunnar Teigsmark og Vidar Steimler splitcane stenger. Jeg kan ikke garantere at alle disse navnene er riktig skrevet, men de burde gi en pekepinne på mangfoldet av stangbyggere i Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hyggelig at det begynner å bli mange "wannabees" der ute :)

Dersom dere er innom Elverumstraktene er det bare å si i fra, så kan vi arrangere litt testkasting med et knippe ulike taperinger.

 

Et lite råd til dere som tenker på cane stang:

Dersom du tror det finnes mange forskjellige karbonstenger (aksjoner), bør du vite at det bare er blåbær i forhold til cane. Her er variasjonsmulighetene nærmest ubegrenset.

Sørg derfor for at du får prøvd stangen før du kjøper. De forskjellige byggerne har ofte litt ulike preferanser, noe som kan resultere i at en stang bygget av meg kan være litt anderledes enn en (i prinsippet) identisk stang bygget av f eks Thomas. Dette skyldes bl a valg av limtype, herding og noen 1/100 mm bambus.

Prøv deg derfor frem til en stang du virkelig kan tenke deg å dele livet ditt med.

Ergo bør stangen du kjøper være norsk (eller nordisk). Da blir testingen langt enklere å administrere. Dessuten står som regel hverken kvalitet eller finish tilbake for noen andre produsenter.

 

La meg til slutt legge til at jeg ikke skriver dette for å reklamere for egne produkter. Min egen produksjon er for tiden såpass liten at de færreste har tåmodighet til å vente  :P

 

Mvh Vidar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass mange referanser og ikke minst til svært gode lokale stangbyggere syntes jeg det er vanskelig å komme utenom Bernard Ramanauskas som for mange er en av de store guruene innenfor bygging av cane stenger.

Som erklært Scottoman  :o er det spesielt spennende at han har innledet et kommersielt samarbeide med en av de største aktørene for å lage stenger innenfor det "riktige" prissegmentet Staffan refererer til...  :-\

 

 

P6080020-1.JPG

 

P6080023-1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel splitcane-stang fra Vangen med følgende inskripsjon:

 

"Flamingo. Hulbugget. Flammebehandlet. Vangen."

Made in Oslo, Norway.

 

Den er 8'3", og litt frem på stangen står det. Rod: 130 gr. - Line H.C.H

 

Det hører med en Hardy-snelle.

 

Hverken stang eller snelle har vært brukt.

 

Har det noen samleverdi?  Noen som kjenner denne typen?

 

Her er forøvrig overføringstabell:

http://css.sbcma.com/timj/flyline_chart.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernard Ramanauskas, som bygger cane stenger for Scott kan en også lese om i boka til Ed Engler. Han er kjent for sin teknikk der han fjerner alle bladknutene på bambusen. Delene limes så sammen igjen. Denne teknikken kombinerer han også med hulbygging. Han er vel en forholdsvis "ny" stangbygger, og har opparbeidet seg et navn takket være kreative teknikker, men selvfølgelig også for gode stenger. At han bygger stenger som det skrives Scott på, vil vel ikke gjøre han mindre kjent på sikt. Jeg hadde aldri kjøpt en slik stang dersom jeg ikke kunne prøve den først, såfremt tanken bare var å henge den på veggen.

Er enig i det Vidar sier, det er viktig å kaste endel splitcanestenger for å finne ut hva en liker best. Tradisjonelt har vel europeiske stenger vært dypere i aksjonen enn amerikanske. Stenger med utpreget parabolsk aksjon har ikke vært spesielt populære i USA. Young og Payne laget noen stenger som er mer semi-parabolske. Ritz og Sawyer fisket med parabolske stenger laget av P&M.

Er usikker på hvordan aksjonen på Bernard sine stenger er. Mulig han lager flere serier med ulik aksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Så denne først nå, etter at Joakim på ff.net hadde linket hit.

 

Litt om pris i USA. Det er riktig at du kan få omtrent så dyre stemmger som du vil, eksempelvis så jeg ei som gikk for 8500 USD nylig  ;D:o. MEN, dette er stenger som kjøpes av samlere, og oftest bygd av legendariske (døde) byggere. Du får nå ei topp ny stang for ca 900 - 3000 USD. Eksempelvis bygger M. Clark (kjent fra han der Giercahs' bøker) meget gode stenger for rundt 2000 - 3000 USD. Problemet er at det er snakk om ca 5 år leveringstid fra en så kjent bygger.

 

Ang Scott så forsvant vel alle de beste byggerne for en tid tilbake?

 

Det omsettes også en del brukt av svært god kvalitet i prisklassen 1000 - 1500 USD av små forhandere.

 

Mange hevder at det aldri har bltt bygd så mye bra som nå. De få nyere Norskbygde stengene jeg har prøvd har alle vært svært gode, men desverre har jeg ikke prøvd noen av de legendariske USA stengene. Er de verd det? - vel, godt håndverk er verd hver krone - og vil like å se de moderne grafitt stenege som er i bruk om 50 - 90 år slik noen bamboo stenger er  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bambus stenger så har jeg noen tips å komme med. Så i et svar i på denen linken at det finnes uendelige muligheter med en bambus stang og det er viktig å bite seg merke i. Det finnes latterlig mye dårlig der ute, selv av de kjente stangbyggerne.

Så mitt råd er å finne en som er god i rimelig nærhet av der du holder til. Årsaken til det er mange.

 

1: det er enklere å sette seg ned for å kartlegge hvilke behov du har av din stang(klasse, tapering, str. på korken etc)

2: du får vært med fra "egget blir befruktet" til ditt nyfødte barn kommer til verden.

3: noen stenger har en tendens til å "vri" seg litt og da er det kjekt å kunne gå tilbake til bygger for å kunne  " bøye" den på plass.    Dette anbefaler jeg inegn å gjøre selv.

4: du kan se og holde i treverket før det blir til en stang og da kunne få en stang slik du vil ha den, jeg liker best babmus stenger med snellefeste av norsk skog, gjerne fra området rundt min fav. elv. Det gir det hele litt mer juice og ikke minst får du en ennå tettere tilknyttning til barnet ditt.

 

husk også at barnet ditt trenger klær, ikke slurv med tube,kasse etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane stenger har fått et skikkelig velfortjent comeback, også i Norge. Det har aldri vært laget bedre canestenger enn de som lages idag.

Både teknikker, komponenter og ikke minst limet har blitt vesentlig forbedret siden Leonard startet opp med canestenger for ca. 100 år siden.

Det blir lite fruktbart å sammenligne cane med moderne grafttstenger. Enten så liker du canestenger, eller så gjør du det ikke.

De er tyngre, trenger mer vedlikehold, ikke så langtkastende som grafittstenger og vanligvis dyrere. Hvorfor da velge ei canestang?

For meg handler det mest om feeling, og akkurat denne feelingen kan ikke overføres til en grafittstang.

Vil anbefale alle å i det minste prøve en velbygget canestang for de gjør opp sin mening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Bamboo? les Gierachs kapitttel om Bamboo i Trout Bum, eller Fishing Bamboo  :D Men vær forsiktig, du får garantert lyst til å prøve. Det får du også vite at det er forskjell på Cane og bamboo, og de stenege vi snakker om er definitivt Bamboo  ;)

 

Noen som har prøvd Bamboo med hulbygget bunn, og kan si noe forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest staffan@epost.no

her er det mest sansynlig bakt inn et ekstra omsetningsledd, prisen tilsier at det ikke er en person i vesten som har laget denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...