Gå til innhold

Skrøner og hvite løgner


vim

Anbefalte innlegg

Inspirert av innslag i en annen tråd, kom jeg på at det ville være klok erfaringsutveksling om vi samlet det beste av det beste innen "skrøner og hvite løgner" på hjemmefronten. Jeg tenker altså ikke på tradisjonelle fiskeskrøner, men de små, halve sannheter som gir velsignelse hjemme til å bedrive vår kjære - men akk så tid- (og penge-) krevende hobby.

 

Min favoritt kan brukes både til hifi- og fluefiskeinnkjøp, som begge interesser har en lei tendens til å spise av lønnskontoen for egen del:

 

Når du kjøper noe nytt, så FOR ALL DEL IKKE ta det i bruk med en gang. Legg det i skapet i 3 måneder. Når hun så kommenterer på at du enda en gang har blank og ny fluesnelle/stang/etc., så sier du med god samvittighet: "nå den - den har jeg da hatt leeenge...".

Det er ikke å lyve, er det vel?  8)

 

OK, litt fordomsfullt og illojalt mot våre kjære dette innlegget, men litt morro kan vi vel få ha det i all hemmelighet...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klekkinger funker for meg. Kona har skjønt såpass at klekkinger er essensielt, og dersom en tidlig vårdag ser veldig fin ut (f.eks. på en lørdag kl. 1220), så kan jeg faktisk juge på meg at jeg har hørt noe om at det klekker sjuke mengder med marginata i marka - hvilket det i og for seg aldri gjør. Kona reiser da i butikken med ungene og mitt bankkort, og jeg sykler inn i skauen. Men da må jeg ofte juge når jeg kommer hjem også. Helt syk klekking. Fikk åtte stykker, ganske pene, men de fikk gå. Du skal få se bildene (det kan jeg alltid si, for hun er ikke interessert, og glemmer tilbudet fort. Og hvis ikke, så kan jeg alltids vise frem noen gamle bilder). Kan jo ikke komme tilbake å si at det ikke skjedde en dritt, at det var få sjanser og at jeg bare drakk kaffe og så utover et pent skogsvann i 8 timer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer nok ikke inn i denne tråden skjønner jeg!  ;D

Jeg begynner med, "jeg lurer på om jeg skal ta en tur.....", så sier hun, "ja det burde du gjøre, nå tar du deg en tur". Jeg burde da kanskje fått "bange anelser"?!  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med samme problemet jeg også.

"Kreditten" jeg kjøpte ved å gå ned på et kne med en diamantring i hånda er vel allerede oppbrukt etter kun en sesong.

 

Det jeg bruker nå er:

"Du, [navnet på en felles kompis] ringte og inviterte meg med i skauen i morgen kveld"

- Funker fordi vår felles kompis ikke har andre fiskevenner og blir veldig glad når jeg sier ja = jeg er snill som tar meg av venner.

 

"Åja, du skal ut med kolleagene på fredags-pils nå på fredag? Da blir det godt å ligge og sove lenge på lørdag, da! Da kan jeg jo lage frokost til deg sånn i 1400-tiden - handler på vei hjem fra fisketur"

- Funker fordi jeg da står opp kl 0500, fisker noen timer og kommer tilbake når dama har fått opp øynene og er klar for å være sosial igjen kl 1400.

 

"Lyst på fisk til middag denne uka? Jeg kan handle, jeg...."

- Funker en gang i mellom, jeg spiser ikke så mye fisk selv og tar kun opp fisk fra sjøen. Men det blir da noen torskefiléer og helstekt SØ...

 

"Har jobba så mye denne uka, må renske hue littegrann...."

Funker fordi hun vet at jeg blir små-gærn hvis jeg ikke får letta litt på trykket under topplokket.

 

"Kjøpte tre falsker vin på tax-free, kan'ke du invitere over [de to venninnene hun treffer så sjelden] på jentekveld denne helga? Jeg stikker ut og fisker så dere får se på Dirty Dancing i fred og ro..."

- Ren og skjær bestikkelse.

 

Eller min favoritt:

Lapp på kjøleskapet: "Fisker. Elsker deg."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stakkars mennesker! Slik kan dere ikke ha det!

 

Et lite dikt er på plass

 

 

Da Adam i eden ble trett av sitt liv

de ga ham en viv, Vår Herre skulle

det, han skulle gitt Adam flue, snøre

og stang, da hadde han holdt seg

fra epleslang, mot forbuden frukt

han aldri følt drag, han hadde hatt

fisket den dag idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kombinasjonen kone og et par små barn som er utfordringen. Da må man jobbe og betale en del for 30 fiskedager (ca halvparten hele døgn) i året. Bare kona var aldri noe problem for meg heller. Starter problemene allerede på dette stadiet, så er det bare å glemme hele greia. Da blir man aldri en lykkelig gift fluefisker. Jøss, nå hørtes jeg ut som ekteskapsrådgiver   :o:P;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trengt å lyve/skrøne for kona. har tre barn, og eg jobber til kl 20 dei fleste kvelder. (men er heim rundt kl 15, har heimevakt på ambulansa) da stryker eg barna til køys. og stikker på fjelle så kona får fred til å se seriane på tvNorge.

har vårte ein kløpper i å kaste i mørke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min taktikk er å gjøre mange "gode gjerninger", litt husarbeid, banke litt med hammeren og generell smisking på vinter halvåret.. Da er det mere doodwill å hente i sesong.

 

Eneste tingen jeg gjør feil hvert år er at jeg sløser bort hardt oppsparte bonus poeng på sjø ørret fiske.

I hennes øyne er jo dette også fiske, "og jeg burde være glad som fisker så mye hele året", sier hun.

 

En ting jeg har gjort klart for henne er unntakstilstand ved maur sverming.Da MÅ jeg bare ut... Ellers så er de fleste turene nøye planlagt på forhånd, iallefall de lengre turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min taktikk er å gjøre mange "gode gjerninger", litt husarbeid, banke litt med hammeren og generell smisking på vinter halvåret.. Da er det mere doodwill å hente i sesong.

 

Eneste tingen jeg gjør feil hvert år er at jeg sløser bort hardt oppsparte bonus poeng på sjø ørret fiske.

I hennes øyne er jo dette også fiske, "og jeg burde være glad som fisker så mye hele året", sier hun.

 

En ting jeg har gjort klart for henne er unntakstilstand ved maur sverming.Da MÅ jeg bare ut... Ellers så er de fleste turene nøye planlagt på forhånd, iallefall de lengre turene.

 

Det der er et poeng Willis. Kona mi' skjønner heller ikke forskjell på små sjøørretturer og tildlige markaturer som egentlig bare er adspredelse, sjekking av forholdene og kastetrening. Det er ikke ordentlige fisketurer, så disse dagene teller da vitterlig ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok blant de heldige her siden jeg aldri har måttet spørre min bedre halvdel om lov til å dra og fiske eller kjøpe noe nytt utstyr. Alt er bare helt greit!  ;D

Er nok også blant de heldige. I år blir det vel 80-90 turer, og i sommer foreslo til og med kona at jeg burde kjøpe ny stang (klart det hjelper at kona også er fluefisker).. Men ærlig talt gutter, "hvite løgner" for å dra på fisketur! hva er neste nivå, skjule prislappen på utstyret som kjøpes ?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Synes det er litt skremmende å lese hvordan dere har det gutter  :'(

 

Hvordan klarer dere å finne gleden med deres fiske når den er basert på skrøner og hvite løgner  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt skremmende å lese hvordan dere har det gutter  :'(

 

Hvordan klarer dere å finne gleden med deres fiske når den er basert på skrøner og hvite løgner  ???

 

 

Det er noe sjarmerende med dette også Sneis.  ;) Man lurer seg liksom litt unna voksenverdenen og blir gutt igjen. Uansvarlig, egoistisk og leken.

 

Når det er sagt, så er det bare unntaksvis at jeg må ty til hvite løgner. Stort sett tidlig på våren, når tørrfluefisket er i sin spede begynnelse og sent på høsten når kona har det for seg at sesongen er over. For øvrig har jeg det supert, har en kone som unner meg to uker fiske i juni og en uke i september (ja, jeg jobber som en gal om vinteren og sparer opp avspassering som en forståelsesfull sjef lar meg ta i lange strekk  ;D Det eneste han ikke skjønner er at jeg ikke spiser all fisken jeg får.). I tillegg er vi på hytte- og gårdsferier på sommeren hvor jeg får lagt inn to-tre fiskedager hver uke. Så jeg har ingen grunn til å klage, eller juge mye. 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Synes det er litt skremmende å lese hvordan dere har det gutter  :'(

 

Hvordan klarer dere å finne gleden med deres fiske når den er basert på skrøner og hvite løgner  ???

 

 

Det er noe sjarmerende med dette også Sneis.  ;) Man lurer seg liksom litt unna voksenverdenen og blir gutt igjen. Uansvarlig, egoistisk og leken.

 

Når det er sagt, så er det bare unntaksvis at jeg må ty til hvite løgner. Stort sett tidlig på våren, når tørrfluefisket er i sin spede begynnelse og sent på høsten når kona har det for seg at sesongen er over. For øvrig har jeg det supert, har en kone som unner meg to uker fiske i juni og en uke i september (ja, jeg jobber som en gal om vinteren og sparer opp avspassering som en forståelsesfull sjef lar meg ta i lange strekk  ;D Det eneste han ikke skjønner er at jeg ikke spiser all fisken jeg får.). I tillegg er vi på hytte- og gårdsferier på sommeren hvor jeg får lagt inn to-tre fiskedager hver uke. Så jeg har ingen grunn til å klage, eller juge mye. 

 

Jørn

 

Vet alikevell ikke helt om jeg forstår detta helt, men du får skrøne på deg noe en gang så tar vi en tur sammen. Når det brune er vekk og bare flaska rundt står igjen har vi sikkert løst mange verdensproblemer. Trolig har jeg også fått en grundig innføring i hvordan jeg skal lure samboer`n til å få fiska mer  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...